|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Pokarmem umysłu jest poznawanie. Żądza nie trwania czy przetrwania, jak mówisz, lecz pędu, postępu, odkrywania nowych prawd, wydobywanie ich z głębin ziemi, z tkanki roślin, z atomów i z bezmiarów gwiazd, z własnych myśli wreszcie. Poznawanie wszechświata, poznawanie siebie i poznawanie swojej roli we wszechświecie. Tu jest źródło wszelkiej wiedzy, tu kryje się motor nauki. I jakże możesz zmusić.. | |
| |
|
|
|
|
Światopogląd » Świeckie religie
Hermes, czyli o naturze osobistego boga [3] Autor tekstu: Wojciech Rudny
Zdaniem
psychologów, odwołujących się do dorobku naukowego Junga [ 32 ],
poznanie na nowo natury i działania odwiecznych bogów w nas, niewątpliwie
pozwala na dokonywanie najlepszych, tj. najbardziej racjonalnych i satysfakcjonujących wyborów na co
dzień. Niewątpliwie pozwala też uniknąć wielu pułapek wiążących się z ciemną stroną starożytnych bóstw, które na pewno nie były moralne w chrześcijańskim, a nawet ogólnoludzkim tego słowa znaczeniu (przyjmując, że pewne uniwersalne
wskazania moralne funkcjonują w każdej społeczności ludzkiej).
Postąp
więc mądrze, jak mówi stara helleńsko-delficka mądrość: poznaj samego
siebie. Do pełnego jednak poznania siebie nie obejdziesz się bez pomocy
nieśmiertelnych bogów (bez nich zawsze będzie to samopoznanie niekompletne).
Tak jak ja sam poznając siebie, nie obyłem się bez pomocy nieśmiertelnego
syna Zeusa i Mai.
A
mając dziś tę samoświadomość, której dotąd nie miałem, chciałbym, by i o mnie mówił poeta:
Życzliwy
[mu] jest Hermes, opiekun zawodów,
Syn
lśniącookiej Mai, gór mieszkanki;
Atlas
jej ojcem — najpiękniejszej z siedmiu
Córek o włosach ciemnych niczym fiołki,
Co
niebiańskich noszą miano Plejad
[ 33 ].
1 2 3
Przypisy: [ 32 ] Carl Gustaw
Jung był zdaniem Rafaela Lópeza-Pedrazy, op. cit. s. 11: " pierwszym, który
wskazał na ważność Hermesa w psychoterapii (...) Był także pierwszym, który
wprowadził studia nad archetypami do współczesnej psychologii…". [ 33 ] Liryka Starożytnej Grecji, Wyd. III,
Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1987, s. 131. Przełożył Jerzy
Danielewicz. (Symonides z Keos, VI-V w p.n.e.) « Świeckie religie (Publikacja: 23-02-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5750 |
|