|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia współczesna
Modernizm – niedokończony projekt? Przeciw defetyzmowi rozumu [3] Autor tekstu: Marcin Punpur
Debata nad rozumem jest nieodłączna od ogólniejszej
refleksji nad samą filozofią. Zmiana paradygmatu racjonalności prowadzi
bowiem niejako automatycznie do zmiany statusu filozofii. Warto wiec spytać o sens i kształt dzisiejszej filozofii. W tym kontekście rozsądnie brzmią słowa
H.-M. Baumgartnera: „filozofia jest teorią rozumowej wiedzy skończonej,
realizowaną środkami pojęciowej refleksji. Zgodnie ze swą zarazem
systematyczną i historyczną samokrytyką nie może ona uznawać siebie za
rozum absolutny, lecz już tylko za rozum krytyczny, który sam z siebie potrafi
zaprojektować jedynie ramy określające inne postaci ducha, ale nie ich treści.
Dlatego w stosunku do nauki, sztuki, religii filozofia może występować tylko
jako krytyczny partner dialogu, ale nie jako sprawujący kuratelę" [ 24 ].
Taki rozum nie jest absolutny, ale autonomiczny i jako taki warty z pewnością
obrony. Każdą epokę można rozpatrywać dwojako: pod
względem historycznym oraz normatywnym. Moderna jako epoka historyczna dobiegła
końca. Moderna jako normatywny projekt unowocześniania społeczeństwa, oparty
na krytycznej rewizji tradycji oraz promocji racjonalnej i emancypacyjnej wizji
kultury jest ciągle niedokończony. Dziś jednak paradoksalnie Oświecenie i jego dziecko modernizm przestały być modern. Mówienie o rozumie wywołuje
uśmiech politowania, traktowanie emancypacji na serio trąci staroświeckością,
by nie rzec zacofaniem. Cóż zatem dziś oznacza bycie nowoczesnym? Nowoczesnym
jest ten kto pożegnał się z „wielkimi narracjami" zachodniej cywilizacji,
kto w imię ochrony pluralizmu i tolerancji przestaje niepokoić współobywateli
trudnymi pytaniami, kto zamienił ideały epoki oświecenia na zdobycze kultury
konsumpcjonizmu, kto wreszcie w zgodzie z wszechwładną opinią publiczną
zaakceptował świat takim jaki jest, z całą jego hipotekę absurdu i przemocy. Czy można być bardziej modern? Bibliografia:
-
Baumgartner H.-M., Rozum skończony. Ku rozumieniu filozofii
przez siebie samą,, przeł. A. M. Kaniowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996
-
J. Habermas, Modernizm — niedokończony projekt, przeł.
M. Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz,
Kraków 1997.
-
J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, przeł.
M. Łukasiewicz Universitas, Kraków 2000.
-
Honneth A., Pathologien der Vernunft. Geschichte und Gegenwart der
Kritischen Theorie, Frankfurt am Main 2007.
-
Schnaedelbach H., Próba
rehabilitacji animal rationale, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa,
Warszawa 2001.
1 2 3
Przypisy: [ 24 ] H.-M Baumgartner, op. cit., s. 258. « Filozofia współczesna (Publikacja: 08-06-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5923 |
|