|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe » Uposażenie Kościoła w XX-leciu
Uposażenie Kościoła i duchowieństwa katolickiego w Polsce 1918–1939 [2] Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
Próba reformy systemu
beneficjalnego wzbudziła moje zainteresowanie zasadami systemu obowiązującego w II Rzeczypospolitej. Wiadomo, że księża należeli do grona najlepiej uposażonych
obywateli w międzywojennej Polsce, wiadomo też było, że Kościół posiadał
duży majątek nieruchomy, a na temat posiadanych przez Kościół kapitałów
krążyły wyolbrzymione informacje. Krytykowano dysproporcje w podziale majątku i dochodów księży, wskazując na duże dobra ziemskie niektórych biskupów i kapituł, zestawiając je z ubogimi parafiami. W konkordacie uzależniono wysokość
dotacji wypłacanej księżom od ilości ziemi znajdującej się w ich
posiadaniu, czyli kościelni negocjatorzy układu potwierdzili fakt istniejących
dysproporcji w dochodach księży. Badanie tych zagadnień prowadziło do zwrócenia
większej uwagi na funkcjonowanie administracji kościelnej w Polsce. W konstrukcji pracy i w
narracji przyjąłem koncepcję prezentowania zagadnień, które są mało
znane, albo w ogóle na określony temat jeszcze niczego nie opublikowano.
Strukturą organizacyjną Kościoła interesowałem się w takim tylko stopniu,
aby dla czytelnika nie mającego przygotowania kanonistycznego wywody były
przejrzyste. Zwracałem natomiast baczną uwagę na wszystkie fakty świadczące o skuteczności norm prawa kanonicznego w praktyce, podobnie zresztą, jak
funkcjonowanie w praktyce porozumień zawartych z rządem.
Rokowania w sprawach
majątkowych
Rokowania z rządem na
temat wykonania konkordatu prowadziła tzw. Komisja Papieska [ 7 ], ale obok niej działały mieszane komisje rządowo-kościelne. Na
podstawie tajnego porozumienia, podpisanego równocześnie z konkordatem, rząd
zobowiązał się w okresie 3 miesięcy od wejścia w życie konkordatu powołać
komisję do zbadania sprawy budynków należących niegdyś do Kościoła
katolickiego, a znajdujących się w rękach państwa [ 8 ]. Dopiero jednak pod koniec 1931 r. utworzono tzw.
Komisję Mieszaną, złożoną z przedstawicieli rządu i Kościoła. Pod obrady
Komisji wpłynęła sprawa dóbr pounickich. W maju 1932 r. w imieniu delegacji
rządowej w tej Komisji sędzia P. Żdanowicz złożył deklarację, że Komisja
Mieszana nie może rozpatrywać spraw budynków pounickich. Delegacja rządowa w Komisji Mieszanej (Komisja nazywana była potocznie „budynkową") stwierdziła,
iż przedmiotem obrad nie mogą być budynki pounickie, bo budynki te, chociaż
stanowiły niegdyś własność Kościoła katolickiego i znalazły się w posiadaniu państwa, najczęściej są przedmiotem sporu, ponieważ rości sobie
do nich pretensje Cerkiew prawosławna. Komisja nie uznała się za upoważnioną
do rozstrzygania ich stanu prawnego, bo wśród budynków pounickich znajdowały
się świątynie, a zdaniem delegacji rządowej przynależność tych świątyń
do wyznania prawosławnego czy katolickiego stała się sprawą polityczną,
kwestią uznania bezpośrednich potrzeb ludności różnych wyznań i obrządków.
Ponadto przedstawiciele rządu na wspólnym posiedzeniu z Komisją Papieską 29.4.1932 r. ustalili, że sprawa budynków pounickich powinna być rozstrzygana
łącznie ze sprawą gruntów, a w tym przedmiocie miał być zawarty odrębny
układ [ 9 ]. Szczególnie w swoich roszczeniach do dóbr pounickich biskupi twierdzili, że pounickie
nieruchomości parafialne, tzw. popówki, stanowią bezsporną własność Kościoła, o której traktowały pkty 5-9 artykułu 24 konkordatu [ 20 ], uchylając się w ten sposób od przeprowadzenia dowodu prawa własności (art. 24 pkt 2
konkordatu). Przedstawiciele rządu reprezentowali jednak pogląd, iż również
te nieruchomości należy uznać za dobra skonfiskowane przez zaborców i włączyć
je do odrębnego układu, zgodnie z punktem 3 art. 24. Ze względu na nieustępliwość
rządu Komisja Papieska zrezygnowała ostatecznie z roszczeń do „popówek",
które nie znajdowały się w posiadaniu Kościoła, na rzecz skarbu państwa
[ 11 ].
Na konferencji w Prezydium
Rady Ministrów 14.12.1932 r. ustalono zakres kompetencji Komisji Mieszanej.
Komisja miała przygotować porozumienie tylko w sprawie budynków pokościelnych,
znajdujących się w rękach państwa. Sprawy ziem pokościelnych oraz budynków i ziem pounickich miały się stać przedmiotem odrębnych rokowań [ 12 ]. Ostatecznie odrębnie negocjowano sprawę budynków pokościelnych,
osobno sprawę budynków i ziem pounickich i wiele innych kwestii szczegółowych.
Ze strony rządu negocjatorami byli przedstawiciele różnych resortów, powoływani
do pracy w zależności od tematu obrad, zawsze z udziałem pracowników
Ministerstwa WRiOP,
pod przewodnictwem dyrektora departamentu wyznań lub ministra. Negocjatorami ze
strony Kościoła katolickiego byli stale ci sami trzej biskupi: Henryk Przeździecki,
Stanisław Łukomski i Adolf Szelążek, występujący jako „Komisja
Papieska". Także kiedy delegaci rządu zwracali się do Konferencji
Episkopatu np. z projektem rozporządzenia wykonawczego do ustawy o składkach
kościelnych, do czego byli zobowiązani, odpowiedź otrzymywali nie z Biura
Episkopatu, lecz od Komisji Papieskiej. W ten sposób Komisja Papieska występowała
jednocześnie w charakterze przedstawicielstwa Stolicy Apostolskiej i episkopatu
krajowego. Dawało to pewną przewagę w rokowaniach delegatom Kościoła, bo
byli dokładnie informowani o przebiegu dyskusji we wszystkich sprawach.
W 1935 r. całość
negocjacji przejęli w swoje ręce minister WRiOP Wojciech Świętosławski i kardynał August Hlond. Negocjatorzy powołali swoich asystentów. Asystentami
ministra W. Świętosławskiego byli kolejni dyrektorzy departamentu wyznań:
Franciszek Potocki i Henryk Dunin-Borkowski. Asystentami kardynała A. Hlonda
byli: wikariusz generalny archidiecezji poznańskiej bp Walenty Dymek oraz
biskup pomocniczy z diecezji przemyskiej Wojciech Tomaka. Bp W. Dymek już
poprzednio był konsultantem kardynała A. Hlonda w wielu sprawach, a jego
opinie prawne miały duży wpływ na działalność Komisji Papieskiej. Przyjęto
zasadę, że dyskusja na konferencjach nie będzie protokołowana, tylko
ostateczne wnioski; asystenci mogli działać wyłącznie w granicach pełnomocnictw,
bez prawa składania i przyjmowania jakichkolwiek oświadczeń.
Stan badań
Dotychczas zagadnienia
prawno-ekonomiczne polskiego konkordatu z 1925 r. nie były badane. W okresie międzywojennym
publikowano jedynie artykuły, przeważnie księży, które posiadały charakter
przede wszystkim instruktażowy w zakresie obowiązujących przepisów
finansowych. W publicystyce zajmowano się następstwami ekonomicznymi
konkordatu, ale uwagę koncentrowano głównie na zagadnieniach reformy rolnej w dobrach kościelnych, a także na sprawach rewindykacji przez Kościół dóbr
pounickich. Od czasu do czasu pojawiały się w prasie artykuły na temat
pobieranych przez księży nadmiernych opłat za posługi religijne (np. S.
Dubois, J. Putek), jednak wartość źródłowa takich informacji jest
niewielka. Inne sprawy majątkowe Kościoła, jak dochody, wysokość składek
wiernych, opłat za posługi religijne itp. nie były przedmiotem
systematycznych badań, a fragmentaryczne dane źródłowe miały stanowić
przykład dobrego położenia materialnego Kościoła i duchowieństwa (W. Mysłek).
W literaturze naukowej
najwięcej uwagi poświęcono reformie rolnej w dobrach kościelnych.
Zagadnienie to było rozpatrywane w większości prac poświęconych ustrojowi
rolnemu w państwie (np. w literaturze międzywojennej F. Bujak, W. Grabski, H.
Świątkowski; w powojennej C. Madajczyk, M. Mieszczankowski), natomiast wyłącznie
dobrom kościelnym poświęcona była nie publikowana rozprawa doktorska S. Gołębiowskiego,
oparta na gruntownych studiach akt Ministerstwa WRiOP; o założeniach reformy
rolnej w tych dobrach pisał ostatnio bp W. Urban, eksponując stanowisko Kościoła
na ten temat. Obszar gruntów kościelnych sekularyzowanych przez zaborców
szacowali W. Chotkowski, M. Zbrojny, bp A. Szelążek i C. Strzeszewski,
natomiast obszar gruntów pozostających w rękach Kościoła w dwudziestoleciu
międzywojennym oszacowali W. Mysłek i S. Gołębiowski.
W licznych monografiach poświęconych
dziejom poszczególnych diecezji w Polsce, pisanych przez księży, nie
znajdujemy żadnych niemal wzmianek o kościelnych stosunkach finansowych.
Autorzy zajmują się w nich duszpasterską rolą Kościoła. B. Kumor, autor
gruntownego opracowania ustroju Kościoła w okresie zaborów, również nie
podjął tego zagadnienia. W podręcznikowym opracowaniu bpa W. Urbana o dziejach Kościoła w latach 1815-1965 na temat uposażeń księży można znaleźć
tylko lakoniczne informacje o ich wysokości w b. Królestwie Polskim,
uregulowanej carskim ukazem. W monografii ks. Z. Zielińskiego znajdujemy krótkie
wzmianki o finansowych następstwach sekularyzacji w zaborze pruskim w pierwszej
połowie XIX w.; ks. M. Fąka omawiając stan prawny Kościoła katolickiego w zaborze proskim w latach 1815-1850 sprawom zarządu majątku poświęcił 1/2
strony, a tylko kilka stron sprawie sekularyzacji dóbr zakonnych. Dlatego w syntetycznych opracowaniach dziejów Kościoła katolickiego w Polsce brak jest
analizy jego stanu finansowego. Nawet dzieje Kościoła w XIX wieku, czyli w okresie, który zgodnie z zasadami udostępniania archiwaliów kościelnych, mógł
podlegać tego typu badaniom, finanse Kościoła są otaczane tajemnicą. Jest
to praktyka niesłuszna, bo nawet koncentrowanie uwagi autorów na realizacji
duszpasterskich zadań Kościoła nasuwa pytanie, jakie posiadał Kościół
materialne podstawy swojej działalności; one przecież w dużym stopniu
wyznaczały efektywność jego działań w sferze religijnej.
Na ten stan rzeczy mógł
wpłynąć fakt, że akta kościelne z okresu dwudziestolecia międzywojennego są
tylko w niektórych diecezjach uporządkowane i ich udostępnienie jest
ograniczane. Podobnie zresztą przedstawia się stan znajomości zagadnień
finansowych Kościoła i w innych krajach.
Źródła
Podstawą badań były
akta departamentu wyznań w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego [ 13 ]. Niezbędnym uzupełnieniem tej kategorii źródeł
są ustawy i rozporządzenia publikowane w państwowych organach
promulgacyjnych, zbiory orzeczeń sądowych i wszelkiego rodzaju komentarze do
nich.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 7 ] O charakterze
prawnym tej Komisji zob. J. Wisłocki, Konkordat,
s. 117-119. [ 8 ] AAN, Prezydium Rady
Ministrów, Protokóły z posiedzeń Rady Ministrów, t. 28, s. 418 — załącznik
do posiedzenia z 18.2.1925 r. [ 9 ] AAN, MWRiOP, 7213, s. 69 — deklaracja z 27.5.1932 r. [ 20 ] AAN, MWRiOP, 370,
k. 102-103 — protokół z konferencji w dniu 27.11.1926 r. [ 11 ] Jw., k. 262 — protokół z konferencji z 26.2.1931 r. [ 12 ] AAN,
MWRiOP, 7213, s. 55. Na konferencji tej st. radca Szmidecki podniósł zarzut,
że ust. 3 art. 24 konkordatu traktuje wyłącznie o ziemi i wobec tego nota S.
Grabskiego stanowi rozszerzenie konkordatu, ale pozostał w swojej opinii
odosobniony. [ 13 ] Akta te już częściowo scharakteryzowałem w poprzedniej
monografii (Konkordat, s. 7, 14-15).
Również w sprawach majątkowych są to akta o dużej wartości poznawczej.
Podstawowe dane liczbowe można znaleźć w aktach budżetowych departamentu
(sygn. 281-329), zawierających jednak wiele materiałów jednostkowych, wewnątrz w teczkach nie uporządkowanych. Są to przede wszystkim preliminarze budżetowe,
tylko dla niektórych lat można znaleźć sprawozdania z wykonania budżetu.
Szczególnie interesujący jest preliminarz budżetowy na rok 1940/1941, sporządzony w połowie 1939 r. Preliminarz ten załączyłem do niniejszej rozprawy. Uzupełnieniem
tych akt są szczegółowe sprawy wypłat (sygn. 494 — 518), wśród których
znajdują się projekty ustaw: o zaspokojeniu potrzeb materialnych Kościoła i duchowieństwa, o uposażeniu duchowieństwa itp. z lat 1923-1925 (sygn. 497). Również
do akt budżetowych można zaliczyć akta emerytów (sygn. 576-577) i dotacji
dla seminariów duchownych (sygn. 578-602). Akta majątkowe Kościoła są
zgromadzone w 227 poszytach (sygn. 623-850), osobno przechowywano sprawy
podatkowe (sygn. 851-867) i zakonów (sygn. 869-883). Akta zakonów dotyczą różnych
spraw szczegółowych, subwencji, zapomóg i nie pozwalają na dokonanie oceny
stanu majątkowego zakonów. « Uposażenie Kościoła w XX-leciu (Publikacja: 02-02-2008 Ostatnia zmiana: 03-02-2008)
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5721 |
|