Światopogląd » Ateizm i Ateologia
Wprowadzenie do ateizmu [5] Autor tekstu: mathew
Tłumaczenie: Ziemowit Ciuraj
Ponadto,
większości religii łatwo przychodzi szkalowanie religii konkurencyjnych, więc
jest raczej dziwne czerpać z jednej religii po to, by uprawomocniać inną.
"Co z tymi wszystkimi słynnymi naukowcami i filozofami, którzy doszli do wniosku,
że Bóg istnieje?"
Po
pierwsze, zauważ, że ankiety najczęściej pokazują, że około 40% naukowców
wierzy w Boga; więc wierzący są mniejszością. (Najnowsze badanie
przeprowadzone przez Edwara J. Larsona i Larry’ego Withama w 1996, przedstawione w czasopiśmie „Nature").
Na
każdego naukowca czy filozofa, który wierzy w Boga, przypada jeden, który nie
wierzy. Oprócz tego, na co już wskazywaliśmy, prawdziwość jakiegoś przeświadczenia
nie jest zależna od liczby osób to przeświadczenie podzielających. Co więcej,
ważne, by zdawać sobie sprawę z tego, iż ateiści nie postrzegają słynnych
naukowców czy filozofów w ten sam sposób, w jaki teiści patrzą na swoich
religijnych przywódców.
Słynny
naukowiec jest tylko człowiekiem; może być specjalistą w niektórych
dziedzinach, ale kiedy wypowiada się inne na tematy jego słowa nie mają
wielkiej wagi. Wielu szanowanych naukowców zbłaźniło się zabierając głos w tematach, które leżały poza ich ekspercką domeną.
Zauważ
także i to, że poglądy nawet sławnych uczonych są traktowane ze
sceptycyzmem przez wspólnotę naukową. Uznani specjaliści w poszczególnych
dziedzinach nadal muszą przedstawiać materiał dowodowy dla podparcia swoich
teorii; nauka opiera się na powtarzalnych, niezależnie potwierdzanych
wynikach. Nowe teorie, niezgodne ze znaczącą częścią dotychczasowego
dorobku naukowego będą przedmiotem szczególnie skrupulatnej weryfikacji;
jednak jeśli praca jest ze wszech miar poprawna zaś dane eksperymentalne
powtarzalne, nowe teorie zastąpią stare.
Weźmy
przykład szczególnej teorii względności i mechaniki kwantowej — obie te
teorie były wysoce kontrowersyjne i pociągały za sobą konieczność
odrzucenia wielu istniejących teorii naukowych. Pomimo to obie zostały
stosunkowo szybko zaakceptowane po tym, jak różnorodne, liczne i dogłębne
eksperymenty dowiodły ich poprawności. Pseudonaukowe teorie takie, jak
kreacjonizm są blokowane nie dlatego, że są kontrowersyjne, ale dlatego, że
nie spełniają podstawowych wymogów naukowej skrupulatności. (Aby dowiedzieć
się więcej, zobacz http://www.talkorigins.org/.)
Dokument
„Constructing a Logical Argument" http://www.infidels.org/library/modern/mathew/logic.html
mówi więcej słowami specjalisty o naukowej weryfikacji i dowodach.
"Czy
więc naprawdę twierdzisz że rozpowszechniona wiara religijna o niczym nie świadczy?"
Nie
do końca. To z pewnością świadczy o tym, że religia, o której mowa posiada
właściwości, które pomogły jej tak bardzo się rozprzestrzenić.
Teoria
zwana memetyką mówi o „memach" — zbiorach idei, które mogą roznosić się
wśród ludzkich umysłów, analogicznie do genów. Niektórzy ateiści
postrzegają religie jako zbiory szczególnie żywotnych pasożytniczych memów,
które rozprzestrzeniają się poprzez zachęcanie swoich nosicieli do
nawracania innych. Niektóre memy unikają zniszczenia poprzez odstraszanie
wierzących przed kwestionowaniem doktryny lub przez wywieranie presji przez środowisko,
by powstrzymać byłych wierzących przed przyznaniem, że się mylili. Niektóre
memy religijne nawet ośmielają swoich nosicieli do niszczenia nosicieli
kontrolowanych przez inne memy.
Rzecz
jasna z memetycznego punktu widzenia udane rozprzestrzenienie memu nie ma związku z jakąś cnotą. Religia nie jest dobrą rzeczą z powodu liczby ludzi, którzy w nią wierzą, nie bardziej niż choroba z powodu liczby ludzi nią zarażonych.
Podejście
memetyczne ma wszakże niewiele do powiedzenia na temat prawdziwości informacji
zawartej w memach.
"Nawet
jeśli religia nie jest do końca prawdziwa, przynajmniej niesie ze sobą
istotne przesłania. Jakie zasadniczo jest przesłanie ateizmu?"
Jest
wiele ważnych idei promowanych przez ateizm. Poniżej jest tylko
kilka z nich; nie zdziw się, jeśli zobaczysz tu idee, które obecne są także w niektórych religiach.
Moralne zachowanie to coś
więcej, niż bezmyślne wypełnianie reguł.
Podchodź ze szczególnym
sceptycyzmem do zapewnień o tym, że coś istnieje.
Jeśli chcesz, by twoje życie
miało jakieś znaczenie, do ciebie należy jego odnalezienie.
Poszukuj prawdy, nawet
niewygodnej.
Wykorzystaj jak najlepiej
swoje życie jako prawdopodobnie jedyne, jakie
będziesz miał.
Nie jest dobrze polegać
na jakiejś zewnętrznej sile, by ciebie odmieniła; musisz odmienić się sam.
Sama tylko popularność
czegoś nie oznacza, że to jest dobre.
Jeśli musisz przyjmować
jakieś założenia, przyjmuj takie, które łatwo
zweryfikować.
Nie wierz w rzeczy tylko
dlatego, że chcesz, aby były prawdziwe.
I wreszcie najważniejsze:
Wszelkie wierzenia powinny być sprawdzalne.
Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie tego tekstu.
Oryginalny
tekst angielski na stronie: http://www.infidels.org/library/modern/mathew/intro.html
był opublikowany po raz pierwszy w 1997 roku.
Publikacja dzięki
uprzejmości Internet Infidels, Inc.
1 2 3 4 5
« Ateizm i Ateologia (Publikacja: 01-11-2012 )
mathew Autor blogu secular web http://www.infidels.org/library/modern/mathew/intro.html Strona www autora
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8472 |