|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Współczesny normatywny model powiązania państwa i związków wyznaniowych [3] Autor tekstu: Paweł Borecki
W systemie powiązania państwo przyjmuje obowiązek propagowania określonej
doktryny religijnej. Ewidentnie potwierdza to konstytucja Malediwów (1996), w myśl której Prezydent Republiki ma najwyższą
władzę szerzenia religii islamskiej na Malediwach. Oznaką omawianego
zjawiska był także, wprowadzony przez ustrojodawcę argentyńskiego w 1853 r.,
konstytucyjny wymóg współdziałania Kongresu w nawracaniu tamtejszych Indian
na katolicyzm. Zgodnie z art. 14 Konstytucji Lichtensteinu troska o ochronę w szczególności interesów religijnych i moralnych narodu to jedno z naczelnych
zadań państwa. Wspomniane zaangażowanie jest wręcz wpisane w istotę szeregu
państw islamskich. Irańska ustawa zasadnicza stwierdza wprost, że celem
państwa jest kształtowanie ludzi na wzór boski [...],
by przygotować podłoże do pojawienia się i rozkwitu talentów ludzkich świadczących o wielkości Boga [ 29 ].
Zgodnie z „konstytucją" saudyjską z 1992 r. określeni członkowie rządu
ponoszą solidarną odpowiedzialność przed królem za wprowadzanie islamskiej
Shari’ah, z kolei irańskie radio i telewizja, kierując się założeniami
rewolucji islamskiej, mają konstytucyjny obowiązek służenia propagowaniu
kultury muzułmańskiej oraz ochrony przed wpływami antymuzułmańskimi. Również
siły zbrojne Republiki Islamskiej, określane przez ustrojodawcę wprost jako Armia
ideologii, mają za zadanie nie tylko obronę i bezpieczeństwo granic lecz
także propagowanie doktryny dżihadu, walkę
na drodze Boga, walkę dla rozprzestrzenienia suwerenności prawa boskiego w świecie.
[ 30 ]
Szczególnym wyrazem zaangażowania państwa w propagowanie doktryny
religijnej jest organizowanie przez nie nauki religii w szkolnictwie publicznym
(państwowym). Podkreśla to ustrojodawca grecki, który uznając za cel kształcenia
m.in. edukację moralną Greków oraz rozwój ich świadomości religijnej, określa
je jako podstawową misję państwa. Podobnie, według art. 15 konstytucji
Lichtensteinu, kształcenie religijno-etyczne stanowi część ogólnego procesu
wychowania i oświaty. W związku z tym zadaniem szkół publicznych jest
wychowywanie młodych ludzi zgodnie z zasadami chrześcijańskimi. Konstytucja
maltańska z 1964 r. bezpośrednio nakłada obowiązek zapewnienia przez szkoły
państwowe nauczania Rzymskiej Katolickiej
Apostolskiej Wiary. Odpowiednio ustawodawca saudyjski za główny cel
edukacji uznał wpajanie wiary islamskiej młodemu pokoleniu. Także Statut
Tybetański Na Wygnaniu stanowi, że polityka edukacyjna administracji Tybetańskiej
winna starać się o szerzenie nie-sekciarskiej i zdrowej tradycji doktryn buddyjskich
oraz popierać i promować instytucje w szczególności religijne i klasztorne.
Szerzej zadania państwa w omawianej sferze określa konstytucja Sudanu z 1998
r., nakładając na nie obowiązek ukierunkowywania społeczeństwa w ramach
systemu edukacji w stronę wartości religijnych, pobożności oraz dobrych
uczynków. Nauka religii jest w związku z tym w systemie powiązania
przedmiotem obowiązkowym, nie uczestniczenie w niej wymaga wyraźnej deklaracji
rodziców, że nie życzą sobie udziału ich dzieci w nauce religii.
[ 31 ]
Za wyjątkowy należy współcześnie uznać przymus nauki religii oficjalnej
wobec różnowierców. We współczesnych europejskich systemach powiązania
obowiązkowe nauczanie religii, mające charakter konfesyjny, występuje na
Malcie, w Grecji, Finlandii, Danii, Norwegii, w Księstwie Lichtensteinu, we
francuskiej Alzacji i Lotaryngii oraz w Irlandii, gdzie cały system edukacji ma
charakter wyznaniowy a Kościół Katolicki wykazuje znaczący wpływ na jego
kształt. [ 32 ]
Natomiast w Szwecji oraz w Wielkiej Brytanii edukacja religijna jest
obligatoryjna, lecz ma charakter ponadkonfesyjny. [ 33 ] W państwach o przewadze wyznawców islamu obowiązkowy charakter ma nauczanie
religii muzułmańskiej. W szczególności, konstytucja Egiptu z 1971 r. uznała
edukację religijną za zasadniczy przedmiot edukacji ogólnej, zaś
ustrojodawca somalijski w 1960 r. uznał nauczanie religii mahometańskiej za
obowiązkowe w państwowych i zrównanych z nimi szkołach podstawowych i średnich
dla uczniów wyznania muzułmańskiego. Nauczanie Koranu stało się dla muzułmanów w rządowych szkołach podstawowych i średnich przedmiotem podstawowym.
Podobnie w Izraelu nauka Biblii jest przedmiotem nauczania w szkołach
publicznych. Edukacja religijna zatem nierzadko pełni funkcje pozakonfesyjne,
m.in. służy kształtowaniu etosu obywatelskiego, tożsamości kulturalnej społeczeństwa,
niwelowaniu konfliktów etnicznych lub ekonomicznych czy, jak w krajach
arabskich, zachowaniu tożsamości narodowej.
W systemie powiązania dochodzi nadto, przy zachowaniu organizacyjnej odrębności
aparatu państwowego i religijnego, do przejęcia przez organy związków
wyznaniowych funkcji publicznych, które realizują w charakterze organów państwowych,
głównie w zakresie spraw małżeńskich i rodzinnych. W Izraelu sądy
wyznaniowe, działając pod nadzorem sądów państwowych, rozstrzygają sprawy
sporne z zakresu prawa małżeńskiego, podobna sytuacja ma miejsce w Libanie,
gdzie przewodniczących trybunałów wyznaniowych mianuje państwo. W Księstwie
Lichtenstein do roku 1974 r. proboszczowie prowadzili państwowe rejestry stanu
cywilnego oraz udzielali ślubów kościelnych jako państwowej formy zawierania
związków małżeńskich. Na Malcie jedynie katolickie śluby kościelne wywołują
skutki cywilne. Na mocy Marriage Act
od 1995 r. trybunały kościelne orzekają w sposób prawnie skuteczny o utrzymaniu w mocy lub stwierdzeniu nieważności małżeństw, pod warunkiem
zarejestrowania ich orzeczeń przez Sąd Apelacyjny. Trybunały akceptują także
prośby o stwierdzenie nieważności małżeństwa katolików, co stanowi
warunek jego rozwiązania przez sąd państwowy. Tego rodzaju uprawnienia zostały
przyznane jedynie Kościołowi Katolickiemu. Pośrednio funkcję urzędników
stanu cywilnego wyznacza duchownym rzymskokatolickim konstytucja Andory uznając
cywilne skutki małżeństw kanonicznych.
W systemie powiązania prawo państwowe jest z reguły co najmniej
inspirowane przez normy konfesyjne, które determinują treść konkretnych
przepisów prawnych lub kształtują ich aksjologiczną podstawę. Zjawisko te
występuje bardzo często w państwach islamskich. Konstytucja somalijska z 1960
r. bezpośrednio stwierdziła, że doktryna islamu jest podstawowym źródłem
ustaw państwa. Podobnie konstytucja Egiptu z 1971 r. uznaje prawodawstwo
islamskie za podstawowe źródło ustawodawstwa. Bardzo podobne sformułowania
znalazły się także w konstytucjach: Kuwejtu z 1962 r., Kataru z 1990 r.
Jemenu z 1991 r., Bahrajnu z 2002 r., Syrii z 1973 r., czy Omanu z roku 1996.
Według współczesnego art. 4 konstytucji irańskiej: Wszystkie
prawa cywilne, karne, finansowe, ekonomiczne, administracyjne, kulturalne,
militarne, polityczne oraz inne przepisy prawne powinny być wzorowane na
nakazach islamu. [ 34 ]
W krajach, w których chrześcijaństwo
jest religią oficjalną, formalne zdeterminowanie prawodawstwa przez doktrynę
konfesyjną raczej nie występuje. Jako wyjątkowy należy ocenić historyczny
przypadek hiszpańskiej ustawy, określającej zasady ruchu frankistowskiego,
uznającej doktrynę Kościoła Katolickiego za inspirację ustawodawstwa państwowego.
[ 35 ] W ustawach zasadniczych szeregu wyznaniowych państw katolickich dostrzegalny
jest natomiast wpływ katolickiej nauki moralnej i społecznej, która, choć
nie dostarcza wzorców instytucji polityczno-ustrojowych, to determinuje
aksjologię konstytucyjną, odzwierciedloną w katalogu praw i wolności
obywatelskich, ewentualnie w konstytucyjnych zasadach polityki społeczno-gospodarczej
państwa. Ustrojodawca irlandzki uznaje prawo do życia nienarodzonych w związku z równym prawem matki do życia oraz gwarantuje jego respektowanie przez prawo.
Podobnie konstytucja Andory uznaje prawo
do życia i chroni je całkowicie w różnych jego fazach. Przedmiotem
szczególnej troski jest rodzina traktowana jako podstawa społeczeństwa, czy
wręcz jak w Irlandii jako instytucja
moralna. W związku z tym państwo zapewnia jej pomoc i opiekę, tworząc
szczegółowe gwarancje konstytucyjne. Ustrojodawca Andory uznaje prawo każdej
osoby do pracy, do jej rozwoju przez pracę oraz do dochodu gwarantującego człowiekowi i jego rodzinie życie odpowiadające ludzkiej godności. Państwo irlandzkie
natomiast ma konstytucyjny obowiązek zapewnienia matkom, aby warunki
ekonomiczne nie zmuszały ich do pracy kolidującej z obowiązkami domowymi. Za
podstawę rodziny zostaje we wspomnianych krajach katolickich uznane małżeństwo,
które państwo otacza szczególną troską, utrudniając jego rozwiązanie, czy
wręcz wykluczając rozwody. [ 36 ]
Troska o rodzinę, wynikająca z motywacji
religijnych, jest dostrzegalna także w konstytucjach państw islamskich.
Rodzina jest postrzegana jako miejsce kształtowania postaw
tradycjonalistycznych. Została ona uznana — podkreślił to m.in.
ustrojodawca Bahrajnu (1973, 2002), egipski, kuwejcki oraz jemeński — za
podstawę społeczeństwa; opiera się na religii, moralności i patriotyzmie. Rodzina
jest głównym źródłem rozwoju i ewolucji ludzkości [ 37 ]. W związku z tym państwo roztacza nad nią opiekę. Teokratyczna doktryna
islamu dostarcza nie tylko wzorców życia społecznego, lecz także polityczno — ustrojowych. Na szczególną uwagę zasługuje koncepcja konsultacji tzw. szury,
do której odwołują się wszelkie znaczące siły polityczne krajów
islamskich. Beduińska tradycja konsultacji została sakralizowana przezKoran, którego sura III, 159 stwierdza: [...] zasięgaj
ich rady w każdej sprawie, zaś sura XLII, 38 mówi, że nagroda jest
przewidziana także: [...] dla tych, których
sprawy są przedmiotem wzajemnej narady. Współczesne konstytucje w państwach
bliskowschodnich, nawiązując do nakazu konsultacji zamiast parlamentów albo równolegle z nimi, przewidują, jak egipska,
omańska (1996), czy saudyjska, rady konsultacyjne (szura),
albo organy doradcze, skupiające notabli w formie zgromadzenia (madżlis),
które często zwane są madżlis as-
szura. [ 38 ]
1 2 3 4 5 6 Dalej..
Przypisy: [ 29 ] M. Stolarczyk, op.
cit., s. 260. [ 30 ] Tamże, s. 262. Podobnie ustrojodawca saudyjski jako
pierwszoplanowe zadania armii wskazał obronę religii muzułmańskiej i jej dwóch
świętych miejsc — Mekki i Medyny. [ 31 ] Por. K. Warchałowski, Nauczenie religii i szkolnictwo katolickie w konkordatach współczesnych,
Warszawa 1998 , s. 39. [ 32 ] D. Dziewulak, Systemy
szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997, 84 — 87. [ 33 ] Zob. B. Milerski, Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu
ewangelickim, Warszawa 1998, s. 27 — 46. [ 34 ] M. Stolarczyk, op.
cit., s. 270. [ 35 ] Por. M. Pietrzak, op. cit., Warszawa 2003, s. 64. [ 36 ] Np. w Księstwie Lichtenstein ustawa o małżeństwie z 13 grudnia 1973 r., pozostając pod wpływem doktryny katolickiej, definiuje
małżeństwo jako całkowitą i niepodzielną wspólnotę życiową dwojga
ludzi odmiennej płci i wyraźnie stoi na gruncie zasady nierozwiązywalności
małżeństwa, określając rozwód jako wyjątek. [ 37 ] Preambuła Konstytucji Republiki Iranu z 1979 r. (M. Stolarczyk, op. cit.,
s. 62) [ 38 ] Zob. A. Mrozek-Dumanowska, Islam a demokracja, [w:] Islam a demokracja, red. A. Mrozek-Dumanowska, Warszawa 1999, 19 — 20. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 27-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7569 |
|