Światopogląd » Interwencje
Irracjonalizm w szkole - interwencje Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Publikujemy kolejną porcję naszych interwencji w sprawach
społecznych szczególnie nam bliskich — tym razem obie dotyczą szkoły. W jednym
przypadku nauczanie w szkole publicznej oparte zostało na „wierze w Boga", w drugiej — dopuszczony przez ministerstwo podręcznik nauczania zawiera
paranaukowy i zniesławiający opis zjawiska homoseksualizmu. Jak zawsze zachęcam
do traktowania tych pism, jako pewnych wzorców, które swobodnie można
wykorzystywać w podobnych sprawach, jakich wokół nas wiele. *
Wrocław, 13 lipca 2010.
Fundacja Wolnej Myśli
Grochowska 133/5
01-139 Warszawa
KRS: 0000336516
Racjonalista.pl (nr rej. dzien. i czas.: 2642)
Stanisław Sumowski,
Dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Tczewie
83-110 Tczew ul. Gdańska
2a
tczew@kuratorium.gda.pl
Szanowny Panie Dyrektorze,
Jako organizacja zajmująca się upowszechnianiem i ochroną wolności i praw
człowieka, rozwijaniem postaw tolerancyjnych i wspieraniem idei społeczeństwa
otwartego — w szczególności wobec mniejszości bezwyznaniowej, pragnę zawiadomić
Pana Dyrektora o odnotowanym przez nas zgłoszeniu dotyczącym naruszenia w sposób
bezpośredni wolności sumienia i wyznania w szkole publicznej, pozostającej pod
nadzorem pedagogicznym tczewskiej delegatury Pomorskiego Kuratorium Oświaty.
Inkryminowana sytuacja dotyczy zapisów Załącznika nr 1 do statutu publicznego
Gimnazjum nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tczewie (ul. Władysława
Jagiełły 8) -
„Ramowy program wychowawczy".
Już na wstępie programu zapisano:
„Mieszkańcy osiedla [gimnazjum jest szkołą osiedlową — MA] deklarują
przynależność do kościoła katolickiego".
Na jakiej podstawie dokonano tego ustalenia? Czy autorzy tych słów dysponują
badaniem z którego wynika, że mieszkańcy konkretnego osiedla w całości
„deklarują przynależność" do Kościoła — pomimo że art. 53 ust. 7 konstytucji
wyklucza możliwość pozyskania takiej informacji przez jakikolwiek organ
publiczny?
Na powyższym założeniu, jak można się spodziewać, przyjęto następujący zapis w dalszej części dokumentu:
"3. Podstawowe założenia koncepcji wychowania — życie człowieka największą wartością, — wychowanie zgodne z naturą ludzką, — fundament wychowania stanowią:
prawda, miłość, wiara w Boga,
tolerancja, — patriotyzm, pracowitość, szacunek dla rodziców, przełożonych, — rodzina — ogniskiem każdej sytuacji wychowawczej, w niej dokonuje się rozwój
jednostki, który szkoła i kościół
jedynie wspomagają."
Ustalenie w jakiejkolwiek szkole publicznej, do której mają prawo uczęszczać
także uczniowie niewierzący w Boga, że wiara ta jest „fundamentem wychowania" -
jest jaskrawym naruszeniem polskiego prawa, w tym zwłaszcza konstytucji RP,
która w art. 53 potwierdza:
„Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii"
Zapisy tego dokumentu naruszają także ustawę będącą uszczegółowieniem i konkretyzacją art. 53 konstytucji — Ustawę z 17 maja 1989 r. o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania:
Art. 1. 3. Obywatele wierzący wszystkich wyznań oraz niewierzący mają równe
prawa w życiu państwowym, politycznym, gospodarczym, społecznym i kulturalnym.
Art. 6. 1. Nikt nie może być dyskryminowany bądź uprzywilejowany z powodu
religii lub przekonań w sprawach religii.
Art. 10. 1. Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim, neutralnym w sprawach
religii i przekonań.
W razie braku działań nadzorczych prosimy o informację na adres emailowy
Fundacji Wolnej Myśli — będziemy bowiem chcieli skorzystać z instrumentów
nadzoru wyższego szczebla, względnie z drogi sądowej.
Informacje o sprawie prosimy przekazać na adres:
fundacja@racjonalista.pl
Z poważaniem,
Mariusz Agnosiewicz
prezes Fundacji
redaktor naczelny portalu Racjonalista.pl
Do wiadomości:
·
Pomorski Kurator Oświaty,
·
Ministerstwo Edukacji Narodowej
·
media
*
Wrocław,
12 lipca 2010
Fundacja
Wolnej Myśli
Grochowska 133/5
01-139 Warszawa
KRS: 0000336516
Racjonalista.pl (nr rej. dzien. i czas.: 2642)
Katarzyna
Hall
Minister Edukacji Narodowej
al. J. Ch. Szucha 25,
00-918 Warszawa
Pani
Minister,
Ze
zdumieniem odkryliśmy, iż w podręczniku
Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie (klasy I-III
gimnazjum) pod redakcją Teresy Król (wydawnictwo Rubikon, 2009), posługującym
się dopuszczeniem MEN do wykorzystania w szkole (nr 205/2009), zawarto
skandaliczne i pozbawione podstaw twierdzenia odnoszące się do osób o orientacji
homoseksualnej:
"Homoseksualizm to zaburzenie popędu płciowego, wyrażające się w kierowaniu
pożądania seksualnego do osób tej samej płci. Zjawisko to występuje zarówno u mężczyzn jak i kobiet. W przypadku kobiet nosi nazwę miłości lesbijskiej.
Przyczyny
tego zaburzenia tkwią w nieprawidłowo ukształtowanej osobowości, co może wiązać
się ze źle funkcjonującym układem rodzinnym
lub zaburzeniami hormonalnymi w okresie płodowym." (str. 109)
Twierdzenia te — pozbawione podstaw naukowych, a tym samym merytorycznych,
jedynych definiujących standardy nauczania, a jednocześnie nacechowane negatywną
oceną — mają charakter nie tylko błędu, ale i zniesławienia, realizując znamiona
art. 212 kodeksu karnego (pomawianie grupy osób o poniżające właściwości).
Istotny
jest też kontekst w jakim umieszczono informacje o homoseksualizmie. Zaraz potem
są bowiem wymieniane: ekshibicjonizm, pedofilia, sadyzm, masochizm,
transseksualizm i kazirodztwo — jako równoważne „dewiacje".
17 maja
1990 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), działająca na szczeblu
międzynarodowym w ramach ONZ i skupiająca 193 kraje członkowskie, wykreśliła
homoseksualizm z Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów
Zdrowotnych. Stwierdziła również, iż żadna orientacja seksualna (w tym
homoseksualna) nie powinna być przez nikogo traktowana jako zaburzenie.
Homoseksualizm wedle powszechnie przyjętych standardów definicyjnych zgodnych z aktualną wiedzą naukową, jest zaangażowaniem psychoemocjonalnym i pociągiem
seksualnym do tej samej płci. Jest jedną z orientacji seksualnych obok
heteroseksualizmu, czyli popędu do płci przeciwnej oraz biseksualizmu, czyli
popędu ukierunkowanego na obie płci. Nie jest natomiast uznawany za formę
zaburzenia. Nie znajdują podstaw paranaukowe próby wyjaśnienia etiologii
zjawiska przez autorkę.
Ze względu
na to, że przekaz ten kierowany jest do młodego człowieka, który dopiero buduje
swój obraz świata, tego rodzaju ujęcie wpływa negatywnie nie tylko na jego
wiedzę o świecie, ale i na budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami będącymi
homoseksualistami. Dzięki tego rodzaju „naukom" uczniowie homoseksualni mogą
doznawać jeszcze więcej opresji w środowisku społecznym aniżeli wynika to z tradycyjnych uprzedzeń. Stąd też stwierdzenia takie muszą zostać ocenione jako
wysoce szkodliwe oraz sprzeczne z misją publicznej edukacji.
W związku z powyższym kierujemy do Pani minister następujące zapytania:
1.
Czy
dopuszczenie MEN dla tego podręcznika oznacza, że ujęcie homoseksualizmu jako
zaburzenia wynikającego z nieprawidłowo ukształtowanej osobowości oraz błędów
rodziców — jest oficjalnym stanowiskiem MEN?
2.
Czy MEN
zamierza podjąć stosowne kroki dla naprawienia tej sytuacji?
3.
Ewentualnie: jakie należałoby podjąć dodatkowe kroki, aby usunąć tego rodzaju
sformułowania z podręczników szkolnych?
Apelujemy o interwencję i odpowiedź (którą prosimy przekazać na email fundacji:
fundacja@racjonalista.pl
)
Fundacja
Wolnej Myśli jest organizacją pozarządową wspierającą proces edukacji społecznej
poprzez upowszechnianie i umacnianie rozumowego i naukowego poznawania i wyjaśniania otaczającego świata oraz popularyzację metody i wiedzy naukowej;
zajmującą się ochrona wolności i praw człowieka i swobód obywatelskich, w szczególności poprzez rozwijanie postaw tolerancyjnych, zwalczanie uprzedzeń i wspieranie idei społeczeństwa otwartego.
Z poważaniem,
Mariusz Agnosiewicz
prezes Fundacji
redaktor naczelny portalu Racjonalista.pl
Do
wiadomości:
·
media
*
Muszę przyznać, że interwencję w tczewskim kuratorium oświaty
podejmuję z pewną nieśmiałością, wywołaną rozmachem religijnych wyznań adresata
pisma — Stanisława Sumowskiego (po studiach teologicznych), który poza
pełnieniem funkcji publicznej, pisze wiersze o Bogu, o których recenzenci
piszą:
„Stanisław Sumowski nie czeka na odpowiedź, on wie, że Bóg przemawia przez
innych ludzi". Mą nieśmiałość potęguje dodatkowo fakt, że i zwierzchnik Pana
Dyrektora — pomorski kurator oświaty, Zdzisław Szudrowicz — także po teologii
(choć
jak zastrzega — zaocznej). Niemniej jednak pozytywne rozpatrzenie
interwencji na poziomie kuratoryjnym — tym większym uznaniem cieszyć się będzie.
Trzeba jednak robić użytek z dostępnych instrumentów
prawnych.
*
Dopisek: Interwencja w Tczewie okazała się skuteczna — program zeświecczono!
W sprawie interwencji w MEN: MEN sprawdzi, czy homoseksualizm jest zaburzeniem osobowości
« Interwencje (Publikacja: 13-07-2010 Ostatnia zmiana: 13-03-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7405 |