Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Krytyka czystego rozumu Dziedzina: Filozofia Autor: Immanuel Kant Inne pozycje autora (5) | O autorze Tłumacz: Roman Ingarden Seria: Biblioteka Europejska Miejsce i rok wydania: Kęty 2001 Wydawca: Antyk Liczba stron: 634 Wymiary: 17x23 cm ISBN: 83-88524-13-5 Okładka: Twarda+obwoluta Ilustracje: Nie Cena: 70,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis (...) Nie czuję się upoważniony do tego, by wypowiedzieć tu jakąkolwiek opinię moją o prawdziwości lub fałszywości poszczególnych twierdzeń lub całokształtu poglądów zawartych w „Krytyce czystego rozumu”. Ale to może wolno mi będzie stwierdzić, że pojawienie się jej i istnienie w nowożytnej filozofii europejskiej stało się na tyle ważnym faktem historycznym, iż bezpośrednie zetknięcie się i przetrawienie poglądów zawartych w „Krytyce...” jest niezbędne dla każdego, kto chce owocnie i odpowiedzialnie pracować nad zagadnieniami współczesnej teorii poznania i teorii świata, nie mówiąc już o historykach filozofii.
Ze Wstępu prof. Romana IngardenaFragment lub streszczenie Spis treści
WSTĘP
I. O różnicy między poznaniem czystym a empirycznym
II. Znajdujemy się w posiadaniu pewnych poznań a priori, a nawet pospolity rozsądek nie jest ich nigdy pozbawiony
III. Filozofii potrzeba nauki, która by określiła możliwość naczelnej zasady i zakres wszelkich poznań a priori
IV. O różnicy między sądami analitycznymi i syntetycznymi
V. We wszystkich teoretycznych naukach rozumowych zawierają się syntetyczne sądy jako naczelne zasady
VI. Ogólne zadanie czystego rozumu
VII. Idea i podział odrębnej nauki występującej pod nazwą krytyki czystego rozumu
I. Transcendentalna nauka o elementach
CZĘŚĆ I. ESTETYKA TRANSCENDENTALNA
Poddział I. O przestrzeni
§ 2. Metafizyczne omówienie tego pojęcia
Transcendentalne omówienie pojęcia przestrzeni.
Wnioski z powyższych pojęć
Poddział II. O czasie
§ 4. Metafizyczne omówienie pojęcia czasu
§ 5. Transcendentalne omówienie pojęcia czasu
§ 6. Wnioski z tych pojęć
§ 7. Objaśnienie
§ 8. Ogólne uwagi o estetyce transcendentalnej
Zakończenie estetyki transcendentalnej
CZĘŚĆ II. LOGIKA TRANSCENDENTALNA
Wstęp. Idea logiki transcendentalnej
I.O logice w ogóle
II. O logice transcendentalnej
III. O podziale logiki ogólnej na analitykę i dialektykę
IV. O podziale logiki transcendentalnej na analitykę i dialektykę transcendentalną
Dział I. Analityka transcendentalna
Księga I. Analityka pojęć
Poddział I. O myśli przewodniej [wiodącej do] odkrywania wszelkich czystych pojęć intelektu
Rozdział I. O logicznym używaniu intelektu w ogóle
Rozdział II
§ 9. O logicznej funkcji intelektu w sądach
Rozdział III
§ 10. O czystych pojęciach intelektu, czyli o kategoriach
§ 11.
§ 12.
Poddział II. O dedukcji czystych pojęć intelektu
§ 13. O naczelnych zasadach transcendentalnej dedukcji w ogóle
§ 14. Przejście do transcendentalnej dedukcji kategorii
Rozdział II (wedle wydania A). O apriorycznych podstawach możliwości doświadczenia
Tymczasowa uwaga
1. O syntezie ujmowania w naoczności
2. O syntezie odtwarzania w wyobraźni
3. O syntezie rozpoznawania w pojęciu
4. Tymczasowe wyjaśnienie możliwości kategorii jako poznań a priori
Rozdział III. O stosunku intelektu do przedmiotów w ogóle i o możliwości poznania ich a priori
Sumaryczne przedstawienie słuszności i jedynej możliwości tej dedukcji czystych pojęć intelektu
Rozdział II (wedle wydania B). Transcendentalna dedukcja czystych pojęć intelektu
§ 15. O możliwości powiązania w ogóle
§ 16. O pierwotnie-syntetycznej jedności apercepcji
§ 17. Zasada syntetycznej jedności apercepcji jest najwyższą zasadą
wszelkiego posługiwania się intelektem
§ 18. Co to jest przedmiotowa jedność samowiedzy?
§ 19. Logiczna forma wszelkich sądów polega na przedmiotowej jedności
apercepcji zawartych w nich pojęć
§ 20. Wszystkie zmysłowe dane naoczne podlegają kategoriom jako warunkom, pod którymi jedynie ich różnorodność może być ujęta w jednej świadomości
§ 21. Uwaga
§ 22. Kategoria służy poznaniu rzeczy wyłącznie przez zastosowanie jej
do przedmiotów doświadczenia
§ 23.
§ 24. O zastosowaniu kategorii do przedmiotów zmysłów w ogóle
§ 25.
§ 26. Transcendentalna dedukcja powszechnie możliwego używania
w doświadczeniu czystych pojęć intelektu
§ 27. Wynik tej dedukcji pojęć intelektu
Krótkie pojęcie tej dedukcji
Księga II. Analityka zasad
Wstęp. O transcendentalnej władzy rozpoznawania w ogóle
Poddział I. O schematyzmie czystych pojęć intelektu
Poddział II. System wszystkich zasad czystego intelektu
Rozdział I. O najwyższej zasadzie wszelkich sądów analitycznych
Rozdział II. O najwyższej zasadzie wszelkich sądów syntetycznych
Rozdział III. Systematyczne przedstawienie wszystkich syntetycznych zasad intelektu
1. Aksjomaty naoczności
2. Antycypacje spostrzeżenia
3. Analogie doświadczenia
A. Pierwsza analogia. Zasada trwałości substancji
B. Druga analogia. Zasada następstwa czasowego wedle prawa przyczynowości
C. Trzecia analogia. Zasada równoczesnego istnienia wedle prawa
wzajemnego działania lub wspólnoty
4. Postulaty myślenia empirycznego w ogóle
Odparcie idealizmu
Ogólna uwaga [dotycząca] systemu zasad
Poddział III. O podstawie podziału wszelkich przedmiotów w ogóle na fenomeny
i noumeny
Dodatek. O dwuznaczności pojęć refleksyjnych powstałej przez pomieszanie empirycznego używania intelektu z [jego używaniem] transcendentalnym
Uwaga dotycząca dwuznaczności pojęć refleksyjnych
Dział II. Dialektyka transcendentalna
Wstęp
I. O pozorze transcendentalnym
II. O czystym rozumie jako siedlisku pozoru transcendentalnego
A. O rozumie w ogóle
B. O logicznym użyciu rozumu
C. O czystym stosowaniu rozumu
Księga I. O pojęciach czystego rozumu
Rozdział I. O ideach w ogóle
Rozdział II. O ideach transcendentalnych
Rozdział III. System idei transcendentalnych
Księga II. O dialektycznych wnioskach czystego rozumu
Poddział I. O paralogizmach czystego rozumu
Pierwszy paralogizm: substancjalności
Drugi paralogizm: niezłożoności
Trzeci paralogizm: osobowości
Czwarty paralogizm: idealności (zewnętrznego stosunku)
Rozpatrzenie całości wyników czystej nauki o duszy w świetle tych paralogizmów
O paralogizmach czystego rozumu wedle wydania B
Obalenie mendelssohnowskiego dowodu trwałości duszy
Zakończenie rozwiązania paralogizmu psychologicznego
Ogólna uwaga dotycząca przejścia od psychologii rozumowej do kosmologii
Poddział II. Antynomia czystego rozumu
Rozdział I. System idei kosmologicznych
Rozdział II. Antytetyka czystego rozumu
Pierwszy konflikt (antynomia) między ideami transcendentalnymi treści
Drugi konflikt (antynomia) między ideami transcendentalnymi
Trzeci konflikt (antynomia) między ideami transcendentalnymi
Czwarty konflikt (antynomia) między ideami transcendentalnymi
Rozdział III. O zainteresowaniu rozumu w tym jego konflikcie
Rozdział IV. O transcendentalnych zadaniach czystego rozumu, o ile one bezwarunkowo muszą się dać rozwiązać
Rozdział V. Sceptyczne przedstawienie pytań kosmologicznych poprzez wszystkie cztery idee transcendentalne
Rozdział VI. Idealizm transcendentalny jako klucz do rozwiązania dialektyki kosmologicznej
Rozdział VII. Krytyczne rozstrzygnięcie kosmologicznego sporu rozumu z samym sobą
Rozdział VIII. Regulatywna zasada czystego rozumu w odniesieniu do idei kosmologicznych
Rozdział IX. O empirycznym stosowaniu regulatywnej zasady rozumu do wszystkich idei kosmologicznych
I. Rozwiązanie kosmologicznej idei zupełności składania się zjawisk na całość świata
II. Rozwiązanie kosmologicznej idei wyczerpującego dzielenia całości danej w naoczności
Zakończenie rozwiązania idei matematyczno-transcendentalnych i wstęp do rozwiązania idei dynamiczno-transcendentalnych
III. Rozwiązanie kosmologicznej idei całości wyprowadzenia zdarzeń w świecie z ich przyczyn
Możliwość przyczynowości przez wolność w połączeniu z ogólnym prawem konieczności przyrody
Objaśnienie kosmologicznej idei wolności w [jej] połączeniu z powszechną koniecznością w przyrodzie
IV. Rozwiązanie kosmologicznej idei całości zależności zjawisk w ich istnieniu w ogóle
Zakończenie całej antynomii czystego rozumu
Poddział III. Ideał czystego rozumu
Rozdział I. O ideale w ogóle
Rozdział II. O ideale transcendentalnym (prototypon transcendentale)
Rozdział III. O argumentach spekulatywnego rozumu stosowanych
w dowodzie istnienia najwyższej istoty
Możliwe są tylko trzy sposoby dowodzenia istnienia Boga
za pomocą rozumu spekulatywnego
Rozdział N. O niemożliwości ontologicznego dowodu istnienia Boga
Rozdział V. O niemożliwości kosmologicznego dowodu istnienia Boga
Odkrycie i wyjaśnienie pozoru dialektycznego we wszystkich
transcendentalnych dowodach istnienia istoty koniecznej
Rozdział VI. O niemożliwości dowodu fizyko-teologicznego
Rozdział VII. Krytyka wszelkiej teologii wypływającej ze spekulatywnych
zasad rozumu
Dodatek do dialektyki transcendentalnej
O regulatywnym stosowaniu idei czystego rozumu
O ostatecznym celu naturalnej dialektyki rozumu ludzkiego
II. Metodologia transcendentalna
Metodologia transcendentalna. Wstęp
Dział I. Dyscyplina czystego rozumu
Rozdział I. Dyscyplina czystego rozumu w stosowaniu dogmatycznym
Rozdział II. Dyscyplina czystego rozumu ze względu na jego użycie polemiczne
O niemożliwości zaspokojenia poróżnionego z sobą czystego
rozumu za pomocą sceptycyzmu
Rozdział III. Dyscyplina czystego rozumu ze względu na hipotezy
Rozdział IV. Dyscyplina czystego rozumu ze względu na jego dowody
Dział II. Kanon czystego rozumu
Rozdział I. O ostatecznym celu czystego użycia naszego rozumu
Rozdział II. O ideale najwyższego dobra jako podstawie określenia
ostatecznego celu czystego rozumu
Rozdział III. O mniemaniu, wiedzy i wierze
Dział IIPodziel się swoją opinią o tej książce..