|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Estetyka
Teoria estetyczna Romana Ingardena Autor tekstu: Daniel Krzewiński
Choć w pewien
sposób spójna i stanowiąca zwartą całość, twórczość Ingardena dotyczy różnych
dziedzin i zagadnień. We wczesnym okresie zajmował się on publicystyką
kulturalną, pisał artykuły na tematy dydaktyczne i pedagogiczne oraz krytyki
teatralne. Ingarden posiada w swym dorobku ponad 200 opublikowanych pozycji, w tym 24 książki. W każdej z dziedzin, po których się poruszał, wniósł swój wkład w postaci opracowań książkowych, artykułów, odczytów. Najbardziej znaczący wkład
wniósł jednak do ontologii dzieł sztuki, ontologii przedmiotu estetycznego i opisu przeżycia estetycznego. Już w pracy doktorskiej o Bergsonie Ingarden
stosuje ogólną metodę badań fenomenologicznych i usiłuje, jak pisze, znaleźć
własne stanowisko. Ingarden nie zgadza się z Bergsonem przede wszystkim dlatego,
że ten przeczy istnieniu ,,formy", tj. istoty, jako czegoś absolutnie
niezmiennego, jak twierdził Ingarden gdyby wszystko podlegało zmianom, to nic
nie dałoby się ustalić. Termin istoty jest centralną kategorią filozofii
Ingardena. Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowej analizy Ingardenowskiej
ontologii sztuki stwierdzimy jeszcze, że polski fenomenolog już od 1913 roku,
tj. od momentu zapoznania się z ideami Husserla, występował przeciwko
idealizmowi transcendentalnemu swego nauczyciela. Twierdzi on wprost, że jego
argumenty są, albo niewystarczające, albo niesłuszne.
Ontologia sztukiPołowa pism
filozoficznych Ingardena poświęcona jest filozofii sztuki. Najważniejsze
osiągnięcia Ingardena z tego zakresu to: określenie dzieła sztuki, teoria dzieła
literackiego, własna teoria obrazu, a także teoria utworu muzycznego i dzieła
architektury. Rozważania estetyczne Ingardena dotyczą głównie tzw. sposobu
istnienia i struktury dzieł sztuki, zagadnienia ich poznawalności i wartości.
Poglądy estetyczne Ingardena zawarte są w jego podstawowych pracach: ,,Studia z estetyki", t. I, II (Warszawa 1958), ,,O dziele literackim" (Warszawa 1958),
,,Przeżycie, dzieło, wartość" (Kraków 1966). Poglądy ontologiczne Ingardena oraz
jego teoria poznania, stanowiące uzasadnienie teorii estetycznej, zawarte są
przede wszystkim w pracy ,,Spór o istnienie świata", t. I, II (Warszawa 1971).
Przy rozważeniu filozofii Ingardena należy zacząć od pojęcia intencjonalności,
bez zrozumienia którego nie jest możliwa dalsza dyskusja nad teorią sztuki tego
filozofa.
Zasada
intencjonalności jest filozoficzną podstawą ontologii sztuki Ingardena. Przy
pomocy tej właśnie zasady Ingarden, na sposób idealistyczny, określa stosunek
sztuki do rzeczywistości, tzn. wykazuje fikcyjny charakter dzieła literackiego,
oraz to czym różni się ono od innych treści świadomości, przy czym świadomość
rozumiana jest przez Ingardena jako własność duszy. Intencjonalność więc w najogólniejszym sensie jest to skierowanie świadomości na przedmiot, a zarazem
samoobecność przedmiotu w świadomości. Intencjonalność oznacza, że świadomość
jest zawsze świadomością czegoś. Podkreślić należy, że dla fenomenologów,
podobnie jak dla średniowiecznych scholastyków, przedmiotami intencji nie są
rzeczy realne, lecz ,,idee" lub ,,species" jak je nazywa Ingarden tj. dziedzina
tzw. czystych możliwości.
Dzieło sztuki jako
przedmiot intencjonalny istnieje w sposób heteronomiczny, tzn., że jego
fundament bytowy znajduje się w innym przedmiocie. Istnienie tych ostatnich jest
gwarancją intersubiektywności zbiorów zdań zawartych w dziele. Na przykładzie
przedmiotu estetycznego, który odróżniał od dzieła sztuki (w przeciwieństwie do
dzieła sztuki, przedmiot estetyczny jest monosubiektywny), Ingarden chciał
wypracować metodę analizy przedmiotu intencjonalnego. Możemy stwierdzić, że
estetyka Ingardena jest w gruncie rzeczy ontologią sztuki. Ingarden od samego
początku przeciwstawił dziedzinę sztuki, w którą wcielają się wartości rozumiane
przez niego idealistycznie, światu realnemu zakładając, że dzieła sztuki są
przedmiotami czysto intencjonalnymi. Dzieło sztuki, według Ingardena, nie jest
ani czymś materialnym, ani czymś psychicznym, ani idealnym, lecz czymś całkiem
innej natury, czyli właśnie przedmiotem intencjonalnym. Jest to teza stanowiąca
punkt wyjścia w estetycznych rozważaniach Ingardena. Ingarden stoi na
stanowisku, że najwyższym rodzajem wartości są wartości moralne i estetyczne.
Bez obcowania z tymi wartościami człowiek staje się nieszczęśliwy. Nie należy
jednak sądzić, że wartości zdaniem fenomenologów to coś, co wytwarzane jest
przez ludzi. Człowiek wytwarza twory kultury, kultura natomiast ujawnia lub
ucieleśnia w sobie wartości dobra i piękna. Same wartości istnieją w idei. W twierdzeniu Ingardena, że wartości mają charakter idealny, uwidacznia się się
wyraźnie idealistyczne (idealizm obiektywny) stanowisko autora.
Ingarden był
pierwszym fenomenologiem, który postawił pytanie o sposób istnienia dzieła
literackiego. Dzieło literackie jak już powiedzieliśmy, jest dziełem
intencjonalnym, a do jego istnienia potrzebne jest istnienie pewnych przedmiotów
materialnych, aktów twórczych autora i aktów współtwórczych czytelnika.
Ingardenowska teoria struktury dzieła literackiego tzw. teoria warstw jest
rozwinięciem i sprecyzowaniem znanej w średniowieczu koncepcji tzw. poczwórnej
analizy. Zdaniem Ingardena, dzieło literackie składa się z czterech warstw: 1.
warstwy brzmień słownych, 2. warstwy znaczeń, 3. warstwy wyglądów przedmiotów
przedstawionych, 4. warstwy samych przedmiotów przedstawionych (treść dzieła
sztuki). Dzieło sztuki jako całość stanowi strukturę polifoniczną, powstałą z połączenia jakości estetycznych poszczególnych warstw. O wartości estetycznej
dzieła decyduje właśnie rodzaj tej polifonii. Zdania tworzące dzieło nie są
sądami w sensie logicznym, lecz jedynie tzw. quasi-sądami. To samo odnosi się
do pytań zawartych w dziele sztuki. Wynika to z tego, że przedmioty
przedstawione w dziele sztuki nie są, zgodnie z teorią Ingardena, przedmiotami
realnymi, lecz jedynie fikcjami. Ingardenowska teoria quasi-sądów była przyczyną
wielu sporów i nieporozumień. Jedni zarzucają jej oderwanie dzieła sztuki od
rzeczywistości społecznej i historycznej, inni utrzymują, że ma ona sens jedynie
techniczno-logiczny. Jest rzeczą zrozumiałą, że np. z marksistowskiego punktu
widzenia traktowanie zdań występujących w literackim dziele sztuki jako nie
odnoszących się do rzeczywistości społecznej, musi być potraktowane jako błędne.
Mimo to za słuszne należy uznać potraktowanie przez Ingardena czytelnika jako
współtwórcy dzieła sztuki, zaakcentowanie jego czynnej roli w powstawaniu tzw.
konkretyzacji dzieła sztuki (określenie ,,pustych" miejsc w tekście literackim).
Przedstawioną wyżej w wielkim skrócie teorię ,,warstw" dzieła sztuki literackiej
oraz teorię powstawania ,,konkretyzacji" Ingarden przeniósł na inne rodzaje
dzieł sztuki. W innych sztukach brak dwóch pierwszych warstw, ale występują tam
warstwy wyglądów i przedmiotów przedstawionych. Dwie warstwy posiada zdaniem
Ingardena obraz malarski.
Fenomenologia
Fenomenologia
zakłada zdaniem Ingardena przede wszystkim istnienie jakiegoś ponadhistorycznego i ponadindywidualnego rozumu tzw. czystej świadomości, oczyszczonej od treści
zmysłowej, transcendentalnej i ujmowanej w ,,poznaniu apriorycznym". Poza czystą
świadomością istnieje jeszcze ,,czyste ego" tj. podmiot aktów ,,czystej
świadomości", jako coś różnego od realnej osoby ludzkiej. Sam Ingarden przyjmuje
ponadto obiektywne, autonomiczne i pozaczasowe istnienie wartości, jako czegoś
niezmiennego, bytującego w jakimś ponadzmysłowym świecie. Ingarden zakłada
otwarcie istnienie idei i na tym założeniu oparta jest cała jego filozofia.
Zakłada on istnienie przedmiotów ogólnych, a po ich przyjęciu stwierdza
zachodzenie między nimi pewnych koniecznych związków. Podstawą teorii sztuki
Ingardena są założenia o charakterze idealistycznym. Od konkretnego przeżycia
odrywa on ,,zawartość idei:, absolutyzuje ją, odizolowuje od aktu świadomości i ontologizuje. W ten sposób jego ,,ontologia", tzn. nauka o czystych
możliwościach staje się metafizyką. W swoich rozważaniach estetycznych Ingarden
przyjmuje idealistyczną koncepcję sensu zdania, zgodnie z którą zdanie ma sens
niezależnie od podmiotu poznającego. Ingarden twierdzi, że przedmiot estetyczny
jest przedmiotem idealnym, a więc pozaczasowym, co stoi w skrajnej sprzeczności z ewidentną historycznością dzieła sztuki. Sztuka zgodnie z jego teorią, nie
odzwierciedla świata rzeczywistego, lecz obiektywizuje jedynie wartości i umożliwia ich przeżywanie. Estetyka Ingardena to czysto opisowa teoria dzieła
sztuki, a także teoria wartości estetycznych. Opis fenomenologiczny nie jest
opisem rzeczywistych dzieł sztuki, ale jedynie czystych możliwości
teoretycznych. Jest to ,,ontologia opisowa". Człowiek na gruncie fenomenologii,
jest człowiekiem abstrakcyjnym, ponieważ fenomenologia traktuje go przede
wszystkim jako podmiot myślenia teoretycznego. Ważne i godne uwagi jest na pewno
precyzyjne odróżnienie przez Ingardena dzieła sztuki od jego konkretyzacji
estetycznej, czy też wyjaśnienie, że sądy wartościujące nie odnoszą się do
samego dzieła sztuki, lecz właśnie do owej konkretyzacji.
Podsumowując należy
stwierdzić, iż mimo wielu zastrzeżeń wobec samej fenomenologii badania R.
Ingardena w dziedzinie estetyki uznane zostały prawie wszędzie, niezależnie od
stanowiska wobec założeń ontologicznych i teorio poznawczych fenomenologii
Teoria estetyczna polskiego uczonego zdobyła sobie popularność poza Polską,
zarówno w Europie jak i Ameryce. Panuje dość powszechne przekonanie, że nie
można pracować naukowo na polu estetyki i teorii sztuki, bez uwzględnienia
wyników jego badań.
Bibliografia:
1.
Ingarden R., Wybór pism estetycznych, Kraków 2005,
2.
Markiewicz B., Od Nietzschego do filozofii współczesnej, wybór tekstów,
Warszawa 1999,
3.
Roman Ingarden i dążenia fenomenologów, w 110 rocznicę urodzin Profesora — materiały po konferencyjne, pod red. Cz. Głombika, Katowice 2006,
4.
Sarna J. W., Człowiek i filozofia, Kielce 2000,
5.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, T. III, Warszawa 2002,
« Estetyka (Publikacja: 23-01-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7098 |
|