|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Racjonalizm
Mity, przesądy i propaganda w erze nauki [3] Autor tekstu: Ravinder Banyal
Tłumaczenie: Tomasz Superczyński
Pobożne życzenia
Słownik definiuje pobożne życzenia jako
„interpretowanie faktów, raportów, wydarzeń, spostrzeżeń, itp. w zgodzie z własnymi upodobaniami, a nie w zgodzie z dowodami". Jednym z klasycznych
przykładów pobożnych życzeń jest wiara, że starożytne pisma, Wedy, Koran
czy Biblia, zawierają rozwiązanie wszystkich problemów tego świata — czy to
globalnego ocieplenia, czy terroryzmu, czy chorób przewlekłych. Wielu żywi
silne przekonanie, że Indie staną się do roku 2020 światowym mocarstwem.
Innym przykładem pobożnych życzeń jest założenie, że nauka i technologia
są same w stanie rozwiązać wszystkie nasze problemy — o genetycznie modyfikowanych roślinach mówi się, że wywołają
„zieloną rewolucję", kryzysowi energetycznemu można zaradzić importując
reaktory jądrowe. Przecież to naprawdę bezpieczne i ekologiczne!
Atrakcyjne ogólniki
Istnieje technika, która nakazuje skojarzyć
produkt lub ideę z jakąś uniwersalną cnotą lub emocją. Takie słowa jak patriotyzm,
demokracja, uczciwość, swoboda, sprawiedliwość,
moralność, wolność, duchowość, duma narodowa,
prawda, naukowy, logiczny,
miłość, prawa człowieka,
itp., mają pozytywny wydźwięk, co jest nie tylko skuteczne w ukrywaniu
prawdziwych motywów działania złoczyńcy, ale także brzmi prawdziwie i nadaje produktowi blasku. Gdy zachodnie koncerny tytoniowe przedstawiały
palenie jako symbol wyzwolenia kobiet, nastąpił znaczny wzrost sprzedaży
papierosów. Osoba wykształcona prędzej uwierzy w astrologię
naukową i naukowe Vastu niż po
prostu w astrologię i Vastu. Urojone zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego są używane, by pozbawić obywateli ich
praw i prawa do spełniania ich aspiracji. Oczekuje się wyższych sprzedaży,
gdy produkt jest promowany sloganami typu „wyprodukowane w kraju" lub
„wspieraj rodzimą produkcję!". Retoryka usprawiedliwiająca inwazję na
Irak została zbudowana na pustych hasłach zaprowadzenia tam demokracji i wolności.
Wyzwiska i ataki personalne
Rycina
5: Mity, ideologiczna propaganda i przemoc w społeczeństwie
Wyzwiska i ataki ad hominem są używane w celu
wzbudzenia nienawiści i postaw ksenofobicznych i zdemonizowania i zdyskredytowania oponenta. Ta
taktyka przenosi ciężar dyskusji z przedmiotu sporu na ataki personalne i bezpodstawne insynuacje. Jeśli krytykujesz czyjeś głębokie przekonania,
zostaniesz nazwany arogantem lub ateistą. Osoby nawołujące do pojednania
indo-pakistańskiego są określane mianem zdrajców. Zjadliwa propaganda nazistów
obwiniała Żydów za każde nieszczęście, które było udziałem Niemców.
Senator Joseph McCarthy stał na czele polowania na czarownice w latach 50. XX
wieku, w którym tysiące Amerykanów, w tym Einstein i Charlie Chaplin, zostali
oskarżeni o szpiegostwo na rzecz komunistów. W czasie kampanii prezydenckiej w 2008 roku, prawicowy brukowiec przeprowadził zjadliwą akcję przeciwko
Barackowi Obamie, sugerując jego związki z Bractwem Muzułmańskim.
Dr Binayakowi Senowi, hinduskiemu aktywiście na rzecz praw człowieka
postawiono zarzuty działalności wywrotowej i działania na szkodę państwa na
podstawie bardzo słabych dowodów. Hinduskie poczucie wyższości jest karmione
takimi mitami jak to, że Indie są otoczone ze wszystkich stron potężnymi
wrogami, więc same muszą stać się
mocarstwem tworząc sojusze gospodarcze i militarne z innymi mocarstwami. Różnego
sortu teorie spiskowe mnoży się, by kwestionować patriotyzm i lojalność
pewnych społeczności religijnych.
Zbytnie poleganie na autorytetach
Ludzie wykazują tendencję do nadmiernego ufania
autorytetom. Nie dopuszczamy do siebie myśli, że autorytety też się mylą.
Jeszcze większym problemem jest ufanie autorytetom, gdy sprawa leży poza ich
kompetencjami. Na przykład wielu ludzi wierzy, że w czasie pełni księżyca
wzrastają wskaźniki przestępczości, przemocy, samobójstw i chorób
psychicznych. Popularność tego mitu można wytłumaczyć tym, że wielu
psychiatrów i doktorów w rzeczywistości w niego wierzy. Niemniej jednak,
przeprowadzone do tej pory badania nie potwierdzają zależności pomiędzy pełnią
księżyca i ludzkim zachowanie (patrz odnośnik 7.).
Niepewność i lęk przed nieznanym
Ludzie dążą do pewności i prostych wytłumaczeń
zjawisk, co koliduje z naszą umiejętnością rozumowania i analizy krytycznej.
Lęk przed nieprzewidywalnymi wydarzeniami takimi jak wypadek, śmierć
bliskich, straty w biznesie, rozpad związku lub nieuleczalna choroba prowadzi
do tego, że ludzie zwracają się o pomoc do wróżek, astrologów, znachorów,
mediów i guru New Age. Inwestorzy-oszuści i sektor ubezpieczeń szczególnie
upodobały sobie żerowanie na głęboko zakorzenionych ludzkich lękach i obawach. Mistycy, swami i mułłowie posługują się irracjonalnymi lękami, by
wzbudzić więcej gorliwości religijnej i posłuszeństwo wobec liderów.
Powyższy opis technik wykorzystujących mity,
przesądy i ideologię nie jest ani ścisły, ani kompletny. Szersze i bardziej
szczegółowe spojrzenie na zagadnienie można uzyskać czytając literaturę na
ten temat, która urosła już do pokaźnych rozmiarów.
Podsumowanie
Zasadnicza ludzka wada, która stwarza fałszywe
poglądy i napędza machinę propagandy, która umacnia i wykorzystuje ludzką
omylność, by się wzbogacić lub osiągnąć cele finansowe nigdy nie zostanie
wykorzeniona. Trzeba zatem stwarzać równowagę poprzez kultywowanie pewnych
nawyków, które działają na rzecz myślenia krytycznego. Świadomość
istnienie i zrozumienie różnorakich mitów, przesądów i taktyk
propagandowych może zmniejszyć niebezpieczeństwo oszustwa i wpadnięcia w pułapkę.
Nawyk poddawania w wątpliwość i zadawania pytań może zapobiec powstawaniu błędnych
przeświadczeń. Prawdziwość wszelakich twierdzeń powinna być weryfikowana
przy użyciu wiarygodnych i niezależnych źródeł. Nie można oczekiwać
uczciwego opisu zdarzenia, jeśli dziennikarze znajdują się pod patronatem
lobbystów (Red Spider, Black Spider
Redux, The Hindu, November 24, 2011).
Inną ważną sprawą jest uświadomienie sobie,
że świat nie jest całkowicie deterministyczny.
Codzienne doświadczenie życiowe dostarcza nam jedynie szczątkowych
informacji, musimy egzystować z niekompletnymi danymi. Świadomość
przemijalności rzeczy może przeciwdziałać dyskomfortowi niepewności.
Zbieranie i analiza różnorodnych studiów przypadku może być cennym
wsparciem w wykształceniu podejścia racjonalnego i metod zrozumienia przypadku i prawdopodobieństwa wystąpienia pewnych wydarzeń w życiu. Co ważne, lepsza
znajomość koncepcji naukowych oraz naukowej metodologii i pomiarów może
wspomóc proces rugowania wątpliwych twierdzeń. Błędy i niespójności w danych mogą nas nauczyć o roli podejścia statystycznego i przeciwdziałać
twierdzeniom opartym na cyfrach i przepowiedniach. Znajomość metodologii
naukowej jest niezbędna, by uznać ważność zmiennych, które mogą zmienić
wyniki eksperymentu na wiele możliwych sposobów.
Współczesna nauka i demokracja mają wspólne
początki. Realistyczne i świadome wybory są sercem demokratycznego porządku.
Tak jak imperatywem jest walka z wszelkimi formami przesądów, pseudonauki,
irracjonalnymi praktykami w społeczeństwie, tak powinno się rozpoznawać i przeciwdziałać wyszukanym podstępom przemysłu rozrywkowego, reklamodawców i mass mediów, które mają na celu uczynić z ludzi bezbronnych i pasywnych
konsumentów. W walce o naukowe podejście i racjonalność w myśleniu napotyka
się wiele takich przeszkód. Niech inspirujące słowa George’a Orwella służą
za drogowskaz: „W czasach powszechnego fałszu mówienie prawdy jest aktem
rewolucyjnym".
Odnośniki
- Why People Believe Weird Things: Pseudoscience, Superstition, and Other
Confusions of Our Time — Michael Shermer, Holt Paperbacks publication (2001)
- The Demon-Haunted World: Science as a Candle in
the Dark — Carl Sagan,
Ballantine Books (1997).
- Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of
Persuasion — Anthony
Pratkanis and Elliot Aronson,W.H. Freeman (2001)
- Brave New World Revisited — Aldous Huxley, wersja z www.idph.net.
- How We Know What Isn't So: The Fallibility of
Human Reason in Everyday Life -
Thomas D. Gilovich, Free Press (1993).
- Propaganda And Psychological Warfare -Terence H. Qualter, Literary Licensing (2011).
- M. Owens i I.W. McGowan, Madness and the Moon: The
Lunar Cycle and Psychopathology, German Journal of Psychiatry. Tom 9(1),
2006, str. 123-127.
- P. Jhingan and B. Lusignan, retrieved,
Propaganda and the Information Revolution: The Effect of Communications
Technology - War Rhetoric in India and Pakistan.wersje z www.stanford.edu.
- Skeptic
Tekst oryginału
Nirmukta,
28 lutego 2012r.
1 2 3
« Racjonalizm (Publikacja: 11-08-2012 )
Ravinder Banyal Naukowiec z Indyjskiego Instytutu Astrofizyki w Begalore (IIA) | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8249 |
|