|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Prawo Święto Trzech Króli w polskim prawie powszechnie obowiązującym [1] Autor tekstu: Jakub Znamierowski
Według
Biblii [ 1 ]:
1
Gdy zaś Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto
Mędrcy
ze Wschodu przybyli do Jerozolimy
2
i pytali:
<
żydowski?
Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę
na
Wschodzie i przybyliśmy oddać mu pokłon>>. [ 2 ] Nie
znalazłszy „króla żydowskiego" w Jerozolimie, „Mędrcy ze Wschodu"
zostali skierowani przez króla Heroda do Betlejem:
(...)
9
Oni zaś
wysłuchawszy
króla, ruszyli w drogę. A oto
gwiazda,
którą widzieli na Wschodzie, szła
przed
nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad
miejscem,
gdzie było Dziecię. 10Gdy
ujrzeli
gwiazdę,
bardzo się uradowali.11 Weszli
do
domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego Ma-
ryją;
upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary:
złoto,
kadzidło i mirrę.12 A otrzymawszy we
śnie
nakaz, żeby nie wracali do Heroda, inną
drogą
udali się do swojej ojczyzny. {P:3|Ibidem, Mt 2, 9 — 12}
Tyle o Trzech Mędrcach, czy też, jak popularniej się chyba obecnie ich w Polsce
określa, Trzech Królach, mówi Pismo Święte chrześcijan. Ich święto, Święto
Trzech Króli lub też Święto Objawienia Pańskiego, obchodzone jest zgodnie z tradycją katolicką dnia 6 stycznia. Jego celem jest uczczenie objawienia się
Boga ludziom. Ma ono również swoje podstawy w polskim porządku prawnym. Niniejszy artykuł poświęcony jest podstawom
normatywnym wzmiankowanego święta w polskim prawie powszechnie obowiązującym.
Pozwolę sobie w nim pokrótce opisać uregulowanie tegoż święta w II Rzeczypospolitej i w
okresie PRL, szczegółowiej natomiast omówię jego obecne podstawy prawne i wiążące
się z nimi dylematy natury konstytucyjnej.
Święto
Objawienia Pańskiego wpisane było do polskiego porządku prawnego jeszcze w okresie międzywojennym. Na podstawie ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. o naprawie
Skarbu Państwa i poprawie gospodarstwa społecznego [ 4 ]
zostało wydane rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 15 listopada
1924 r. o dniach świątecznych [ 5 ]
wymieniające w swoim § 1 dni świąteczne, wolne od pracy stosownie do obowiązujących przepisów, wśród których znalazło
się Trzech Króli przewidziane na dzień 6 stycznia. Mocą dekretu Prezydenta
Rzeczypospolitej z dnia 11 października 1938 r. o rozciągnięciu mocy obowiązującej
niektórych aktów ustawodawczych na Odzyskane Ziemie Śląska Cieszyńskiego
[ 6 ]
Trzech Króli zostało uznane za święto także na terytorium wymienionym w tytule tejże ustawy przyłączonym do Rzeczypospolitej na kilka dni przed jej
uchwaleniem.
Pozycję
normatywną Święta Trzech Króli jako dnia wolnego od pracy potwierdziła
ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy [ 7 ]
( dalej: ustawa o dniach wolnych od
pracy ), która wymieniała je w art. 1 pkt. 1 lit. b. W 9 lat później ustawa z dnia 16 listopada 1960 r. o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy [ 8 ]
zniosła owo święto, stanowiąc, iż lit. b art. 1 pkt. 1 ustawy o dniach
wolnych od pracy się skreśla.
Sytuacja w tej materii w ciągu prawie 50 kolejnych lat nie uległa zmianie. Przełom
przyniosła dopiero ustawa z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy — Kodeks pracy oraz
niektórych innych ustaw [ 9 ]
( dalej: ustawa z dnia 24 września 2010 r. ). Owymi zmienionymi niektórymi
innymi ustawami są przywołana już ustawa o dniach wolnych od
pracy [ 10 ]
oraz ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej
[ 11 ]
(dalej: ustawa o stosunku Państwa do Kościoła ). Ustawa z dnia 24 września 2010
r., uchwalona z inicjatywy posłów Platformy
Obywatelskiej, której projekt został przegłosowany w trzecim czytaniu ogromną
większością głosów (
370 posłów za przyjęciem projektu ustawy, 44 było przeciw, 1 poseł wstrzymał
się
odgłosu ) [ 12 ],
weszła w życie 1 stycznia 2011 r. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. wprowadziła
do art. 130 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy [ 13 ]
( dalej: Kodeks pracy ) § 21 ,
który stanowi:
Jeżeli
zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy święto
przypada w dniu wolnym
od pracy, wynikającym z rozkładu
czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy,
to nie obniża ono wymiaru czasu pracy.
W
pozostałych aktach prawnych zmienionych ustawą z dnia 24 września 2010 r.
dopisano przy przepisach dotyczących dni wolnych od pracy ni mniej, ni więcej:
6
stycznia — Święto Trzech Króli,
Wzmiankowana nowelizacja już na etapie prac
parlamentarnych wzbudzała duże kontrowersje. Budzi ona bowiem liczne spory
dotyczące kwestii jej konstytucyjności. Zarzuty przeciwko jej zgodności z Konstytucją RP [ 14 ]
można podzielić na te, dotyczące
praw pracowniczych oraz te, dotyczące zobowiązań międzynarodowych
Rzeczypospolitej.
Odnośnie do kwestii praw pracowniczych, to ustawie z dnia 24 września 2010 r. zarzuca się różnicowanie sytuacji pracowników w zakresie wymiaru czasu pracy i prawa do dni wolnych od pracy.
Regulacja art. 1 wymienionej nowelizacji wprowadza do
Kodeksu pracy przepis, zgodnie z którym zaistnieć może sytuacja, w której przykładowo, w przeciętnie pięciodniowym
tygodniu pracy w przypadku gdyby święto wypadło w sobotę, pracownik
pracujący od poniedziałku do piątku musiałby pracować 5 dni w owym tygodniu i nie mógłby sobie odebrać dnia wolnego za święto przypadające w sobotę,
natomiast pracownik pracujący od wtorku do soboty, pracowałby w owym tygodniu, w którym święto wypadło w sobotę, 4
dni. Biorąc tych samych pracowników, pracujących w te same dni, co w poprzednim przykładzie, w sytuacji, w której święto wypadłoby w poniedziałek,
to pracownik pracujący od wtorku do soboty byłby w tym przypadku
„poszkodowany" względem pracownika pracującego od poniedziałku do piątku,
ponieważ nie mógłby wziąć dnia wolnego za święto wypadające w poniedziałek.
Jak z powyższych przykładów wynika, regulacja
wprowadzona do Kodeksu pracy ustawą z dnia 24 września 2010 r. może prowadzić
do takiej dyferencjacji sytuacji pracowników w zakresie wymiaru czasu pracy i prawa do dni wolnych od pracy, która jest
dyskryminująca i stoi w sprzeczności z art. 32 Konstytucji RP głoszącym, iż:
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo
do równego traktowania przez
władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu
politycznym, społecznym lub
gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Nadto, art. 1 ustawy z dnia
24 września 2010 r. uniemożliwiający pracownikom odebranie dnia wolnego za święto
przypadające w dzień wolny od pracy, godzi w istotę samego święta.
Świętem bowiem wg Małego słownika języka
polskiego jest <>
[ 15 ].
Niezależnie jednak od definicji słownikowej,
ustawodawca expressis verbis stanowi w art. 1 ustawy o dniach wolnych
od pracy, iż: Dniami wolnymi od pracy
są święta w nim wymienione. Podobnie w pkt. 1 art. 17 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła
ustawodawca wyraźnie stwierdza, że: Niedziele i następujące święta katolickie, zwane dalej „świętami",
są dniami wolnymi od pracy . Wolne od pracy są także dni świąteczne
wymienione w art. 9 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r.
[ 16 ]
( dalej: Konkordat ).
Przywołane
powyżej przepisy wskazują, iż immanentną cechą świąt w świetle polskiego
prawa jest to, że są one wolne od pracy. Prawo do dni wolnych od pracy
gwarantuje z kolei art. 66 ust. 2 Konstytucji RP stanowiący, że:
Pracownik
ma prawo do określonych w ustawie
dni wolnych od pracy i corocznych płatnych urlopów; maksymalne normy czasu
pracy określa ustawa.
Skoro
zatem święto jest dniem wolnym od pracy, a ustawa zasadnicza pracownikowi do
takich dni prawo przyznaje, to niekonstytucyjnym wydaje się być przepis, zgodnie z którym niemożliwym staje się dla pracowników odebranie dnia wolnego za święto
wypadające właśnie w dniu wolnym od pracy, a więc przepis sankcjonujący
sytuacje, w których pracownicy są „poszkodowani" ze względu na to, iż dane święto
„nałożyło się" na
dzień, w którym akurat nie pracują.
Druga
grupa zarzutów wysuwanych przeciwko konstytucyjności ustawy z dnia 24
września 2010 r. dotyczy zobowiązań międzynarodowych RP.
Wskazuje się bowiem m.in., iż ustawę ową uchwalono niezgodnie z postanowieniami Konkordatu.
Rozważania
na ten temat należy rozpocząć od wskazania, iż umowa międzynarodowa
ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ( a takim aktem prawnym
jest właśnie Konkordat ) jest aktem normatywnym wyższego rzędu, a więc mającym
pierwszeństwo, zgodnie z art. 91 ust. 2 Konstytucji RP, przed ustawą,
jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Od literalnej wykładni tego przepisu nie odbiega też Trybunał
Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 marca 2008 r. ( SK 3/07 ), w którym stwierdza on, że umowa międzynarodowa
ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie zajmuje w hierarchii źródeł
powszechnie obowiązującego prawa miejsce wyższe niż ustawa (… )
[ 17 ].
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków
oryginalnych, Biblia Tysiąclecia, Wydanie IV, Wydawnictwo Pallottinum,
Poznań — Warszawa 1990 [ 2 ] Ibidem, Mt 2, 1 — 2 [ 4 ] Dz. U. 1924 nr 71 poz. 687 [ 5 ] Dz. U. 1924 nr 101 poz. 928 [ 6 ] Dz. U. 1938 nr 78 poz. 534 [ 7 ] Dz. U. 1951 nr 4 poz. 28 [ 10 ] Dz. U. 1951 nr 4 poz. 28 ze zm. [ 12 ] http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&6&74&11 [ 15 ] Mały słownik języka polskiego pod redakcją Stanisława Skorupki, Haliny
Auderskiej, Zofii Łempickiej, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Wydanie szóste,
Warszawa 1989 [ 16 ] Dz. U. 1998 nr 51 poz. 318 [ 17 ] OTK-A 2008/2/25, Dz. U.RP
2008/41/251 « Prawo (Publikacja: 03-01-2012 )
Jakub Znamierowski Urodzony w 1990 roku student prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Przeciw religii | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7663 |
|