|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Antysemityzm
Antysemityzm w publikacji Jerzego Roberta Nowaka 'Kogo muszą przeprosić Żydzi' [1] Autor tekstu: Karol Haratyk
Publikacja prof. dra hab. Jerzego Roberta Nowaka „Kogo muszą przeprosić Żydzi"
stanowi w zamierzeniu głos w dyskusji, która miała miejsce po ujawnieniu przez
J. T. Grossa w książce „Sąsiedzi" zbrodni dokonanej w Jedwabnem. Według ustaleń
Instytutu Pamięci Narodowej zbrodni tej dokonali Polacy z inspiracji niemieckich
okupantów w dniu 10 lipca 1941 roku. W jej wyniku śmierć poniosło od 300 do
około 440 Żydów, którzy zostali spaleni żywcem. Wnioski te są w dużym stopniu
zgodne z ustaleniami J. T. Grossa. Rozbieżność wiąże się z liczbą ofiar: według
autora „Sąsiadów" śmierć poniosło 1600 Żydów. J. R. Nowak uważa jednak, że
zarówno Gross, jak i IPN przecenili rolę Polaków w zbrodni, która — jego zdaniem — obciąża Niemców. [ 1 ]
Szczególnie polemiczny charakter miała inna jego publikacja — „100 kłamstw J.T.
Grossa", w której szerzej opisuje swoje zastrzeżenia dotyczące ustaleń Grossa. W „Kogo muszą przeprosić Żydzi" odnosi się do zbrodni w Jedwabnem jedynie
marginesowo. Niemniej wstęp do tej publikacji nie pozostawia wątpliwości, co do
celów jakie przyświecały autorowi: "Wielka antypolska część mediów, ludzie nowej
Targowicy, wytaczali Polsce i Polakom proces na oczach świata, żądając pokutnego
samobiczowania za mord Żydów w Jedwabnem przed 60 laty. Całą Polskę, cały naród
próbowano obciążyć winą (...)". Po czym dodaje: "Faktem jest, że wbrew kłamstwom
wpływowych mediów, Żydzi mają aż nadto powodów do bicia się w piersi i przepraszania licznych narodów (...)". [ 2 ]
To
właśnie odpowiedź na pytanie, jakie narody i za co muszą przeprosić Żydzi, służy
analizowana przeze mnie książka. Wydaje mi się zasadne przytoczenie spisu
treści, który sam w sobie wymownie prezentuje punkt widzenia autora. Został on
dołączony na końcu tej pracy. Już spojrzenie na spis treści pozwala odczytać
kontekst, w którym Nowak umieszcza Żydów: Winni są oni wprowadzeniu komunizmu i totalitaryzmu w ZSRR i innych krajach demokracji ludowej. Ponadto ponoszą dużą
część winy za stabilność tego systemu. Żydzi okazali się kolaborantami i zdrajcami narodów, których państwa zamieszkiwali. To ich w dużym stopniu
obciążają zbrodnie dokonane na tych narodach, gdyż odgrywali niezwykle istotną
rolę w aparacie terroru w państwach komunistycznych. Żydzi zaciekle walczyli z religią chrześcijańską w tych państwach. Również współcześnie starają się
niszczyć tradycyjne wartości w państwach chrześcijańskich. Zmieniły się
wprawdzie środki, jakie w tym celu wykorzystują (dziś czynią to poprzez
Hollywood), jednak nie wynika to ze zmian, jakie zaszły w samych Żydach, a jedynie z okoliczności, które wymuszają stosowanie bardziej „miękkich" narzędzi.
Nadal jednak tam, gdzie to jest możliwe stosują terror (współcześnie przeciw
Arabom). Mimo że ostatni rozdział („Żydzi powinni przeprosić Żydów") wprowadza
podział wśród samych Żydów wyodrębniając spośród nich kategorię Żydów uczciwych,
sama treść tego rozdziału nie pozostawia wątpliwości co do faktu, że
zdecydowanie dominują w narodzie żydowskim Żydzi nieuczciwi i że to o nich
należy przede wszystkim myśleć, gdy mówi się o tym narodzie jako takim. W kontekście obarczania Polaków winą za zbrodnię w Jedwabnem J.R. Nowak pisze:
„Każdy naród miał w swej historii wielu ludzi szlachetnych i aniołów, ale każdy
miał też swoją czeredę podleców." Wydaje się, że wbrew własnym słowom w odniesieniu do Żydów autor stosuje odwrotną miarę. W swojej publikacji wymienia
bowiem wielu Żydów — „podleców" oraz tylko garstkę „szlachetnych" Żydów.
Należy
podkreślić, że niewielkie rozmiary omawianej publikacji (niecałe 60 stron) nie
pozwalają autorowi opisać wszystkie grzechy, z powodu których Żydzi powinni się
ukorzyć przed innymi narodami ani wymienić wszystkich narodów, którym się to
należy.
[ 3 ] "Kogo muszą przeprosić Żydzi" ma przyczynić się jedynie do zmiany perspektywy, z której spogląda się na relacje Żydów z innymi narodami i na umieszczenie kwestii
antysemityzmu we właściwym — zdaniem autora — kontekście. Winę za antysemityzm -
jeśli założymy, że on rzeczywiście istnieje — ponoszą sami Żydzi. To że bywali
ofiarami było konsekwencją ich niegodziwości i to na niej powinniśmy skupić
naszą uwagę, jako że była ona uprzednia wobec prześladowań i dyskryminacji,
jakich doznali i jako że zbrodnie, które zadawali przekraczają swymi rozmiarami
te, których doznawali.
Ze
względu na niewielkie rozmiary tego eseju nie mogę w tym miejscu przedstawić
obszerniej poglądów Jerzego Roberta Nowaka. Postaram się to jednak uczynić w dalszej części tej pracy w kontekście teoretycznych konstruktów: stereotypu
spiskowego oraz antysemityzmu tradycyjnego i nowoczesnego, które przedstawię
poniżej.
Rodzaje antysemityzmu
Teoretyczna analiza zjawiska antysemityzmu
Sądzę,
iż tytuł artykułu Mirosława Kofty „Stereotyp spiskowy jako centralny składnik
antysemityzmu" [ 4 ]
jest słuszny i że rozwijaną przez niego koncepcję stereotypu spiskowego
rzeczywiście należy uznać za kluczową dla zrozumienia zjawiska antysemityzmu w warunkach polskich; dlatego też temu konstruktowi poświęcę więcej miejsca i przede wszystkim przy jego pomocy spróbuję zinterpretować tekst J. R. Nowaka.
Zadziwia trwałość stereotypu Żydów (a raczej narodu żydowskiego) w kraju, w którym odsetek osób pochodzenia żydowskiego jest tak niewielki, jak to ma
miejsce w Polsce. Zdecydowana większość polskich antysemitów nie ma kontaktu z osobami pochodzenia żydowskiego. Niemniej trwałość stereotypów można tłumaczyć
bez odwoływania się do konstruktu stereotypu spiskowego. Takie koncepcje, jak
teoria tożsamości społecznej Tajfela i Turnera, teoria społecznego uczenia się,
teoria osobowości autorytarnej Adorno, teoria umysłu zamkniętego Rokeacha, czy
poznawcze podejście traktujące stereotyp jako szczególny rodzaj schematu
poznawczego i kategoryzacji społecznej [ 5 ]
pozwalają zrozumieć fenomen utrzymywania się w świadomości potocznej wiedzy
stereotypowej wiele lat po zaniku kontaktu pomiędzy grupą stereotypizującą i stereotypizowaną, jak również niską podatność tej wiedzy na zmianę pod wpływem
informacji jej przeczących. Powyższe koncepcje okazują się jednak
niewystarczające dla zrozumienia znaczenia antysemityzmu w polskim życiu
publicznym. Mimo że Żydzi stanowią dziś niewielką mniejszość narodową,
przypisuje się im nieraz wręcz dominującą rolę w polskim życiu publicznym,
szczególnie w polityce, gospodarce i mediach. Fakt ten wymaga wyjaśnienia
wychodzącego poza takie rozumienie stereotypu, które dominuje w odniesieniu do
stereotypów innych grup etnicznych. Pomaga w tym koncepcja antysemityzmu
nowoczesnego. Poprzez przyznanie stereotypom dotyczącym Żydów istotnej funkcji w ideologii grup stereotypizujących, wyjaśnia trwałość tych stereotypów i znaczenie jakie odgrywają w publicznym dyskursie poprzez funkcje, jakie pełnią w nowoczesnej, nacjonalistycznej ideologii. Jako istotny składnik tych ideologii
antysemityzm nowoczesny okazuje się być w dużym stopniu na tyle żywotny, na ile
żywotne są te ideologie. Jednak koncepcja ta nie mówi zbyt wiele o tym, w jaki
sposób stereotyp ten istnieje, ograniczając się do jego treści i funkcji. Na to
pytanie odpowiada natomiast rozwijana przez Mirosława Koftę i Grzegorza Sędekę
koncepcja stereotypu spiskowego (nazywanego we wcześniejszych pracach tych
autorów stereotypem duszy grupowej)
"Istotą
stereotypu spiskowego jest transformacja grupy obcej w
pojedynczy byt intencjonalny,
podobny do wrogiej nam osoby". [ 6 ]
Oznacza to, że stereotyp spiskowy odnosi się do całej grupy społecznej jako
takiej, a nie do pojedynczych jej członków, traktowanych jako egzemplarze
stereotypu, jak to ma miejsce według Kofty w przypadku klasycznego rozumienia
pojęcia stereotypu.
[ 7 ] Nawet jeśli zgodzimy się z tezą Pawła Boskiego, że stereotyp w tym samym stopniu
może odnosić się do grupy, jak i do pojedynczych jej członków,
[ 8 ] cechą swoistą stereotypu spiskowego pozostaje przypisywanie grupie obcej jako
takiej intencji, co często wiąże się z wiarą w istnienie odległego centrum
dowodzenia, którego wolę realizują wiernie członkowie grupy, wykazując się przy
tym niezwykłym skoordynowaniem swych działań. Ponadto działania ich pozostają
tajne. Aż nadto jawne stają się natomiast zgubne skutki tych działań. Grupa ta
odznacza się wyjątkowym egoizmem i solidarnością. Jej celem jest zazwyczaj
„produkowanie zła" lub osiągnięcie władzy, zdominowanie grup im obcych. M. Kofta
wyróżnia sześć funkcji stereotypu spiskowego: pomaga odnaleźć przyczynę
negatywnych zjawisk społecznych, interpretować przeszłość oraz tworzyć
scenariusze na przyszłość, mobilizuje do czujności w tropieniu wrogów i obrony
grupy własnej, jak również usprawiedliwia dyskryminację grupy obcej. [ 9 ]
Poszczególne stereotypy spiskowe przejawiane przez daną osobę składają na ogólną
orientację poznawczą, którą Kofta i Sędek nazywają „myśleniem spiskowym".
Orientacja ta rzutuje na ocenę wydarzeń ze sfery życia publicznego. [ 10 ]
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] C. Łazarewicz,
Tropiciel judeospisków, Przekrój. [ 2 ] J.R. Nowak,
Kogo muszą przeprosić Żydzi,
Wydawnictwo MaRon, Warszawa 2001, s. 3. [ 3 ] Autor pisze na stronie 4:
„Prezentowana tu książeczka jest próbą bardzo skrótowego przedstawienia
tych działań, za które Żydzi powinni przeprosić inne nacje." [ 4 ] M. Kofta,
Stereotyp spiskowy jako centralny
składnik antysemityzmu [w:] A. Jasińska-Kania, M. Kofta (red.),
Stereotypy i uprzedzenia.
Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Naukowe
Scholar, Warszawa 2001. [ 5 ] Omówienie tych koncepcji: M.
Kofta, Wprowadzenie do
psychologii stereotypów i uprzedzeń [w:] E. Gucwa-Leśny, M. Marody
(red.),
Podstawy życia społecznego w
Polsce, Instytut Studiów Społecznych Warszawa 1996. Więcej na temat
sztywności stereotypów: I. Kurcz,
Zmiana stereotypów; jej mechanizmy i granice [w:] A. Jasińska-Kania,
M. Kofta (red.), Stereotypy i
uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo
Naukowe Scholar Warszawa 2001 oraz M. Jarymowicz,
W poszukiwaniu przesłanek
sztywności stereotypów [w:]
ibidem. [ 6 ] M. Kofta,
Stereotyp spiskowy jako centralny
składnik antysemityzmu [w:] A. Jasińska-Kania, M. Kofta (red.),
Stereotypy i uprzedzenia.
Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Naukowe
Scholar, Warszawa 2001, s. 277. [ 8 ] P. Boski,
O stereotypach nie stereotypowo,
czyli jak badać wiedzę o kulturze grup społecznych i unikać ich
stereotypów [w:] A. Jasińska-Kania, M. Kofta (red.),
Stereotypy i uprzedzenia.
Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Naukowe
Scholar, Warszawa 2001. [ 9 ] M. Kofta,
Stereotyp spiskowy jako centralny
składnik antysemityzmu [w:] A. Jasińska-Kania, M. Kofta (red.),
Stereotypy i uprzedzenia.
Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Naukowe
Scholar, Warszawa 2001, s. 276 — 278 oraz M. Kofta, G. Sędek,
Stereotypy duszy grupowej a
postawy wobec obcych: wyniki badań sondażowych [w:] M. Jarymowicz,
B. Wojciszke (red.), Psychologia
rozumienia zjawisk społecznych", Polskie Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa 1999, s. 175 — 178. [ 10 ] M. Kofta, G. Sędek,
Stereotypy duszy grupowej a
postawy wobec obcych: wyniki badań sondażowych, op. cit., s. 205. « Antysemityzm (Publikacja: 17-09-2009 Ostatnia zmiana: 18-02-2010)
Karol Haratyk Student socjologii oraz stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6799 |
|