|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Kościół i seksualizm
Tajna instrukcja watykańska Crimen Sollicitationis - polskie tłumaczenie [4] Tłumaczenie: Dariusz Kot
d) wreszcie, jeśli istnieją solidne lub co najmniej prawdopodobne przesłanki,
aby w oparciu o obwinienie rozpocząć proces, (ordynariusz) powinien zarządzić,
aby oskarżonemu przedstawiono wezwanie do sądu i formalnie go oskarżono
43. Ostrzeżenie wspomniane w poprzedniej części (c) zawsze powinno być
przekazane w sposób dyskretny; może ono jednak także być przekazane listownie
lub przez posłańca, w każdym jednak wypadku musi to być poświadczone dokumentem,
przechowywanym (później) w tajnych archiwach kurii (zob. kanon 2309, § 1 i 5)
wraz z informacją na temat sposobu, w jaki oskarżony je przyjął.
44. Jeśli po pierwszym ostrzeżeniu pojawiają się nowe oskarżenia, skierowane
przeciwko danemu oskarżonemu, dotyczące aktów solicytacji, jakie miały miejsce
przed ostrzeżeniem, ordynariusz musi świadomie i w zgodzie z własnym rozeznaniem
określić, czy pierwsze ostrzeżenie należy uznać za wystarczające czy też
powinien on przejść do kolejnego ostrzeżenia lub nawet do kolejnego etapu
(tamże, § 6).
45. Rzecznik sprawiedliwości ma prawo odwołania się od tych środków
kanonicznych, a obwiniony ma prawo uciec się do Świętej Kongregacji Świętego
Oficjum w ciągu dziesięciu dni od ich zadysponowania lub powiadomienia. W tym
przypadku akta sprawy winny być przesłane tejże Świętej Kongregacji według
wskazań kanonu 1890.
46. Środki te jednak, nawet jeśli już je uruchomiono, nie wstrzymują akcji
karnej. W konsekwencji, jeśli później wpłynęły jakiekolwiek dodatkowe
oskarżenia, należy wziąć pod uwagę także te okoliczności, które wymagają
[zastosowania] dodatkowych środków kanonicznych.
Rozdział III
Postawienie obwinionego w stan oskarżenia
47. Z chwilą gdy dostępny jest materiał dowodowy wystarczający, aby wnieść
formalne oskarżenie, jak to wspomniano powyżej w pkt 42 (d), ordynariusz — po
wysłuchaniu rzecznika sprawiedliwości i zastosowaniu (w stopniu, na jaki pozwala
charakter konkretnych przypadków) wszystkiego, co zapisano w Ks. IV, cz. 6,
rozdz. II Kodeksu [Prawa Kanonicznego] na temat wezwania do sądu i powiadamiania o działaniach sądowych — winien wydać dekret (formuła O), wzywając oskarżonego
do stawienia się przed nim lub przed wydelegowanym przez niego sędzią (zob.
punkt 5), aby zostać oskarżonym o przestępstwa, o jakie został obwiniony. W trybunale Świętego Oficjum zazwyczaj określa się to „uczynieniem oskarżonego
przedmiotem zarzutów" [Reum constitutis subiicere]. (Ordynariusz) musi
dopilnować, aby dekret został zakomunikowany oskarżonemu w sposób określony
przez prawo.
48. Gdy oskarżony, wezwany do sądu, pojawia się przed formalnym wniesieniem
oskarżenia, sędzia winien zachęcić go w ojcowski i łagodny sposób do przyznania
się do winy — jeśli oskarżony pójdzie za tą radą, sędzia — przywoławszy
notariusza lub nawet, jeśli uzna to za bardziej właściwe (zob. punkt 9), pod
nieobecność tego ostatniego — winien wysłuchać przyznania się.
49. W przypadku gdy przyznanie się zostanie w świetle postępowania uznane za
zasadniczo kompletne, z chwilą gdy rzecznik sprawiedliwości wyraził pisemną
opinię — sprawa może zostać zamknięta poprzez końcowy wyrok, z pominięciem
wszystkich innych formalności (zob. rozdz. IV poniżej). Oskarżonemu jednak daje
się możliwość zaakceptowania tego wyroku lub domagania się normalnego przebiegu
procesu.
50. Jeśli z drugiej strony oskarżony zaprzeczył popełnieniu przestępstwa lub
przyznał się do winy w sposób zasadniczo niekompletny, lub nawet odrzucił wyrok,
wydany w trybie przyspieszonym w oparciu o jego przyznanie się do winy — sędzia, w obecności notariusza, winien odczytać mu dekret wspomniany powyżej w punkcie
47 i zadeklarować postawienie w stan oskarżenia.
51. Z chwilą postawienia w stan oskarżenia sędzia, w zgodzie z kanonem 1596, po
wysłuchaniu rzecznika sprawiedliwości, może — do momentu zakończenia procesu -
zawiesić oskarżonego albo całkowicie (jeśli chodzi o wykonywanie świętego
duszpasterstwa), albo konkretnie w zakresie wysłuchiwania świętej spowiedzi
wiernych. Jeśli jednak podejrzewa, że oskarżony zdolny jest do zastraszania lub
wpływania na świadków, lub zapobiegania zaprowadzeniu sprawiedliwości w inny
sposób, może on także, po wysłuchaniu rzecznika sprawiedliwości, nakazać
oskarżonemu wycofanie się w określone miejsce i pozostawanie tam pod specjalnym
nadzorem (kanon 1957). Nie ma legalnej możliwości odwołania się od tego rodzaju
dekretu (kanon 1958).
52. Następnie odbywa się przesłuchanie oskarżonego według formuły P z największą
troską ze strony sędziego o to, aby tożsamość oskarżających, a zwłaszcza
donosicieli nie została ujawniona, a ze strony oskarżonego — aby pieczęć
sakramentu (spowiedzi) nie została złamana w żaden sposób. Jeśli oskarżonemu pod
wpływem emocji wymknie się cokolwiek, co mogłoby sugerować bezpośrednie lub
pośrednie złamanie pieczęci, sędzia nie pozwoli na odnotowanie tego w aktach;
jeśli zaś przez przypadek rzecz tego rodzaju zostanie niechcący zamieszczona w sprawozdaniu, winien on natychmiast po jej zauważeniu zarządzić, aby została
całkowicie usunięta. Sędzia musi zawsze pamiętać, że nigdy nie jest mu wolno
nakłaniać oskarżonego, aby złożył przysięgę mówienia prawdy (zob. kanon
1744).
53. Gdy przepytywanie oskarżonego zostało bez reszty zakończone, a akta zostały
przejrzane i zaaprobowane przez rzecznika sprawiedliwości, sędzia wydaje dekret
kończący tę fazę procesu (kanon 1860); jeśli jest on sędzią delegowanym, winien
przekazać całość akt ordynariuszowi.
54. Jeśli jednak oskarżony wykazuje nieposłuszeństwo lub z bardzo poważnych
powodów oskarżenie nie może zostać postawione w kurii diecezjalnej, ordynariusz,
bez uszczerbku dla swego prawa do suspendowania oskarżonego a divinis,
winien przekazać całość sprawy Świętemu Oficjum.
Rozdział IV
Omówienie
sprawy, ostateczny wyrok i apelacja
55. Po otrzymaniu akt ordynariusz — o ile nie życzy sobie samodzielnego wydania
ostatecznego wyroku — winien oddelegować sędziego (zob. punkt 5), jeśli to
możliwe innego niż ten, który prowadził śledztwo lub postawienie w stan
oskarżenia (zob. kanon 1941, § 3). Sędzia jednak, czy jest nim ordynariusz czy
jego delegat, winien według swego roztropnego osądu przydzielić oskarżonemu
adwokata, odpowiedni okres czasu na przygotowanie obrony i podwójnie to
udokumentować: jedna kopia ma zostać do dyspozycji samego sędziego, drugą [ma
otrzymać] rzecznik sprawiedliwości (zob. kanon 1862-63-64). Rzecznik
sprawiedliwości także — w podobnie ustalonym przez sędziego okresie czasu -
powinien przedstawić na piśmie swój akt oskarżenia (requisitoriam), jak
obecnie jest on nazywany (formuła Q).
56. Wreszcie sędzia, po stosownej przerwie (kanon 1870), według swego rozeznania
na podstawie akt i dowodów (kanon 1869) winien ogłosić ostateczną decyzję:
skazującą [sententia condemnatoria], jeśli jest pewny przestępstwa lub
uniewinniającą [sententia absolutoria], jeśli jest pewny niewinności
[oskarżonego]; lub umarzającą [sententia dimissoria], jeśli żywi
przemożną wątpliwość w związku z brakiem dowodów.
57. Pisemny wyrok winien mieć postać zgodną z odpowiednimi formułami,
załączonymi do niniejszej instrukcji, z dodaniem dekretu o egzekucji (kanon
1918) i podany wcześniej do wiadomości rzecznika sprawiedliwości. Winien on
następnie w obecności notariusza zostać oficjalnie przedstawiony oskarżonemu,
przywołanemu z tej racji do stawienia się przed urzędującym sędzią. Jeśli jednak
oskarżony nie podda się przywołaniu i nie pojawi się, powiadomienie o wyroku
dokonuje się poprzez list potwierdzony przez publiczny urząd pocztowy.
58. Obaj: zarówno oskarżony, jeśli uważa się za poszkodowanego, jak i rzecznik
sprawiedliwości mają prawo odwołać się [od wyroku] do Najwyższego Trybunału
Świętego Oficjum zgodnie z wskazaniami kanonu 1879 i nast. w ciągu dziesięciu
dni od chwili jego oficjalnego ogłoszenia. Tego rodzaju apelacja pociąga za sobą
odroczenie, z tym że zawieszenie oskarżonego w zakresie wysłuchiwania sakramentu
spowiedzi lub wykonywania posługi duchownej (zob. punkt 51), jeśli takowe miało
miejsce — pozostaje w mocy.
59. Z chwilą, gdy w prawidłowy sposób dokonano apelacji, sędzia powinien tak
szybko jak to możliwe dostarczyć do Świętego Oficjum wierną kopię lub nawet sam
oryginał wszystkich akt sprawy, dodając wszelkie informacje, jakie uzna za
niezbędne lub właściwe (kanon 1890).
60. Wreszcie, jeśli chodzi o wniosek o unieważnienie, jeśli takowy wpłynie,
należy ściśle przestrzegać przepisów kanonów 1892-97; jeśli chodzi o egzekucję
wyroku należy przestrzegać przepisów kanonów 1920-24, w zgodzie z charakterem
tych przypadków.
CZĘŚĆ TRZECIA
KARY
61. "Ten, kto dopuścił się przestępstwa solicytacji… winien być suspendowany
od odprawiania Mszy i wysłuchiwania sakramentalnej spowiedzi, a nawet ze względu
na powagę przestępstwa — ogłoszony niezdolnym do jej wysłuchiwania. Zostanie on
pozbawiony wszelkich beneficjów, godności, aktywnego i pasywnego prawa głosu
[ 10 ], zostanie ogłoszony niezdolnym do powyższych, a w cięższych przypadkach
zostanie nawet przeniesiony do stanu świeckiego [degradatio]". Tak brzmi
kanon 2368, § 1 Kodeksu [Prawa Kanonicznego].
62. W celu właściwego praktycznego zastosowania tego kanonu w chwili określania w świetle kanonu 2218, § 1 sprawiedliwej i proporcjonalnej kary dla księży
skazanych za przestępstwo solicytacji, pod uwagę w chwili określania powagi
przestępstwa winny być wzięte następujące elementy: ilość osób, które padły
ofiarą solicytacji i ich stan — np. czy są to niepełnoletni, a zwłaszcza
poświęceni Bogu poprzez religijne ślubowanie; sposób solicytacji, a zwłaszcza,
czy może być ona powiązana z fałszywą doktryną lub fałszywym mistycyzmem; nie
tylko formalna, ale także materialna deprawacja, związana z popełnionymi
czynami; przede wszystkim zaś powiązanie solicytacji z innymi przestępstwami;
okres trwania niemoralnych zachowań; powtórzenie przestępstwa; recydywa po
upomnieniu; zatwardziała zła wola winnego solicytacji.
63. Do ekstremalnej kary przeniesienia do stanu świeckiego — która w przypadku
zakonników może oznaczać redukcję statusu do [poziomu] świeckiego brata [conversus] — uciekać się należy tylko wówczas, gdy po rozpatrzeniu całości sprawy wydaje
się niewątpliwe, że oskarżony w głębi swej złej woli osiągnął — w swoim
pogwałceniu świętej posługi, wraz ze skandalem wśród wiernych i wielką szkodą
dla dusz — taki poziom zuchwałości i przyzwyczajenia, że po ludzku mówiąc wydaje
się nie być nadziei, lub prawie brak nadziei na jego poprawę.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 10 ] Prawo kanoniczne rozróżnia aktywny udział w głosowaniach (prawo do oddania
głosu) i udział pasywny (prawo do bycia wybranym poprzez głosowanie). « Kościół i seksualizm (Publikacja: 16-10-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 676 |
|