|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Teoria poznania
Tomistyczna filozofia percepcji [2] Autor tekstu: Michał Haraburda
Jeżeli dobrze rozumiem jego linię rozumowania z punktu 3, to dusza wytwarza
doznanie, a nie przedmiot materialny, choć pod jego wpływem, to jednak owo
wrażenie jest odczuwane tam, gdzie czuje się sam przedmiot. „Obraz wrażony"
styka się ze swoim przedmiotem materialnym za pomocą podmiotu poznającego, czyli
obserwatora.
Krąpca można więc uznać za
zwolennika realizmu bezpośredniego, ale takiego, który odwołuje się do pojęcia i ontologii reprezentacji. Zapośredniczenie o jakie tutaj chodzi stanowi
medium quo — które, w ogólności nie
jest poznawane bezpośrednio ani nawet refleksyjnie, lecz stanowi racje poznania
rzeczy tej oto. Pośrednikiem takim jest obraz zmysłowy i wrażenie (te akuratnie
jest wtórnie uświadamiane) wrażone we władzę poznawczą i determinujące ją do
poznania tej właśnie rzeczy. Forma (obraz), która wraża się od przedmiotu do
zmysłów zewnętrznych nie ma jednak natury obrazu wyrażonego (pojęcia) czy
wyobrażenia wyobraźni[19].
Bibliografia
Z Akwinu Tomasz, Kwestie dyskutowane o prawdzie, tom 2, przeł. Adam
Aduszkiewicz, Leszek Kuczyński, Jacek Ruszczyński, wyd. Antyk,
Kęty 1998
Krąpiec
Mieczysław A., Tomasz z Akwinu. De
Passionibus. O uczuciach., tłum. Aleksander Białek, wyd. KUL, Lublin 2008
Adamczyk S., Obiektywizm poznania
ludzkiego w nauce Arystotelesowo-Tomaszowej, [w:] „Roczniki Filozoficzne" 15
(1967)
Krąpiec
Mieczysław A., Realizm ludzkiego poznania,
RW KUL, Lublin 1995
[1]
Pożądawcza władza zmysłowa dzieli się na niższą, którą jest pożądaniem
zmysłowym, oraz wyższą, która jest poznaniem zmysłowym, czyli percepcją.
Tomasz z Akwinu: Kwestia
dwudziesta piąta — O zmysłowości, [ w:]
Kwestie dyskutowane o prawdzie, tom 2, przeł. Adam
Aduszkiewicz, Leszek Kuczyński, Jacek Ruszczyński, wyd. Antyk,
Kęty 1998, s. 367
[4]
Tomasz z Akwinu: Kwestia
dwudziesta szósta — O doznaniach duszy, [w:]
Kwestie dyskutowane o prawdzie, tom 2, przeł. A. Aduszkiewicz, L.
Kuczyński, J. Ruszczyński, wyd. Antyk, Kęty 1998, s. 396
[11]Mieczysław
A. Krąpiec: Charakterystyka
funkcji poznawczej zmysłów zewnętrznych, [:w]
Tomasz z Akwinu, De Passionibus.
O uczuciach., tłum. Aleksander Białek, wyd. KUL, Lublin 2008, , S.
299 -300
[13]
Dalsza analiza wykaże, że Krąpiec nie rozumie „reprezentacji"
na podobieństwo rzeczy — jako czegoś jakościowego, ale jako
medium quo.
1 2
« Teoria poznania (Publikacja: 06-07-2014 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9692 |
|