Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.448.113 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"
Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II

Złota myśl Racjonalisty:
"Wiara" nie jest tak naprawdę odrzuceniem rozumu, ale leniwą akceptacją złego rozumowania. „Wiara" jest pseudo-uzasadnieniem, które pewni ludzie powtarzają, kiedy chcą o czymś twierdzić bez niezbędnych dowodów.
 Tematy różnorodne » Święty Graal

Polemika [2]
Autor tekstu: Tomasz Nowak, Lech Stępniewski

Na kanwie polemiki o koncepcje Graala

Z przyjemnościązapoznałem się [narazie tylko częściowo — niestety] z zawartością Pańskiej witryny. Uważam ją za jedno z najciekawszych miejsc jakie dotąd poznałem. Ze względu na moje prywatne zainteresowania chciałbym się podzielić kilkoma uwagami jakie nasunęły mi się po przeczytaniu tekstu: „Gardnerowe bałamuctwa" autorstwa Pana Lecha Stępniewskiego oraz listu Pani Katarzyny Milewskiej. Aby nie być posądzany o stronniczość z góry zastrzegam, że nie jestem zwolennikiem żadnej określonej teorii a jedynie próbuję powiązać publikowane współcześnie teorie kierując się starożytna zasadą „wiem że nic nie wiem".

Pan Stępniewski gromi teorie Pana Gardnera używając tylko lekkiej kawalerii. Za ciężkie działo uważam w tej potyczce zachwianie fundamentami tej teorii. W 1982 roku ukazała się książka „Święta krew , święty Graal" H.Lincolna, M.Baigenta, R.Leight dająca podstawy wielu późniejszym publikacjom. Argumentacja prezentowana przez autorów opierała się głównie na kilku tekstach znalezionych w kościele w Rennes le Chateau. Mimo sensacyjności telewizji BBC jestem skłonny uwierzyć w prezentowany przezeń program demaskujący owe dokumenty jako nowożytne falsyfikaty i to nie dlatego, że prezentowano tam wywiad z fałszerzem ale dlatego, iż wprowadzenie do obiegu fałszywych tekstów w klimacie poczynań proboszcza Berengera Sauniere jest posunięciem o ile szalonym, o tyle genialnym.

Jednocześnie prace H.Licolna całkowicie pomijają dobrze udokumentowane genealogie brytyjskie [Listy królów Owaina .… , Przywileje z Llandaff ].

Następnie problematyczna wydaje mi się interpretacja określenia zawodu Józefa, ojca Jezusa. Przytaczając greckie słowo tekton — tektonos, nie można pominąćinnego znaczenia: budowniczy. Nie czuję się powołany do roztrząsań problemów tłumaczeń ale chcę zwrócić uwagę na pewien drobiazg. Skąd prosty cieśla [Józef] byłby znany najwyższym kapłanom, orazna możliwość interpretacji apokryficznego tekstu: "Przestraszony Józef zabrał ją do domu i rzekł do Marii: Zabrałem cię ze świątyni Pana, a teraz zostawię cię w moim domu. Muszę wracać na budowę." Jeśli założymy, że Józef pracował przy budowie Świątyni Heroda i zajmował znaczące stanowisko, mógł być znany wysokim kapłanom i mogła mu zostać powierzona opieka nad wychowanką świątyni, ale wtedy niestety nie mógł być prostym cieślą. Pewnej interpretacji jak zwykle — brak.

W dalszej części Pan Stępniewski rozprawia się z teorią Kościoła Celtyckiego i możliwością kontynuacji ruchu chrześcijańskiego w Europie w pierwszym stuleciu, opierając się rzekomo na zbyt rozbudowanej wyobraźni p. Gardnera. Nie chcę polemizować, ale kilka faktów zdaje się poddawać to w wątpliwość. Sądzę, że legenda Józefa z Arymatei jest Panu Stępniewskiemu znana, a wydarzenia w niej ukazane zdaje się dokumentować fakt przyznania na soborze w Pizie 1417, w Konstancji 1419 i Sienie 1423 pierwszeństwa Kościołowi Brytyjskiemu, jako założonemu przed wszystkimi innymi. Ścisłe określenie daty założenia przypada na rok 36 {za Gildae sapientis de exicidio et conquestu Brittanniae- Gildas 6 wiek i inne}.
Interesującym aspektem tego faktu jest również historia Pallatium Britannicum domu Caradoca i jego rodziny z okresu gdy przetrzymywano ich w Rzymie po zwycięstwie Klaudiusza w Brytani. Zgodnie z treścią listu św. Pawła do Tymoteusza, Martyrolgies of Rome oraz wreszcie łacińskiej iskrypcji na ścianie [obecnie kościół św. Prudencjany] był to najsilniejszy ośrodek chrześcijaństwa nieżydowskiego w owym okresie.

Ciekawym faktem przeczącym gołosłowności Gardnera jest również uznanie przez kościół katolicki legendy o Marii Magdalenie poprzez wybudowanie dla jej szczątków mauzoleum w St. Maximin [ok. 50 kilometrów od St Baume gdzie prawdopodobnie zmarła ok. 60roku n. e.]

Dalsza część polemiki Pana Stępniewskiego jest dla mnie zbyt alegoryczna abym mógł się do niej w jakikolwiek sposób ustosunkować. Pogratulować wyobraźni i lekkiego stylu, tego zawsze brak w opisach działalności Zakonu Braci Czarnych a co do zmian w pierwotnych zapisach tekstów ewangelii — nie łudźmy się, wykorzystywanie religii do własnych celów nie wynaleziono wczoraj. Uważam, że choć teoria "linii krwi' jest mocno wątpliwa, nie można, choćby w imię dobrze rozumianej tolerancji, nawoływać do usunięcia jej z Pańskiej witryny.

1 2 3 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Odpowiedź Panu T.Nowakowi
Gardnerowe bałamuctwa


« Święty Graal   (Publikacja: 18-06-2002 Ostatnia zmiana: 30-01-2011)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Lech Stępniewski
Publicysta Najwyższego Czasu. Konstruktywna krytyka Racjonalisty.
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 3  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Lech Stępniewski
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 592 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365