|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Wątki konserwatywne w 'Państwie' Platona. Spojrzenie przez pryzmat E. Burke'a [3] Autor tekstu: Paweł Grela
Trwanie i zmiana
Na koniec wypadnie spojrzeć na problematykę przemian społecznych, zmian w państwie. Platon pojmował wszelką przemianę za destrukcyjną
dla społeczeństwa. Jego wizja państwa, to budowa ideału i próba zatrzymania
czasu. Platon stara się zbudować doskonałe społeczeństwo zbudowane na
zasadach sprawiedliwości. I te ideały realizujące. Stąd też bierze się
krytyka demokracji, którą Platon porównywał do szaleństwa nieokiełznanego
tłumu. Przedmiotem zainteresowania Platona jest zdrowe smukłe i muskularne państwo,
jakie istniało niegdyś [ 31 ]. Platon krytykując stan przez siebie zastany postuluje powrót do początku do złotego
wieku, oraz zatrzymanie na tym etapie rozwoju ludzkiej państwowości i społeczeństwa.
Podobna wizje rysuje przed nami Burke. Jest on mniej
radykalny, jeśli chodzi o upływ czasu, nie traktuje zamian jako zawsze
destrukcyjnych. Dopuszcza zamiany instytucjonalne, ale jako przejaw kontynuacji.
Nie pojmuje jednak zmian jako korzystnych. „Duch innowacji wywodzi się zwykle z samolubnego usposobienia i ciasnoty umysłu" [ 32 ].
Przeprowadzone przez Burke’a analizy podstawowych koncepcji rewolucjonistów
dowodzą, że naruszenie reguł określających życie społeczeństwa jest
nieuprawnione i niebezpieczne [ 33 ].
Burke podobnie jak Platon krytykuje stan zastany, i postuluje również powrót
do stanu rzeczy sprzed rewolucji: „Wy, Francuzi, moglibyście, gdybyście
tylko chcieli, skorzystać z naszego przykładu i nadać swojej odzyskanej wolności
taką samą godność(...) Moglibyście naprawić te mury, moglibyście budować
na starych fundamentach" [ 34 ].
Widać, zatem u Burke’a syndrom złotego wieku chęć powrotu do optymalnego
ładu sprzed polemicznej sytuacji, do Europy sprzed czasów prejakobińskich.
Zakończenie
W pracy tej postarałem się ukazać punkty styczne między filozofią
Burke’a i Platona. Sądzę, że udało mi się pokazać czytelnikowi
konserwatyzm myśli Platona w odniesieniu do poglądów Burke’a. Zarówno
wizja Platońskiego państwa opartego na pewnej transcendentnej fundamentalnej
idei, jak i system wychowania, wizja społeczeństwa hierarchicznego z systemem
klas zapewniających sprawne funkcjonowanie państwa. Tudzież skład i kryteria
doboru klasy rządzącej oraz spojrzenie platońskie na zmiany w państwie,
realizują wizje konserwatywnego społeczeństwa. Spojrzenie przez pryzmat
Burke’a pozwala czytelnikowi na dostrzeżenie konserwatywnych wątków w platońskim
dziele. Burke również, jak widzieliśmy akcentował wagę fundamentów, na których
państwo powinno być zbudowane (wielowiekowa tradycja). Podkreślał znaczenie
wychowania, wpajania przesądów. Jako konserwatysta Burke przywiązywał wagę
do hierarchii społecznej, jakości klas rządzących. Również jak Platon nie
pojmował zmian jako coś korzystnego, oczywiście w swej krytyce zmiany był
mniej radykalny od Platona.
Bibliografia:
- Burke Edmund, Rozważania o rewolucji we Francji, Warszawa 1994.
- Jaeger Werner, Paideia, Warszawa 2001.
- Legutko
Ryszard, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1997.
- Markiewicz
Barbara, Konserwatyzm. Projekt teoretyczny, Warszawa 1995.
- Miner Brad, Zwięzła encyklopedia konserwatyzmu, Poznań 1999.
- Platon, Państwo,
Warszawa 1990.
- Russel Bertrand, Dzieje filozofii zachodu, Warszawa 2000.
- Skarzyński
Ryszard, Konserwatyzm, Warszawa 1998.
- Swieżawski
Stefan, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
1 2 3
Przypisy: [ 31 ] Werner Jaeger, Paideia, Warszawa 2001,
s.797. [ 32 ] Edmund Burke, Rozważania o rewolucji we Francji, Warszawa 1994, s.52. [ 33 ] Ryszard Skarzyński, Konserwatyzm,
Warszawa 1998, s.101. [ 34 ] Edmund Burke, Rozważania o rewolucji we
Francji, Warszawa 1994, s.53. « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 20-10-2007 )
Paweł Grela Student nauk politycznych oraz socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5587 |
|