|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe
Czy trwały pokój w Syrii i Iraku jest możliwy? cz. 3 [3] Autor tekstu: Adam Pawłowski
2.
Konstytucja Rojavy
Inną zaawansowaną demokracją, którą miała
się stać wedle planów Waszyngtonu Republika Iraku, okazała się niewykończonym
zupełnie projektem. Niektóre bardzo postępowe prawa nadające oficjalną równość
wszystkim terytoriom i mniejszościom etnicznym, musiały zostać usunięte wraz z postępującym rozkładem państwa, właśnie na ziemiach mniejszości, która
dominowała kiedyś w tym kraju.
Dlatego też za najbardziej postępową
demokrację regionu pod względem ustawy zasadniczej i praw jednostek, uważam tę
część Syrii, która wedle uchwalonej konstytucji 2014 roku i aktualizowanej w 2016, jest zwana teraz Federacją Czterech Kantonów Rojavy. Postaram się
udowodnić takie założenie. Nie chcę jednak poprzez skupienie się tak
szczególne na tym niecodziennym i młodym tworze czynić z tej pracy dzieła o jakiejkolwiek treści propagandowej, lub wyrażać zbyt pozytywną i nie obiektywną
opinię. Jednak poprzez określone wymogi ilościowe tej pracy, oraz aby nie czynić
jej przydługim przedstawieniem regionu, chcę zaprezentować ten twór
polityczno-prawny jako najbardziej kontrastowy do państwa reżimu Syryjskiego,
Republiki Iraku, oraz opartych na powiązaniach wciąż jeszcze istniejących na
poziomie plemion w części sunnickiej Syrii i Iraku, oraz nawet do rebeliantów,
których siły poza FSA składają się w coraz większej ilości ze zwolenników ściśle
konserwatywnego Islamu o zabarwieniu wahhabickim. Opisuję więc Federację Rojavy
jako próbę podkreślenia ogromnych różnic pomiędzy podmiotami i partiami
posiadającymi dziś główne wpływy na terenie Syrii i Iraku, tak wielkich różnic
które z mojego punktu widzenia sprawiają, iż pozostawienie zarówno Syrii jak i Iraku w niezmienionym kształcie, jest właściwie skazane na całkowitą klęskę, lub w razie pozostawienia ich w stanie obecnym — w perspektywie kilku lat
doprowadzenia do wybuchu kolejnych konfliktów wewnętrznych w obu krajach. Mówiąc
krótko, chcę poprzez opisanie prawa w najbardziej skrajnym regionie wykazać, że
istniejące zbyt głębokie podziały ideologiczne przekładają się na to czego będę
bronił w zasadniczej tezie tej pracy — na fakt, iż pokój w Syrii i Iraku jest
możliwy, lecz tylko w przypadku zerwania dziś istniejących granic i ustanowienia
ich na nowo. Odpowiedzi na pytanie dlaczego jedynie te dwa państwa są na tyle
wyjątkowe, że rewizja granic mogłaby zakończyć się sukcesem, w przeciwności do
innych państw bliskiego wschodu i północnej Afryki jak Jordania, terytoria
półwyspu Arabskiego, czy Egipt, udzielę w ostatnich zdaniach niniejszej pracy.
Poza preambułą gwarantującą wszystkim grupom
etnicznym i religijnym równe prawa jednostki, oraz zaznaczającą iż wszystkie
podmioty tego państwa mają równy udział w zarządzaniu nim, „Charter of the
social contract in Rojava", czyli inaczej konstytucja Rojavy, stanowi w artykule
12, iż decyzją parlamentu Federacja Rojavy pozostaje częścią przyszłej, mającej
nadejść po wojnie Federacji Syrii, jednakże jeżeli do takiej nie dojdzie, lub
obecna sytuacja granic ulegnie zmianom, wtedy ludność w wyborach bezpośrednich
Rojavy, rezerwuje sobie prawo do ogłoszenia niezależności i niepodległości jej
terytorium. Zatem należy zauważyć, iż mimo swej daleko idącej innowacyjności
Rojava, nie idzie tak daleko, aby od razu stanowić o swojej niepodległości. Choć
to może również wynikać raczej z chłodnej oceny obecnej sytuacji politycznej,
niż z chęci zachowania całości terytorialnej Syrii.
W artykule 18 znajdujemy przyznanie
obywatelom Federacji, tzw. prawa „nulla poena sine lege".
Jednakże znacznie dla nas ważniejszy jest
artykuł 22, który stanowi, iż integralną częścią całej konstytucji i nieodmiennie z nią połączoną jest Powszechna Deklaracja Praw Człowieka UN z roku
1948. W państwach z większością Muzułmańską za obowiązująca deklarację praw
człowieka, nie uznaje się tej powszechnej, tzw. UNHR, która reguluje wolność
sumienia, wolność i równość wobec prawa obu płci, oraz swobodę religii i jej
zmieniania, lecz przyjmuje się tzw. CDHRI. Ta ostatnia została uchwalona w stolicy Egiptu, w roku 1990 i jak już zostało wspomniane, jest podstawową kartą z zakresie praw człowieka dla państw członkowskich OIC (Organisation of Islamic
Cooperation) poza być może Turcją. Ta sama deklaracja, jest odpowiedzią grupy
OIC, na deklarację UNHR, oraz wprowadza wiele zmian w prawach człowieka, tak aby
były one utrzymane w duchu Islamu i prawa shariatu. Poza więc wprowadzeniem
ponownie kary śmierci w sposób przepisany przez sharia, stanowi, iż każdy jest
wolny, również wolny do wyrażania swojej opinii, ale tylko w sposób zgodny
również z prawem sharia (dodatkowo zabraniając rozpowszechniania informacji
mogących doprowadzić do osłabienia wiary jednostki), oraz anuluje równość wobec
wprawa kobiety i mężczyzny, posługując się terminologią „równości", celowo
omijając „wobec prawa". Tym samym przewiduje inne zasady dziedziczenia (zgodne z sharia) dla kobiety i dla mężczyzny, inny wiek dorosłości dla kobiety i mężczyzny. Nierówne prawa dla kobiety i mężczyzny w takich kolejnych gestiach
jak możliwość zawarcia związku z nie-Muzułmaninem, możliwość zawarcia związku z więcej niż jednym partnerem, oraz nierówne prawa kobiety i mężczyzny w zakresie
możliwości i przebiegu rozwodu.
Ten sam artykuł 22 poprzez uznanie za
dominującą i jedyną właściwą kartę z 1948 roku, znosi obowiązującą w Syrii
„Kartę Kairską" (CDHRI) na terenie Federacji Rojava. Ta zmiana wynika z równościowej i daleko idącej w zakresie zrównania w prawach płci zawartej w ideologii Abdullaha Ocalan'a w warunkach ustanowienia przewidzianej przez niego
socjalistycznej demokracji bezpośredniej, która w niektórych z opublikowanych
przez niego tekstach może zaistnieć wtedy i tylko wtedy, gdy jednocześnie dokona
się rewolucja kobiet w świecie Bliskiego Wschodu. Bez tej równolegle
postępującej rewolucji idee demokracji nigdy nie mogą i nie zostaną wcielone na
stałe.[115]
Kolejne artykuły warte wymienienia to
artykuł 24, 25 paragraf a) i b) oraz artykuł 26, który zgodnie z duchem artykułu
22, zapewnia każdemu obywatelowi całkowitą wolność sumienia (chyba, że koliduje
one z prawem, wtedy zgodnie z ustawą zasadniczą prawo stoi ponad zasadami
religijnymi), wolność od jakichkolwiek tortur fizycznych i psychicznych, dodajmy
również w wypadku sytuacji wyjątkowej, oraz znosi karę śmierci jako
rozporządzenie nie podlegające zmianom, bez jednoczesnej zmiany całej
konstytucji.
Dalsze prawa kobiet, które poza
podkreśleniem równości płci w prawie, są również podkreślane explicite w kolejnych artykułach, aby zapewnić dokonanie się rewolucji dwoma sposobami:
oddolnie (poprzez komuny kobiece prowadzące daleko zakrojoną edukację kobiet ze
wszystkich warstw, religii i każdej grupy etnicznej i tworzenie oddziałów
obronnych tylko kobiecych i oddziałów policji tylko kobiecych, jednocześnie
zapewniając iż każda płeć ma mieć 40% przedstawicielstwa w obu siłach jako
ostateczny cel), oraz odgórnie poprzez nakładanie już w konstytucji
zagwarantowanego przynajmniej 40% udziału w rządzie każdej z płci,[116] a także wymienienie oddzielnie praw kobiet, aby nikt nie mógł ich podważać
poprzez zawarcie ich jedynie „implicite".
Do tych artykułów należą artykuł 26 i 27,
które stanowią tak daleko idące równouprawnienie, które wykracza nawet czasami
poza to równouprawnienie, które znamy z najbardziej postępowych krajów zachodu,
jak chociażby Stanów Zjednoczonych. Poza oczywiście zapewnieniem kobietom
równości w rodzinie (na zasadzie partnerskiej), równości w instytucjach życia
społecznego jak i publicznego, zapewnia takie rzeczy jak wolność do zrzeszania
się towarzystw kobiecych występujących przeciw jakiejkolwiek dyskryminacji i tworzących poprzez zrzeszenia odpowiedniej siły nacisku na rząd (jest to
reminiscencja ruchu sufrażystek, którą próbuje się przełożyć na możliwości
Bliskiego Wschodu i pomóc powoływać odgórnie i to przez samą (sic!)
konstytucję). Kolejny artykuł wprowadza także uzupełnienie o równości płac dla
kobiet i mężczyzn, czyli coś, co jeszcze w dużej części państw Zachodu jest dziś
debatowane i przeprowadzane z większym lub mniejszym sukcesem. Oczywiście należy
podkreślić ponownie, iż jest to jedynie kontekst tzw. „przypadku idealnego"
czyli zakładania, iż rzeczywistość na miejscu jest taka jaka obowiązuje w wyniku
odczytywania litery prawa.
Artykuł 29, podobnie jak artykuł 26,
nieodwołalnie zabrania wykorzystywania do pracy dzieci obu płci do roku
uzyskania przez nie pełnoletności, który z duchem artykułu 49 wyznaczony jest
dla obu płci na ukończenie 18 lat. Ten sam artykuł z tą samą surowością
wprowadza zasadę, iż to prawo jednocześnie nie może zostać pogwałcone przez
żadne tradycje, ani religię i w przypadku kolizji zasad moralnych, wynikających z religii, czy tradycji mniejszości etnicznych, przeważa zawsze wyższość ustawy
zasadniczej i ogranicza w tym kontekście artykuły dotyczące wolności religijnej,
ponieważ zamyka jakiekolwiek możliwości zawiązania związku przez obie płcie
przed ukończeniem 18 roku życia prawnie legalnego związku, a dokonanie takiego
jest uważane za nie pociągające żadnych skutków w prawie i zwyczajnie uważane za
nieistniejące.[117]
Artykuły 33 i 37 wprowadzają odpowiednio
wolność prasy, również tej nieprzychylnej rządowi, osobom publicznym, partiom
jak i religii; cenzura zostaje ograniczona do minimum, drugi zaś z artykułów
wprowadza zgodnie z odpowiednią ustawą UN o uchodźctwie wolność do przekraczania
granic Federacji dla osób szukających schronienia na jej terytorium na czas tak
długi, jak będzie to wymagane przez jednostkę. Dodatkowo wprowadza brak potrzeby
starania się o uzyskanie azylu; ten zostaje przyznany automatycznie przez fakt
przekroczenia granicy państwa, o ile zamierzenia jednostki nie są skierowane
przeciw konstytucji Federacji.
Artykuły 39 i 43 przyznają obywatelom
swobodę poruszania się i osiedlania w każdym miejscu i w każdym z czterech
kantonów Federacji oraz zabezpieczają prawo do nienaruszalności dóbr prywatnych
za wyjątkami stanowionymi przez prawo.
Artykuł 42 wprowadza zasadę zgodną z duchem
demokracji socjalistycznej i konfederacyjnej głoszonej przez Ocalan'a, głoszącą
„To each according to his contribution". Dodatkowo wprowadza zasadę, iż
uniwersytety i inne ośrodki edukacji powinny wspierać ze wszystkich sił
nauczanie krytycznego myślenia na temat każdej z doktryn, a także wzrastania w duchu sceptycyzmu i logicznego myślenia opartego na najnowszych osiągnięciach
technologii i nauki. Te dwie ostatnie powinny być rozwijane i traktowane jako
moralna powinność każdego z obywateli.
1 2 3 4 5 6 7 Dalej..
« Stosunki międzynarodowe (Publikacja: 01-12-2016 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10068 |
|