|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Wątki konserwatywne w 'Państwie' Platona. Spojrzenie przez pryzmat E. Burke'a [1] Autor tekstu: Paweł Grela
Wstęp
Za cel mojej pracy postawiłem sobie przedstawić wątki konserwatywne w platońskim „Państwie". Jako, że konserwatyzm to idea bardzo szeroka
obejmująca wiele sposobów patrzenia na politykę, społeczeństwo, postanowiłem w mojej refleksji na temat platońskiego konserwatyzmu oprzeć się na poglądach
jednego z ojców założycieli tej idei Edmunda Burke’a. Postaram się spojrzeć
na dzieło Platona przez pryzmat poglądów Burke’a, najczęściej porównując
tych dwóch autorów, traktuję tu jednak dzieło Burke’a jako podstawę moich odwołań
od platońskiej myśli w celu pokazania jej konserwatywnego charakteru. Zdaje sobie oczywiście sprawę z tego, że konserwatyzm jako filozofia
patrzenia na świat nas otaczający w czasach Platona nie istniała, nie oznacza
to jednak, że nie można doszukać się w tekstach autorów starożytnych
pewnych konserwatywnych pierwowzorów, te pierwowzory postaram się znaleźć w „Państwie".
Nie mogę jednak zacząć tej pracy bez krótkiego
zdefiniowania pojęcia konserwatyzm. Konserwatyzm był odpowiedzią na procesy
powodujące upadek tradycyjnych wspólnot, wyobrażeń [ 1 ]. Swoistym detonatorem tej odpowiedzi była rewolucja francuska. To, co stało się w XVII wieku we Francji zszokowało Europę i wywarło wpływ na myśl wielu
filozofów, wśród nich byli między innymi Edmund Burke, Joseph de Maistre i inni. Myśl ta wyrasta z chęci zatrzymania istniejącego stanu rzeczy bądź
powrotu do stanu społecznego przed rewolucją. Konserwatyści sprzeciwiają się
jakimkolwiek teoretycznym projektom budowy nowych społeczeństw, tworzenia
nowych porządków społecznych. Pomysły takie uważają oni za budowanie
fikcji, stoją tutaj na stanowisku obrony rzeczywistości, ponieważ prawdziwa
rzeczywistość to coś wiecznego, co człowiek otrzymał w darze i czego nie ma
prawa zmieniać [ 2 ]. Konserwatyści pojmują społeczeństwo jako organizm, w którym każda część
ma swoją ustaloną pozycję, stanowi fragment całości [ 3 ].
Postulują często konserwatyści powrót do stanu poprzedzającego sytuacje
obecnie zastaną, konserwatyzm nie popiera panujących w danym czasie warunków
społecznych ze względu na nie same [ 4 ].
Wreszcie przedstawiciele tej myśli społecznej są orędownikami hierarchii i klas społecznych. Wyróżnić można wiele rodzajów konserwatyzmu. Że wspomnę o konserwatyzmie organicznym, metafizycznym, społeczno — kulturowym, status quo [ 5 ].
Konserwatywne
fundamenty
Stosując pewne uproszczenia można powiedzieć, że w myśli konserwatywnej istnieje trojakie użycie kategorii rzeczywistości. W sensie pierwszym konserwatystom chodzi o rzeczywistość w rozumieniu wiecznym, w sensie drugim rzeczywistość w rozumieniu procesu historycznego, w sensie
trzecim o rzeczywistość bezpośrednią i aktualną [ 6 ].
Platon reprezentuje konserwatyzm w rozumieniu obrony rzeczywistości wiecznej.
Grecki filozof przekonany jest o istnieniu wiecznych zasad i miar rządzących
życiem ludzkim, a sprzeciwia się wszelkim sofistycznym zbiegom mającym na
celu relatywizowanie prawd moralnych, ideałów.
W Platońskim Państwie wartością, która zaraz na
początku dzieła rzuca nam się w oczy jest sprawiedliwość, praktycznie rzec
można, że idea budowy państwa zasadza się na sprawiedliwości, jest ona
niejako fundamentem ludzkiej wspólnoty politycznej. Platon uważa, że jest to
zasada wieczna i niezmienna. W księdze I Państwa jesteśmy świadkami
sporu Platona z sofistą Trazymchem. Trazymach twierdzi, że "kto dobrze
rachuje, temu wychodzi, że sprawiedliwość wszędzie polega na jednym i tym
samym: na interesie mocniejszego. [ 7 ].
Jest on reprezentantem typowo sofistycznego myślenia, gotów jest streścić
sprawiedliwość do prostej zasady rządów silniejszego, więcej, zakłada on w swych wywodach, że każde prawo uchwalone przez większość czy też
silniejszego jest sprawiedliwe. Na to Platon przystać nie może. Dla niego państwo
to wspólnota zbudowana na mocnych niezmiennych fundamentach, w zbiorowości
istnieją niezmienne zasady sprawiedliwości. Sprawiedliwość przenika całość
urządzeń państwowych od jednostki do całej struktury społecznej. Platońskie
pojmowanie sprawiedliwości przechodzi do porządku dziennego nad tym, co jest
wytworem wyłącznie ludzkim szukając jej źródła w samej duszy człowieka
[ 8 ]. Platon uderza w swym sporze z Trazymachem w sofistyczny system wychowania
krytykując go z pozycji konserwatywnego nauczyciela sprawiedliwości. Dla niego
sprawiedliwość musi być czymś ugruntowanym, czymś, czego istnienia nie można
poddawać w wątpliwość, na tym zasadza się koncepcja państwa, które ma
wyrosnąć z tak pojętej idei sprawiedliwości [ 9 ]. Tak, więc widzimy u greckiego filozofa państwo osadzone na mocnych
fundamentach sprawiedliwości, na niezmiennych zasadach. Platońska krytyka
zastanej przez niego rzeczywistości jest to niewątpliwie konserwatywna reakcja
na upadek kultury, który osłabił tradycyjnego ducha publicznego, co sprzyjało
demagogii i podsycało najgorsze tendencje władzy sprawowanej przez lud [ 10 ].
Widzimy, więc państwo oparte na niezmiennych
zasadach. Spójrzmy teraz, czy odnajdujemy podobne zapatrywania na sprawy państwa u Edmunda Burke’a. Burke w swych Rozważaniach o rewolucji we Francji
pisze: "W istocie trudne jest wyznaczenie granic prawa najwyższej władzy,
jaką w owym czasie sprawował parlament. Lecz granice moralnego prawa poddającego
każdorazową wolę ponadczasowemu rozumowi i niewzruszonym zasadom wierności,
sprawiedliwości, są całkowicie jasne i w całości wiążące dla tych, którzy sprawują w państwie jakąkolwiek władzę w czyimkolwiek imieniu(...) [ 11 ].
Autor we fragmencie tym przedstawia nam swój sposób patrzenia na państwo i jego instytucje, ci, którzy sprawują władze w państwie są poddani
niewzruszonym zasadom, które wiążą instytucje państwowe. Dalej Burke pisze o kształcie społeczeństwa. Zbudowane jest ono na zasadzie kontynuacji i dziedziczenia, Burke pisze: „to szlacheckie dziedzictwo budzi w nas poczucie
tradycyjnej narodowej godności(...) dzięki niej nasza wolność została
uszlachcona. Szanujemy nasze instytucje obywatelskie(...) przez wzgląd na ich
wiek, przez wzgląd na tych od których pochodzą" [ 12 ].
Państwo jest, więc wspólnotą opartą na wielowiekowej tradycji przodków,
teraz żyjący dziedziczą tą spuściznę po przodkach i przekazują potomnym.
Współcześni są ponadto tą tradycją związani, szanują ją.
Dziedzictwo przodków dla Burke’a jest tym fundamentem państwa, państwa,
które również podobnie jak i u Platona oparte jest na pewnych uświęconych,
transcendentnych zasadach.
Wychowanie
Śledząc dalszy tok rozumowania Platona
przeanalizować należy jego wizje wychowania. Sens państwa, który Platon odsłania
nam w swym naczelnym dziele jest taki, że istotną treścią jest wychowanie.
Kształtowanie dusz jest dźwignią za pomocą, której Platon wprowadza w ruch
całe państwo [ 13 ].
System wychowania ma kształtować w obywatelach prawdziwą wizję sprawiedliwości.
Państwo buduje obywatela, wnika w jego dusze poprzez odpowiednią wizje budowy
ludzkiej duszy. Model wychowania Platon opiera na konserwatyzmie i wychowaniu
spartańskim [ 14 ].
Na kształtowanie człowieka oddanie się muzom. Młody człowiek budowany jest
poprzez muzykę (szeroko rozumianą) rozumiana przez Platona zarówno jako poezja i muzyka (w wąskim rozumieniu). Jak również przez gimnastykę. Te dwa elementy
muszą być między sobą odpowiednio wyważone. Dla mnie interesującym jest
kształcenie poprzez muzykę. Platon twierdzi, że treść mitów, rodzaj
poezji, muzyki (wąsko pojmowanej), odciska piętno na duszy człowieka. Musi być,
więc system wychowania skonstruowany w ten sposób aby ukształtować człowieka
realizującego konserwatywną wizje platońskiego państwa opartego na pewnych
niezmiennych zasadach. Platon ustami Sokratesa mówi: „Nie rozumiesz — mówię — że z początku mity opowiadam? A to są mówiąc na ogół, fałsze, choć
trafiają się między nimi prawdziwe" [ 15 ].
Wychowanie zaczyna się, więc od mitu, kłamstwa. Dzieci od młodego wieku
poddawane są działaniu odpowiednio wyselekcjonowanych powieści o bogach. Z opowieści tych należy wedle Platona usunąć wszelkie momenty mogące wywrzeć
destruktywny wpływ na duszę młodzieńca. Filozof postuluje usunięcie z poezji wszystkiego, co niezgodne jest z normami ustalonymi przez filozofię
[ 16 ].
Mity mają w obywatelach budować zaufanie i respekt do modelu państwa platońskiego,
to one kształtują postrzeganie rzeczywistości społecznej, instytucji
politycznych. Przygotowują również do pełnienia przyszłej roli w życiu społecznym.
Ważny w modelu wychowania u Platona pełni pojęcie
„królewskiego kłamstwa". Istnieć ma jedno królewskie kłamstwo. Dogmat,
że bóg stworzył trzy rodzaje ludzi, ze złota, srebra i brązu [ 17 ].
Ludzie
ze złota predestynowani mają być do rządzenia. Srebrni mają być
pomocnikami rządzących, ludzie z brązu predestynowani są by pełnić rolę
rolników i przedstawicieli rzemiosła. Jest to bodaj najważniejszy moment w Platońskiej wizji wychowania i kształtowania społeczeństwa. Mit ten wpajany
ma być społeczeństwu, a uzasadniać ma hierarchię społeczną panującą w platońskim państwie, podział na rządzących, strażników i resztę. Królewskie
kłamstwo jest, zatem uzasadnieniem władzy, ma ją legitymizować i czynić
stabilną. Platon zakłada oczywiście, że wpojenie mitu o synach ziemi będzie
wymagał kształtowania dwóch, trzech pokoleń, ale gdy to nastąpi ugruntuje
państwo i przekonanie o jego wyjątkowości.
Widzimy, więc u Platona konserwatywną wizję wychowania, które służyć
ma realizacji idei państwa
sprawiedliwego. Wychowania, które od najmłodszych lat ma wpajać obywatelowi
zaufanie do państwa, oraz uzasadniać jego miejsce w strukturze społecznej. Sądzę,
że konserwatywny charakter wychowania ukarze się czytelnikowi w pełnej
krasie, gdy spojrzymy na nie przez pryzmat filozofii Edmunda Burke’a.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Ryszard Skarzyński,
Konserwatyzm, Warszawa 1998, s.13. [ 4 ] Brad Miner, Zwięzła encyklopedia
konserwatyzmu, Poznań 1999, s.141. [ 5 ] Ryszard Skarzyński,
Konserwatyzm,
Warszawa 1998, s.19-25, zob. także: Ryszard Legutko, „Etyka absolutna i społeczeństwo
otwarte", Kraków 1997, s.108-138. [ 6 ] Ryszard Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo
otwarte, Kraków 1997, s.110. [ 7 ] Platon, Państwo, ks. I, 399B,
Warszawa 1990, s.49 -50. [ 8 ] Werner Jaeger, Paideia, Warszawa 2001, s.772. [ 10 ] Carnes Lord, Geneza myśli konserwatywnej. Wpływy grecko rzymskie, s.310,
w: Brad Miner, Zwięzła encyklopedia konserwatyzmu, Poznań 1999. [ 11 ] Edmud Burke, Rozważania o rewolucji we Francji, Warszawa 1994, s.39-40. [ 13 ] Werner Jaeger, Paideia, Warszawa 2001, s.769. [ 14 ] Stefan Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii
klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000, s.102 [ 15 ] Platon, Państwo, ks. II,
377B, Warszawa 1990, s.118. [ 16 ] Werner Jaeger, Paideia, Warszawa 2001, s.786. [ 17 ] Stefan
Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław
2000, s.146. « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 20-10-2007 )
Paweł Grela Student nauk politycznych oraz socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5587 |
|