|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Historia nauki
Szczypta karbochemii i dwie szczypty mało znanej historii [1] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Polska chemia przemysłowa to fascynujący i pełen wyzwań
temat. Gdyby tylko trochę energii polska prasa włożyła w to, by uczynić go
przystępnym i popularniejszym, stworzyłoby to nowe rzesze fascynatów
traktujących chemię jako swą pasję lub życie. Przede wszystkim nie mijałyby nam
koło nosa kolejne okazje do skoku gospodarczego w oparciu o duży polski
potencjał przemysłowej chemii, zwłaszcza karbochemii.
Paliwo wodorowe
SobieskiegoOjcem transmutacji węgla i wody w wydajne paliwo
wodorowe był inżynier i chemik znany dziś jako profesor TSC Lowe (1832-1913).
Warto rozwinąć jego sążniste imiona: Thaddeus Sobieski Constantine Lowe. Jego
imiona związane są z dwiema postaciami polskiej historii: Janem Sobieskim oraz
Tadeuszem Kościuszko. Thaddeus Constantine to Tadeusz Kościuszko jako że
Kościuszko był potomkiem dworzanina Zygmunta Starego — Konstantego Fiodorowicza,
zwanego zdrobniale Kostiuszko. To oznaczało, że jego rodzice wyróżniali się
bardzo głęboką znajomością polskich dziejów. Kim byli? Ojciec to Clovis Lowe,
szewc działający także w lokalnej legislaturze. Matka miała niezwykłe imię:
Alpha Green, jakby pierwsza zielona.
Oboje byli potomkami Pilgrim Fathers,
którzy w 1620 przybyli na Myflower z Anglii, by założyć Nową Anglię. Wypłynęli z Plymouth i założyli Plymouth. Dziś Alpha Green Energy zajmuje się światłem LED,
zieloną energią z biomasy, zarówno w USA, jak i w Chinach (Eastbridge). Równie
intrygująco nazywało się rodzeństwo Thaddeusa: Electra (starsza siostra),
młodsze rodzeństwo: Percival, Oscar, Pembroke. Wiedząc, że Thaddeus w czasie
wojny secesyjnej stworzył pierwszy na świecie korpus balonowy i był Naczelnym
Aeronautą sił Unii, warto wskazać, że po
II wojnie światowej w Wielkiej Brytanii latały samoloty transportowe o nazwie
Percival Pembroke produkowane przez
Percival Aircraft Company.
Thaddeus nie pobierał nauk na żadnej uczelni, dlatego uchodzi za samouka. W 1873 opatentował pierwszy
gaz syntezowy,
zwany podówczas gazem wodnym, a dziś — syngazem. Był bardziej wydajny od dotychczas stosowanych
gazu węglowego i koksowniczego. Opierał się on na reakcji rozgrzanego węgla i pary wodnej w obecności katalizatora: C + H2O -->
CO + H2. Jednym z katalizatorów była platyna, dająca jasne światło. Wynalazek ten zrewolucjonizował
oświetlanie ulic Wschodniego wybrzeża i ogrzewanie domów. Rozwinął później
gazyfikowanie roślin i zdobył kilka patentów na maszyny lodowe, które zamontował
na parowcu transportującym świeże owoce i wołowinę z Nowego Yorku do Galveston -
tym samym uwolnił przemysł spożywczy od soli konserwujących. W 1886 za swój gaz
wodny otrzymał medal Elliotta Cressona przyznawany przez Instytut Franklina za
wynalazek „najbardziej użyteczny dla ludzkości". Gdy został milionerem, założył
Bank Obywatelski Los Angeles, kupił operę. Na jego cześć nazwano Górę Lowe,
gdzie w 1893 zbudował najbardziej malowniczą kolejkę górską USA (Mount Lowe
Railway), łączącą Górę Lowe z Górą Echo. Na tej ostatniej zbudował 16-calowy
teleskop, którym dokonano wiele odkryć astronomicznych.
Jego synowie
ze związku z Leontine Augustine Gaschon [ 6 ]: Leon, Sobieski i Thaddeus II. Ze związku Thaddeusa Lowe II (1870-1955) oraz Florence May Dobbins urodziła się Florence Leontine Lowe (1901-1975),
znana pod pseudonimem Pancho. Była ona pionierem nowoczesnego lotnictwa, twórczynią
pierwszego związku lotniczych kaskaderów filmowych. W 1930 pobiła rekord
prędkości w powietrzu Amelii Earhart w czasie Women's Air Derby. Dwie dekady po jej śmierci mormoni przyjęli ją w poczet swego kościoła.
Ważnym
współpracownikiem Thaddeusa był poznany w czasie wojny secesyjnej Ferdinand
Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin (1838-1917), którego ojciec związany był z firmą hugenocką Macaire, zajmującą się barwnikami indygo. Ferdynand został generałem niemieckim, wynalazcą i pionierem lotnictwa niemieckiego. Firma
Deutsche Luftschiffahrtsgesellschaft
do 1914 w ok. 1600 lotach przewiozła ponad 37 tys. pasażerów — bez wypadku. Jego
popiersie jest w Aeronauticum w Nordholz.
W 1968 powstała w Londynie grupa rockowa Led Zeppelin -
od nazwy sterowca hrabiego Zeppelin, stąd gdy Zeppelini przybyli z koncertem do
Kopenhagi, wnuczka hrabiego, Eva von Zeppelin chciała ich pozwać za nielegalne
posługiwanie się ich rodowym nazwiskiem, od czego jednak odstąpiła.
Gorlice — małopolska kolebka przemysłu naftowego
Siostrzeniec Ferdynanda, Eberhard Friedrich Alexander Joseph
Edward Graf von Zeppelin, w 1895 poślubił Mamie Helena May McGarvey (1876-1962 w austriackim Grazu), która była
córką Heleny J. Wesołowski (zm. 1897 w Gorlicach) i Williama H.
McGarveya.
Helena Jane Wesołowski była córką wygnanego z Polski powstańca styczniowego. W 1867 wyszła za mąż za pierwszego burmistrza kanadyjskiej Petrolii, w której w latach 50 XIX w. odkryto ropę. William Henry McGarvey (1843-1914) burmistrzem Petrolii został w wieku 23 lat. Był potomkiem imigrantów z Irlandii Północnej. Pod wpływem swej żony rozpoczął poszukiwanie ropy w polskiej Galicji. Jak ujął to Gary May, autor Hard Oiler! The Story of Early Canadians' Quest for Oil at Home and Abroad (1998): „There is a certain poetry — or symmetry, if you will — that saw the man who would become Canada's first international oil tycoon establish a merger of sorts with this woman of Polish heritage. Because it was these two small nations — Canada and Poland — that would contribute so much to the story of oil". W roku ślubu ich córki Mammie May z Zeppelinem, William został współzałożycielem Galicyjsko-Karpackiego Naftowego Towarzystwa Akcyjnego (Galizisch-Karpathische Petroleum Aktien-Gesellschaft) — największego przedsiębiorstwa naftowego w monarchii austro-węgierskiej, które przed I wojną światową wydobywało 1,8 mln ton ropy rocznie i zatrudniało 2 tys. osób. Wprowadzono tam innowacyjne metody wydobycia ropy. Siedzibą naftowego potentata stał się Glinik Mariampolski (obecnie dzielnica Gorlic) — w województwie małopolskim, leżący nad rzeką o niedwuznacznej nazwie — Ropa (która do dziś potrafi naraz spowodować wielkie śnięcie ryb), nieopodal miejscowości o nazwie Ropica Polska.
| 2. Kiwon pompowy ze Skansenu Przemysłu Naftowego w Gorlicach, fot. Jacek Gal |
Założycielem Gorlic był Dersław I Karwacjan (na jego cześć postawiono pomnik w Gorlicach), który według Marcina Kromera otrzymał przywilej lokacyjny z rąk Kazimierza Wielkiego w 1354. Po raz pierwszy na ropę natrafił tutaj Seweryn Boner ok. 1530 — w trakcie kopania rowów dla przepompowni kopalni złota. U schyłku XVI w. miasto stało się polskim centrum ariańskim, należało wówczas do Marianny Rylskiej. W 1815 ropę z Gorlic opisał Stanisław Staszic. W XIX w. Gorlice stały sie kolebką światowego przemysłu naftowego. To tutaj w latach 1853-1858 swoją pracownię miał Ignacy Łukasiewicz, konstruktor lampy naftowej i ojciec przemysłu naftowego. Replika lampy Łukasiewicza w dużych rozmiarach jest dziś pięknym pomnikiem w Gorlicach. Dziś jest tam również Skansen Przemysłu Naftowego.
Mariampolska rafineria była jedną z pierwszych ofiar I wojny światowej a William umiera 20 listopada 1914 — ogołocony z dorobku życia i internowany. Jak podaje potomek, Gary May, 16 września 1953 dokonano ekshumacji i kremacji Williama, po czym urna została wysłana do Oxfordu.
Zamiana węgla w benzynę
Technologia powstała w Niemczech. Kiedy Niemcy zostali
odcięci od źródeł ropy naftowej po I wojnie światowej, w Instytucie Badań nad
Węglem wynaleziono sposób zamiany węgla na benzynę. W czasie wojny III Rzesza
zbudowała w Policach, Kędzierzynie i Zdzieszowicach jedne z ważniejszych fabryk
benzyny syntetycznej. Planowano także fabrykę petrochemiczną w Wałbrzychu,
nieopodal kopalni antracytu. Wyrosły przy nich także obozy pracy przymusowej i jeńców wojennych, którzy pracowali przy budowach.
| 1. Zachowany do dziś elewator węglowy w Policach |
W Policach funkcjonowała Fabryka Benzyny Syntetycznej (Hydrierwerke Pölitz AG www.fabryka.police.info.pl). W 1940 uruchomiono w Kędzierzynie Górnośląskie Przedsiębiorstwo Uwodornienia (Oberschlesische
Hydrierwerke AG) należące do koncernu IG Farben (Bayer, Agfa, BASF), którego
najważniejszym produktem był izooktan (wysokooktanowe paliwo lotnicze na bazie
syngazu). Produkowano także paliwa do rakiet, smary syntetyczne, glicerynę i formaldehydy wykorzystywane w produkcji materiałów wybuchowych, syntetyczne
kleje, kauczuki, kwasy tłuszczowe, metanol, oleje oraz benzynę syntetyczną z węgla brunatnego (przez uwodornianie metodą Bergiusa) i olejów opałowych.
Niemcy posiadali wówczas 12 takich fabryk, co dawało im
niezależność od ropy naftowej. Benzyny te zasilały wszystkie pojazdy:
od czołgów, po u-booty i samoloty. Niemieckie czołgi nie jeździły na oleju
napędowym, lecz na syntetycznej benzynie! W latach 1940-1945 fabryki w Policach, Zdzieszowicach i Kędzierzynie poddawane były nalotom dywanowym aliantów i były celem Operacji Synteza. Na Zdzieszowice amerykańskie Fortece i Liberatory zrzuciły 2125 ton bomb, na Kędzierzyn — ponad 4 tys. ton. Najwięcej spadło na Police, jako że produkowano tam ok. 15% niemieckich zapasów paliwowych. Police były chronione zaporami balonowymi, ale bezskuteczność tych nalotów związana była prawdopodobnie z tym, że główne zakłady były pod ziemią. Dziś jest tam rezerwat, który ponoć chroni 600 nietoperzy.
Po wojnie przez rok w Policach funkcjonowała tzw.
Enklawa Policka. W tym czasie to co ocalało z nalotów zostało wywiezione do
Rosji. Po wojnie pozostałości fabryki z Kędzierzyna trafiły do Oświęcimia
(Blachowni), gdzie w 1945 powstała Fabryka Paliw Syntetycznych w Dworach. Od
1948 produkowano w niej trichloroeten (przydatny m.in. w silnikach rakietowych)
oraz chlorobenzen (przydatny m.in. do produkcji materiałów wybuchowych)
Samochody na
drewno
| 1. Samochód z instalacją na drewno, Wikipedia |
W związku z wchłonięciem przez wojsko praktycznie całych
zapasów wysokoenergetycznego paliwa, pojazdy cywilne napędzano mniej wydajną
odmianą paliwa: gazem drzewnym (zgazowanie drewna, składniki palne mniej niż
połowa: 20% tlenek węgla, 20% wodór, metan i in.; dla zastąpienia litra benzyny — 2,5-4 kg drewna). Przy czym nie było to takie proste, a instalacja do gazu
drzewnego zajmowała więcej miejsca niż dzisiejsze instalacje na LPG. Już przed
wojną stosowano gazogeneratory drzewne w pojazdach, także w Polsce, gdzie kilka
autobusów miejskich w Warszawie jeździło na drewno. Były to autobusy niemieckiej
firmy Büssing. W 1936 w Państwowych Zakładach Inżynierii opracowano polskie modele ciężarówek
stosujących takie paliwo, jak w niemieckiej technologii. Były to modele
PZInż
713 i 723,
po wojnie po niewielkich zmianach produkowane masowo jako Star20.
Generalnie prawie każdy samochód dawał się przerobić na drewno, tak jak
dziś prawie każdy może być przerobiony na gaz. W latach 1939-42 Niemcy
produkowali nawet sportowy kabriolet na drewno: Mercedes 170VG palący 15 kg
drewna na 100 km.
PZInż 723, źródło: oldtimery.com
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 6 ] Paryska aktorka, ur. 1835, zm. 1912, jej ojciec służył w gwardii pałacowej króla Ludwika Filipa, do USA trafił jako uchodźca polityczny, nazwisko może pochodzić od rodu Gaschin. « Historia nauki (Publikacja: 05-09-2013 Ostatnia zmiana: 06-09-2013)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9257 |
|