|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Współczesny normatywny model powiązania państwa i związków wyznaniowych [2] Autor tekstu: Paweł Borecki
W systemie powiązania zostaje podważona zasada odrębności
strukturalnej państwa i związków wyznaniowych. Formalnym tego wyrazem staje
się konstytucjonalizacja organów wyznaniowych jako organów państwowych. W Europie tradycje rozróżnienia władzy świeckiej i duchownej są głęboko
zakorzenione [ 17 ] i przejawy monizmu organizacyjnego występują w niewielkim zakresie głównie w krajach, w których wyznaniem panującym jest protestantyzm jak w Wielkiej
Brytanii, gdzie na mocy Act of Supremacy
król jest uważany za głowę Kościoła w Anglii, czy w Norwegii, której monarcha nosił miano pierwszego członka Kościoła,
obrońcy wiary, wychowawcy Kościoła
[ 18 ].
Wśród wyznaniowych państw katolickich za wyjątkowy należy uznać casus
Andory, w której godność głowy państwa — Coprincepsa — przysługuje
biskupowi Urgell [ 19 ],
oraz Państwa Watykańskiego, które nie posiada samodzielnych celów
politycznych, lecz stanowi gwarancję suwerenności Stolicy Apostolskiej i zgodnie z Ustawą Konstytucyjną Miasta Watykan z 7 czerwca 1929 r. Najwyższy Kapłan [papież — przyp. P.B.], władca Państwa Miasto-Watykan, posiada pełnię władzy ustawodawczej,
wykonawczej i sądowej. [ 20 ]
Islam nie wykształcił struktur organizacyjnych podobnych do chrześcijańskich, w szczególności na podstawie tej religii nie wykształciła się
zhierarchizowana, wyraźnie wyodrębniona kasta kapłańska, a wspólnota
religijna od początku utożsamiana była z polityczną. Doprowadziło to do
przejmowania przez państwo funkcji organizacyjnych w sprawach wyznaniowych. Jak
czytamy bowiem w Konstytucji Republiki Islamskiej Iranu — Państwo, z punktu widzenia islamu, nie jest produktem żadnej z klas społecznych czy też
supremacją jednostki lub grupy. Jawi się raczej w krystalizacji politycznych
ideałów ludzi tej samej religii i światopoglądu, którzy przyznają sobie
prawo, by w procesie rozwoju światopoglądu i przekonań religijnych skierować
się na drogę wiodącą ku celowi ostatecznemu, którym jest Bóg. [ 21 ]
Ustrój polityczny Iranu jest zatem przykładem daleko posuniętego zespolenia
struktur państwowych i wyznaniowych. Przyjmując nieprzerwaną kontynuację
imamatu, w okresie nieobecności Dwunastego Imama, konstytucja z 1979 r.
ustanawia zasadę przywództwa państwa i społeczeństwa przez sprawiedliwego i pobożnego prawnika muzułmańskiego, w ręku którego spoczywa kierownictwo świeckie
oraz imamat wspólnoty wiernych. Duchowy przywódca narodu (welajat-e
faghih) jest zwierzchnikiem państwa odpowiedzialnym tylko przed Bogiem, a konstytucja z 1979 r., co podkreśla Małgorzata Stolarczyk, przyznaje mu większe
uprawnienia niż nadawane królowi w konstytucji z 1906/07. [ 22 ] W szczególności określa on główne założenia ustrojowe państwa i nadzoruje ich realizację, jest zwierzchnikiem sił zbrojnych, obsadza także
najwyższe stanowiska państwowe m.in. członków Rady Nadzorującej,
zwierzchników: wymiaru sprawiedliwości, Radia i Telewizji Iranu, Sztabu
Mieszanego, Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej, Sił Zbrojnych i Porządkowych.
Faghih zatwierdza lub odwołuje prezydenta, biorąc pod rozwagę
preferencje społeczeństwa i decyzje Najwyższej Rady Sądowniczej oraz Rady
Nadzorującej. Występuje jako arbiter i koordynator trzech rodzajów władz -
wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej. Podlega mu Rada Nadzorująca, organ złożony z sześciu teologów islamskich oraz sześciu wybitnych prawników muzułmańskich.
Zadaniem Rady jest m. in. interpretacja konstytucji oraz cenzurowanie
ustawodawstwa Zgromadzenia Islamskiego pod względem jego zgodności z islamem i konstytucją, co stanowi warunek wejścia w życie ustaw. [ 23 ]
W niektórych państwach islamskich przejawem interferencji struktur państwowych i religijnych stało się włączenie sądów szariackich do systemu sądownictwa
państwowego. Potwierdza to szczególnie przykład Pakistanu, gdzie na mocy
Konstytucji z 1973 r. Federalny Sąd Szariatu może z urzędu lub na wniosek
badać kwestię sprzeczności danej ustawy lub przepisu z nakazami islamu, określonymi
przez Koran i Sunnę. Konstytucja Jemeńskiej Republiki Arabskiej z 1970 r. nadała
całemu systemowi sądownictwa charakter konfesyjny, formułując wymóg m.in.
dobrej znajomości prawa Shari’ah przez osoby zajmujące stanowiska sądowe.
Natomiast ustrojodawca jordański inkorporował w obręb sądownictwa państwowego
sądy wyznaniowe wszystkich grup religijnych.
Ideę jedności aparatu wyznaniowego i politycznego odzwierciedla także
Statut Tybetański Na Wygnaniu czyniąc dalajlamę,
przywódcę tybetańskiego buddyzmu, zwierzchnikiem emigracyjnego, tybetańskiego
aparatu państwowego, niejako sytuując go ponad
samą ustawą zasadniczą, którą zatwierdził po uchwaleniu przez zgromadzenie
deputowanych oraz określił termin jej wejścia w życie. Dysponuje on władzą
wykonawczą Administracji Tybetańskiej na wychodźstwie, którą wykonuje bezpośrednio
lub przez odpowiedzialnych przed nim urzędników [ 24 ].
Reasumując należy podkreślić, że monizm strukturalno — organizacyjny
państwa i związków konfesyjnych występuje głównie w pozaeuropejskich
systemach powiązania. Jedną z cech kultury prawno-politycznej Zachodu stał się
bowiem dualizm aparatu państwowego i religijnego, ukształtowany w następstwie
sporu o inwestyturę w XI i XII wieku [ 25 ].
Kolejnym przejawem powiązania państwa ze związkami konfesyjnymi jest
także zanik odrębności funkcjonalnej wymienionych podmiotów. W okresie zwłaszcza
XIX i XX wieku nastąpiła intensywna sekularyzacja życia publicznego, wyrażająca
się przede wszystkim rozszerzeniem kompetencji państwa na sfery dotychczas
zdominowane przez wspólnoty wyznaniowe — oświatę i kulturę, ewidencję
ludności, dobroczynność publiczną czy sprawy małżeńskie. W systemie powiązania
państwo jednak nie ogranicza się wyłącznie do spraw świeckich czy
„mieszanych", lecz odrzuciwszy neutralność światopoglądową ze swym imperium wkracza w sferę
stricte religijną. Jaskrawym tego dowodem jest określenie w aktach
normatywnych założeń doktryny religijnej, definiowanie kanonu ksiąg świętych
itd.
Konstytucja Cesarstwa Etiopii z 1955 r. nadając Ortodoksyjnemu Kościołowi
Etiopskiemu status kościoła państwowego, stwierdzała zarazem, że jego
doktryna opiera się na nauce świętego Marka Aleksandryjskiego i jako taki
jest on utrzymywany przez państwo. We wszystkich obrzędach religijnych miało
być wymieniane imię cesarza. Echa cezaropapizmu są szczególnie widoczne w konstytucji Grecji z 1975 r., która przesądza w art. 3, iż Grecki Kościół
Prawosławny pozostaje nierozerwalnie związany w swoich dogmatach z Wielkim Kościołem w Konstantynopolu oraz z każdym innym Kościołem prawosławnym, przestrzegając
niezmiennie, podobnie jak te Kościoły, świętych kanonów apostolskich i synodalnych oraz świętej tradycji [ 26 ].
Państwo występuje zatem jako gwarant ortodoksyjnego charakteru Kościoła,
jego dogmatycznej łączności ze światowym prawosławiem, czemu służy
konstytucjonalizacja świętych kanonów i świętej tradycji [ 27 ].
Niezależnie od historycznej genezy wprowadzenia omawianej normy współcześnie
państwo nadal gwarantuje granice ewolucji doktryny religijnej [ 28 ]. O ingerencji w sferę sacrum świadczy
również konstytucyjna gwarancja niezmienności tekstu Pisma Świętego. Grecka
ustawa zasadnicza zakazuje bowiem tłumaczenia Pisma w innej formie językowej
bez uprzedniej zgody Kościoła Autokefalicznego Grecji oraz Wielkiego Kościoła w Konstantynopolu. Podobnie Act of
Supremacy uczynił królaodpowiedzialnym
za zachowanie czystości doktryny Kościoła anglikańskiego przyznając mu iura
maiestatica in sacra — prawo zwalczaniabłędów i herezjioraz prawo
reformowania Kościoła.
1 2 3 4 5 6 Dalej..
Przypisy: [ 17 ] E.-W. Böckenförde upatruje początków rozdziału
religii i polityki, tego, co „świeckie" i tego, co „duchowe", w sporze o inwestyturę (1057 — 1122), który wstrząsnął jednością chrześcijańskiego
orbis christianus (Wolność — państwo — Kościół, Kraków 1994, s. 101), zbieżne
stanowisko zajmuje H. J. Berman w pracy Prawo i rewolucja. Kształtowanie się zachodniej tradycji prawnej. Warszawa 1995,
s. 33 — 37, uznając za okres tzw. rewolucji papieskiej lata 1075 — 1122. [ 18 ] Por. W. Nowiak, Miejsce i rola Kościoła w socjaldemokratycznym „państwie dobrobytu"- Norwegia,
[w:] Religia i polityka, red. B. Grott,
Kraków 2000, s. 293 — 314. [ 19 ] Drugim Coprincepsem jest, jako sukcesor królów
Francji, Prezydent Republiki Francuskiej. Pozycję ustrojową
Coprincepsów określa Tytuł III (art. 43 — 49) konstytucji Andory z 1993 r. [ 20 ] Nowa Ustawa Zasadnicza Państwa Watykańskiego z 26
listopada 2000 r. w art. 1 podobnie stwierdza, że Ojciec Święty, Władca Państwa Watykańskiego, posiada pełnię władzy
ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. W okresie wakansu Stolicy
Apostolskiej taką samą władzę posiada Kolegium Kardynalskie, por. Nowa
Ustawa Zasadnicza Państwa Watykańskiego, „L' Osservatore Romano",
2001, nr 6, s. 4 — 7. [ 21 ] M. Stolarczyk, Iran.
Państwo i religia, Warszawa 2001, s. 259. [ 23 ] Zbliżone funkcje pełni w Islamskiej Republice
Federalnej Komorów Rada Ulemów, która zgodnie z konstytucją z 1996 r.
opiniuje projekty ustaw regulaminów oraz dekretów. Organy określone w konstytucji mają prawo konsultować z Radą wszelkie problemy o charakterze
religijnym. Wspomniany organ jest kompetentny zwracać uwagę określonym
organom państwowym, które reformy wydają się zgodne lub nie z zasadami
islamu. [ 24 ] W szczególności, zgodnie z art. 19 Statutu, dalajlamie
przysługuje prawo do zatwierdzania i promulgowania projektów ustaw oraz
przepisów ustanowionych przez Zgromadzenie Tybetańskie, promulgowania ustaw i ordonansów z mocą ustawy, zatwierdzania referendów dotyczących głównych
zagadnień w związku ze Statutem, nadawania odznaczeń oraz patentów zasług,
zwoływania, odraczania i przedłużania Zgromadzenia Tybetańskiego, a także
jego rozwiązywania lub zawieszania, przesyłania Zgromadzeniu w razie konieczności
orędzi oraz adresów. [ 25 ] Por. J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000,s. 61. [ 26 ] Por. A. Pikulska — Robaszkiewicz, Stosunki
między państwem a Kościołami w Grecji, „Prawo Kanoniczne" 1998, nr
3-4, s. 256 [ 27 ] Por. A.
Pikulska — Robaszkiewicz, op. cit., s.
255 — 258 oraz P.C. Spyropoulos, Hellas,
[w:] International Encyclopaedia of Laws,
vol. 2, ed. A. Alen, Deventer — Boston 1994, s. 161 [ 28 ] Zasada
jedności greckiego Kościoła prawosławnego z innymi Kościołami prawosławnymi
została po raz pierwszy wprowadzona przez ustawodawcę w 1844 r. w związku z arbitralnym ustanowieniem w 1833 r. autokefalii z królem jako głową Kościoła,
co doprowadziło do zerwania łączności kanonicznej z innymi Kościołami
Prawosławnymi. Parlament grecki wprowadzając analizowaną zasadę pragnął
zapewnić prawosławny charakter Kościoła nowego państwa. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 27-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7569 |
|