|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Ludzie, cytaty Anatol France – genialny, ale wolnomyśliciel Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Godny następca i kontynuator Voltaire’a, któremu dorównywał stylem i bystrością umysłu, wszelako
nieco bardziej sceptycznego wobec otaczającej go rzeczywistości. Wytworny
ironista, wolteriański wolnomyśliciel, uwielbiający uciekać w świat fantazji i karykatury dla charakteryzowania współczesności. Tak jak i Voltaire, znany jest przede wszystkim pod
pseudonimem literackim. Naprawdę nazywał się Jacques Anatole Thibault. Urodził
się 16 kwietnia 1844 r. w Paryżu, zmarł 12 października 1924 r. w Saint-Cyr-sur-Loire. Uczył się w szkole jezuitów, z której wyniósł sceptycyzm do
religii. Po ukończeniu szkoły nie od razu podjął pracę, choć przez kilka lat -
prowadząc żywot kontemplacyjny i samotny — pracował nad sobą. Za radą matki
postanowił zostać literatem. Zaczynał jako poeta związany z parnasizmem,
aczkolwiek dopiero proza przyniosła mu sławę. Z czasem coraz mocniej angażował
się w problematykę społeczną i polityczną.
Podczas wojny francusko-pruskiej służył w armii. Był
wielkim bibliofilem, początkowo pracował jako bibliotekarz. Jako redaktor
zajmował się również pisaniem wstępów do dzieł klasyków (wydanych później w zbiorze Geniusz łaciński, 1913).
Zaczytywał się wówczas w literaturze starożytnej, która wywarła wielki wpływ na
jego twórczość. To dzięki niezliczonym lekturom stał się wyśmienitym erudytą. Z czasem jednak dystansuje się do życia w książkach („człowiek jest raczej dla
jedzenia lodów, niż dla porównywania starych tekstów" — powie w
Zbrodni Sylwestra Bonnarda).
Drugim fundamentem jego formacji intelektualno-artystycznej
był Voltaire i cały obóz wolteriańczyków.
Jest autorem licznych powieści satyryczno-heroikomicznych
wzorowanych na XVII-wiecznych powiastkach filozoficznych i libertyńskich. W swojej twórczości, zarówno literackiej jak i eseistycznej, głośno krytykował
konwenanse religijno-obyczajowo-społeczne we Francji przełomu XIX i XX wieku.
Chętnie wykorzystywał motywy baśniowe, groteskowe i satyryczne dla ukazania
śmiesznostek dotychczasowych schematów i ludzkich zachowań.
Debiutował pracą krytycznoliteracką o A. de Vigny (1868).
Później tworzył wiersze. Zasadniczą odmianę losu w 1875 r. przyniosła mu
propozycja napisania cyklu artykułów krytycznych dla paryskiej gazety „Le Temps"
na temat współczesnych pisarzy. Dzięki tym artykułom zyskał takie powodzenie, że
już w następnym roku prowadził w gazecie stałą rubrykę, z której teksty zebrał i wydał następnie w pięciotomowym zbiorze „Życie literackie" (1888-1892). W latach
1876-90 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Biblioteki Senatu.
W 1879 r. wydał swoje pierwsze opowiadania -
Jokasta i
Chudy kot. Gdy napisał pierwszą swą
powieść — stał się sławny. Zbrodnia
Sylwestra Bonnard (1881) opowiada o starym uczonym, bibliofilu zagrzebanym w książkach, oderwanym pozornie od życia, którego spotyka przygoda uczuciowa
zmieniająca jego dalsze życie. W powieści tej rozbłysła erudycja i świetny styl
autora, także doskonały sceptycyzm i subtelna ironia. Napisana lekkim stylem,
książka zapoczątkowała nowy gatunek — powieść erudycyjną.
Dzięki niej trafił do znanego w Paryżu salonu artystycznego
Madame de Cayave, której został kochankiem, a z czasem i partnerem, zakańczając
wcześniej swoje sześcioletnie małżeństwo. Leontyna de Cayave odegrała w jego
życiu rolę ogromną rolę — z zamkniętego w czterech ścianach mola książkowego
uczyniła człowieka światowego i zaradnego.
Później pisał już głównie powieści. Wielką popularność
zdobyła powieść o fanatyku religijnym pt.
Tais (1890), „urocza jak piękny sen. Stanowi opowiadanie, które stopniuje
wrażenie do miary niepospolitej i zieje również ironią bardzo wykwintną" (T.
Grabowski). W powieści psychologicznej
Czerwona lilia (1894) daje wyraz swemu epikureizmowi w formie pogodnie
sceptycznego stosunku do świata. Uzupełnia to dziennikiem intelektualnym
Ogród Epikura (1895).
Jedno z najważniejszych jego arcydzieł tego gatunku to
romans filozoficzny — Gospoda pod Królową
Gęsią Nóżką (1893), powieść wzorowana na libertyńskich i satyrycznych
powiastkach XVIII-wiecznych, wyśmiewająca konwenanse obyczajowe oraz religijne
współczesnej Francji. To utwór prezentujący różne światopoglądy, które zostają
ze sobą zderzone i między którymi ma wybierać główny bohater Jakub Rożenek,
który zostaje oddany pod opiekę księdza Hieronima Coignarda, doktora teologii,
licencjata sztuk wyzwolonych, humanisty i miłośnika pisarzy greckich. Wkrótce
edukacją młodzieńca zaczyna się też zajmować lucyferyczny filozof-arystokrata,
Monsieur d'Astarac, poszukujący w księgach przepisów magicznych na cudowne
eliksiry czy kamień filozoficzny. Walka o duszę Jakuba jest jednocześnie walką
dwóch sposobów poznania: racjonalizmu i okultyzmu. Uzupełnieniem dzieła jest
powieść satyryczna gloryfikująca sceptycyzm pt.
Poglądy księdza Hieronima Coignarda
(1893), którego bohaterem jest niewierzący ksiądz-hedonista.
Pisał w tym czasie również nowele, z których najbardziej
znaną jest Prokurator Judei (1892).
Duży wpływ na jego twórczość miała sprawa Dreyfusa, która
trawiła Francję w ostatniej dekadzie XIX w. Dreyfus był oficerem francuskim
żydowskiego pochodzenia, pomówionym o szpiegowanie na rzecz Niemiec, z którymi
Francja wciąż pozostawała w bardzo napiętych stosunkach. Został on sądownie
skazany na zesłanie na podstawie fałszywych dowodów. Uniewinniono go dopiero po
kilkuletnich bojach, które całą Francję rozdarły na dwa nienawidzące się obozy. W tle całej tej sprawy był oczywiście antysemityzm, ale także klerykalizm.
Antysemityzm wzmógł się po bankructwie Union Générale, instytucji finansowej
powiązanej z Kościołem, która zamierzała wyrugować finansjerę znajdującą się w rękach francuskich Żydów.
France był w pierwszym szeregu obrońców Dreyfusa, a skandal
ten uwrażliwił go na problematykę społeczno-polityczną, czego efektem było m.in.
krytyczne ujęcie Rewolucji Francuskiej (Bogowie
łakną krwi), satyryczna historia III Republiki (Historia
współczesna, 1896-1901) czy alegoryczno-karykaturalna historia Francji -
państwa pingwińskiego (Wyspa Pingwinów).
O ile więc zaczynał publikować w pismach konserwatywnych i liberalnych, o tyle z czasem stał się czołowym francuskim intelektualistą
lewicowym. Często przyjmuje się, że sprawa Dreyfusa rozdzieliła jego twórczość
na dwa różne okresy.
Jednym z najważniejszych skutków sprawy Dreyfusa był
konsekwentny rozdział kościoła i państwa oraz francuska
laïcité ucieleśniona w ustawie z 1905
r. Tuż przed uchwaleniem ustawy France wydaje
Kościół i Rzeczpospolitą.
Dziesięć lat później pisze antyreligijną powiastkę
filozoficzną Bunt aniołów, w której
zrewoltowani przeciw wszechwładzy Boga aniołowie zstępują na ziemię i planują
wielką wojnę. Dzieło bodaj najbardziej wolteriańskie z jego repertuaru. Główną
myślą dzieła jest wniosek, że wszystko co najwartościowsze w naszej kulturze
było zawsze efektem buntującego się ducha ludzkiego, który porzucił naiwną wiarę w opiekę lub samodzierżawie jakiegoś nadrzędnego ducha niebieskiego. Dopiero
skonfrontowanie się z brutalnymi siłami natury pozwala nam realnie poprawiać
nasz los na ziemi. Konkluzja ta zarazem streszcza światopogląd samego France’a.
W ostatnich latach swojego życia oddał się głównie
publicystyce. Między innymi, wielokrotnie występował przeciwko rzeziom Ormian w imperium tureckim i głosił poglądy pacyfistyczne.
W roku 1896 przyjęty został w poczet członków Akademii
Francuskiej. Został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla za rok 1921. Według uzasadnienia komisji noblowskiej, otrzymał ją za „błyskotliwe
osiągnięcia literackie wyróżniające się wykwintnością stylu, głębokim humanizmem i prawdziwie galijskim temperamentem". Jeden z członków jury, Erik Axel
Karlfeldt, okrzyknął go ostatnim wielkim klasykiem naszych czasów, a być może
nawet ostatnim Europejczykiem. Dekretem Świętego Oficjum z 31 maja 1922 r. wszystkie jego dzieła umieszczone zostały na Indeksie Ksiąg Zakazanych, pod zarzutem: antyklerykalizmu, krytyki porządku społecznego, wolterianizmu i sceptycyzmu.
Po śmierci urządzono mu państwowy pogrzeb, a w rok po jego
śmierci zaczęło się ukazywać wydanie zbiorowe jego dzieł.
Powszechnie jest uznany za jednego z mistrzów francuskiej
prozy. Przez Josepha Conrada nazwany „księciem prozy". Humanizm France’a wywarł
wpływ na takich pisarzy jak: Marcel Proust, Tomasz Mann, Aldous Huxley, Jean
Paul Sartre czy André Gide.
Jak pisał o nim Dushan Bresky:
„Dla France’a cierpienie i ból są nierozłączne z radością.
Głęboko przeświadczony o nieuchronności ludzkiego losu, France nie oskarża życia i jego niewidzialnego Architekta z egotycznym patosem, jak to czynili niektórzy
romantycy, z bolesnym nihilizmem Pirandella, z nieprzejednaną goryczą Cocteau
czy też ze stoicką powagą Camusa. Nie oskarża go wcale, gdyż przypatruje się
złym i dobrym stronom Stworzenia z czułą melancholią i z pełnym rezygnacji
uśmiechem. Kocha życie za radość i cierpienie, za jego urok i smutne piękno,
którego poszukuje i które udaje mu się w nim odnaleźć. Wydaje się w tym France
podobny Mozartowi, kiedy komponował swoją symfonię koncertującą — płacze i śmieje się obserwując różnobarwność życia i jego nieuchronny koniec."
Inny jego biograf, prof. Tadeusz Grabowski, tak o nim
pisał w 1904:
„W talencie jego jest dowcip, ale i afekt szczery i niekłamany, złośliwość, ale i sympatia, zamiłowanie rzeczy intelektualnych, ale i dar niepośledni obserwacji. Jego rodzaj umysłu jest delikatnym epikureizmem,
który wydobywa ze wszystkiego piękno i rozkosz. Myśli więcej, niż widzi, i tłumaczy treść swych myśli tak oryginalnie, że sama materializacja tej myśli
czaruje swym artyzmem. France jest artystą i ma inteligencję bardzo bogatą,
jasną i wchłaniającą wszelkie idee z łatwością. Nikt, tak jak on, nie umie
wyrażać się krótko, a zostawiać wrażenie długie i piękne."
Wszystkie najważniejsze dzieła France’a przełożone zostały
na język polski. Zaliczają się też do najczęściej wydawanych polskich tłumaczeń
(każda prawie książka miała dotąd po kilka wydań). W Polsce France był wydawany
nieprzerwanie od początku XX w., obficie w okresie II RP i PRL. Po 1989 r.
kolejne wydania genialnej prozy France’a zamarły. Lista lektur wypchana jest
księżmi, na czele z grafomańskimi elukubracjami Karola Wojtyły i Stefana
Wyszyńskiego. Proza Noblisty-sceptyka jest wprawdzie genialna, ale zaiste nie da
się po niej traktować poważnie wynurzeń naszych literatów w sutannach.
Najważniejsze dzieła:
- Jokasta (1879, wyd. pol. 1968)
- Zbrodnia
Sylwestra Bonnard (1881, wyd. pol. 1922, 1931, 1949, 1959, 1983, 1996, 2005)
- Les Désirs de Jean Servien
(1882)
- Zazulka (1883, wyd. pol. 1915, 1981, 1983, 2002)
- Pamiętnik mego przyjaciela (1885, wyd. pol. 1911,
1935, 1949)
- Nasze dzieci. Opowieści z miasta i ze wsi (1887,
wyd. pol. 1922)
- Na kwiaty: książeczka dla dzieci (wyd. pol. 1907)
- Balthasar (1889), na język polski przetłumaczono
opowiadanie Laeta Aecilia
- Tais
(1890, wyd. pol. 1906, 1922, 1923, 1925, 1927, 1931)
- Kuglarz Najświętszej Panienki i inne nowelki
(1892, wyd. pol. 1923)
- Gospoda
pod Królową Gęsią Nóżką (1892, wyd. pol. 1904, 1923, 1931, 1950, 1966, 1975,
2006)
- Gospoda pod Królową Gęsią Nóżką: życie i czyny
księdza Hieronima Coingarda (wyd. pol. 1924)
- Poglądy
księdza Hieronima Coignarda (1893, wyd. pol. 1922, 1958, 1966)
- Czerwona lilia (1894, wyd. pol. 1921, 1960)
- Ogród Epikura (1895, wyd. pol. 1922)
- Le Puits de Sainte Claire (1895), na język polski
przetłumaczono jedynie opowiadanie Święty satyr (1922) oraz Tajemnica krwi
(1923)
- Historia
współczesna (wyd. pol. 1956):
- W cieniu
wiązów (1897, wyd. pol. 1909, 1923, 1931, 1949)
- Manekin
trzcinowy (1897, wyd. pol. 1909, 1910, 1931, 1949)
- Pierścień z ametystem (1899, wyd. pol. 1910, 1923, 1932, 1949)
- Pan
Bergeret w Paryżu (1901, wyd. pol. 1950)
- Crainquebille (1901, wyd. pol. 1923, 1972, 1975)
- Clio (1900, wyd. pol. 1901)
- Nieskazitelni sędziowie i inne opowieści (1902,
wyd. pol. 1950)
- Opinions sociales (1902)
- Historia komiczna (1903, wyd. pol. 1904, 1922,
1962, 1993)
- Śpiewak z Kymei (wyd. pol. 1905)
- Le Parti noir (1904)
- Kościół i Rzeczpospolita (1904, wyd. pol. 1907,
1911, 1959)
- Wybór pism (wyd. pol. 1904)
- Na białym kamieniu (1905, wyd. pol. 1905, 1955)
- Nowele (wyd. pol. 1905)
- Pisma krytyczne (wyd. pol. 1907)
- Wyspa
pingwinów (1908, wyd. pol. 1909, 1923, 1931, 1987)
- Powiastki Kuby Kręcirożna (1908, wyd. pol. 1926)
- Komedia o człowieku który zaślubił niemowę (1908,
wyd. pol. 1912, 1922)
- Siedem żon Sinobrodego, tudzież inne opowieści
cudowne (1909, wyd. pol. 1922)
- Bogowie
łakną krwi (1912, wyd. pol. 1912, 1923, 1931, 1959, 1985)
- Bunt
aniołów (1914, wyd. pol. 1918, 1922, 1986)
- Wiosna życia: powieść (wyd. pol. 1923)
- Piotruś (1918, wyd. pol. 1920)
- La Vie en fleur (1922)
- Ironie (wyd. pol. 1925)
« Ludzie, cytaty (Publikacja: 11-09-2009 Ostatnia zmiana: 12-09-2009)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6781 |
|