|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Teoria poznania
Spór o obiektywny charakter poznania Autor tekstu: Daniel Krzewiński
Całościowy charakter problematyki filozoficznej, a w szczególności więź
organiczna łącząca problematykę teorii poznania z problematyką ontologiczną,
występuje od razu w podstawowym sporze, jaki toczy filozofia materialistyczna i idealistyczna na terenie teorii poznania, w sporze o obiektywny charakter
poznania ludzkiego. O cóż idzie w tym sporze?
Najogólniej rzecz biorąc (każde ze stanowisk występuje bowiem w historii
filozofii w dziesiątkach i setkach różnych wariantów i odmian) idzie tu o następujący problem: czy to, co jest dane naszemu poznaniu, jest jakimś
odbiciem niezależnie od nas i poza nami, a więc obiektywne istniejącej
rzeczywistości (koncepcja obiektywnego charakteru poznania), czy też to, co dane w naszym poznaniu, jest tak czy inaczej tworem lub konstrukcją
umysłu poznającego, a więc to, co nazywamy przedmiotem poznania, nie istnieje
ani poza, ani niezależnie od umysłu poznającego, lecz — przeciwnie — jest jego
tworem (koncepcja subiektywnego charakteru poznania). Sięgnijmy do konkretnego
przykładu, który pozwoli nam na wyjaśnienie wypowiedzianych wyżej tez ogólnych.
Oto widzimy drzewo, powiedzmy kasztan, które rośnie na ulicy przed naszym domem.
Jak już wiemy, ten prosty i codzienny fakt postrzegania zmysłowego kryje w sobie
bogatą problematykę filozoficzną. A o to jeden z jej aspektów.
Można powiedzieć w oparciu o fizjologię zmysłów i o psychologię tak: oto rośnie
drzewo jako obiektywny, tzn. niezależny od wszelkiego postrzegania i znajdujący
się poza wszelkim umysłem, przedmiot, który zmysły nasze postrzegają w pewien
szczególny i zbadany przez nauki szczegółowe sposób, tworząc w oparciu o naszą
wiedzę o świecie swoisty akt poznawczy ( a więc coś więcej niż czysto
zmysłowy obraz) danego przedmiotu. Ujmując w ten sposób akt poznawczy przedmiotu
,,drzewo", rozumiemy to, co dzieje się w umyśle ludzkim, jako proces obiektywny
( w tym sensie, że jest on zawsze związany z poznawaną przez nas, lecz
obiektywnie, a więc poza nami i niezależnie od nas istniejącą rzeczywistością), a jednocześnie subiektywny ( w tym sensie, że postrzeganie odbywa się przy
pomocy naszych, specyficznie ludzkich zmysłów, które powodują specyficzne
kształtowanie się obrazu przedmiotu w naszym umyśle). Decydujące jest jednak to,
że z tego punktu widzenia uważa się przedmiot poznania za coś obiektywnego,
a nasz akt poznawczy za swoiste subiektywne odbicie tego obiektywnie
istniejącego przedmiotu. Ten pogląd reprezentuje stanowisko materialistyczne w teorii poznania. Jest to koncepcja obiektywnego charakteru poznania.
Ale prosty fakt postrzegania drzewa i związany z tym akt poznawczy może być i bywa też inaczej przez filozofię interpretowany. Otóż filozof powiada tak:
poznanie mówi mi o przeżyciach wewnętrznych, jak wrażenia zmysłowe, myślenie
pojęciowe itd., albowiem akt poznawczy jest zawsze moim aktem, jest zawsze moim
przeżyciem duchowym. W jaki sposób może odbyć się przejście od świata
przeżyć wewnętrznych do świata zewnętrznego, poza moimi przeżyciami wewnętrznymi
? Oto tajemnica — powiadają — nawet jeśli przyjmiemy, iż taki świat zewnętrzny
istnieje. Większość tak myślących filozofów przeczy jednak możliwości
obiektywnego istnienia świata albo — jak czynią ostrożniejsi — jego
poznawalności. Jakie wyjście proponują wobec tego ? Ograniczyć się do naszego
świata wewnętrznego, do naszych przeżyć i postrzeżeń, a sprawę obiektywności
świata albo pominąć milczeniem jako metafizykę, albo ją zanegować, albo w ostateczności ogłosić, iż ten świat obiektywny jest niepoznawalny. Na placu
boju, gdy wyeliminowaliśmy obiektywny przedmiot, pozostaje tylko subiektywny
twór czy konstrukcja umysłu poznającego. Kasztan kwitnący za moim oknem
przestaje w ten sposób istnieć obiektywnie, a zaczyna prowadzić upiorny żywot
tworu czy konstrukcji mego umysłu. To jest stanowisko idealizmu, ściślej -
idealizmu subiektywnego.
O co toczy się spór w zakresie ontologii ? Przede wszystkim o stosunek do
świadomości ducha, w ogóle do sfery zjawisk duchowych. Idzie tam o to co jest
pierwotne: materia czy duch ? Co z czego powstało: życie w ogóle i życie duchowe w szczególności z rozwoju materii czy też materia z ducha? Kierunki
monistyczne rozstrzygają to pytanie bądź w duchu materializmu (świat jest
materialny, a życie duchowe jest produktem jego rozwoju), bądź w duchu idealizmu
( duch jest pierwotny i tworzy tak czy inaczej świat materialny). Kierunki
dualistyczne przyjmują równoczesność obu czynników, rozmaicie rozwiązując
problem ich współwystępowania w sposób skoordynowany. Wreszcie kierunki
pluralistyczne przyjmują, że istnieje wielość, a nawet nieskończoność takich
równorzędnych czynników w strukturze bytu.
W dziedzinie teorii poznania spór materializmu z idealizmem przełamuje się
inaczej. Punktem wyjścia jest tu proces poznawczy, a spór toczy się o to, czy
proces ten ma charakter obiektywny, czy też subiektywny. Spór toczy się więc o przedmiot poznania. Materializmowi w teorii poznania przeciwstawia się idealizm w dwóch zasadniczych postaciach: idealizmu subiektywnego i obiektywnego.
Idealizm subiektywny przeczy istnieniu obiektywnej rzeczywistości, a w każdym
razie jej poznawalności, przekształcając w rezultacie poznanie w twór czy
konstrukcję umysłu poznającego. Idealizm subiektywny nie tylko koncentruje swą
uwagę na poznającym ,,ja", lecz w ogóle do niego sprowadza całą rzeczywistość i poznanie.
Najbardziej rozpowszechnioną odmianą idealizmu subiektywnego jest immanentyzm,
którego tezy leżą u podstaw każdego kierunku idealizmu subiektywnego.
Immanentyzm, jak świadczy etymologia tej nazwy, głosi ograniczenie się do świata
wewnętrznych przeżyć poznającego podmiotu. W konsekwencji immanentyzm
przeciwstawia się wszelkiemu wychodzeniu poza świat przeżyć wewnętrznych w sferę
jakiejś obiektywnej rzeczywistości, jako że takie wyjście poza granice życia
duchowego, ma być rzekomo niedozwolone wobec braku pomostu między tymi dwiema
strefami. Wyznawców immanentyzmu znajdujemy w różnych okresach historii
filozofii. Immanentyzm reprezentował np. biskup Berkeley w wieku XVIII, Mach i Avenarius (empiriokrytycy) na przełomie XIX i XX w., neopozytywiści w pewnym
etapie rozwoju tego kierunku w czasach najnowszych.
Stanowisko subiektywnego idealizmu, a więc immanentyzm, prowadzi z nieubłaganą
konsekwencją do solipsyzmu ( solus ipse = ja sam), najbardziej paradoksalnej
doktryny filozoficznej, która głosi, iż istnieje tylko ,,ja" poznające, a wszystko inne jest tworem tego ,,ja". Jeśli bowiem wszystko co istnieje, jest
wiązką moich wrażeń, to odnosi się to również do innych ludzi, którzy mnie
otaczają, do całej rzeczywistości. Podmiot poznający urasta tu do roli stwórcy,
albowiem wszystko jest jego tworem, jego konstrukcją.
Argumentem skierowanym przeciw subiektywnemu idealizmowi w ogóle, a przeciw
solipsyzmowi w szczególności, jest stwierdzenie, iż immanentyzm przekształca
wszystko, co nas otacza, wraz ze społeczeństwem, w majak naszej subiektywnej
świadomości. Gryząc jabłko czy też całując ukochaną solipsysta postępuje jak
każdy normalny człowiek, bez fanaberii filozoficznych. W przeciwnym razie można
by jedynie powtórzyć tu sąd Schopenhauera, że konsekwentny solipsyzm jest
filozofią domu wariatów. Zresztą praktyka zadaje kłam podobnym spekulacjom:
rzeczywistość nie poddaje się woli podmiotu poznającemu, a tak powinno by być,
gdyby istotnie była tylko tworem jego umysłu.
Idealizm obiektywny — w przeciwieństwie do idealizmu subiektywnego — głosi, że
poznanie ma charakter obiektywny. Idealizm obiektywny nie twierdzi bynajmniej,
iż przedmiot poznania jest konstrukcją czy tworem umysłu poznającego, lecz głosi
jego obiektywność. Wedle idealizmu obiektywnego istnieje obiektywny przedmiot
poznania, a akt poznawczy jest relacją między poznającym podmiotem a poznawczym
przedmiotem. Czymże więc różni się stanowisko idealizmu obiektywnego od
stanowiska materializmu, jeśli chodzi o problem poznania ? Tym, co się rozumie
przez przedmiot poznania. Jeśli materializm głosi materialny charakter
przedmiotu poznania, tzn. rzeczywistości, świata, to idealizm obiektywny rozumie
przez przedmiot — przedmiot duchowy. Do klasycznych niejako kierunków
obiektywno-idealistycznych należy teoria idei Platona, idealizm absolutny Hegla, a z filozofii religijnej — tomizm.
Na przykładzie wspomnianych doktryn obiektywnego idealizmu można dostrzec, jak
idealizm obiektywny jest związany ze spirytualizmem, a co oznacza realizm
poznawczy tych doktryn. Właśnie dzięki temu, że doktryny te tak czy inaczej
stoją na gruncie spirytualizmu, mogą one dopuścić istnienie jakichś bytów
idealnych, idei itp. jako obiektywnego przedmiotu poznania. Cała ta koncepcja
wraz z pozorem realizmu poznawczego upada, gdy odrzucimy spirytualizm, który
jest nie do utrzymania na gruncie filozofii empirycznej, tzn. filozofii
wywodzącej poznanie prawdziwe z praktyki i domagającej się kryterium praktyki
dla uznania prawdziwości jakiejś tezy. Doktryny Platona czy Hegla absolutyzują
świadomość indywidualną, a tomizm wprowadza boga jako świadomość
ponadindywidualną.
Bibliografia:
-
Krajewski
W., Główne zagadnienia i kierunki filozofii, Cz. II, Ontologia, Warszawa 1963,
-
Schaff A.,
Główne zagadnienia i kierunki filozofii, Cz. I, Teoria poznania, Warszawa 1963,
-
Tatarkiewicz
W., Historia filozofii, T. I-III, Warszawa 2003,
« Teoria poznania (Publikacja: 20-07-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7419 |
|