|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Historia prawa
Upadłość i bankructwo w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim [1] Autor tekstu: Miłosz Obłoza
Instytucje
mające na celu ochronę stosunków handlowych, dzisiaj określanych jako obrót
gospodarczy, zyskały wraz z rozwojem tych stosunków bardzo istotne znaczenie.
Jako element prawa handlowego (ale również karnego, administracyjnego) stanowią
dopełnienie jego regulacji, które umożliwia realizację głównych zasad, na
jakich się one opierają. Chodzi tutaj w szczególności o pewność, szybkość
obrotu oraz zasadę pacta sunt servanda.
Podstawowe mechanizmy gospodarki
kapitalistycznej nie zmieniły się od momentu jej narodzin, tj. od XIX wieku.
Dzisiejsi przedsiębiorcy doświadczają w pewnej mierze tych samych trudności,
przed jakimi stawali dawni handlujący, czy kupcy. Dotyczy to ryzyka, jakie
zawsze wiąże się z wkraczaniem na rynek i działalnością na nim. Motywem
uczestnictwa w stosunkach handlowych jest osiągnięcie zysku. Wobec tego
przedsiębiorca musi dokonać wyboru odpowiednich źródeł finansowania
(kredytu) oraz zaopatrzenia w środki potrzebne do prowadzenia zamierzonej działalności
(np.: dostawcy, podwykonawcy). Jednocześnie jej rozpoczęcie jest praktycznie
niemożliwe wyłącznie w oparciu o własne środki, kredyt zyskuje więc
podstawowe znaczenie. Poza tym finansujący, dostawcy, czy podwykonawcy również
są profesjonalistami i ryzykują swoim zyskiem, oferując kapitał, towary lub
usługi innym przedsiębiorcom.
Zawodowe i zarobkowe wykonywanie określonej
działalności prowadzi do wielu powiązań gospodarczych i prawnych nie tylko
między tymi, którzy prowadzą taką działalność, a tymi, którzy z niej
korzystają, ale także, czy może przede wszystkim między samymi przedsiębiorcami.
Efektem tego jest istnienie pewnego systemu naczyń połączonych. Jeżeli jeden z kontrahentów nie wykonuje swoich zobowiązań, może to prowadzić do poważnych
konsekwencji nie tylko dla jego wierzycieli, ale niekiedy i dla całego rynku. W takiej sytuacji należy więc łącznie uwzględnić interesy wszystkich
wierzycieli oraz dążyć do harmonijnego i optymalnego zaspokojenia ich roszczeń,
poczynając od zabezpieczenia majątku dłużnika, a czynności te powinny mieć
miejsce w ramach postępowania sądowego. Na tym polega instytucja upadłości.
Jak wynika z powyższych spostrzeżeń odgrywa ona szczególną rolę w stosunkach handlowych. Niektóre systemy prawne „zarezerwowały" ją więc
dla profesjonalistów (system francuski, a za nim polski), natomiast w innych ma
zastosowanie także do pozostałych uczestników obrotu (upadłość cywilna,
uniwersalna, obecnie: konsumencka). To drugie rozwiązanie zostało przyjęte
m.in. w prawie niemieckim i austriackim.
Obok
samej upadłości w prawie wykształciły się instytucje mające z nią związek, a posiadające charakter — można powiedzieć — prewencyjny. Regulacje o takim charakterze są zawarte nie tylko w prawie upadłościowym (termin ten w polskiej literaturze zaczyna pojawiać się głównie u J. Namitkiewicza po I Wojnie Światowej) ale i w prawie karnym. Z jednej strony chodzi tutaj o wyeliminowanie z rynku, przynajmniej na jakiś czas profesjonalistów, którzy
najogólniej mówiąc utracili wiarygodność (utrata możliwości prowadzenia
handlu, dzisiaj: orzekanie przez sąd zakazu prowadzenia działalności
gospodarczej). Z drugiej strony chodzi o ukaranie, w znaczeniu kryminalnym,
takich dłużników, którzy dopuścili się w związku ze swoją upadłością
określonych zaniedbań lub zachowań ewidentnie wymierzonych przeciw
wierzycielom (przestępstwo bankructwa, obecnie: art. 301 § 2 i 3 k. k. z 1997
r.).
Historycznie
pierwsza była tendencja do karania dłużników, którzy nie wykonywali swoich
zobowiązań. Podejście to jest w prawie dużo starsze niż dążenia do
wprowadzenia jakichkolwiek rozwiązań bezpośrednio dotyczących polepszenia
sytuacji wierzycieli. Bankructwo ma zatem starszy rodowód niż upadłość. Te
dwa terminy długo były synonimami, również w języku legalnym
[ 1 ] i są nimi do dzisiaj w języku potocznym. Samo słowo „bankructwo" pochodzi
najprawdopodobniej od włoskich: banco czyli ławka (ale: banca — bank) oraz rotto — rozbita, złamana. Różni autorzy w różny
sposób wyjaśniali jego etymologię [ 2 ].
Nie ulega wątpliwości, że jest ona związana ze średniowiecznym kupiectwem
miast włoskich, które miało swoje stoły, czy też ławki na głównych
placach tych miast, gdzie dokonywano transakcji. Natomiast określenie „ławka
rozbita" miałoby dotyczyć samosądu wobec nierzetelnego kupca albo mieć
charakter czysto symboliczny. Wracając do rzeczy: bankructwo, od czasu gdy
wykształciła się upadłość, jest przestępstwem mającym z nią istotny związek.
Do znamion tego przestępstwa należy odtąd w jakimś zakresie fakt upadłości
obok przeważnie związanych z nim, w różnym stopniu zawinionych zachowań dłużnika
(stąd podział na bankructwo proste i podstępne, obecnie, wg k. k. z 1997 r.:
lekkomyślne i umyślne [ 3 ]). W okresie, który jest przedmiotem dalszych rozważań, regulacja odpowiedzialności
za bankructwo była podzielona między ustawę handlową a kodeks karny. Sam
czyn kryminalny był stypizowany obok przepisów o upadłościach, natomiast
przepisom ustawodawstwa karnego pozostawiano kwestię winy i wymiaru kary.
Przed dokładniejszym przedstawieniem instytucji
upadłości i bankructwa w ujęciu historycznym, w dodatku ograniczonym do czasów
Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, wypada odnieść się do kwestii
przydatności takiego spojrzenia. Francuski Kodeks handlowy z 1807 r. (fr.: Code
de commerce, dalej: k. h.), wprowadzony w Księstwie Warszawskim, traktujący o upadłościach i bankructwach w księdze III, był pierwszą kodyfikacją
prawa handlowego w nowoczesnym znaczeniu. Rozwiązania dotyczące np. upadłości
były znane również m.in. prawu pruskiemu i austriackiemu (postępowanie
konkursowe), jednak wówczas i jeszcze długo później przepisy francuskie
uchodziły za najnowocześniejsze. Inną kwestią jest funkcjonowanie tych
przepisów na ziemiach polskich. W pierwszym okresie ich obowiązywania, przede
wszystkim za czasów istnienia Księstwa, k. h. miał niewielkie zastosowanie z uwagi na złą sytuację gospodarczą kraju i jego mieszkańców [ 4 ].
Owszem, spraw upadłościowych było stosunkowo dużo, jednak były to sprawy
konkursowe nierozstrzygnięte przez sądy pruskie, które wraz z innymi sprawami
zaległymi powierzono specjalnie utworzonym wydziałom Trybunałów Cywilnych
[ 5 ]. Natomiast Królestwo Polskie
przez cały okres swojego istnienia zachowało francuskie przepisy o upadłościach i bankructwach, tak jak przepisy całego k. h., w praktycznie niezmienionej
postaci [ 6 ]. To właśnie w Królestwie omawiane instytucje zyskały znaczenie w praktyce. Kongresówka była
bowiem najlepiej rozwiniętym gospodarczo obszarem spośród dawnych polskich
ziem, zwłaszcza w okresie po reformie uwłaszczeniowej. [ 7 ]
Zainteresowanie przepisami księgi III k. h. jest uzasadnione ze względu na
widoczny do dzisiaj wpływ francuskiego ujęcia upadłości na rozwiązania
polskiego prawa upadłościowego. Regulacja dotycząca bankructwa może być
obecnie uznana jedynie za archaiczną. Zasługuje ona jednak na przedstawienie z uwagi na wzajemne przenikanie się w pewnym zakresie obydwu instytucji. Cezura
czasowa, jakiej podporządkowane będą dalsze rozważania określona jest między
wejściem w życie k. h. w Księstwie Warszawskim (na ziemiach popruskich: 1
maja 1809 r. [ 8 ], w Galicji Zachodniej: 15 sierpnia 1810 r. [ 9 ]) a wkroczeniem na terytorium Królestwa Polskiego wojsk niemieckich i austro-węgierskich w lecie 1915 r. Należy tutaj zwrócić uwagę, że przepisy
k. h. zostały uchylone wraz z wejściem w życie kodeksu handlowego z 1934 r i prawa upadłościowego z tego samego roku. Ostatni okres obowiązywania tych
przepisów zostanie pominięty, ponieważ uwzględnienie go wymagałoby
przedstawienia wprowadzonych wtedy nowych rozwiązań prawnych związanych z upadłością [ 10 ]. Kodeks handlowy francuski został wprowadzony w Księstwie
jako trzeci, po Kodeksie Napoleona (K. N.) i k. p. c. z 1806 r. francuski akt
prawny tej rangi. Wprowadzenie K. N. nakazywała Konstytucja Księstwa (art.
69), natomiast co do recepcji pozostałych kodeksów zdania przedstawicieli sfer
rządowych były podzielone [ 11 ]. Dekretem Fryderyka Augusta z 18
VII 1808 r. została powołana komisja mająca opracować polski tekst K. N.
oraz przygotować kodyfikację pozostałych gałęzi prawa. Przyszłe efekty
pracy tej komisji miał jednak przekazywać królowi minister sprawiedliwości
Feliks Łubieński, który był zwolennikiem recepcji prawa francuskiego i w
ostateczności to jego stanowisko zwyciężyło, przynajmniej jeżeli chodzi o prawo prywatne. U podstaw k. h. leżą uregulowania dwóch ordonansów
Ludwika XIV: o handlu z 1673 roku (tzw. Kodeks Savary’ego) i o marynarce z 1681 roku. Geneza samego kodeksu sięga roku 1787, kiedy to powołano komisję
do przejrzenia tych aktów. Prace jej przerwał wybuch Rewolucji i zostały one
wznowione przez nową komisję dopiero w roku 1801. Wówczas już cel był
sformułowany nie jako rewizja dawnych praw, ale jako przygotowanie projektu
kodeksu handlowego. Niedługo potem efekty prac legislacyjnych przesłano do
zaopiniowania Radom i Trybunałom Handlowym, Sądom Apelacyjnym oraz Sądowi
Kasacyjnemu, po czym powróciły one do trzech komisarzy-redaktorów i następnie
były dyskutowane w Radzie Stanu oraz zakomunikowane poufnie Trybunatowi. W 1806
roku Rada nadała projektowi redakcję ostateczną i przesłała go Ciału
Ustawodawczemu, gdzie po oficjalnym zakomunikowaniu Trybunatowi, został
uchwalony jako szereg ustaw [ 12 ]. Zgodnie z prawem z dnia 15 września
1807 r. zyskały one moc obowiązującą od 1 I 1808 r. jako Code de Commerce.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Behrman H. — Bankructwo, Warszawa 1932, str. 19 — 20 [ 3 ] Gardocki L. — Prawo karne, Warszawa 2004, str.
324 [ 4 ] Skarbek F. — Dzieje Księstwa Warszawskiego, t. II, Warszawa 1897, str. 55 — 69 [ 5 ] Sobociński W. — Historia ustroju i prawa Księstwa
Warszawskiego, Toruń 1964, str. 261, 395 [ 6 ] Bardach J., Leśnodorski B., Pietrzak M. -
Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1993, str. 426 [ 7 ] Kieniewicz S. -
Historia Polski 1795 — 1918, Warszawa 1983, str. 285 — 297; Czubiński A.,
Topolski J. — Historia Polski, Ossolineum 1989, str. 356 — 361 [ 8 ] na mocy dekretu Fryderyka Augusta z 24 maja 1809 r. [ 9 ] na mocy dekretu Fryderyka Augusta z 9 czerwca 1810
r. [ 10 ] dotyczy to głównie przepisów o zapobieganiu upadłości
wprowadzonych rozporządzeniem Prezydenta z 1927r. Miały one charakter
nadzwyczajny i zostały zastąpione później przepisami prawa o postępowaniu
układowym z 1934r. [ 11 ] Sobociński W. — Historia ustroju i prawa
Księstwa Warszawskiego, Toruń 1964, str. 39 [ 12 ] Prawo postanowione d. 10 IX 1807, ogłoszone
20 IX t. r. (Ks. pierwsza, Tyt. I — VII); pr. post. d. 11 IX 1807, ogł. 21 IX
t. r. (Ks. pierwsza, Tyt. VIII); pr. post. d. 12 IX 1807, ogł. 22 IX t. r. (Ks.
trzecia); pr. post. d. 14 IX 1807, ogł. 24 IX t. r. (Ks. czwarta); pr. post. d.
15 IX 1807, ogł. 25 IX t. r. (Ks. druga) « Historia prawa (Publikacja: 02-06-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5906 |
|