|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Socjologia
Utopia jako część świadomości ludzkiej [3] Autor tekstu: Lucyna Nieuważna
Z definicji wynika, że Utopia jak i Antyutopia są elementami, z których science
fiction czerpie inspiracje. Spotkałam się z definicją, gdzie Antyutopia
występowała jako podgatunek literatury science fiction. Jednak należy
podkreślić, iż Utopia nie jest jedynie określeniem literackim, bowiem znaczy coś
więcej, choć powieść utopijna jest odmianą powieści fantastycznej,
przedstawiającej życie w idealnym urządzonym, fikcyjnym państwie.
„Utopia jest jednym z najstarszych zjawisk literackich, w których pojawiają się
elementy fantastyczne w świecie fikcyjnym. Ich funkcja w utopii jest nieraz tak
znacząca, że często uznaje się ją nawet za "gatunek fantastyczny. [...]Świat
Utopii to nie świat literacki. Jest to rzeczywistość, która dla uważnego
czytelnika wyłonić się może z opisów podręcznika geograficznego, omawiającego
także strukturę polityczną i społeczną państwa. Literackość więc utworu nie jest
kształtowana głównie przez te partie dzieła, których czytelnik przyzwyczaił się
odnajdywać elementy fantastyki. Jest ona formowana przede wszystkim przez sama
ramę Utopii.[...] Podstawowy kontrast Utopii (a sf) nie jest zawarty w opozycji
fikcja — fantastyka, lecz w przeciwstawieniu literatura stosowana — fikcja
literacka." [ 21 ]
Kolejno autor pisze:
„Mimo iż element fantastyki w Utopii nie kształtuje fantastycznego świata
literackiego, pełni on jednak ważną funkcję w kreowaniu płaszczyzny fikcyjności i dzięki temu przesuwa utwór w sferę literatury jako sztuki." [ 22 ]
Science fiction to gatunek literacki opisujący zdarzenia w przyszłości,
czerpiący z osiągnięć technologicznych. Utopia przedstawia się w tej dziedzinie
jedynie jako wizja idealnego społeczeństwa w przyszłości. Obie dziedziny opisują
zjawiska, które mają szansę na realizacje przyszłości, jednak Utopia znaczy
więcej niż science fiction. Fantastyka przewiduje nie istniejące jeszcze rzeczy,
które prawdopodobnie zostają osiągnięte dzięki wiedzy. Utopia to działanie
mające na celu zmianę istniejącego stanu rzeczy. To nie tylko fantazje o lepszym
życiu, ale pierwsze kroki stawiane ku jej realizacji. Fakt, że obecny w danej
epoce stan technologiczny nie pozwala na jej realizację ale jedynie snucie jej,
nie oznacza, że jest to fantazjowanie. Science fiction narodził sie dopiero w XX
wieku. Utopia obecnie jest nie tyle opisem lepszego świata co krokiem,
początkiem w realizacji tej wizji.
„Poszukiwanie w utopii źródeł zjawiska, które krytyka określa mianem science
fiction, wydawać by się mogła dość powierzchowną hipotezą. Niemniej pamiętać
należy, iż związki pomiędzy długowieczną tradycją utopii i tymi gatunkami
dwudziestego stulecia, które chętnie operują fantastyką, winny być niezwykle
silne, skro to utopia właśnie wypracowuje w swym rozwoju cały aparat zabiegów
służących do przekazania obrazu społeczeństw i krajów obdarzonych
fantastycznością." [ 23 ]
Podsumowując: pojęcia mitu, Utopii oraz science fiction czerpią z siebie
nawzajem. Na wielu płaszczyznach pokrywają się z sobą. Mit jest inspiracją dla
fantastyki, szczególnie drugiego jej działu — fantasy. Różni go od fantastyki
przede wszystkim jego znaczenie dla społeczeństwa, bowiem mit to przedmiot
wiary. Można by podciągnąć kwestię wiary w pojęcie Utopii, jednak w Utopii mamy
do czynienia przede wszystkim z nadzieją — a to dwa różne pojęcia.
„Posiadanie nadziei oznaczapewien stan. Jest to wewnętrzna
gotowość intensywnej, lecz nie spełnionej jeszcze
aktywności. Funkcjonujące w obrębie zachodniej
kultury pojęcie [...]
"działać" to „być zajętym robieniem czegoś, krzątać się" (na przykład wokół
prowadzonego przez
siebie interesu).
[...] Obok nadziei, bez której niemożliwe jest prawdziwe
życie, innym istotnym elementem jego struktury oraz
dynamiki ludzkiego ducha jest wiara. Nie jest ona uboczną
formą wyznania czy wiedzy ani też wierzeniem w to czy tamto, lecz przekonaniem o tym, co
jeszcze nie dowiedzione, wiedzą o rzeczywistych możliwościach,
świadomością brzemienności. Jest racjonalna, jeśli odwołuje się do wiedzy o realnym, choć jeszcze nie narodzonym.
Oparta zaś na potencjale wiedzy i wnikliwym rozumowaniu nie jest, podobnie jak
nadzieja, przewidywaniem przyszłości, lecz wizją teraźniejszości w stanie
oczekiwania.
[...] Jest to zatem pewność
ludzkiego wyobrażenia i zrozumienia realnej możliwości,
nie zaś niepodważalnego przewidywania ostatecznego
rezultatu." [ 24 ]
W nowym pojęciu rzeczywistości, z jakim mamy do czynienia, mit na nowo zyskuje
znaczenie, przejawia się jako jeden z elementów które nadbudowują rzeczywistość.
Również science fiction staje się owym elementem.
"Science-fiction: ta najczęściej nie jest niczym więcej, jak przesadną
projekcją rzeczywistego świata produkcji, która nie jest jednak jakościowo
od niego różna. Mechaniczne bądź energetyczne przedłużenia,
prędkości i moce podniesione zostają do potęgi n-tej, jednak
schematy i scenariusze pozostają takie same jak w dziedzinie
mechaniki, metalurgii itp. Projekcyjna hipostaza robota. (Ograniczonemu światu epoki preindustrialnej utopia przeciwstawiała
świat alternatywny i idealny. Do potencjalnie nieskończonego
świata produkcji, science-fiction dołączazwielokrotnienie własnych
możliwości).
[...]
Otwarte zostaje pole dla symulacji w sensie
cybernetycznym, to znaczy dla wielokierunkowej manipulacji owymi
modelami (scenariusze, inscenizacje symulowanych sytuacji itp.), jednak
wówczas nic nie odróżnia już owej operacji sterowania
od operacji samej rzeczywistości: nie istnieje już fikcja. [ 25 ]
Pojęcie Utopii jest bardziej rozbudowane i powiązane z innymi dziedzinami.
Realizacja Utopii wiąże się z nowym pojęciem rzeczywistości, gdzie mit oraz
science fiction stają się materiałem do jej budowy. Są elementami przynależnej
Utopii, dlatego we współczesnym rozumieniu Utopii jest ona również bliska
pojęciu nauki. Ideologia przekształca się w Utopię, w chwili realizacji, dlatego
na równi z pojęciem mitu oraz science fiction snuje wizje przyszłości, w której
zrealizują się wizje utopijne.
Utopia to w pewien sposób również forma światopoglądowa.
„Jedno wydaje się pewne: człowiek nie może żyć bez marzeń i ideałów, bez
tworzenia utopii i bez prób ich urzeczywistnienia, które nadają sens jego
egzystencji w obu wymiarach — duchowym i materialnym, jednostkowym i zbiorowym."
[ 26 ]
Jako część świadomości ludzkiej, jako realizacja mitycznych wierzeń, jako
nadzieja objawiająca się w fantastycznych wizjach, Utopia jest poniekąd historią
ludzkości, obrazem jej marzeń wyrosłych na cierpieniu. Społeczeństwa żywią się
tymi wyobrażeniami utopijnymi. Jak pisał Emil Cioran:
„społeczeństwu
niezdolnemu do
wytworzenia utopii i poświęcenia się jej grożą
skleroza i ruina." [ 27 ]
Czy jednak nadmiar mrzonek nie jest równie zgubny dla społeczeństwa? Współczesna
rzeczywistość przepełniona jest takimi wizjami, lecz nie wszystkie można uznać
za utopijne. Wiąże się to właśnie z nowym pojmowaniem tego słowa.
1 2 3
Przypisy: [ 21 ] A. Zgorzelski, Fantastyka, utopia, science fiction. Wyd.
Uniwersytet Warszawski. Warszawa 1980. s. 47-48. [ 23 ] A. Zgorzelski,
Fantastyka, utopia, science fiction. Wyd. Uniwersytet Warszawski.
Warszawa 1980. s. 62. [ 24 ] Fromm E., Rewolucja nadziei, ku uczłowieczonej technologii. Wyd.
Rebis. Poznań 1996. s. 35-37. [ 25 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja. Wyd. Sic! Warszawa 2005.
s. 149-150. [ 26 ] Utopia w językach, literaturach i kulturach Słowian. Ze świadomości
utopijnej w refleksji językowej.
Red. Tokarza E., T. I. Wyd. Akademia Techniczno-Humanistyczna.
Bielsko-Biała 1997. s. 54 [ 27 ] Cioran E.,
Historia i utopia. Wyd. Instytut Badań Literackich. Warszawa 1997.
s.114. « Socjologia (Publikacja: 13-02-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 921 |
|