|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Ewolucjonizm
Neandertalczyk [2] Autor tekstu: Krzysztof Pochwicki
U ssaków naczelnych adaptacja do warunków klimatycznych wyraża się m.in.
długością kończyn, zwłaszcza istotne są proporcje kości goleniowych względem uda
oraz przedramienia do ramienia. Tak więc proporcje kończyn mogą służyć za
wskaźnik pozwalający obliczyć w przybliżeniu temperaturę obszaru wyjściowego
danej populacji. U neandertalczyka kość piszczelowa stanowiła średnio tylko 80
procent kości udowej — uzyskana średnia, przypuszczalna temperatura ich
środowiska to około 0 stopni Celsjusza. Wykazywał więc europejską budowę ciała
przystosowaną do warunków czasu zlodowaceń. Tymczasem europejscy kromaniończycy
oraz szkielety z Skhul i Qafzeh w Izraelu mają kość piszczelową
długości 85 procent kości udowej, co wskazuje, że populacje te przybyły z regionów o temperaturze oscylującej w granicach 20stopni Celsjusza.
Przeminęły setki pokoleń, a nasze ciała wciąż noszą piętno ciepłolubnej
małpy...
Dzięki naukowcom z uniwersytetu w Barcelonie (zespół Carlesa L. Foksa) wiemy
już, że przynajmniej niektórzy neandertalczycy mogli mieć bardzo jasną skórę i rude włosy. O karnacjii kolorze włosów decyduje barwnik melanina
(obecny głównie w skórze właściwiej i naskórku), a konkretnie jej
odmiany — żółtoczerwona feomelanina i czarnobrązowa eumelanina.
[ 9 ] O tym, która z nich przeważy, decyduje białkowy receptor MC1R, którego
syntezą kieruje z kolej gen mc1r. Od pewnego czasu naukowcy wiedzą, że
jedna z wersji tego genu sprawia, że receptor MC1R pracuje na bardzo zwolnionych
obrotach. Ludzie, którzy odziedziczą tę postać genu, często mają bardzo jasną
karnację i rude włosy. Zbadano próbki DNA pobrane ze szczątków dwóch
neandertalczyków znalezionych w Monti Lessini we Włoszech i El Sidron w Hiszpanii. Naukowcom udało się zidentyfikować gen mc1r, a także taką jego
odmianę, która mogła decydować o rudym kolorze włosów. Przeprowadzono próby
laboratoryjne. Wprowadzono podejrzany gen do specjalnie hodowanych w probówce
komórek i obserwowano, jak przebiega w nich produkcja melaniny. Okazało się, że
dokładnie tak samo jak w komórkach współczesnych rudowłosych. Zdaniem badaczy
jednoznacznie dowodzi to, że nasi kuzyni sprzed tysięcy lat, którzy nosili
właśnie tę odmianę genu mc1r, mogli mieć bardzo jasną skórę i nosić ogniste
czupryny. Co ciekawe, choć gen działa tak samo, to wersja współczesnego Homo
sapiens różni się znacząco od tej znalezionej u neandertalczyków. Zdaniem
autorów świadczy to tym, że drogi ewolucji owego genu przebiegały u obu
gatunków oddzielnie.
Niewiele wiemy o neandertalskiej diecie, ale z pewnością była zróżnicowana. Przekonanie, że
ludzie ci żywili się nie tylko mięsem jest w zasadzie powszechne. Większość
naszej wiedzy o neandertalskim jedzeniu opiera się o dowody
pośrednie, np. kości zwierząt znajdowane w jaskiniach oraz
izotopy w zębach neandertalczyków. Jako łowca miał do dyspozycji wszelką
drobnicę (ptaki, króliki itp.) oraz dominujące wówczas wśród kręgowców formy
duże; w obrębie Starego Świata wspomnę o mamucie, koniowatych, nosorożcu
włochatym, niedźwiedziu jaskiniowym, olbrzymim jeleniu stepowym, czy samotniku -
lwie jaskiniowym. Używali ostrych, kamiennych toporków oraz włóczni. Zakładając,
że mówili możliwe było przekazywanie wiedzy dotyczącej technologii wytwarzania
narzędzi stąd też coraz częściej uważa się, że znali wyroby drewniane (nieznane z zapisu archeologicznego). Nie wynaleźli wyrzutni (miotaczy) oszczepów, dlatego
musieli podejść do zwierzyny na znacznie mniejszą odległość niż łowcy
kromaniońscy. Budowali zamaskowane pułapki (np. zadaszone „wilcze doły" z przynętą), stosowali sidła. Naukowcy znaleźli mikroskopijne skamieniałości
fragmentów roślin na mających 35 tys. lat trzech neandertalskich zębach z jaskini Szanidar w Iraku. Wiemy, że osobnik, do którego należały zęby jadł różne
rośliny, w tym nasiona traw (nie należy jednak z informacji dotyczących
jednego osobnika wyciągać ostatecznych wniosków o diecie całego gatunku).
Neandertalczyk miał do dyspozycji przede wszystkim leszczynę, żołędzie, dzikie
poziomki, maliny, tarninę, leśne jagody, jeżyny, bulwy i cebulki przede
wszystkim roślin liliowatych.
Z neandertalczykami generalnie wiązana jest kultura środkowego paleolitu -
mustierska (nazwana od stanowiska w jaskini Le Moustier, Francja, departament
Dordogne). Rozwijała się od około 300 do 35 tys. lat temu na obszarach
pokrywających się z zasięgiem neandertalczyków, tj. na terenie Europy, Bliskiego
Wschodu, krajów zakaukaskich i Azji Środkowej. Na Bliskim Wschodzie kultura ta
była także dziełem archaicznych Homo sapiens, przed pojawieniem się tam
neandertalczyków około 70 tys. lat temu, co uzasadniać może dyskusyjne
zaliczanie do tej kultury znalezisk z terenu północnej Afryki. Kultura
mustierska jest definiowana na podstawie specyficznej technologii, polegającej
na oddzielaniu odłupków, ostrzy i wiórów od przygotowanych specjalnie rdzeni
(technika lewaluaska) lub od rdzeni krążkowatych (technika mustierska), a także
na podstawie zespołu narzędzi (zgrzebła, ostrza, narzędzia zębate i wnękowe,
rzadziej pięściaki i ostrza liściowate). Na pewno używano też sprzętów z rogu,
kości.
Ludność
zamieszkiwała jaskinie i zakładała obozowiska otwarte, z konstrukcjami
mieszkalnymi (w zachodniej Europie kamiennymi, we wschodniej także z kości
mamutów, np. w Mołodowej nad Dniestrem i Ripiceni-Izvor nad Prutem).
Zróżnicowanie, związane przede wszystkim z używaniem zgrzebeł, ostrzy
mustierskich, narzędzi obrabianych dwustronnie i zębatych, było interpretowane
jako przejaw odrębnych tradycji w obrębie „kompleksu mustierskiego".
Obecnie przeważa opinia, że zróżnicowanie to ma charakter funkcjonalny (różne
czynności wykonywane w sezonowych obozowiskach) bądź jest wyrazem długości
trwania obozowisk i intensywności użytkowania narzędzi w poszczególnych miejscach. Około 40 tys. lat temu dokonała się transformacja
kultury mustierskiej w odrębne terytorialne jednostki górnopaleolityczne (np.
kultura szatelperońska).
[ 10 ]
Dyskusyjny pozostaje związek tych przemian z pojawieniem się człowieka
współczesnego. W przypadku francuskich, schyłkowych skupisk neandertalczyków
narzędziem typowym jest wiór o łukowatym tylcu zwanym nożem szatelperońskim.
Pojawiają się też groty oszczepów wykonane z kości a także kościane rurki z równoległymi nacięciami. Znajdywane są pierwsze ozdoby wykonane z przewierconych
kłów zwierząt, oraz kościane zawieszki. Dotychczas uważano, że owe
zastanawiające innowacje w obrębie zachowawczej dotychczas technologii
neandertalskiej nastąpiły prawdopodobnie w wyniku kontaktów z pierwszymi grupami
Homo sapiens sapiens (kultura oryniacka) i stopniowej akulturacji grup
neandertalskich.
[ 11 ]
Rzeczywiście, według najnowszych danych istnieją dowody na tysiącletnie
współistnienie ludzi neandertalskich i współczesnych w jednym miejscu (szczególnie interesujące są powtórne, dogłębne analizy
artefaktów z Grotte des Fées — stanowiska badanego od 1867 r.). Uważano, że
neandertalczycy zdobywali nowe przedmioty drogą wymiany handlowej, kradzieży,
zachowując jako łupy lub po prostu zbierając porzucone przez przybyłych łowców.
Jednak najnowsze analizy obejmujące m.in. dane radiometryczne wskazują, że w schyłkowym okresie swego istnienia, neandertalczycy znajdowali się na drodze do
unowocześnienia na długo przed wkroczeniem na ich tereny ludzi anatomicznie
nowoczesnych. Wygląda więc na to, że gdyby nie przybycie naszych przodków w dorobku ubogiej materialnie kultury Starych Ludzi mogło pojawić się sporo
nowości. Intrygująca jest wizja świata dwóch rozwijających się niezależnie
cywilizacji — kromaniońskiej (Afryka) i neandertalskiej (Eurazja).
Neandertalczyk
nie stworzył sztuki w naszym rozumieniu. O tym, że posiadał umiejętność
abstrakcyjnego myślenia mogą poświadczać znaleziska z jaskini Morin (Hiszpania),
gdzie odkryto kości oraz kamienie zaopatrzone w nacięcia, które układają się w symetryczne wzory. Intrygującym materiałem do snucia rozmaitych hipotez i spekulacji są wyniki analiz neandertalskich pochówków. Czy posiadał religię,
wierzenia? Czy można w tym przypadku mówić o ceremoniałach, tradycji i obyczajach? Pochówki mustierskie występują w jaskiniach, niekiedy
pokrywane małymi kopcami (La Ferrassie) lub płytami kamiennymi (Le Moustier).
Szczątki układano w pozycji wyprostowanej bądź skurczonej. Nie spotyka się darów
grobowych, poza hipotetycznym składaniem kwiatów. Stwierdzone w grobie w irackiej jaskini Szanidar pyłki roślinne dają niemal pewność, iż zwłoki obsypano
kwieciem, możliwe, że w trakcie ceremoniału. W roku 2005 pojawiły się nowe
interpretacje śladów pozostawionych na wielu neandertalskich kościach ze
zbiorowego pochówku w chorwackiej jaskini Krapina. W jaskini odkryto
pozostałości 80 osobników; blisko 800 kości, w tym czaszek i kości długich, nosi
ślady nacięć. Dotychczas uznawano je za ślady praktyk kanibalistycznych,
tymczasem mogły tam mieć miejsce praktyki grzebalne o znaczeniu symbolicznym.
Wszystko wskazuje na to, że ciało miękkie oddzielano od kości stopniowo. Czaszki
noszą ślady świadczące o odcinaniu języka, żuchwy, uszu i zdejmowania skóry.
Kości długie były rozłupywane w celu wydobycia szpiku. Dyskusje dotyczące
Krapiny nie ustają.
W sferze uczuć
wyższych, więzi społecznych, neandertalczyk też ukazuje zaskakująco znajome
oblicze. W Iranie odkryto szkielet neandertalskiego starca, który przeszedł
udaną amputację ręki (niektóre źródła podają błędnie, że była to noga), nie miał
też oka. To, że mimo wszystko osiągnął sędziwy jak na ówczesne standardy wiek
dowodzi, że w grupach neandertalskich opiekowano się potrzebującymi, nawet jeśli
ich użyteczność dla ogółu była dyskusyjna, czy wręcz stanowiła obciążenie.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 9 ] Istnieje jeszcze neuromelanina -
melanina powstała w neuronach. Noworodki nie mają w tęczówce melaniny, dlatego
ich oczy są niebieskie (melanina w tęczówce jest wytwarzana później). [ 10 ] Nazwa kultury
wywodzi się od jaskini Fees w Chatelperron (departament Allier, Francja). Nie
występuje ona poza Francją, Belgią, Włochami i północną Hiszpanią. W tym
okresie Bliski Wschód reprezentuje kultura Al-Amira, w Rosji
kostienkowsko-sungirska, bernardyńska we Włoszech a w Czechach i na Węgrzech
(czy generalnie w środkowej Europie) — szelecka. Pierwotnie uważano zresztą, że
kultura szatelperońska była wytworem ludzi współczesnych, dopiero po roku 1980
okazało się, że występuje ona również na stanowiskach neandertalskich. [ 11 ] Akulturacja oznacza ogół zjawisk
powstałych w wyniku bezpośredniego lub pośredniego kontaktu (zderzenie kultur)
dwóch grup kulturowych, prowadzący do zmian wzorów kulturowych w obrębie jednej,
drugiej lub obu kultur. Końcowym efektem tego procesu może być unifikacja wzorów
kulturowych obu grup, bądź przejęcie wzorów jednej grupy przez drugą. Przez
akulturację rozumie się szczególnie proces rozwiązywania problemów związanych ze
znalezieniem się w kulturze odmiennej od tej, w której nastąpiła pierwotna
kulturalizacja. [za:]
Akulturacja « Ewolucjonizm (Publikacja: 31-08-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6759 |
|