 |
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
   |  |
 Złota myśl Racjonalisty: Nauka jest wielką republiką z wieczystem liberum veto, wedle którego głos jednego uczonego, gdy słuszny, zmusza do posłuchu wszystkich, naturalnie nie zaraz, ale ostatecznie zawsze. Więc w imię tych praw owej wielkiej republiki naukowej, stojącej ponad narodami, państwami, autorytetami, trzeba być cierpliwym. To nie oświata, to nauka. To nie popularyzacja lecz badanie. Jeśli ktoś mniema, że nie ma.. |  |
 |  |
|
|
|
 |
« Ludzie, cytaty Anatol France – genialny, ale wolnomyśliciel Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Godny następca i kontynuator Voltaire’a, któremu dorównywał stylem i bystrością umysłu, wszelako
nieco bardziej sceptycznego wobec otaczającej go rzeczywistości. Wytworny
ironista, wolteriański wolnomyśliciel, uwielbiający uciekać w świat fantazji i karykatury dla charakteryzowania współczesności.
Tak jak i Voltaire, znany jest przede wszystkim pod
pseudonimem literackim. Naprawdę nazywał się Jacques Anatole Thibault. Urodził
się 16 kwietnia 1844 r. w Paryżu, zmarł 12 października 1924 r. w Saint-Cyr-sur-Loire. Uczył się w szkole jezuitów, z której wyniósł sceptycyzm do
religii. Po ukończeniu szkoły nie od razu podjął pracę, choć przez kilka lat -
prowadząc żywot kontemplacyjny i samotny — pracował nad sobą. Za radą matki
postanowił zostać literatem. Zaczynał jako poeta związany z parnasizmem,
aczkolwiek dopiero proza przyniosła mu sławę. Z czasem coraz mocniej angażował
się w problematykę społeczną i polityczną.
Podczas wojny francusko-pruskiej służył w armii. Był
wielkim bibliofilem, początkowo pracował jako bibliotekarz. Jako redaktor
zajmował się również pisaniem wstępów do dzieł klasyków (wydanych później w zbiorze Geniusz łaciński, 1913).
Zaczytywał się wówczas w literaturze starożytnej, która wywarła wielki wpływ na
jego twórczość. To dzięki niezliczonym lekturom stał się wyśmienitym erudytą. Z czasem jednak dystansuje się do życia w książkach („człowiek jest raczej dla
jedzenia lodów, niż dla porównywania starych tekstów" — powie w
Zbrodni Sylwestra Bonnarda).
Drugim fundamentem jego formacji intelektualno-artystycznej
był Voltaire i cały obóz wolteriańczyków.
Jest autorem licznych powieści satyryczno-heroikomicznych
wzorowanych na XVII-wiecznych powiastkach filozoficznych i libertyńskich. W swojej twórczości, zarówno literackiej jak i eseistycznej, głośno krytykował
konwenanse religijno-obyczajowo-społeczne we Francji przełomu XIX i XX wieku.
Chętnie wykorzystywał motywy baśniowe, groteskowe i satyryczne dla ukazania
śmiesznostek dotychczasowych schematów i ludzkich zachowań.
Debiutował pracą krytycznoliteracką o A. de Vigny (1868).
Później tworzył wiersze. Zasadniczą odmianę losu w 1875 r. przyniosła mu
propozycja napisania cyklu artykułów krytycznych dla paryskiej gazety „Le Temps"
na temat współczesnych pisarzy. Dzięki tym artykułom zyskał takie powodzenie, że
już w następnym roku prowadził w gazecie stałą rubrykę, z której teksty zebrał i wydał następnie w pięciotomowym zbiorze „Życie literackie" (1888-1892). W latach
1876-90 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Biblioteki Senatu.
W 1879 r. wydał swoje pierwsze opowiadania -
Jokasta i
Chudy kot. Gdy napisał pierwszą swą
powieść — stał się sławny. Zbrodnia
Sylwestra Bonnard (1881) opowiada o starym uczonym, bibliofilu zagrzebanym w książkach, oderwanym pozornie od życia, którego spotyka przygoda uczuciowa
zmieniająca jego dalsze życie. W powieści tej rozbłysła erudycja i świetny styl
autora, także doskonały sceptycyzm i subtelna ironia. Napisana lekkim stylem,
książka zapoczątkowała nowy gatunek — powieść erudycyjną.
Dzięki niej trafił do znanego w Paryżu salonu artystycznego
Madame de Cayave, której został kochankiem, a z czasem i partnerem, zakańczając
wcześniej swoje sześcioletnie małżeństwo. Leontyna de Cayave odegrała w jego
życiu rolę ogromną rolę — z zamkniętego w czterech ścianach mola książkowego
uczyniła człowieka światowego i zaradnego.
Później pisał już głównie powieści. Wielką popularność
zdobyła powieść o fanatyku religijnym pt.
Tais (1890), „urocza jak piękny sen. Stanowi opowiadanie, które stopniuje
wrażenie do miary niepospolitej i zieje również ironią bardzo wykwintną" (T.
Grabowski). W powieści psychologicznej
Czerwona lilia (1894) daje wyraz swemu epikureizmowi w formie pogodnie
sceptycznego stosunku do świata. Uzupełnia to dziennikiem intelektualnym
Ogród Epikura (1895).
Jedno z najważniejszych jego arcydzieł tego gatunku to
romans filozoficzny — Gospoda pod Królową
Gęsią Nóżką (1893), powieść wzorowana na libertyńskich i satyrycznych
powiastkach XVIII-wiecznych, wyśmiewająca konwenanse obyczajowe oraz religijne
współczesnej Francji. To utwór prezentujący różne światopoglądy, które zostają
ze sobą zderzone i między którymi ma wybierać główny bohater Jakub Rożenek,
który zostaje oddany pod opiekę księdza Hieronima Coignarda, doktora teologii,
licencjata sztuk wyzwolonych, humanisty i miłośnika pisarzy greckich. Wkrótce
edukacją młodzieńca zaczyna się też zajmować lucyferyczny filozof-arystokrata,
Monsieur d'Astarac, poszukujący w księgach przepisów magicznych na cudowne
eliksiry czy kamień filozoficzny. Walka o duszę Jakuba jest jednocześnie walką
dwóch sposobów poznania: racjonalizmu i okultyzmu. Uzupełnieniem dzieła jest
powieść satyryczna gloryfikująca sceptycyzm pt.
Poglądy księdza Hieronima Coignarda
(1893), którego bohaterem jest niewierzący ksiądz-hedonista.
Pisał w tym czasie również nowele, z których najbardziej
znaną jest Prokurator Judei (1892).
Duży wpływ na jego twórczość miała sprawa Dreyfusa, która
trawiła Francję w ostatniej dekadzie XIX w. Dreyfus był oficerem francuskim
żydowskiego pochodzenia, pomówionym o szpiegowanie na rzecz Niemiec, z którymi
Francja wciąż pozostawała w bardzo napiętych stosunkach. Został on sądownie
skazany na zesłanie na podstawie fałszywych dowodów. Uniewinniono go dopiero po
kilkuletnich bojach, które całą Francję rozdarły na dwa nienawidzące się obozy. W tle całej tej sprawy był oczywiście antysemityzm, ale także klerykalizm.
Antysemityzm wzmógł się po bankructwie Union Générale, instytucji finansowej
powiązanej z Kościołem, która zamierzała wyrugować finansjerę znajdującą się w rękach francuskich Żydów.
France był w pierwszym szeregu obrońców Dreyfusa, a skandal
ten uwrażliwił go na problematykę społeczno-polityczną, czego efektem było m.in.
krytyczne ujęcie Rewolucji Francuskiej (Bogowie
łakną krwi), satyryczna historia III Republiki (Historia
współczesna, 1896-1901) czy alegoryczno-karykaturalna historia Francji -
państwa pingwińskiego (Wyspa Pingwinów).
O ile więc zaczynał publikować w pismach konserwatywnych i liberalnych, o tyle z czasem stał się czołowym francuskim intelektualistą
lewicowym. Często przyjmuje się, że sprawa Dreyfusa rozdzieliła jego twórczość
na dwa różne okresy.
Jednym z najważniejszych skutków sprawy Dreyfusa był
konsekwentny rozdział kościoła i państwa oraz francuska
laïcité ucieleśniona w ustawie z 1905
r. Tuż przed uchwaleniem ustawy France wydaje
Kościół i Rzeczpospolitą.
Dziesięć lat później pisze antyreligijną powiastkę
filozoficzną Bunt aniołów, w której
zrewoltowani przeciw wszechwładzy Boga aniołowie zstępują na ziemię i planują
wielką wojnę. Dzieło bodaj najbardziej wolteriańskie z jego repertuaru. Główną
myślą dzieła jest wniosek, że wszystko co najwartościowsze w naszej kulturze
było zawsze efektem buntującego się ducha ludzkiego, który porzucił naiwną wiarę w opiekę lub samodzierżawie jakiegoś nadrzędnego ducha niebieskiego. Dopiero
skonfrontowanie się z brutalnymi siłami natury pozwala nam realnie poprawiać
nasz los na ziemi. Konkluzja ta zarazem streszcza światopogląd samego France’a.
W ostatnich latach swojego życia oddał się głównie
publicystyce. Między innymi, wielokrotnie występował przeciwko rzeziom Ormian w imperium tureckim i głosił poglądy pacyfistyczne.
W roku 1896 przyjęty został w poczet członków Akademii
Francuskiej. Został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla za rok 1921. Według uzasadnienia komisji noblowskiej, otrzymał ją za „błyskotliwe
osiągnięcia literackie wyróżniające się wykwintnością stylu, głębokim humanizmem i prawdziwie galijskim temperamentem". Jeden z członków jury, Erik Axel
Karlfeldt, okrzyknął go ostatnim wielkim klasykiem naszych czasów, a być może
nawet ostatnim Europejczykiem. Dekretem Świętego Oficjum z 31 maja 1922 r. wszystkie jego dzieła umieszczone zostały na Indeksie Ksiąg Zakazanych, pod zarzutem: antyklerykalizmu, krytyki porządku społecznego, wolterianizmu i sceptycyzmu.
Po śmierci urządzono mu państwowy pogrzeb, a w rok po jego
śmierci zaczęło się ukazywać wydanie zbiorowe jego dzieł.
Powszechnie jest uznany za jednego z mistrzów francuskiej
prozy. Przez Josepha Conrada nazwany „księciem prozy". Humanizm France’a wywarł
wpływ na takich pisarzy jak: Marcel Proust, Tomasz Mann, Aldous Huxley, Jean
Paul Sartre czy André Gide.
Jak pisał o nim Dushan Bresky:
„Dla France’a cierpienie i ból są nierozłączne z radością.
Głęboko przeświadczony o nieuchronności ludzkiego losu, France nie oskarża życia i jego niewidzialnego Architekta z egotycznym patosem, jak to czynili niektórzy
romantycy, z bolesnym nihilizmem Pirandella, z nieprzejednaną goryczą Cocteau
czy też ze stoicką powagą Camusa. Nie oskarża go wcale, gdyż przypatruje się
złym i dobrym stronom Stworzenia z czułą melancholią i z pełnym rezygnacji
uśmiechem. Kocha życie za radość i cierpienie, za jego urok i smutne piękno,
którego poszukuje i które udaje mu się w nim odnaleźć. Wydaje się w tym France
podobny Mozartowi, kiedy komponował swoją symfonię koncertującą — płacze i śmieje się obserwując różnobarwność życia i jego nieuchronny koniec."
Inny jego biograf, prof. Tadeusz Grabowski, tak o nim
pisał w 1904:
„W talencie jego jest dowcip, ale i afekt szczery i niekłamany, złośliwość, ale i sympatia, zamiłowanie rzeczy intelektualnych, ale i dar niepośledni obserwacji. Jego rodzaj umysłu jest delikatnym epikureizmem,
który wydobywa ze wszystkiego piękno i rozkosz. Myśli więcej, niż widzi, i tłumaczy treść swych myśli tak oryginalnie, że sama materializacja tej myśli
czaruje swym artyzmem. France jest artystą i ma inteligencję bardzo bogatą,
jasną i wchłaniającą wszelkie idee z łatwością. Nikt, tak jak on, nie umie
wyrażać się krótko, a zostawiać wrażenie długie i piękne."
Wszystkie najważniejsze dzieła France’a przełożone zostały
na język polski. Zaliczają się też do najczęściej wydawanych polskich tłumaczeń
(każda prawie książka miała dotąd po kilka wydań). W Polsce France był wydawany
nieprzerwanie od początku XX w., obficie w okresie II RP i PRL. Po 1989 r.
kolejne wydania genialnej prozy France’a zamarły. Lista lektur wypchana jest
księżmi, na czele z grafomańskimi elukubracjami Karola Wojtyły i Stefana
Wyszyńskiego. Proza Noblisty-sceptyka jest wprawdzie genialna, ale zaiste nie da
się po niej traktować poważnie wynurzeń naszych literatów w sutannach.
Najważniejsze dzieła:
- Jokasta (1879, wyd. pol. 1968)
- Zbrodnia
Sylwestra Bonnard (1881, wyd. pol. 1922, 1931, 1949, 1959, 1983, 1996, 2005)
- Les Désirs de Jean Servien
(1882)
- Zazulka (1883, wyd. pol. 1915, 1981, 1983, 2002)
- Pamiętnik mego przyjaciela (1885, wyd. pol. 1911,
1935, 1949)
- Nasze dzieci. Opowieści z miasta i ze wsi (1887,
wyd. pol. 1922)
- Na kwiaty: książeczka dla dzieci (wyd. pol. 1907)
- Balthasar (1889), na język polski przetłumaczono
opowiadanie Laeta Aecilia
- Tais
(1890, wyd. pol. 1906, 1922, 1923, 1925, 1927, 1931)
- Kuglarz Najświętszej Panienki i inne nowelki
(1892, wyd. pol. 1923)
- Gospoda
pod Królową Gęsią Nóżką (1892, wyd. pol. 1904, 1923, 1931, 1950, 1966, 1975,
2006)
- Gospoda pod Królową Gęsią Nóżką: życie i czyny
księdza Hieronima Coingarda (wyd. pol. 1924)
- Poglądy
księdza Hieronima Coignarda (1893, wyd. pol. 1922, 1958, 1966)
- Czerwona lilia (1894, wyd. pol. 1921, 1960)
- Ogród Epikura (1895, wyd. pol. 1922)
- Le Puits de Sainte Claire (1895), na język polski
przetłumaczono jedynie opowiadanie Święty satyr (1922) oraz Tajemnica krwi
(1923)
- Historia
współczesna (wyd. pol. 1956):
- W cieniu
wiązów (1897, wyd. pol. 1909, 1923, 1931, 1949)
- Manekin
trzcinowy (1897, wyd. pol. 1909, 1910, 1931, 1949)
- Pierścień z ametystem (1899, wyd. pol. 1910, 1923, 1932, 1949)
- Pan
Bergeret w Paryżu (1901, wyd. pol. 1950)
- Crainquebille (1901, wyd. pol. 1923, 1972, 1975)
- Clio (1900, wyd. pol. 1901)
- Nieskazitelni sędziowie i inne opowieści (1902,
wyd. pol. 1950)
- Opinions sociales (1902)
- Historia komiczna (1903, wyd. pol. 1904, 1922,
1962, 1993)
- Śpiewak z Kymei (wyd. pol. 1905)
- Le Parti noir (1904)
- Kościół i Rzeczpospolita (1904, wyd. pol. 1907,
1911, 1959)
- Wybór pism (wyd. pol. 1904)
- Na białym kamieniu (1905, wyd. pol. 1905, 1955)
- Nowele (wyd. pol. 1905)
- Pisma krytyczne (wyd. pol. 1907)
- Wyspa
pingwinów (1908, wyd. pol. 1909, 1923, 1931, 1987)
- Powiastki Kuby Kręcirożna (1908, wyd. pol. 1926)
- Komedia o człowieku który zaślubił niemowę (1908,
wyd. pol. 1912, 1922)
- Siedem żon Sinobrodego, tudzież inne opowieści
cudowne (1909, wyd. pol. 1922)
- Bogowie
łakną krwi (1912, wyd. pol. 1912, 1923, 1931, 1959, 1985)
- Bunt
aniołów (1914, wyd. pol. 1918, 1922, 1986)
- Wiosna życia: powieść (wyd. pol. 1923)
- Piotruś (1918, wyd. pol. 1920)
- La Vie en fleur (1922)
- Ironie (wyd. pol. 1925)
« Ludzie, cytaty (Publikacja: 11-09-2009 Ostatnia zmiana: 12-09-2009)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6781 |
 |