|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo
Agora - opowieść o Hypatii [2]
Ożywiony okres zainteresowania jej osobą zaczął się w okresie oświecenia, kiedy
anglikański duchowny, John Toland (1670-1762)
zinterpretował jej śmierć w duchu zdecydowanie
antykatolickim, czyniąc z niej symbol konfliktu rozumu i religii,
wolności i fanatyzmu, nauki i ciemnoty. Podobnie jej postać potraktował Wolter.
Odtąd legenda żyła już własnym życiem, obrastając w coraz to nowe, coraz mniej
prawdopodobne znaczenia. Czyniono z Hypatii już to symbol swobody seksualnej,
już to młodzieńczą i piękną ofiarę sadystycznych, ogarniętych żądzami mnichów.
Jej śmierć miała zapoczątkować upadek intelektualny Aleksandrii, koniec nauki i filozofii. Według nowszych badań, Hypatia stała się ofiarą konfliktu
politycznego pomiędzy chrześcijanami, z których jedna strona była
przedstawicielem władzy świeckiej, druga kościelnej.
Przypadek tego mordu nie był na tle epoki czymś zupełnie wyjątkowym, zwłaszcza w skorej do rozruchów Aleksandrii. W 361 r. tłum aleksandryjski w podobny sposób
zamordował biskupa Jerzego z Kapadocji.. Profesor Maria Dzielska
uważa, że śmierć Hypatii miała jedynie podłoże polityczne, natomiast
Aleksander Krawczuk był zdania, iż Hypatię zamordowano z dwóch przyczyn:
jako polityczną zwolenniczkę Orestesa oraz niewygodną z punktu widzenia
ówczesnej filozofii chrześcijańskiej pogańską, uczoną kobietę. Naoczny świadek
tamtych czasów, żyjący w tym samym okresie co Hypatia, chrześcijański historyk
Sokrates Scholastyk twierdzi, że Hypatię zamordowano z uwagi na jej osobiste
przymioty i działalność, znajomość zaś z Orestesem była tylko pretekstem.
Najpopularniejsza zapewne w świecie książka o Hypatii powstała w Polsce.
Biografia „Hypatia z Aleksandrii" autorstwa Marii Dzielskiej wydana została po
raz pierwszy w 1993 roku. Do 2010 roku przetłumaczono ją na 8 języków, w tym
tajski i koreański.
Światło umysłu kontra przemoc
Starcie Hypatii z atmosferą przemocy i politycznej konfrontacji zdaniem
filmowców może być bardzo bliskie współczesnym widzom. Amenábar zauważył:
—
Zaskoczył nas fakt, że były dwie słynne aleksandryjskie biblioteki. Pierwsza
została spalona w czasach Juliusza Cezara, drugą zniszczono w czasach Hypatii i o tym także opowiedzieliśmy.
Gil dodawał: —
Naprawdę jest mało wiarygodnych źródeł na temat naszej bohaterki. Wiadomo na
pewno, że była wybitnym matematykiem i prawdopodobnie jeszcze wybitniejszym
astronomem, a kształcił ją ojciec.
Chrześcijanie ante portas |
Równie ważny jak główna postać był
dla filmowców obraz Aleksandrii jako intelektualnego centrum starożytnego świata.
Tak mówiła o tym Rachel Weisz, odtwórczyni roli Hypatii:
- Panowała tam wielka intelektualna pasja
dociekania prawdy. Z odległych zakątków świata przybywali tu ludzie, by
dyskutować na temat teatru, filozofii czy matematyki. Aleksandria
pod koniec swej świetności była częścią Imperium Rzymskiego, które było
pod wielkim wpływem chrześcijaństwa. To był naprawdę początek średniowiecza.
Widzimy więc, jak kończy się jedna z najbardziej oświeconych epok, a zaczyna
jedna z najmniej oświeconych.
Reżyser i jego scenarzysta skorzystali z pomocy dwóch pisarzy przeprowadzających
intensywny research. Potem wyniki ich pracy były konsultowane przez wielu
specjalistów z różnych dziedzin. Twórcom „Agory" bardzo bowiem zależało na
wiarygodności ich wizji.
Tak o tym opowiadał producent Fernando Bovaira: —
Proces konsultacji miał kilka faz, dotyczących różnorakich kwestii. Elisa Garrido, uznana specjalistka,
znawczyni historii kobiet w starożytności, konsultowała tekst na etapie pisania
scenariusza. Następnie Justin Pollard, który napisał książkę „The Rise and Fall
of Alexandria: Birthplace of the Modern Mind" i był
historycznym konsultantem przy takich filmach, jak „Elizabeth: Złoty
wiek" czy „Pokuta", przybył na plan na Maltę, gdzie kręciliśmy, by udzielić nam
wskazówek dotyczących scenografii i innych szczegółowych kwestii. Odpowiadał na
wszelkie pytania Alejandro.
Pollard tak komentował swoją rolę: —
Autentyzm był naszym celem. Oczywiście należało sobie zdawać sprawę z ograniczeń. Bardzo wielu rzeczy po prostu nie wiemy, innych możemy się tylko
domyślać. Najważniejsze więc nie było to, by każdy najdrobniejszy szczegół
zgadzał się z akademicką wiedzą. Najistotniejsze było to, by publiczność
uwierzyła w naszą wizję. Aleksandria była wielkim rojnym miastem, jednym z centrów ówczesnego świata. Chcieliśmy, by publiczność w pełni to odczuła.
Javier Ordóñez i Antonio Mampaso byli pisarzami i researcherami, którzy także
odegrali bardzo znaczącą rolę i uczestniczyli nieprzerwanie w realizacji filmu.
Drugi z nich odpowiadał za wygląd przyrządów astronomicznych i uczył Weisz, jak
się nimi posługiwać.
Właśnie z Mampaso reżyser odbył podróż do współczesnej Aleksandrii.
—
Uważam za absolutnie niezbędne poznać miejsca, gdzie ma się rozgrywać akcja
moich filmów, muszę poznać ich klimat. Szczególnie pożyteczne było to, że
naocznie się przekonałem, jak wiele elementów z tradycji greckiej, rzymskiej i chrześcijańskiej nadal się tam łączy i przeplata, zwłaszcza w architekturze.
Amenábar przyznał, że element fabuły dotyczący astronomicznych odkryć Hypatii
jest w wielkiej mierze fikcyjny. —
To
była spekulacja, która posłużyła nam do tego, by ukazać, jak klimat zderzenia
idei politycznych spowodował zahamowanie naukowych odkryć na ponad 1500 lat -
mówił
reżyser. -
Nie
znałam postaci Hypatii i byłam zdumiona, kiedy zaczęłam o niej czytać -
dodawałaWeisz. — Na przykład wśród poetów romantycznych była otoczona prawdziwym kultem.
Poświęcali jej swoje utwory, traktowali ją jako idolkę i wręcz idealizowali.
Widzieli w niej heroinę, która poniosła śmierć z rąk fundamentalistów.
Gil
podkreślał interesujące sprzeczności tej postaci: — Z jednej strony prezentowała grecki ideał: kult nauki, poszukiwanie prawdy, w czasach, gdy polityka i religia połączone w jeden węzeł odgrywały coraz większą
rolę w codziennym życiu. Z drugiej strony była kobietą w opanowanym przez mężczyzn świecie. Chciała mieć swobodę wyboru i naukowej pracy
jak jej ojciec, nie chciała rezygnować ze swej wolności, co było wielkim
wyzwaniem.
Garrido zwracała uwagę na fundamentalny aspekt osobowości bohaterki, który
bardzo pragnął uchwycić reżyser: —
Hypatia jest pełna pasji w swym dążeniu do wiedzy, a jednocześnie jako filozof
pragnie zachować dystans do świata i jego spraw. Pragnie reagować ze spokojem,
bez względu na sytuację. Co wydaje się niemal niewykonalne.
Z
kolei na jeszcze inną sprawę zwracała uwagę aktorka: —
Hypatia umarła jako dziewica, a jednocześnie była otoczona uwielbieniem przez
swoich uczniów, o czym wiemy z ich listów. Prawdopodobnie byli w niej zakochani.
Ale godność tej kobiety nie
pozwalała jej przekroczyć relacji mistrz-uczeń.
Tłum chrześcijański niszczy „pogańską" sztukę
Filmowcy sportretowali dwóch mężczyzn, zabiegających o jej względy. Orestes, późniejszy prefekt Aleksandrii to postać historyczna. Natomiast
niewolnik-chrześcijanin Dawos został powołany do życia przez scenarzystów.
-
Była
to dla nas postać kluczowa —
tłumaczył reżyser. — Wyraża ona zmiany,
jakie następują w Aleksandrii. To świat starożytny, niewolnictwo jest czymś
oczywistym. Dawos nie jest pewny, czy chce być chrześcijaninem czy nie. Ta
religia z prześladowanej zaczyna zdobywać pozycję dominującą. Należy on do grupy
mnichów, która wkrótce stanie się zbrojnym ramieniem chrześcijan. Max
Minghella, odtwórca tej roli, został wyłoniony w długim procesie castingu. Tak
mówił o swej postaci: —
Spotkanie tych dwojga oddaje dramatyczny charakter epoki. Nie mam wątpliwości,
że Dawos bardzo kocha Hypatię, ale okoliczności — mówiąc delikatnie — są bardzo
niesprzyjające.
Gil
uważał, że pomysł, iż Dawos przechodzi na chrześcijaństwo był mistrzowskim
posunięciem Amenábara: —
To
doskonale powiązało dwa światy, o których opowiadaliśmy.
Weisz
komentowała: —
Hypatia należy do klasy uprzywilejowanej. Jest naukowcem i prawdziwą humanistką.
Ale jednocześnie, jak inni ludzie z jej sfery, uważa, że niewolnicy to właściwie
nie ludzie, niewiele różnią się od zwierząt. Toteż dojście do
przekonania, że czują i myślą jak inni, jest dla niej wielkim przeżyciem.
Z kolei aktor urodzony w Gwatemali, Jason Isaacs („W sieci kłamstw") tak
komentował swój występ: —
Orestes przywodzi na myśl także dzisiejszych dziedziców fortun z dobrych
rodzin. Ma arystokratyczne pochodzenie, jest sprytny, inteligentny i nieco arogancki. Nie jest pewny, co chce w życiu robić. Póki co, usiłuje uwieść
Hypatię.
—
Ta
postać pozwoliła nam wprowadzić do filmu jedną z najsłynniejszych anegdot
dotyczących Hypatii. Ale pełni też inną niezwykle ważną funkcję. Symbolizuje
siły pojednania i dialogu w świecie polityki —
mówił
reżyser. —
Hypatia miała jeden z największych
romansów w historii: z nauką —
komentowała Weisz. — Źródła wspominają o jej wielkiej urodzie, ale milczą o życiu osobistym. Wygląda na to, że jej
największą miłością były gwiazdy.
Pomimo tych zapewnień mamy tu do czynienia z pełnym emocji, niezwykłym miłosnym
trójkątem, gdzie uczucia bohaterów, zwłaszcza w obliczu dramatycznych wydarzeń w drugiej części filmu, ulegają gwałtownym przemianom.
Jednym ze sposobów ich oddania był właściwy dobór kostiumów, czego podjęła się
słynna Gabriella Pescucci (Oscar za „Wiek niewinności", pracowała także przy
„Przygodach barona Munchhausena" Terry’ego Gilliama czy „Dawno temu w Ameryce"
Sergio Leone). Tak o tym mówiła: —
Kolor
ma podstawowe znaczenie. W pierwszej partii filmu Hypatia nosi jasne, pełne
światła szaty. Podobnie jak poganie, którzy noszą ubrania w jasnych barwach. By
wyraźnie odróżnić chrześcijan, ubraliśmy ich na szaro. Po oblężeniu i zniszczeniu biblioteki, co było dla bohaterki bardzo bolesne, ale uczyniło ją
silniejszą, przeszliśmy do barw bardziej intensywnych, nasyconych. Tygodniami
myślałam o scenach finałowych. Wreszcie zdecydowałam się na głęboką czerwień, co
stanowi dramatyczny kontrast dla otaczających Hypatię chrześcijan, ubranych w czerń. Hypatia nosi się z męska, ma podobną do męskiej togę, bo przecież obraca
się w świecie mężczyzn, Cyryl ma ciemne szaty, co podkreśla jego rolę posłańca
bożego, za którego się uważa. Natomiast rzecz jasna Synezjusz ubrany jest w stylu bizantyjskim.
1 2 3 4 Dalej..
« Filmy i filmoznawstwo (Publikacja: 10-03-2010 Ostatnia zmiana: 13-03-2010)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7194 |
|