|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Socjologia religii
Dwa wielkie fundamentalizmy religijne: protestancki i muzułmański [1] Autor tekstu: Ilona Wojtarowicz
Po raz
pierwszy „fundamentalizm" religijny pojawił się w amerykańskim środowisku
protestanckim na początku XX wieku. Niektórzy z protestantów nazywali siebie
„fundamentalistami", aby odróżnić się od opozycyjnych liberałów, którzy
według nich całkowicie wypaczyli wiarę chrześcijańską. Głównym postulatem wysuwanym
przez nich był powrót do źródeł chrześcijaństwa tj. do
literalnej interpretacji Pisma Świętego [ 1 ]. Tendencje
fundamentalistyczne są obecne w każdej religii, natomiast każdy
fundamentalizm ma swoją własną specyfikę, rządzi się innymi prawami. Fundamentalizm
religijny jest tendencją w łonie religii, która jest reakcją na twory
nowoczesności (jak na przykład modernizm, liberalizm, sekularyzacja,
materializm, indywidualizacja), wyrażającą się niezgodą na zwiększającą
się wolność
jednostki oraz poczucie zagrożenia i niepewności we współczesnym świecie.
Jest nieodłącznie związany z kryzysem kultury, tradycji, tożsamości
narodowej (etnicznej) i religijnej.
Charakteryzuje się rygorystycznym przestrzeganiem
doktryny, wyraża potrzebę absolutnego i niepodważalnego autorytetu w postaci
literalnie odczytywanych Świętych Ksiąg lub charyzmatycznego przywódcy
religijnego, dzięki czemu dostarczany jest gotowy wzorzec postępowania. Od
strony zewnętrznej fundamentalizm charakteryzuje prozelityzm, zaangażowanie
polityczno-ekonomiczne, tworzenie różnego rodzaju organizacji w celu
rozpowszechniania swojej działalności oraz postulat stworzenia teokratycznego
rządu legitymizującego się odwołaniem do źródeł wiary, czyli Ksiąg Świętych
[ 2 ].
Historyczny
rys fundamentalizmu protestanckiego
Na początku XX wieku dominował racjonalizm, co
implikowało naukową interpretację świata i pomniejszenie znaczenia religii.
Doszło zatem do tworzenia się alternatywnych, konserwatywnych form religijności,
które kładły nacisk na powrót do wiary [ 3 ]. Tak więc, kiedy profesor Uniwersytetu
Harwardzkiego Ch. Eliot wydał publikację postulującą zredukowanie religii do
relacji z drugim człowiekiem — wywołało to prawdziwą konsternację wśród
konserwatywnych protestantów [ 4 ]. Reakcją na ten apel,
było sformułowanie przez prezbiterian z Princeton „prawdziwych" dogmatów,
do których później przez cały czas będą się odwoływać fundamentaliści.
Te dogmaty to: nieomylność pisma Świętego, narodzenie Jezusa z Dziewicy,
grzeszna natura ludzka, odkupienie win człowieka przez Chrystusa na Krzyżu,
cielesne zmartwychwstanie i realność jego cudów [ 5 ].
Już od samych
początków ruchów fundamentalistycznych w Ameryce, charakterystyczna jest
swoista ewangelizacja wyrażająca się poprzez rozprowadzanie broszur,
publikacji z wykładnią prawdziwej wiary oraz zakładanie szkół i uniwersytetów
teologicznych.
Kardynalną cechą fundamentalizmu protestanckiego
jest silna opozycja wobec liberalnego podejścia do wiary. Odpowiednim przykładem
jest tutaj osoba J.Ch. Machena, który w swojej książce Chrześcijaństwo i liberalizm wyraża pogląd, iż na miano pogan zasługują chrześcijanie,
literalnie odczytujący Biblię [ 6 ].
Czynnikiem, który niewątpliwie „radykalizuje" kształt
fundamentalizmu jest historia. Doskonałym obrazem takich uwarunkowań są
wydarzenia w Dayton, gdzie doszło do procesu ewolucjonistów z kreacjonistami — fundamentaliści jeszcze mocniej zakreślili granice pojmowania prawdziwej
religii (bezwzględny kreacjonizm i dosłowność Biblii). Można powiedzieć,
że ta prawidłowość występuje w każdym z fundamentalizmów, a roszczenia
fundamentalistów stają się tym bardziej zaciekłe, im silniejszy atak na ich
postulaty i działalność.
Po procesie w Dayton fundamentalizm protestancki
wycofał się z życia publicznego. Działalność skoncentrowana była na zakładaniu
organizacji i uczelni biblijnych, prywatnych imperiów radiowych i wydawnictw, a nawet stacji telewizyjnych. Bardzo powszechna stała się teleewangelizacja
[ 7 ].
Jednakże fundamentalizm protestancki przyjmował
coraz bardziej nietolerancyjny charakter, co najdobitniej wyrażało się w ideologii premillenarystycznej, która dla powojennego okresu trwania
fundamentalizmu stała się grupą reprezentatywną. Według tej koncepcji całe
zło i nieszczęścia spowodowane wojną, można odnaleźć już w Piśmie Świętym,
gdzie św. Piotr mówi o bombie atomowej. Według W. Smitha był to niezbity dowód
na słuszność dosłownego odczytywania Biblii, co jeszcze mocniej podkreśliło
znaczenie tego postulatu [ 8 ].
Niewątpliwie,
dosłowne odczytywanie Biblii niosło ze sobą różnorodne zagrożenia, czego
konsekwencją było antysemickie nastawienie u niektórych grup
fundamentalistycznych. Powoływały się one na słowa Zachariasza, który
przepowiedział, że Antychryst wymorduje Żydów mieszkających w Palestynie. Wśród
tych grup znaleźli się tacy, którzy Holokaust interpretowali jako próbę
nawrócenia Żydów przez Boga [ 9 ].
Po II wojnie światowej zaostrzyły się ruchy
fundamentalistyczne w Ameryce, w wyniku wzrastającej potęgi państwa. Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte to okres, w którym Sąd Najwyższy wydawał rozmaite orzeczenia, deprecjonujące w oczach fundamentalistów samą religię, a szczególnie zakaz czytania Biblii w szkołach publicznych. Niedługo po tym, religia została zepchnięta w sferę
prywatną, co wywołało falę wystąpień fundamentalistów. W konsekwencji stało
się to początkiem politycznej działalności protestantów [ 10 ].
Lata siedemdziesiąte to odrodzenie postaw fundamentalistycznych. Doskonałym
obrazem tej sytuacji jest Moral Majority, utworzona przez J. Falwella. Przesłaniem
tej organizacji była walka z liberalizmem oraz wskazanie na uniwersalne
znaczenie Biblii, na której powinna opierać się polityka USA [ 11 ]. Główne
dążenia organizacji to: delegalizacja aborcji, zwalczanie związków
seksualnych, protest przeciwko legalizacji narkotyków, tendencje
nacjonalistyczne i antykomunistyczne. Moral Majority tworzyła coś w rodzaju
prawicowej organizacji legitymizującej się powrotem do prawdziwej wiary i moralności. Jednym z głównych celów jej przywódców było zdobycie głosów
wyborców, aby uzyskać wpływ na politykę państwa [ 12 ]. Zmierzch
tego ugrupowania przypada na lata osiemdziesiąte.
Fundamentalizm protestancki to przede
wszystkim ruch odnoszący się do podstaw, źródła wiary, koncentruje się na
sferze doktrynalnej. Początkowo odżegnujący się od działalności
politycznej, z biegiem czasu przybiera niestety taki charakter. Dzieje się tak
ze względu na określone wydarzenia i działalność polityczną władz,
co często uderza w kardynalne założenia religijne protestantów. Naturalną
konsekwencją takiego stanu rzeczy wydaje się obrona własnej religii. Reakcje
takie oczywiście mogą przyjąć różne formy — od łagodniejszych — po te
bardziej radykalne.
Niemniej
jednak, z całą pewnością fundamentalizm protestancki przyjmuje formę dużo
bardziej łagodniejszą, niż możemy to zaobserwować w fundamentalizmie muzułmańskim.
Ogólny
zarys fundamentalizmu muzułmańskiego
Wiadomym jest,
że islam to nie tylko religia, ale całościowa postawa wobec życia, zarówno
prywatnego, jak i społecznego, czego logicznym następstwem jest postulat
teokratycznego państwa opartego na szarijacie.
Fundamentalizm muzułmański wyrasta z odrzucenia europejskich wzorców życia społeczno-polityczno-religijnego.
Kultura Zachodu jawi się tu jako zagrożenie, natomiast przejawy globalizacji i modernizacji, odbiera się jako atak na kulturę muzułmańską, co budzi
sprzeciw ze strony wyznawców tej religii.
W czasie, w którym w Ameryce zaczynał kształtować
się fundamentalizm, w krajach Bliskiego Wschodu, ta tendencja nie była jeszcze zadomowiona, ponieważ nie ugruntowały się tutaj nowoczesne idee z Zachodu. W tych czasach natomiast działali reformatorzy, którzy głosili idee
przystosowania islamu do zmieniających się warunków życia [ 13 ].
W tym czasie, Egipt był kolonią Anglii. Ten stan rzeczy przyczyniał się
to coraz bardziej do rosnącego kontrastu między uboższą, a bogatszą warstwą
ludności. To rozwarstwienie rodziło ogromny sprzeciw ze strony muzułmańskich
środowisk, gdyż społeczność (umma) w islamie — to sprawa nadrzędnej
wagi.
W wyniku nędznych
warunków społeczno-gospodarczo-ekonomicznych w krajach muzułmańskich
zaczynają tworzyć się ugrupowania usiłujące protestować przeciw tej
sytuacji. Do tego dochodzi kwestia braku autonomii i niepodległości krajów
Bliskiego Wschodu oraz nasilający się napływ zachodnich idei społeczno-religijnych [ 14 ].
W wyniku zaistniałej sytuacji zaczynają powstawać rozmaite ugrupowania
fundamentalistyczne.
Bracia Muzułmanie, ugrupowanie założone
przez Hasana al — Banne, który sformułował program odnowy społecznej wyrażający
się w następujących postulatach: nowoczesna interpretacja Koranu, jedność
muzułmańskiego świata, sprawiedliwość społeczna, walka z biedą i zacofaniem, niepodległość, pokój. Początkowo była to organizacja
nastawiona pokojowo, dążąca do odnowy wewnętrznej islamu, nie podkreślała
idei walki z Zachodem, a jeśli już — to byłaby to walka czysto ideologiczna
[ 15 ]. Dopiero
Sajjid Kutb wprowadził do ideologii Bractwa ideę walki zbrojnej. Początki
ugrupowania sięgają drugiej polowy lat dwudziestych XX wieku. Głównymi wartościami
była dla nich waleczność i gotowość nawet na męczeństwo. W ich rozumieniu
dżihad miał dwa znaczenia: był idżtihadem — tzn. wysiłkiem
umysłowym mobilizującym do obrony islamu, a z drugiej strony miał znaczenie
bardziej militarne, implikujące nawet ofiarę z życia w obronie wiary
[ 16 ]. Bracia założyli także swoje przedsiębiorstwa produkcyjne,
angażowali się w działalność polityczną w rozmaity sposób. Ugrupowanie
wzbudzało duży aplauz wśród społeczeństwa z uwagi na poparcie na rzecz
ubogich [ 17 ].
Sukcesywnie, coraz częściej do głosu dochodziły silne tendencje
opozycjonistyczne, wymierzone w islam pojmowany jako pogańską i zacofaną
religię, permanentne poniżanie, a przede wszystkim — fizyczne zajmowanie ziem przez wroga. Te wszystkie czynniki,
do których w 1948 roku dołącza utrata Palestyny oraz ignorancja świata wobec
wydarzeń na Bliskim Wschodzie, sprawiają, iż w społeczeństwie muzułmańskim,
rodzi się gniew i chęć odwetu [ 18 ].
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] K.Armstrong ,W imię Boga.
Fundamentalizm w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, Warszawa 2005 [ 3 ] D. Motak, Nowoczesność i fundamentalizm, Kraków 2002 [ 4 ] A. Mrozek-Dumanowska, W poszukiwaniu
wiary. Współczesne ruchy odnowy religijnej w krajach pozaeuropejskich.
Sześć rozpraw o fundamentalizmach w islamie, chrześcijaństwie, judaizmie,
religiach afrykańskich i indyjskich, Warszawa 1995 [ 8 ] A.Mrozek-Dumanowska, op.cit. [ 13 ] A.Mrozek-Dumanowska,
op.cit. [ 15 ] J.Zdanowski ,Bracia muzułmanie i inni, Szczecin 1986 « Socjologia religii (Publikacja: 21-11-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5628 |
|