|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
Dejima [2] Autor tekstu: Piotr Napierała
Tokugawa tak
polubił Williama Adamsa, że pozwolił mu odwiedzać jego pałac, kiedy tylko
przyjdzie mu na to ochota. Jego koledzy z okrętu: Liefde otrzymali
przywileje handlowe (przynajmniej dwóch z nich: Melchior van Santvoort i Jan
Joosten van Lodensteijn zarobiło na nim fortunę). W 1605 roku pozwolono im
wyjechać z Japonii i otrzymali do tego stosowną pomoc. Adamsowie pozwolono
wyjechać dopiero w 1613 roku, jednak wybrał on służbę Tokugawie jako
pierwszy europejski samuraj (otrzymał imię: Miura Anjin), „wdowie" po
Adamsie, Miura wysyłał przez dalsze lata pieniądze za pośrednictwem
holenderskich i angielskich kompanii handlowych. Około 1608 roku Adams pomógł
Tokugawie nawiązać przyjacielskie kontakty handlowe z hiszpańskim
gubernatorem Filipin i hiszpańską
Ameryką. Jak można się spodziewać Adams miał wysokie zdanie o Japonii i jej
kulturze:
...The
people of this Land of Japan are good of nature, curteous above measure, and
valiant in war: their justice is severely executed without any partiality upon
transgressors of the law. They are governed in great civility. I mean, not a land better governed in the world by civil policy. The people be very
superstitious in their religion, and are of diverse opinions. („...Lud
Japonii jest dobry z natury, nad wyraz grzeczny, dzielny na wojnie: ich aparat
sprawiedliwości jest surowy, ale bezstronny. Są rządzeni z wielkim taktem.
Chyba nie ma lepiej rządzonego kraju w świecie. Są bardzo przesądni w swej
religii, ale mają własne rozmaite opnie na sprawy [ 11 ]...").
W 1614 roku Ieyasu Tokugawa, pod wpływem m.in. rad Adamsa, wyrzucił z Japonii jezuitów i zażądał, by japońscy katolicy zmienili wiarę. Adams
ostrzegał też szoguna przed angażowaniem się w handle z Hiszpanią. Być może
ostrzegał go też przed jezuicko-hiszpańskim szpiegostwem. Japonia
wówczas była właśnie terenem intensywnej działalności hiszpańskiego
wywiadu. Podczas walk 1614 roku (w których brały udział z obu stron ponad
stutysięczne armie) i oblężenia
Osaki (1614-1615) wielu japońskich feudałów (dajmio)
miało na swych sztandarach chrześcijańskie krzyże i znaki Św. Jakuba
(Santiago — jeden z najważniejszych świętych dla Hiszpanów) [ 12 ],
które na polu walki mieszały się z swastykami (starożytnym symbolem
buddyjskim). Po zwycięstwie Ieyasu Tokugawy nad wrogą mu koalicją, wyjął
chrześcijaństwo spod prawa, zakazując jego wyznawania pod groźbą kary śmierci.
Wynikało to m.in. stąd, że Hiszpanie i jezuici próbowali nawiązać kontakt z arystokratą Date Masamune, drugim najpotężniejszym po szogunie człowiekiem w kraju, i zorganizować rewoltę przeciw władzy tego ostatniego, celem
zaprowadzenia w Japonii katolicyzmu, i przejęciu de facto władzy w tym kraju.
Podbój Japonii przez Hiszpanów nie wchodził bowiem w grę, gdyż szogun mógł
zebrać armię nawet 450.000 ludzi, czyli większą niż kilka największych ówczesnych
armii Europy razem wziętych [ 13 ].
Adams starał się znaleźć nowe szlaki komunikacyjne między
Europą a Japonią. Chodziło o tzw.
Przejście Północno-Zachodnie
(morska droga z Europy
do wschodniej Azji prowadząca drogami wodnymi wewnątrz Archipelagu
Arktycznego. Istnienie tego szlaku zostało teoretycznie udowodnione
przez angielskich geografów w końcu XV wieku). Ieyasu podsunął
problem Adamsowi , a ten zgłosił sie do
East India Company po ludzi i środki, jednak projekt znalezienia
przejścia nigdy się został zrealizowany.
W listopadzie (sezonie tajfunów) 1614 roku Adams próbował
zorganizować wyprawę do Syjamu na japońskiej 200-tonowej dżonce, którą
nazwał: Sea Adventure, z załogą 120 japońskich żeglarzy i kupców,
także kilku chińskich kupców, jednego włoskiego i jednego kastylijskiego
kupca oraz dwóch angielskich (Richard Wickham i Edmund Sayers) . Uczestnicy wyprawy wyruszyli ze srebrem kupić chińskie
drewno, jedwab i skóry. Niestety tajfun nieopodal dzisiejszej Okinawy uszkodził
statek, i wyprawa musiał zostać odłożona na później. Następna wyprawa 3 statkami (w tym jedną wynajętą chińską dżonką) w listopadzie 1615 roku zakończyła się pełnym powodzeniem. Ostatni statek
powrócił do Nagasaki w czerwcu 1617 roku. Niedługo po powrocie Adams rozmawiał
ze swoim sąsiadem, japońskim
admirałem nazwiskiem Mukai
Shogen Tadakatsu o możliwościach inwazji na katolickie, opanowane przez
Hiszpanów Filipiny. W 1617 i 1618 Adams organizował wyprawy handlowe do Kochinchiny (płd-zach. wybrzeże
dzisiejszego Wietnamu). Adams zmarł w Hirado, na północ od Nagasaki w maju
1620 roku. Trzy lata później angielska faktorię rozwiązano, ponieważ nie
przynosiła dostatecznych zysków. Swoje dobra (dom w Edo, posiadłość ziemska w Hemi i 500 funtów) w testamencie Adams podzielił równo na rzecz swych obu
rodzin; angielskiej i japońskiej. Inny Anglik Cocks bardzo żałował śmierci
kpt. Adamsa, wątpił bowiem, by kiedykolwiek jakiekolwiek chrześcijanin tak
wielki miał wpływ na władcę
Japonii. W 1629 tylko dwaj towarzysze pierwszej podróży Adamsa do Japonii nada
mieszkali w tym kraju (Melchior van Santvoort i Vincent Romeyn). William Adams
jest do dziś osobą znaną i celebrowaną w Japonii.
Życie Adams zainspirowało też mini serial Shōgun
(1980), I produkcję Broadwayowską: Shogun:
The Musical (1990)
and the computer game James
Clavell's Shōgun
(1989), oraz kilka powieści. [ 14 ]
W lipcu 1609 roku Holendrzy założyli faktorię handlową na
wyspie Hirado. Razem ze statkami z 1609 roku przybyli posłowie Puyck i van den Broek, którzy wynegocjowali w Edo
(dziś Tokio, stolicy Tokugawów jako władców całego kraju) przywilej handlu
na terenie całgeo kraju (Portugalczycy mieli tylko pozwolenie na sprzedaż
swych dóbr w porcie Nagasaki za cenę ustaloną z góry). Słynną sztuczną
wyspę: Dejima (dosł. „wystająca
wyspa") w zatoce Nagasaki wybudowano w 1634 roku z polecenia sioguna
Iemitsu Tokugawy. Początkowo była przeznaczona dla portugalskich kupców,
jednak po wydaniu przez Iemitsu
edyktu o zamknięciu kraju w 1636 roku oraz po powstaniu chłopskim w Shimabarze (na wyspie Kiusiu), na przełomie 1637 i 1638, któremu broń
dostarczyli Portugalczycy, i które
zostało stłumione z pomocą Holendrów, z Japonii zostali wydaleni wszyscy
Portugalczycy i inni cudzoziemcy z wyjątkiem przedstawicieli Holenderskiej
Kompanii Wschodnioindyjskiej. Dejima służyła im za bazę handlową od 1641 do
1857 roku, czyli w całym okresie samoizolacji Japonii (sakoku).
Kiedy w 1636 roku siogunat
podjął decyzję o zamknięciu kraju, jedynie Chińczycy i Holendrzy otrzymali
zgodę na kontynuowanie handlu z Japonią. Holendrzy zostali
jednak zmuszeni do
przeniesienia w 1641 roku swojej faktorii z wyspy Hirado (gdzie przebywali od
1609) na małą, sztuczną wysepkę Dejimę usypaną przez Portugalczyków w zatoce Nagasaki. Miała ona kształt rozłożonego wachlarza (takiego jaki rzucił
na stół cesarz podczas debaty o budowie wyspy) o wymiarach ok. 120 na 75 metrów,
była otoczona murem i połączona z lądem kamiennym mostem. Po obu stronach była
strzeżona. Część nabrzeża wysepki od strony zatoki była umocniona skałami
granitowymi i bazaltowymi. Na Dejimie zamieszkiwało przeważnie około
dwudziestu Holendrów. Byli to pracownicy Vereenigde
Oostindische Compagnie — VOC), pół-rządowej organizacji handlowej (jej
główny urzędnik opperhoofd
był jednocześnie dyplomatą rządu Republiki Zjednoczonych Prowincji Niderlandów.
Na wysepce znajdowały się
magazyny i kwatery gościnne dla japońskich gości. Personel japoński, jak tłumacze
(tradycyjnie rodzina Motoki), czy dostawcy żywności byli opłacani przez
Kompanię. Holendrzy płacili „czynsz" za korzystanie z wyspy (ok. 8,5
tys. guldenów rocznie). Każdy
statek podlegał inspekcji administratora japońskiego, a broń składano do
depozytu. W czasie postoju odbierano żagle i ster. Chrześcijańskie obrzędy
religijne były zabronione. Przy schodzeniu na ląd zamorscy goście byli
zmuszani do deptania po chrześcijańskiej ikonie. Do
Dejimy przybijało 5-7 statków rocznie, lecz po 1715 roku już tylko 1 lub 2.
Po bankructwie VOC (1795), handel z wyspą przejął rząd, a statki przybywały
jeszcze rzadziej. Opperhoofd był
traktowany jak głowa małego państwa wasalnego. Co roku miał on wraz z kilkoma podwładnymi przynosić trybut siogunowi w Edo. Co ciekawe np. chińscy
kupcy, w ogóle nigdy nie mogli odwiedzać Edo. Holendrzy zaś mogli gościć
swoich i innych europejskich naukowców (Engelbert Kaempfer, Carl
Peter Thunberg, Isaac Titsingh, Philipp
Franz von Siebold), którzy za
zgodą szoguna mogli schodzić na ląd. W 1716 roku szogun Ietsugu Tokugawa zezwolił na cumowanie w porcie na Dejimie
30 statków chińskich i 2 holenderskich każdego roku. Decyzja ta nie zmieniła
jednak w żaden sposób polityki samoizolacji Japonii.
Kontakty
osobowe doprowadziły
do wzrostu zainteresowania Japończyków wiedzą Zachodu. Zaczęły docierać
instrumenty naukowe oraz przede wszystkim książki, które przyczyniły się do
rozwoju tzw. „studiów holenderskich" (rangaku),
czyli poznania języka, europejskiego kalendarza, astronomii, anatomii i
medycyny. Dejima szybko zyskała sławę
jako centrum medycyny, wiedzy wojskowej i astronomii. Szczególnie szogun Tokugawa
Yoshimune (1684-1751), który rządził od 1712 roku do abdykacji w 1745,
znany był ze swego zainteresowania zachodnią myślą techniczną. Yoshimune
odprawił konserwatywnego doradcę Arai Hakuseki i zaczął zmiany znane jako
Reformy Kyōhō. Książki zagraniczne były zabronione od 1640 roku,
Yoshimune złagodził jednak to prawo w 1720 roku, gdy sprowadził wiele
zagranicznych książek i nakazał dokonania ich przekładu w Japonii. Również
Yoshimune był inicjatoremrangaku [ 15 ].
Słynny medyk i przyrodnik niemiecki Engelbert
Kaempfer (1651-1716) rodem z Lemgo w Nadrenii, przybył do Nagasaki w 1690 roku. Badał tamtejsza florę (Flora
Japonica). Sprowadził nasiona miłorzębu dwuklapowego (Ginkgo biloba)
do ogrodu botanicznego w Utrechcie. Interesowała go też akupunktura i moksybucja.
Naukowcom zachodnim sioguni pozwalał zostawać w Edo nawet do 3 tygodni.
Engelbert Kaempfer wspominał też, że siogun prosił jego i jego towarzyszy o wykonanie holenderskich piosenka dla swej uciechy. Była to dość typowa prośba
przy takich okazjach. W 1775 roku Szwed Carl Thunberg rozpoczął swą pracę
jako lekarz na wyspie.
Holendrzy z Dejimy i japońskie kurtyzany
na
obrazie japońskim z ok. 1800 roku, źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dutchmen_with_Courtesans_Nagasaki_c1800.jpg
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 12 ] A.
Reyes Manzano, „Espionaje español y contraespionaje en
el Japón de los samurais", w: C. Taracha (red.), Szpiegostwo,
wywiad, państwo, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2009, s. 39. [ 14 ] Zob. też: H. Smith, (ed.) Learning
from Shogun: Japanese History and Western Fantasy,
Program in Asian Studies University of California, Santa Barbara, 1980, s.
7-13, W. Dalton, Will Adams, The First Englishman in Japan, G.
Milton, Samurai William: The Adventurer Who Unlocked Japan, Hachette
UK 2011. [ 15 ] Vide: T. Screech, Secret Memoirs of the Shoguns: Isaac Titsingh and
Japan, 1779-1822. London 2006. « Historia (Publikacja: 15-09-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8345 |
|