Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Ugruntowanie metafizyki moralności Dziedzina: Filozofia Autor: Immanuel Kant Inne pozycje autora (5) | O autorze Tłumacz: Paweł Zarychta Seria: Wielkie Dzieła Filozoficzne Miejsce i rok wydania: Kraków 2005 Wydawca: Zielona Sowa Liczba stron: 88 Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-7389-882-4 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 14,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis „Ugruntowanie metafizyki moralności” to rozprawa za wszech miar niezwykła. Dla tych, którzy znają inne najważniejsze prace Kanta, uderzające są już choćby nawet jej niewielkie rozmiary. Obszerne fragmenty pisane są stosunkowo prostym językiem, w książce znajdujemy wiele przykładów, które mają w przystępny sposób zobrazować, jak stawiane przez Kanta tezy odnoszą się do codziennych zdarzeń naszego życia. Wszystko to może sprawiać wrażenie, że mamy do czynienia z pracą popularyzatorską, kierowaną do szerokiej publiczności. W rzeczywistości „Ugruntowanie” dotyka niezwykle subtelnych i najbardziej głębokich kwestii metafizycznych, ponieważ ma w ostateczny sposób uzasadnić możliwość obowiązywania powszechnego prawa moralnego. Paradoks polega jednak na tym, że w kwestiach moralnych - w przeciwieństwie do problemów wiedzy teoretycznej, która z punktu widzenia potocznego doświadczenia może być zupełnie nieczytelna - zdroworozsądkowe rozeznanie i filozoficzne rozumowanie pozostają w najdalej idącej zgodzie.
Sytuacja taka rodzi dwa następstwa, które wyraźnie rzutują na sposób prowadzenia przez Kanta swoich wywodów. Po pierwsze, wypracowane przez filozofię tezy dotyczące moralności dają się stosunkowo łatwo weryfikować przez każdego zdrowo myślącego człowieka. Dlatego nawet najbardziej naukowe wywody muszą mieć związek z potocznym doświadczeniem moralnym. Tym można tłumaczyć fakt, że Kant rozpoczyna „Ugruntowanie” od analizy „pospolitego moralnego poznania” i właściwie nieustannie do „pospolitego poznania” w jakiś sposób się odnosi. Po drugie jednak, istnienie takiego związku może rodzić pokusę, aby prawa moralne wyprowadzać wprost z doświadczenia. Taką możliwość Kant zdecydowanie odrzuca - jego zdaniem w etyce nie można zrobić nic gorszego, niż dążyć do odkrycia praw moralnych przez uogólnianie reguł, które wydają się funkcjonować w życiu codziennym. Stąd drugim - obok ugruntowania obiektywności prawa moralnego - głównym zadaniem tej rozprawy jest uporządkowanie refleksji nad moralnością, to znaczy ukazanie we właściwym świetle związków, jakie zachodzą pomiędzy zdroworozsądkowymi intuicjami moralnymi a etyką, która tak jak nauka operuje twierdzeniami uniwersalnymi i koniecznymi.
Ze WstępuPodziel się swoją opinią o tej książce..