|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
Multireligijna Rosja Katarzyny Wielkiej [1] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
W okresie rozbiorów I Rzeczypospolitej istotne znaczenie
odegrała tzw. kwestia dysydentów bądź różnowierców, którą w pedagogice
historycznej zbywa się sprowadzeniem jej do pretekstu, cynicznego rozgrywania
różnic religijnych Rzeczypospolitej, roszczenia przywilejów itp. Chciałbym nieco
rozszerzyć kontekst tej sprawy, który powyższe stwierdzenia stawia w innym nieco
świetle. Czy tolerancji religijnej caryca Katarzyna używała jedynie do
upolowania sarmackiego pawia i
przypodobania się francuskim filozofom? Polscy autorzy związek carycy z filozofami francuskiego Oświecenia sprowadzają do zabiegów o dobrą prasę przez
„despotyczną imperatorkę". Jest to zrozumiałe psychologicznie, wszak to
współsprawczyni rozbiorów naszego kraju. Jej panowanie było jednak prawdziwie
oświecone i przyniosło tolerancję religijną.
Jeśli jej pierwszą w Rosji szkołę dla dziewcząt można by
przypisać wpływowi Diderota, to jej polityka religijna kształtowana była przede
wszystkim przez autora Traktatu o tolerancji (1767). Tuż przed śmiercią
Voltaire’a w 1778 Katarzyna pisała o nim do Grimma: „On jest moim nauczycielem,
lub raczej jego dzieła kształtowały moje myśli i mój rozwój intelektualny".
Buddyzm
Szczególną cześć carycy oddali rosyjscy buddyści, dla których
Katarzyna utworzyła w 1764 władzę centralną — stanowisko Pandido Chambo-lamy,
czyli szefa buddystów Wschodniej Syberii i Zabajkala. W podzięce pierwszy
chambolama Buriacji, Damba-Dorzho Zayaev, w 1766 ogłosił Katarzynę inkarnacją
Białej Tary, czyli żeńskiej bodhisattwy, której przypisuje się szczególne
miłosierdzie i zwie „Matką Wyzwolenia" [ 1 ].
Znacząco wzrosła w tym okresie liczba protestantów, zwłaszcza
luteranów.
Judaizm
Z judaizmem Katarzyna zaczęła mieć do czynienia po rozbiorach,
jako że Żydzi z Rosji zostali wygnani w 1727. Po I rozbiorze w obszarze imperium
znalazło się milion Żydów. Mieli prawo do autonomii względem reszty
społeczeństwa (tworzenia tzw. kahałów, jak ujmuje to Ewa Wroczyńska: miast w mieście) — w zamian za zwiększony wymiar podatku. Mogli tworzyć własne sądy w sprawach religijnych, system prawny i biurokratyczny. Instytucje autonomii
wzorowane były na tych obowiązujących w Rzeczypospolitej, które zaczęły podlegać
ograniczeniom w Oświeceniu. Rezydujący w „żydowskim ratuszu" kahał był bowiem
zarządzany przez Radę Starszych (Parnassim) i rabinów i był
teokratyczny; stąd w okresie Oświecenia wielu zwykłych Żydów domagało się
zniesienia kahału.
[ 2 ] W 1764 Sejm polski zniósł Wielki Waad zwany też Sejmem Czterech Ziem, obradujący w Lublinie lub Jarosławiu centralny organ autonomii Żydów Korony, uzasadniając
to tym, że przestał on dostarczać podatków do skarbu, zaś Stefan Batory w tym
właśnie celu zezwolił na jego utworzenie (1581).
Ci którzy nie chcieli płacić zwiększonego podatku, mogli się
przenieść do systemu ogólnego i czyniły tak osoby zniechęcone do judaizmu, co
stało się źródłem znacznej asymilacji. Podaje się, że na anektowanych terenach
rozbiorowych Żydzi otrzymali swe pierwsze prawa polityczne w Europie. Pierwotny
jednak wobec tego charakter miała inna wolność, którą otrzymali: możliwość
uwolnienia się od rabinów i „starszych", czyli systemu wyzyskującego Żydów
(specjalne pogłówne) i utrzymującego ich w religijnej dyscyplinie.
Kahały są opisywane jako samorząd żydowski, tyle że „rządy
Tory" nie oznaczały samorządu w dosłownym rozumieniu. Za ich wprowadzeniem stało
skuteczniejsze pobieranie specjalnych podatków żydowskich. Koncept był plonem
krucjat. W czasie chrześcijańskich wypraw do Ziemi Świętej, wzmogły się nie
tylko antagonizmy ze światem islamu, ale i judaizmu. Już pierwsze wyprawy
znaczone były pogromami. Wraz z kolejnymi niepowodzeniami i rosnącymi
trudnościami finansowania wypraw zaczęły nasilać się hasła, że „mordercy
Chrystusa" powinni w sposób szczególny dołożyć się do finansowania walk
chrześcijańskich. W końcu sobór laterański w 1215 nakazuje wydzielanie gett oraz
znakowanie Żydów. Oficjalnie, by uczeń Chrystusa nie plamił się relacjami z rodem jego morderców. Faktycznie — by poborcy mogli zbierać owe żydowskie
podatki.
Organizowaniem gett Żydzi nie zajmowali się samodzielnie, lecz
najczęściej powierzano to głównym korporacjom militarnym czasów krucjat:
templariuszom i joannitom. Np. W 1273 król Anglii Edward I po licznych walkach w Królestwie Jerozolimskim, musiał odstąpić od zdobycia Jerozolimy ze względu na
brak gotówki. Ustanowił wówczas swoim skarbnikiem przeora joannitów, Josepha de
Chauncy, który rozpoczął organizowanie gett, wydając poprzez siedemnastu
szeryfów rozporządzenia nakazujące Żydom osiedlić się razem w kilku głównych
miastach.
Dla rabinów był to kierunek pożądany, gdyż dzięki temu mogli łatwo kontrolować
swoje owieczki, odwołując sie do konieczności zachowania tożsamości, czyli
religii.
W ten sposób wytworzyła się wspólnota interesów między starszymi, rabinami i poborcami. Odbijało się to nawet w treści ekskomuniki jaką poraził Wielki Waad w roku 1691 kahał w Siemiatyczach, który postanowił sie oderwać od okręgu
tykocińskiego, by przyłączyć się do grodzieńskiego: „...nie wolno stać w ich
pobliżu w okręgu 4 łokci, ani prowadzić z nimi żadnego handlu, ani obrzezywać
ich synów. Wszystkie długi, które im przynależą, niechaj będą wstrzymane, weksle
ich na te długi unieważnione…"
System miał strukturę piramidalną, z największą w Rzeczypospolitej: Wielki Waad (Va’ad Arba' Aratzot) — cztery ziemstwa (Aratzot; Ruś,
Wołyń, Wielkopolska, Małopolska) — kahały okręgowe — kahały — przykahałki.
Mordechaj Nadav z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie porównał stosunki
kahału okręgowego i podległych, stwierdzając, że podobne to było do spółki
akcyjnej (im większe się daniny wniesie na wyższe piętro, tym wyższy zysk.
Znacznie jednak ważniejszy wektor zysku szedł z dołu do góry. Jako że osią
systemu było pogłówne, więc jeśli mówimy o udziałach, to większy zysk ciągnął
ten, kto miał udział w większej liczbie „głów".
Przy tych „spółkach akcyjnych" wyrosły wielkie międzynarodowe
banki, poczynając od templariuszy. Przy okazji krucjat kościelny zakon militarny
ewoluował w pierwszy ponadnarodowy bank Europy. City of London — do niedawna
główne centrum finansowe świata, do dziś jednak zachowuje flagę i herb
templariuszowski i specyficzne instytucje urzędnicze: Inner Temple i Middle
Temple. Kiedy system zaczął się załamywać na przełomie XIII/XIV wieku, kiedy
król Francji wpadł w pułapkę kredytową, nie ogłosił bankructwa, lecz posłał
prezesa de Molaya na stos,
rozwiązując Rycerzy Świątyni i konfiskując ich majątek. Papież jako nadzorca
uznany współwinnym powędrował w wieloletnią niewolę awiniońską, ogłaszając
wcześniej pożyczanie na procent herezją ściganą przez Inkwizycję. Żydzi zostali
wygnani z Francji. Odtąd co jakiś czas powstają i upadają centra finansowe, a gmina żydowska na ogół brała rolę kozła ofiarnego i musiała uchodzić,
przynajmniej na jakiś czas.
W XVIII wśród Żydów zrodziła się haskala, żydowskie
oświecenie, któremu przyświecało hasło „wyjścia z getta" i otwarcia się na
świat, większego nacisku na świeckie dziedziny wiedzy kosztem dominującej dotąd
wiedzy talmudycznej. Kiedy Katarzyna pozwoliła Żydom opuścić getto, okazało się,
że jego głównymi rzecznikami zostali rabini i starszyzna, a za ich plecami
wielcy finansiści.
Jezuici
Jeszcze więcej powodów do wdzięczności mieli wobec Katarzyny
jezuici. Kiedy bowiem w 1773 papież rozwiązał ich zakon, imperatorowa odmówiła
opublikowania brewe o kasacie, dzięki czemu Sankt Petersburg stał się ich nową
siedzibą. Dzięki prawosławnej carycy przetrwali oni swe rozwiązanie w krajach
katolickich i mogli tam zostać reaktywowani czterdzieści lat później.
Staroobrzędowcy
Caryca prześladowała nieco staroobrzędowców. Tyle że sekty te
nader często przybierały charakter antycarski. Ogłaszając carycę Antychrystem
sekty staroobrzędowe same prosiły o prześladowanie, więc w żadnym razie nie
należy tego traktować jako odejścia od idei tolerancji. Niemniej jednak nawet
dla tych anarchistów była Katarzyna dość tolerancyjna. Od razu po wstąpieniu na
tron złagodziła wobec nich politykę poprzedników i zezwoliła im na osiedlanie
się na Syberii, Białorusi i Północnej Rosji. Dostali nawet zgodę na własne
monastery nad rzeką Irgiz w Uralu. Jeszcze bardziej znacząca zmiana została
wprowadzona przez Kartę Miejską z 1785, w której odstąpiono od określania im
mianem raskolników (schizmatyków) i wprowadzono określenie
staroobrzędowców; przede wszystkim przyznano im jednak prawo kandydowania na
urzędy komunalne. W Moskwie powstała wówczas ich wspólnota handlowa z własną
kaplicą i cmentarzem.
[ 3 ]
Ukaz tolerancyjny
Rok po I rozbiorze Polski Katarzyna wydała swój najbardziej
spektakularny oświeceniowo akt. Ukaz o tolerancji wszystkich wyznań z 17
czerwca 1773 był politycznym wyrazem Oświecenia:
„Jako że Najwyższy Bóg toleruje na ziemi wszystkie wiary,
języki i wyznania, tak i Jej Wysokość, wychodząc z tych samych podstaw i w
zgodzie z Jego Świętą Wolą, przedkłada tę samą drogę…" [ 4 ]
Zgoda na budowę kościołów została pozostawiona w gestii władzy
świeckiej. Należy podkreślić, że Katarzyna zaoferowała poddanym realną wolność
wyznania, czyli wraz z zabezpieczeniami dla słabych. Na ogół bowiem prawodawcy
dekretowali czysto formalną wolność religii, która często stawała się fasadową.
Mówienie o wolności religii w kraju w którym przez wieki działał hegemon
religijny budujący swą potęgę i wpływy w oparciu represję i dławienie
„innowierstwa" — jest w najlepszym razie nieporozumieniem. Czysto formalna
wolność sumienia i wyznania jest zaledwie polityką raczkującego oświecenia,
która dekretuje prawo równie realne, co wolność konkurencji bez demonopolizacji i zabezpieczeń antymonopolowych.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Od tej pory stało się to zwyczajem
buriackich mnichów, że każdy imperator Rosji, bez względu na płeć, uznawany był
inkarnacją Białej Tary, z czym wiązała się przysięga buddystów na wierność
„białemu królowi". Przerwane to zostało w XX w., w związku z rewolucją
bolszewicką, kiedy prześladowano tysiące lamów i zniszczono większość
buddyjskich świątyń. W 1945 w podzięce za zasługi Buriatów w walce z nazistami,
Stalin wyraził zgodę na budowę Dacanu Iwołgińskiego, gdzie dziś rezyduje
chambolama. W 2009 powrócono do carskiej tradycji i nową inkarnacją Białej Tary
ogłoszono prezydenta Dmitrija Miedwiediewa. [ 2 ] Petro Kachur, Kahal, Encyclopedia of Ukraine, vol. 2
1989, encyclopediaofukraine.com. [ 3 ] Geoffrey A. Hosking, Russia: People and Empire, 1552-1917, Harvard
University Press, 1997, s. 237. [ 4 ] Christine Hatt,
Catherine the Great, Evans Brothers, 2002, s. 39. « Historia (Publikacja: 12-07-2013 Ostatnia zmiana: 14-07-2013)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9101 |
|