Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.418.127 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 697 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Żyć znaczy walczyć.
 Światopogląd » Ateizm i Ateologia

W poszukiwaniu filozofów ateistów starożytnej Grecji [3]
Autor tekstu:

Spośród uczniów Teodora najwięcej informacji zachowało się o sofiście Bionie. Trzeba przyznać że obraz tego filozofa jaki rysuje przed nami Diogenes Laertios jest rzeczywiście niezbyt ciekawy, żeby nie powiedzieć odrażający — Bion jest kreowany tu na tchórza, hipokrytę, człowieka przebiegłego, z wysokim mniemaniem o sobie, a dodatkowo mającego w zwyczaju wykorzystywanie seksualne swoich uczniów. Oczywiście musimy pamiętać że Laertios nie należał do najbardziej skrupulatnych biografów, często przeplatając fakty z fikcją, ale niestety trudno znaleźć lepsze niż on źródło informacji o tym filozofie. Co prawda nie mamy podanej dokładne doktryny Biona, ale jedno jest pewne, Bion wielokrotnie podkreślał swoją niewiarę i pogardę dla religii Homera. Jak czytamy w „Poglądach i żywotach…" Bion wyśmiewał rytuały pogrzebowe Greków stwierdzając, że palenie i okadzanie zmarłych jest bezsensowne, gdyż nieboszczycy żadnej z tych rzeczy już nie czują. Lecz gdy Bion sam był na skraju śmierci, chcąc wyzdrowieć zaczął brać udział w rytuałach religijnych i używać zaklęć leczniczych. Pomimo tego Bion jest nie tylko jedynym Teodorykiem, po jakim pozostały jakiekolwiek informacje, ale również ostatnim znanym nam starożytnym Greckim ateistą żyjącym przed nastaniem cesarstwa rzymskiego i jego filozofii.

Zakończenie

Ateizm nie jest poglądem powstałym w kontrze do chrześcijaństwa, czy jakiejkolwiek inne nowożytnej religii, jak mogliśmy się przekonać problem istnienia bóstw był obecny w życiu umysłowym ludzi na długo przed narodzinami Jezusa Chrystusa (Bion żył np. w III w. p.n.e.), a tacy myśliciele jak Diagoras czy Teodor już wtedy gotowi byli zakwestionować prawdziwość wyznawanego dogmatu. Pytanie czy tylko oni jedyni? Czy takich Teodorów i Diagorasów nie było więcej? Jeżeli nawet byli, to najwidoczniej historia skazała ich na zapomnienie.

Bibliografia

1. Liber Suda, [Patrz: stoa.org], (16.03.2013)
2. Aelian Claudius, Various History, tłum. Stanley Thomas, Londyn 1665, [http://penelope.uchicago.edu/aelian/], (16.03.2013)
3. Athenogoras z Aten, A Plea for the Christians, [http://www.theologywebsite.com/etext/athenagoras/index.shtml#P2163_596868], (16.03.2013)
4. Capra Fritjof, The Tao of physics. An exploration of theparallers between modern physics and ekstern mysticism., Shambhala, Boulder 1975
5. Cyceron Marek Tuliusz, O naturze bogów, [http://www.pistis.pl/biblioteka/Cyceron%20-%20O%20naturze%20bogow.pdf], (16.03.2013)
6. Dawkins Richard, Bóg urojony, tłum. Szwajcer Piotr, Wydawnictwo Cis, Warszawa 2007
7. Diels Hermann, Kranz Walther, Die Fragmente der Vorsokratiker [http://archive.org/stream/diefragmenteder00krangoog#page/n0/mode/2up], (18.03.2013)
8. Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Krońska Irena, Leśniak Kazimierz, Olszewski Witold, Kupis Bogdan, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982
9. Gilson Etienne Henry, Bóg i filozofia, tłum. Kochanowska Maria, Wydawnictwo PAX, Warszawa 1982
10. Heller Michał, Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą, Copernicus Center Press, Kraków 2012
11. Platon, Obrona Sokratesa, tłum. Witwicki Witold, Hachette, Warszawa 2008
12. Platon, Protagoras, tłum. Jowett Benjamin, [http://classics.mit.edu/Plato/protagoras.html], (16.03.2013)
13. Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej. T. I. Od początków do Sokratesa, tłum. Zieliński Edward Iwo, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008
14. Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej. T.III. Systemy epoki hellenistycznej, tłum. Zieliński Edward Iwo, Wydawnictwo KUL, Lublin 2004
15. Swieżawski Stefan, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Wrocław 2000


1 2 3 
 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (9)..   


« Ateizm i Ateologia   (Publikacja: 21-03-2013 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Michał Wagner
Absolwent filozofii chrześcijańskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Obecnie magistrant filozofii i socjologii stosowanej i antropologii społecznej na Uniwersytecie Warszawskim.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 8843 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365