|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Państwo wyznaniowe
W stronę państwa świeckiego [2] Autor tekstu: Mirosław Woroniecki
Procesy de- instytucjonalizacji kościoła i tworzenie się
wspólnot wiernych poza kościołem oficjalnym, desakralizacja wiary i instytucji kościoła, instrumentalne wykorzystywanie symboli religijnych , a nawet samej religii w polityce, spadek autorytetu księży, praktykowanie wiary
pozornej (ortopraksja) wynikające z kulturowych wzorów wymuszanych pod
naciskiem środowiska, porażka kościoła w dziele rechrystianizacji Europy i coraz mniejsze szanse na wzmocnienie pozycji polskiego kościoła w kościele
powszechnym, a także coraz liczniej ujawniane przestępstwa księży na tle
seksualnym tworzą sprzyjające podłoże dla postępu laicyzacji w Polsce, gdzie proces ten zachodził w dużo mniejszym niż w innych
krajach stopniu, a to przede wszystkim za sprawą historycznych uwarunkowań i roli kościoła w kształtowaniu nowożytnej państwowości. Procesy laicyzacji mogą wprawdzie w jakimś stopniu
spowodować regres uprzywilejowanej
pozycji kościoła w Polsce, ale regres ten może być znacznie mniejszy niż w innych krajach postępującej laicyzacji. Przede wszystkim ze względu na
materialna pozycję kościoła będącego w Polsce największym pracodawcą i posiadającego ogromny majątek przede wszystkim w nieruchomościach, ale nie
tylko. Stan finansów kościoła znajdując się poza wszelką kontrolą, nawet
rad parafialnych pozwala na realizowanie dowolnych, gotówkowych przepływów
pieniężnych w kraju i za granicą. Jakie państwo zwarzywszy na rozmiar i rangę
takiej instytucji może pozwolić sobie na tolerowanie sytuacji, w której
jakiekolwiek obowiązki informacyjne, regulacyjne (zgłaszanie przepływów
pieniężnych Głównemu Inspektorowi Danych Finansowych o równowartości złotowej
przekraczającej 15 tys. euro) czy też rozliczeniowe i podatkowe z tytułu
darowizn i zbiórek publicznych (w tym tradycyjnej kolekty) albo nie obowiązują
albo są ostentacyjnie lekceważone? Przywileje podatkowe, celne, szczególne
traktowanie kościelnych instytucji, wydawnictw, przedsięwzięć o czysto
zarobkowym charakterze musi być sukcesywnie likwidowane bo w przeciwnym razie
niezależnie od ilości wiernych możliwości wpływu kościoła na instytucje
państwowe nie ulegną zmianie. Tylko decyzje polityczne podjęte na skutek
uzyskania większości parlamentarnej zdolnej do przeprowadzenia zmian w obowiązującym prawie, a tak naprawdę tylko zmiany w obowiązującej
Konstytucji mogą skutecznie doprowadzić do określenia
pozycji kościoła wobec państwa w sposób, który zapobiegać będzie
narzucaniu państwu rozwiązań dogodnych dla kościoła. W tym miejscu warto
przypomnieć za Janiną Barycką
autorką książki Stosunek kleru do państwa i oświaty — Fakty i dokumenty wydanej we Wrocławiu w 1999 r., że obiektywnie istniejąca,
zasadnicza i nieusuwalna sprzeczność interesów państwa i kościoła wynika
nie tylko z odmienności interesów politycznych i społecznych, ale przede
wszystkim z irracjonalnego przekonania, że kościół jest społecznością wyższą
od wszelkiej społeczności ludzkiej-
jak ujęto to zostało w Kodeksie akcji katolickiej księdza Guerry — z uwagi
na" (...) fakt, że cel do którego zmierza kościół jest najszlachetniejszy
ze wszystkich, tak i jego władza przewyższa wszystkie inne i nie może być
uważana za niższą od władzy świeckiej ani jej podległą. Kościół ma
cieszyć się pełną i całkowitą wolnością i nie może podlegać żadnej władzy
ludzkiej. Państwo posiada wprawdzie bezpośrednie prawo rządzenia się w sprawach doczesnych podlegających sądom i jurysdykcji obu społeczności, ale
społeczność która ma w pieczy rzeczy ziemskie winna zależeć, tak jak to
jest właściwe i odpowiednie od tej społeczności, która otrzymała depozyt
rzeczy niebiańskich."
1 2
« Państwo wyznaniowe (Publikacja: 22-10-2013 )
Mirosław WoronieckiAdwokat, specjalista prawa gospodarczego, cywilnego i prawa karnego gospodarczego, historyk doktryn politycznych i prawnych, doradca organizacji pozarządowych. Przewodniczący Rady Stowarzyszenia Dom Wszystkich Polska Liczba tekstów na portalu: 52 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Dwie lewice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9361 |
|