Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.444.911 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 700 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Chrześcijaństwo jest średniowieczem ludzkości. Dlatego dziś jeszcze żyjemy w barbarzyństwie średniowiecza. Ale bóle porodowe nowej epoki zaczynają się w naszych czasach."
 Kościół i Katolicyzm » Historia Kościoła » Historia powszechna

Czasy reformacji
Autor tekstu:

"Nie masz tak doskonałej nienawiści jak między chrześcijanami"
Michel de Montaigne

W okresie panowania Aleksandra VI na jego skandaliczną rozwiązłość zareagował Savonarola z Florencji. Papież ekskomunikował mnicha, ten "uderzył nań otwarcie i popełnił szaleństwo, że chciał dowieść własnej niewinności, poddając się próbie ognia. W ostatniej chwili dominikanin się zawahał; wtedy franciszkanie, jego wrogowie przysięgli, przeszli do ataku, i Savonarola, skazany przez Inkwizycję, jako heretyk, odpokutował swe zapały reformatorskie na stosie (1498)"

Papież Juliusz II (1503-1513) Julian della Rovere z Savony wmieszał się do wojny francusko-habsburskiej, ekskomunikując króla Francji, "sam zaś nosząc hełm na głowie, a pancerz na piersiach, spustoszył ogniem i mieczem część Włoch" . Nicolo Machiavelli pisał o nim, chwaląc jego czyny: "Papież Juliusz II, jak posługiwał się opinią hojnego, aby dojść do papiestwa, tak później nie troszczył się o to, by ją utrzymać, bo chciał zyskać środki na wojnę z królem francuskim, a tyle prowadził wojen bez nakładania nadzwyczajnych podatków na swoich poddanych, gdyż dzięki długiej oszczędności miał zapasy na pokrycie szczególnych wydatków. Współczesny król hiszpański, gdyby był hojny, nie mógłby podjąć ani szczęśliwie przeprowadzić tylu przedsięwzięć (...) Papież Juliusz II postępował we wszystkich swych czynnościach bezwzględnie i znajdował zawsze czasy i ludzi tak dostosowanych do swego sposobu postępowania, że wynik był zawsze szczęśliwy. Weźcie pod rozwagę pierwszą jego wyprawę do Bolonii, podjętą jeszcze za życia messera Giovanniego Bentivoglio. Wenecjanie wcale nie byli z niej zadowoleni, podobnie król hiszpański porozumiewał się z Francją w sprawie tej wyprawy; lecz papież mimo to ruszył na nią osobiście, z właściwą sobie zapalczywością i gwałtownością. Ten krok skłonił do rozmysłu i spokoju tak Hiszpanów, jak Wenecjan, tych ze strachu, tamtych z powodu chęci odzyskania całego państwa neapolitańskiego; z drugiej zaś strony cofnął się król francuski, który widząc, że papież wyrusza, zapragnął pojednać się z nim, aby upokorzyć Wenecjan, uznał więc, że nie może bez jawnej zniewagi odmówić mu swej pomocy wojskowej. Przeprowadził przeto Juliusz dzięki swemu gwałtownemu czynowi to, czego przy całej mądrości ludzkiej nie zdołałby nigdy dokazać żaden inny papież; gdyby bowiem odkładał wyjazd z Rzymu, aż wszystko ustali się i uporządkuje, jak by to uczynił niejeden inny papież, nigdy by mu się rzecz nie udała, bo król francuski byłby znalazł tysiące wykrętów, a inni byliby mu przedstawili tysiące obaw. Pomijam inne jego czyny, które wszystkie były do siebie podobne i wszystkie udawały się, a krótkość jego życia nie pozwoliła mu doświadczyć przeciwieństw, albowiem gdyby nadeszły czasy takie, że byłby zmuszony postępować oględnie, byłby znalazł swą zgubę, gdyż nigdy nie byłby zaniechał tych sposobów, do których skłaniało go jego usposobienie." (Książę)

W 1517 roku zbuntował się jeden z mnichów augustiańskich — Luter, który przybił 95 tez na drzwiach kościoła Wittenbergi, w których poddał ostrej krytyce stan chrześcijaństwa katolickiego, który de facto zgubił swój pierwszy człon. Papież Leon X zrazu nie przejął się zbytnio kolejnym heretykiem, a całe szumne wystąpienie skwitował słowami: "Kłótnie mnichów", później jednak został zmuszony do wydania ekskomuniki na krnąbrnego mnicha. Luter, człowiek nieokrzesany, uczynił przedstawienie na głównym placu Wittenbergi, podczas którego spalił bulle papieską oraz bawił gawiedź urągając papieżowi: "Papieżku, papieżyczku, jesteś osłem, osiołkiem". Rozpoczęła się Reformacja.

Klemens VII (1523-1524), zażądał połowy dochodów i majątków wszystkich prostytutek na budowę konwentu Santa Maria della Peniteura.

Wojna chłopska, 1925

"Chłopi układali jasno sformułowane petycje, w których systematycznie i w sposób uporządkowany wyliczali swoje krzywdy; są one zapowiedzią cahiers z r.1789. Skargi płynące ze Stühlingen i Lupfen, z Allgäu i Kempten są takie same: mówią o niesprawiedliwości poddaństwa i podatku spadkowego (heriot), o nowo narzuconych pańszczyźnianych pracach na roli, o ograniczeniach i zakazach polowania i łowienia ryb, o zniesieniu uprawnień związanymi z pastwiskami gminnymi, o tym, że szlachta i arystokracja nie zapewniają chłopom obrony w sądach. Ponadto skargi chłopów na daniny i podatki nakładane na nich przez ludzi Kościoła, którzy byli zarazem arystokracją ziemską, w specyficzny sposób uwydatniają powszechnie panujące nastroje antyklerykalne (podkr. moje — przyp.). Zbuntowani chłopi, rozwścieczeni z powodu tyranii biskupów, kapituł katedralnych i opactw, splądrowali siedemdziesiąt klasztorów w Turyngii i pięćdziesiąt dwa klasztory we Frankonii. Powstanie można uważać za wielki ruch, może największy w Europie przed rokiem 1789" [ 1 ]

***

Podczas gdy Luter zerwał z Rzymem z powodu zaangażowania się stolicy papieskiej w sprawy świata, to Zwingli — reformator z Zurychu — był bardziej przejęty i zmartwiony użyciem przez Rzym miecza. Zwingli działał w ramach szczególnego społecznego i politycznego układu panującego w Konfederacji Szwajcarskiej. Nie było mowy o protekcji książęcej i żadnego odniesienia do cesarza: Zurych był miastem-państwem, republiką cechową, a jego tradycje społeczne były zdecydowanie korporacyjne. Jeśli chodzi o bezpośrednie okoliczności i zewnętrzne warunki reformy, to odpusty miały o wiele mniejsze znaczenie niż najemna służba wojskowa. Żołnierze byli głównym towarem eksportowym Szwajcarów i często służyli w armiach papieża. Zwingli brał udział w wojnach włoskich, które stanowiły początek nowej ery w historii prowadzenia wojen, jeśli chodzi o samą ich skalę. (...) Najemna służba wojskowa została zlikwidowana, a Zwingli – „uznaję mój własny grzech wobec Boga i człowieka” – zrezygnował ze swojej papieskiej pensji." [ 2 ]

*

Książki:
Historia reformacji szesnastego wieku — d'Aubigne (trzy tomy)
Reformacja — Green

Reformacja, kontrreformacja, tolerancja — Tazbir


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Potrydenckie zwarcie szyków
Okres upadku (XIV-XVI w.)

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (3)..   


 Przypisy:
[ 1 ] Europa XVI wieku – Richard Mackenny
[ 2 ] Europa XVI wieku – Richard Mackenny

« Historia powszechna   (Publikacja: 04-07-2002 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 952  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 5  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: Oceanix. Koreańczycy chcą zbudować pierwsze pływające miasto
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 962 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365