|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii
Wspomnienie o Tadeuszu Kotarbińskim (1886-1981) Autor tekstu: Daniel Krzewiński
Kościół
nie powinien rządzić nauką, jeśli nauka nie rządzi kościołem"
T.Kotarbiński
Tadeusz
Kotarbiński urodził się 31 marca 1886 w Warszawie. Jego ojciec Miłosz
Kotarbiński był malarzem, kompozytorem i dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Matka Ewa, z domu Koskowska, była pianistką, stryj zaś Józef
Kotarbiński wybitnym dramaturgiem i aktorem. Zamiłowania artystyczne
Kotarbińskiego, wyniesione z domu rodzinnego, były w nim żywe przez całe życie. W chwilach wolnych od zajęć zajmuje się on malarstwem i pisaniem wierszy. Kotarbiński
był postacią mocno charakterystyczną głównie dzięki swym sarmackim wąsom i staroświeckiego sposobu ubierania. Był w oczach tych, którzy go znali osobą
serdeczną, dowcipną i poważną. Wobec siebie samego i wobec innych zalecał
stosować następujące zasady: 1. ,,lub robić coś", 2. ,,Kochaj kogoś" , 3. ,,Nie
bądź gałganem" , 4. ,,Żyj poważnie". Realizując osobiście własny ideał życia,
starał się zawsze ze spotkania z ludźmi wynieść jakąś korzyść
intelektualną lub emocjonalną, dlatego też największą satysfakcję znajdował w niebanalnej wymianie myśli w gronie kolegów. Z odrobiną ironii powiadał, że jako
patrona ma ,,najgorszego" świętego — Tadeusza, opiekuna spraw beznadziejnych. Etyka
Kotarbińskiego, jaką głosił publicznie, jest etyką laickiego ateisty. Centralnym
wzorem tej etyki, jest spolegliwy opiekun ograniczonego kręgu bliskich -
rodziny, przyjaciół, znajomych, na którym zawsze można polegać. Każdy, zdaniem
Kotarbińskiego, zobowiązany jest tylko do tego, by pomagać, okazywać życzliwość,
solidarność, lojalność, nie zaś by ,,miłować, jak siebie samego". W obrębie
filozofii główną jego doktryną jest reizm, zwany pansomatyzmem lub konkretyzmem.
Dwa pierwsze terminy odnoszą się do ontologicznej, akcentowanej początkowo przez
Kotarbińskiego wersji tego poglądu. Wedle tego poglądu zgodnego z materialistycznym punktem widzenia, istnieją tylko rzeczy, to znaczy ciała w rozumieniu fizykalnym W najogólniejszym rozumieniu, semantyczna odmiana reizmu
polega na traktowaniu wszelkich wypowiedzi, które zawierają miana cech,
stosunków, zdarzeń, stanów itd., czyli tzw. onomatoidów, tj. nazw pozornych,
jako wypowiedzi skrótowych, które powinny być przekładalne na zdania uwolnione
od onomatoidów i zawierających jedynie nazwy rzetelne, nazwy rzeczy pewnych. Np.
zamiast zdania ,,Choroba jest nieszczęściem" zdanie ,,Ktokolwiek jest chory,
jest nieszczęśliwy". Owa przekładalność wypowiedzi onomatoidalnych na pozbawione
onomatoidów jest wedle zasad reizmu, warunkiem sensowności wyrażenia.
Cechy
filozofii uprawianej przez Kotarbińskiego to: zainteresowanie językiem,
stawianie wysokich wymagań poprawności słownemu kształtowaniu myśli, oraz
merytoryczna zasada dociekania. Kotarbiński był jednym z najwybitniejszych
przedstawicieli logiczno-filozoficznej szkoły lwowsko-warszawskiej. Ścisłe
zespolenie działalności naukowej z dydaktyczną polega u Kotarbińskiego, nie
tylko na równoległym uprawianiu badań, oraz zawodu nauczyciela, lecz także na
tym, aby styl filozofowania odpowiadał ważnym z dydaktycznego punktu widzenia
postulatom prostoty i zdrowego rozsądku.
Główną dziedziną
badań Kotarbińskiego, wedle jego własnej opinii, jest prakseologia, czyli ogólna
teoria sprawnego działania, dyscyplina naukowa, która to rozpatruje czyny pod
kątem ich najogólniejszych walorów, tj. skuteczności, sprawności czy twórczości, a także klasyfikuje działania oraz ustala terminy swoiste. Jako prakseolog i właściwie twórca tej nauki Kotarbiński jest autorem fundamentalnego i przez
znawców nazwanego pionierskim i wybitnym, dzieła: ,,Traktatu o dobrej robocie"
[ 1 ].
Traktat ten obejmuje wyniki badań całego życia i nie ma on żadnych odpowiedników w literaturze światowej. Oprócz wymienionych kierunków badań Kotarbiński zajmuje
się także historią logiki i jest w tej dziedzinie autorem podręcznikowego dzieła
dla studentów: ,,Wykłady z dziejów logiki"
[ 2 ],
oraz szeregu innych prac o logice i metodologii. Znaczna część dorobku naukowego
została zawarta w dwu tomowym: ,,Wyborze pism"
[ 3 ].
Niemal drugie tyle, a więc jeszcze kilkadziesiąt pozycji, głównie z zakresu
publicystyki, wystąpień okolicznościowych i twórczości literackiej, znaleźć
można rozsiane po czasopismach. Jako publicysta zajmuje się Kotarbiński przede
wszystkim działalnością związaną z kształtowaniem światopoglądu laickiego,
postępowego, materialistycznego, tolerancyjnego i liberalnego. Występował on
zawsze w sposób odważny i stanowczy w obronie wolności sumienia i słowa, oraz
idei wolnomyślicielstwa, zawsze jako przeciwnik dyskryminacji rasowej,
społecznej, czy politycznej. Oponował także przeciwko przemocy, uciskowi,
fanatyzmowi i zacofaniu. Postawa i działalność Kotarbińskiego, jego cechy
osobowości, wybitne osiągnięcia naukowe oraz treść poglądów sprawiły, że od
wielu lat jest on autorytetem moralnym i intelektualnym. Uznanie dla zasług
naukowych i społecznych znalazło wyraz w wielu najwyższych odznaczeniach i godnościach, którymi był wyróżniany w kraju i za granicą.
Główną dziedziną
działalności Kotarbińskiego była praca nauczyciela i wychowawcy. Rozpoczął ją
zaraz po uzyskaniu doktoratu z filozofii w Uniwersytecie Lwowskim w 1912 roku
pod kierunkiem Kazimierza Twardowskiego i kontynuował przez siedem lat pracę
jako nauczyciel gimnazjalny łaciny i greki. Filologię klasyczną studiował na
uniwersytecie niezależnie obok filozofii, dlatego też antyk grecki i rzymski był
zawsze dla niego czymś bliskim i żywym. W roku 1918 rozpoczął w Warszawie swą
karierę uniwersytecką, którą zakończy przejściem na emeryturę w roku 1961 po
czterdziestu trzech latach pracy. Pierwsi słuchacze Kotarbińskiego wspominają,
że swój pierwszy wykład inaugurujący w roku 1918 rozpoczął słowami: ,,Pragnę
cudu, logicznego cudu: aby mój pierwszy wykład był od razu drugim"
[ 4 ]. W tej żartobliwej paradoksalnej formie dał wyraz właściwej sobie dążności do
omijania zbytecznych wstępów czy zapowiedzi, by słuchacze szybciej mogli dotrzeć
do istoty zagadnienia. To dzięki jego działalności zaczęła powstawać swego
rodzaju szkoła analityczna, antyirracjonalistyczna, a nade wszystko nastawiona
na rozwijanie kultury logicznej wśród kręgów humanistycznych różnych
specjalności. Słuchaczy swych Kotarbiński nie tylko uczył, ale i wychowywał.
Przykładem własnego postępowania pokazywał na czym polega szacunek i prawdziwe
humanistyczne uszanowanie godności ludzkiej w każdym bez wyjątku człowieku.
Dzieło Kotarbińskiego żyjące w setkach urobionych przezeń osobowości słuchaczy i czytelników, jest nie mniej doniosłe niż dorobek badawczy zawarty w pracach,
które nam pozostawił.
P.S. Tadeusz Kotarbiński był jedną z najpiękniejszych postaci
polskiej nauki. Jego niezwykle barwny portret w swojej książce Wytrąceni z milczenia kreśli Magdalena Grochowska.
Bibliografia:
Kotarbiński T., Traktat o dobrej
robocie, Wrocław 1982
Kotarbiński T., Wybór pism,
T.I-II, Warszawa 1957
Kotarbiński T., Wykłady z dziejów logiki, Warszawa 1985
Słownik filozofów, pod red. I. Krońskiej, Warszawa 1966
Woleński J., Kotarbiński, Warszawa 1990.
Przypisy: [ 1 ] T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Wrocław 1982 [ 2 ] Tenże, Wykłady z dziejów logiki, Warszawa 1985 [ 3 ] Tenże, Wybór pism, T.I-II, Warszawa 1957 [ 4 ] Słownik filozofów, pod red. I. Krońskiej, Warszawa 1966 « Historia filozofii (Publikacja: 06-11-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6919 |
|