|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Socjologia
Utopia jako część świadomości ludzkiej [1] Autor tekstu: Lucyna Nieuważna
Świadomość utopijna
Świadomość utopijna jest nieodzownym elementem percepcji człowieka. Zarówno
wpływa na odbiór rzeczywistość , jak i na kształtowanie jej. Od samej Utopii,
świadomość różni się tym, iż jest zespołem idei filozoficznych, która wytwarza u człowieka pewne wartości, według których podąża. Utopia jako element szczęścia
jest ostatecznym celem człowieka. Świadomość utopijna zaś pomaga człowiekowi
obrać drogę ku Utopii — rozumianej tu jako szczęście. O świadomości utopijnej
mówimy:
„tylko wtedy, gdy każda postać utopii jest nie tylko żywią "treścią"
odpowiedniej świadomości, lecz też przynajmniej w tendencji obejmuje świadomość w całej jej rozciągłości. [...] W utopijnym centrum świadomości styka się
specyficznie ukształtowana wola działania i sposób patrzenia; warunkują się one
wzajemnie i kształtują daną formę historycznego przeżywania epoki, tak, że można
tu twierdzić z całą chyba słusznością, że w ostatecznym rozrachunku
najważniejszym symptomem danej organizacji struktury świadomości jest owa zgodna z nią forma historycznego przeżywania epoki. Można mianowicie na podstawie
struktury konkretnego historycznego przeżywania epoki jasno pokazać, że związane
jest ono najściślej z utopijnym centrum danej świadomości, że jest bezpośrednim
promieniowaniem danej postaci elementu utopijnego." [ 1 ]
W tym wypadku Utopia pojawiając się w świadomości ludzkiej, w której przechodzi
przez etapy, przyjmując różne kształty. Dana jej forma może reprezentować epokę
wyrażając jej wszelkie obawy i nadzieje. W zależności od etapu ewolucji
człowieka, świadomość utopijna przyjmuje różne postacie.
„Projekcja idealnego świata [...] jest charakterystyczna dla utworów, które
powstały na przestrzeni wielu wieków, rozmaitych, często odmiennych epok czy
nurtów literackich, i sprawia, że wszelkie utopie odbijające ludzką mentalność
powiązane są ściśle z konkretną historyczną realnością." [ 2 ]
I dalej:
„Utopię
łączą
liczne i złożone stosunki z koncepcjami filozoficznymi, literaturą,
ruchami społecznymi, prądami ideologicznymi, symboliką zbiorową i wyobraźnią
zbiorową. Granice utopii stają się coraz bardziej ruchome, ponieważ
sama ona podlega społecznej i kulturalnej dynamice. Jej struktury poczynają
ogarniać wszystkie nadzieje zbiorowe związane z poszukiwaniem społecznego i moralnego ideału, a jednocześnie stają się aktywnym czynnikiem krystalizacji niejasnych i rozproszonych marzeń. Wyobrażenia Nowego Społeczeństwa
stają się więc jednym z miejsc, niekiedy najważniejszym, oddziaływania wyobraźni
społecznej, sferą, w której są gromadzone, opracowywane i wytwarzane
marzenia społeczne. Wyobrażenia te stanowią więc swego rodzaju układ, o imiennej
skuteczności, umożliwiający tworzenie jednolitego zbiorowego schematu zarówno
interpretacji, jak zespolenia pola doświadczeń społecznych oraz horyzontu
oczekiwań, a także sprzeciwów, obaw i nadziei, jakie to pole otacza." [ 3 ]
Karl Mannheim określa również jako świadomość utopijną, świadomość która nie
pokrywa się z rzeczywistością ją otaczającą. Reasumując owo pojęcie, które
dotyczy każdego człowieka (bowiem wszyscy posiadamy świadomość utopijną),
poprzez pragnienie szczęścia człowiek tworzy marzenia o lepszym świecie,
stwarzając przy tym wszelkiego rodzaju wizje i myśli, które warunkują u niego
chęć zmiany. Świadomość utopijna tworzy pole do działania, a więc jest
początkiem ewolucji ludzkości.
Można by sięgać głębiej, mianowicie badać korelacje tej świadomości z innymi
częściami ludzkiego umysłu, jednak mnie najbardziej interesuje droga, którą w dalszej mierze pokonuje idea, zrodzona w świadomości ludzkiej.
Myśl utopijna
Myśl utopijna związana jest przede wszystkim z polityką. Wytworzona bezpośrednio
ze świadomości utopijnej człowieka, zostaje ukonkretniona z wyszczególnionym
głównym celem. W ostatecznym etapie konkretyzacji, myśl przeradza się w program — najczęściej ideologię.
Z myślą utopijną mamy do czynienia w polityce na każdym kroku. Od początku
kształtowania się idei, rodzi się historia myśli społecznej i politycznej.
„Historia myśli społecznej jest w niemałym stopniu historią utopii i utopizmu, i oczywiście ich przeciwieństwa — antyutopizmu. Z utopiami negatywnymi, zwanymi
także dystopiami, spotykamy się w późniejszych wiekach, po okresie Odrodzenia,
kiedy przestano już wierzyć w marzenia utopistów i wyzbyto się złudzeń." [ 4 ]
Utopia w tym względzie jawi się jako krytyka:
„Projekt
świata w 'Utopii' Thomasa Morusa jest historycznym
potwierdzeniem tezy, że naukę i technikę
nowożytności określało od początku myślenie utopijne.
[...]
Thomas Morus nie tylko
odkrył podstawową strukturę nowożytnego
projektowania światów; przejrzał też
zarazem jego dwuznaczność. Immanentne
światu myślenie i działanie wydaje się
niemożliwe bez utopii. [...]
Wiedział dokładnie, że utopia jest wprawdzie
nieodzowna, ale antycypowanej w niej
totalności nie uda się nigdy
zrealizować. Utopiści XIX i XX wieku
nie są tak oświeceni [...] Ich utopie
urzeczowione są niebezpieczne, mogą
mieć krwawe następstwa. Do tego czasu pouczono
nas o tym tak gruntownie, że nie należałoby
się już domagać "utopii konkretnych". Figurą myśli potrzebną nam, byśmy
mogli rozwiązywać problemy XX wieku,
nie jest utopia „konkretna", lecz „krytyczna".
Jest to utopia „krytyczna" w podwójnym
sensie: po pierwsze każda utopia zawiera
metodyczny schemat przesłanek
racjonalnej krytyki aktualnych
sytuacji, a po drugie, krytyczna utopia musi w ciągłej samokrytyce świadomości uwidaczniać
niezbywalne rozróżnienie między
utopią i rzeczywistością." [ 5 ]
Można by wymieniać niepowodzenia myśli utopijnych (w tym względzie
politycznych), które starano się realizować. Temat jest bardzo szeroki, jednak
jedyne co chcę ukazać, to fakt, iż myśl utopijna śmiało przekształcić się może w historię ludzkości.
Wypada zapytać, w której części rodzą się opisy idealnych społeczności, krain i państw? Otóż na każdym etapie kształtowania się myśli utopijnej. Ideologie
bowiem to jedna z dróg, w którą obierają idee myślicieli/utopistów. Większość
społeczeństwa jedynie pozostawia na etapie idei, nie brnąc dalej, nie czyni ich
realnymi (w tym sensie realny mam na myśli wypowiedziany, idea, która przestaje
funkcjonować jako twór jednostkowy, a zostaje oddany do użytku publicznego).
Myślenie utopijne, w kontekście historycznym, najbardziej ukazuje problemy epoki
oraz nakreśla poniekąd przyszłe dzieje społeczeństwa. W czasach współczesnych
ukazuje realne problemy. Jest to pomoc przy ocenie rzeczywistości.
„Myślenie utopijne pozwala na "destrukturalizację" istniejących koncepcji
rzeczywistości i na możliwość
zróżnicowanego jej odczytywania. Niektórzy wręcz
sądzili, iż bez kategorii tego, co możliwe, nie potrafimy w ogóle rozumieć świata realnego. Inni wskazywali,
iż myślenie utopijne traktowane synchronicznie
ma charakter urzeczywistniania tego, co możliwe w porządku symbolicznym,
traktowane zaś diachronicznie stwarza
określony dystans, co pozwala
kwestionować teraźniejszość. [...] Gdy
ideologie kierują się właśnie ku
usztywnieniom, ponieważ optymistycznie akcentują pokrewieństwo między
rzeczywistością i racjonalnością, myślenie
utopijne kwestionuje, by jakakolwiek ekstrapolacja teraźniejszości mogła
umacniać racjonalność przyszłości i prowadzi do paradoksalnego przeświadczenia,
iż „akceptacja irrealizmu utopii jest najlepszą rękojmią jej rzeczywistości
możliwej." [ 6 ]
Wszelkie formy myślenia utopijnego skierowane są przeciwko naturze ludzkiej i tradycyjnym formom egzystencji, ponieważ człowiek jest niedoskonały. Jest to
dychotomią między teorią a praktyką, gdzie pragnienie szczęścia i sprawiedliwości, bardzo często wykorzystuje przemoc, aby swoje założenia
wprowadzić w życie, mimo że nie wywołują one zadowolenia społeczeństwa, w którym
mają być praktykowane. Wynika to z radykalnego przeciwieństwa między Utopią a naturą ludzką.
W ten oto prosty sposób od świadomości utopijnej, którą posiada każdy człowiek,
wychodzi idea, ta przechodzi w myśl, która przekształcona w ideologie stwarza
wydarzenia historyczne. Każda pojedyncza jednostka poprzez pragnienie „lepszego
jutra" może przyczynić się do zmiany ogólnoświatowej. Jest to bardzo uproszczony
schemat, bowiem można by go rozszerzyć poprzez próbę wymienienia, co tak
naprawdę rodzi się z myśli utopijnej, co powstało dawniej oraz jak jest teraz.
„Rozumienie utopii jako aktualnej inspiracji [...]
uwydatnia
znaczenie kategorii "tutaj i teraz" jako żywego
ośrodka utopii, w którym może się wyrażać zarówno
osobowościowa natura człowieka -jego twórczość i samorealizacja — jak i jego natura społeczna, a więc wspólnota z ludźmi i światem, wzajemna
pomoc, praca zespołowa." [ 7 ]
Utopia w pewien sposób łączy społeczeństwo, bowiem to podstawa w funkcjonowaniu
oraz utrzymaniu zbiorowości ludzkiej. Ideologia, czy myśl społeczna wiąże się
ściśle z kategoriami myślenia utopijnego. Jednak ideologia i Utopia to zupełnie
inne pojęcia.
Potrzebne jest tu rozróżnienie tych pojęć:
Utopia a ideologia
Trudno jest określić co jest uznawane za ideologię a co za Utopię, bowiem zależy
to od etapu ich funkcjonowania w historii ludzkiej myśli. Różne grupy, w różnych
okresach będą je inaczej klasyfikować. Podstawowym rozróżnieniem między tymi
dwoma pojęciami, jest to, że ideologia jest częścią Utopii. Dla Karla Mannheima:
„Utopijną będziemy nazywać tylko
taką "transcendentną wobec rzeczywistości" orientację, która przechodząc
do działania jednocześnie, częściowo lub całkowicie rozsadzać
będzie istniejący w danym czasie porządek
bytu.
Ograniczenie utopii do takiej orientacji
transcendentnej wobec rzeczywistości, która równocześnie rozsadza
istniejący porządek, pozwala odróżnić
świadomość utopijną od ideologicznej. Można bowiem orientować
się na czynniki obce rzeczywistości, transcendentne wobec niej, a jednak
działać na rzecz urzeczywistnienia czy też ciągłej reprodukcji
istniejącego porządku życia. [...]
Ideologiami nazywamy te wyobrażenia wobec rzeczywistości transcendentne,
które de facto nigdy nie osiągają realizacji zawartych w nich
treści. [...]
Dopiero z chwilą, gdy określone grupy ludzi włączyły te obietnice w swoje
działanie i próbowały je urzeczywistnić, ideologie te stały się utopiami." [ 8 ]
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Mannheim K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992. s. 172. [ 2 ] Mannheim
K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992 s. 111. [ 3 ] Baczko B., Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci
zbiorowej. Wyd. PWN. Warszawa 1994. s. 91. [ 4 ] Kowalska A., Od utopii do antyutopii. Wyd. Szkolne i
Pedagogiczne. Warszawa 1987. s. 6. [ 5 ] Picht G., Odwaga utopii. Wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Warszawa 1981. s. 202. [ 6 ] Mannheim K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992. s. 172. [ 7 ] Picht G., Odwaga utopii. Wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Warszawa 1981. s. 16. [ 8 ] Mannheim K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992. s. 160. « Socjologia (Publikacja: 13-02-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 921 |
|