|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Religie azjatyckie » Hinduizm
Konflikty religijne w Indiach [3] Autor tekstu: Radosław S. Czarnecki
Hinduscy ekstremiści powtarzają stale, że ich wiara jest na tyle „starą
religią", z tak wielkim bagażem doświadczenia i tradycji popartej historią, że
można ją uznać za „wieczną". Ich zdaniem religie i wierzenia stworzone przez
ludzi (czyli posiadające personalnego założyciela) umierają tak jak wszyscy
ludzie. Tylko hinduizm jest nieśmiertelny, jak cyklicznie powtarzający się
kołowrót wcieleń i bytów.
Na zakończenie warto wspomnieć jeszcze o konflikcie hindusko-sikhijskim
jaki targał kraj w latach 80. XX-ego wieku. Chodzi o dążenia radykalnych
Sikhów, pozostających przeważnie na emigracji w Kanadzie, USA czy na Wyspach
Brytyjskich, którym się marzy wolny Khalistan (czyli kraj Sikhów oparty o zasady
religii Guru Nanaka) do oderwania Pendżabu od Indii. Sytuacja wewnątrz indyjska
ułożyła się wówczas tak, że fanatyczne odłamy sikhizmu (na czele których stali
m.in. wędrowny kaznodzieja, charyzmatyk i terrorysta J.S.Bhindranwale czy
radykalizujący się wraz z rozwojem sytuacji politycy pendżabscy w rodzaju
S.H.S.Longowala czy G.S.Thory) wspierane przez sikhijską diasporą z zza granicy
spowodowały, iż terror zagrażać począł nie tylko spoistości kraju, ale w ogóle
porządkowi społecznemu na całym subkontynencie.
Operacja wojskowa „Blue Star" w Amritsarze
[ 13 ],
walki w świętym miejscu Sikhów, zniszczenia i śmierć — wojsko szturmowało i oczyszczało teren sanktuarium Hari Mandir przez kilka dni z ukrywających się
zwolenników J.S.Bhindranwale — wstrząsnęły Indiami (początek czerwca 1984).
31.10.1984 r. Sikhowie, będący ochroniarzami Premier Indiry Ghandi dokonują na nią
zamachu w którym Premier ginie.
Mimo skomplikowanej sytuacji i napięcia wokół „problemu sikhijskiego" udało
się polubownie zażegnać — jak widać w perspektywie 25 lat — zarzewie tego
konfliktu. Choć diaspora Sikhów nadal propaguje radykalne hasła „wolnego
Khalistanu" na razie ów spór wydaje się być uśpiony (czy w jakiś sposób
rozwiązany).
Wielopłaszczyznowość waśni religijnych w Indiach jest odzwierciedleniem
sytuacji społecznej tego ponad miliardowego społeczeństwa, wypadkową jego
historii, tradycji, kultury. Na pewno opcja religijna (a szerzej patrząc -
kulturowo-cywilizacyjna) ma dużą siłę sprawczą w powstawaniu, przebiegu czy w efektach prezentowanych tu konfliktów. Ze względu na ogrom terytorium, złożoność
rasowo-kulturową (czyli „multikulturowość") Indii, zaprezentowane problemy
stanowią jedynie drobny wycinek sprzeczności, sporów czy napięć targających
(często — uwzględniając temperament mieszkańców subkontynentu oraz różnorodność
tradycji, historii, zwyczajów, wierzeń religijnych etc. — niezwykle krwawych i brutalnych) ten region. Warto jest więc w kontekście ogólnoświatowego dialogu
między-religijnego (który to termin stał się niezwykle dziś modny i nośny)
obserwować te zjawiska, zwłaszcza w perspektywie wzajemnych relacji
największych, czyli tzw. światowych, wyznań. I pamiętać, że religia jest również
uwarunkowana społecznie, kulturowo, historycznie.
1 2 3
Przypisy: [ 13 ] w
Amritsarze mieści się tzw. „złota świątynia" (Hari Mandir) będąca najświętszym
miejscem religii Sikhów oraz punktem ich pielgrzymek. Tu umieszczona jest także
ich święta księga — Granth Sahib « Hinduizm (Publikacja: 15-09-2009 )
Radosław S. CzarneckiDoktor religioznawstwa. Publikował m.in. w "Przeglądzie Religioznawczym", "Res Humanie", "Dziś", ma na koncie ponad 130 publikacji. Wykształcenie - przyroda/geografia, filozofia/religioznawstwo, studium podyplomowe z etyki i religioznawstwa. Wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Mieszka we Wrocławiu. Liczba tekstów na portalu: 129 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Return Pana Boga | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6790 |
|