Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.447.894 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Kiedy oglądamy zasady panujących na świecie religii, nasuwa się wniosek, że są wytworem wyobraźni chorego człowieka".
 Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo

Agora - opowieść o Hypatii [4]

Bardzo ważną postacią w ekipie był operatorXavi Giménez, którego wcześniejsze dokonania bacznie obserwował reżyser. - Od początku uczestniczyłem w pracach ekipy, co jest raczej niezwykłe, wiele dyskutowałem z Alejandro. Światło słoneczne, powodujące silne kontrasty, było siłą, którą należało ujarzmić i użyć do naszych celów. A tym celem była przepełniona kontrastami i emocjami opowieść, w której centrum znajdowała się Hypatia. Jej pojawienie się w kadrze niejako go oświetlało — taka była nasza koncepcja. Daliśmy więc jej postaci niezwykły blask, który wokół siebie roztacza.

Antonio Mampaso komentował: Mówiliśmy o punkcie zwrotnym w rozwoju cywilizacji. Podważenie systemu geocentrycznego przez Hypatię ma przecież społeczne i polityczne konsekwencje.

Pomimo, że film nakręcono, według słów reżysera, „w klasyczny sposób", 540 ujęć poddano cyfrowemu retuszowi, w tym 150 poważnemu. Jednakże żadnego budynku nie „zbudowano" w komputerze, wszyscy statyści są też prawdziwi, a nie wirtualni. Felix Bergés kierował zespołem 60 komputerowych specjalistów. Zbudowano dokładną cyfrową kopię filmowej Aleksandrii, która posłużyła do ujęć panoramy miasta i niektórych ujęć ze zmienną ogniskową. Odtworzono szczegółowo ówczesny wygląd miasta, a zwłaszcza ukształtowanie terenu, które w ciągu kolejnych stuleci drastycznie się zmieniło. Panoramy Aleksandrii tworzono w różnych porach dnia i nocy i warunkach atmosferycznych. Oparto się na starych mapach oraz wyglądzie dzisiejszej Aleksandrii, bowiem w niektórych częściach miasta nadal istnieje układ ulic wytyczony przez Aleksandra Wielkiego.

Mampaso z pomocą innych naukowców odtworzył też wygląd ówczesnego nieba. Bo trzeba pamiętać, że sporo się na nim zmieniło. Niektóre gwiazdy i konstelacje są dziś niewidoczne, inne gwiazdy i planety - wręcz przeciwnie. Mozolnie więc, przy udziale NASA, odtworzono hipotetyczny wygląd nieba w tamtych czasach. O skomponowanie muzyki Amenábar poprosił Dario Marianellego, chociaż do tej pory z reguły sam komponował muzykę do swych filmów. - Z wiekiem uczę się coraz bardziej ufać współpracownikom — wyznał reżyser. — Jeśli otoczysz się właściwymi ludźmi, łatwiej urzeczywistnisz swą wizję. Marianelli, zdobywca Oscara za „Pokutę", tak tłumaczył swą koncepcję: - Kluczem do filmu jest realizm, ale to jednocześnie wielka epicka produkcja. Potrzebowaliśmy potężnej orkiestry. I użyliśmy jej — mam nadzieję, że z dobrym skutkiem.

„Agora" w blasku hiszpańskich Oscarów

Hiszpańska Akademia Filmowa (La Academia de las Artes y de las Ciencias Cinematograficas), licząca obecnie przeszło 1300 członków, przyznała „Agorze" 7 nagród Goya, zwanych często „hiszpańskimi Oscarami", w tym za najlepszy scenariusz oryginalny, zdjęcia, scenografię i kostiumy. „Agora" miała aż trzynaście nominacji. Nagrody wręczono 14 lutego 2010 r. podczas uroczystej gali w Palacio Municipal de Congresos w Madrycie. Przypomnijmy, że rekord w dziedzinie liczby zdobytych nagród Goya dzierży inny film Amenábara, „W stronę morza" (2004) — aż 14 statuetek. Niewątpliwie mieszkający w Hiszpanii chilijski reżyser jest jednym z ulubieńców hiszpańskiej kinematografii i hiszpańskiej publiczności: „Agora" zgromadziła w tym kraju ok. 3,5 miliona widzów!

Reżyseria: Alejandro Amenábar
Scenariusz:
Alejandro Amenábar, Mateo Gil
Wykonawcy:

Rachel Weisz Hypatia

Max Minghella Dawos
Oscar Isaac Orestes
Ashraf Barhom Ammoniusz
Michael Lonsdale Teon
Rupert Evans Synezjusz
Richard Durden Olimpiusz
Sami Samir Cyryl
Manuel Cauchi Teofil
Homaoyun Ershadi Aspazjusz
Omar Mostafa Izydor
Oshri Cohen Medor
Yousef Sweid Piotr
Harry Borg prefekt Ewargiusz
Charles Thake Hezychiusz

Muzyka:
Dario Marianelli
Produkcja:
A Mod Producciones - Himenóptero — Telekino Cinema z udziałem Canal+ España, Hiszpania, 2009
Czas
: 126 min.
Premiera światowa:
06.10.2009 r.
Premiera polska:
12.03.2010 r.
Dystrybucja w Polsce:
Forum Film
Dozwolony od lat:
15

Informacje dot. historycznej postaci Hypatii opracowano na podstawie Wikipedii.

Racjonalista poleca!


1 2 3 4 

 Zobacz także te strony:
Św. Katarzyna: genialna piękność w aureoli?
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Św. Katarzyna: genialna piękność w aureoli?
XI Wielka Manifa w Warszawie

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (35)..   


« Filmy i filmoznawstwo   (Publikacja: 10-03-2010 Ostatnia zmiana: 13-03-2010)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 7194 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365