|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
Dlaczego Europa Zachodnia poparła stan wojenny w Polsce [3] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Partyjni ideowcy odnosili
się do tego kroku z wrogością. Po złożeniu wniosku o przyjęcie do IMF w „Żołnierzu Wolności", gazecie Ludowego Wojska Polskiego, uznawanej za drugą obok
„Trybuny Ludu" tubę władzy komunistycznej, ukazał się ostry atak na politykę
rządową, podnoszący, że członkostwo w IMF wepchnie Polskę w ręce
„kapitalistycznych pożeraczy pieniędzy". Zamiast tego Polska Ludowa ma do
dyspozycji instytucje finansowe RWPG, będące odpowiednikiem IMF oraz Banku
Światowego: Międzynarodowy Bank Współpracy Ekonomicznej oraz Międzynarodowy Bank
Inwestycyjny. New York Times
wskazywał,
że Polska może przystąpić do IMF, ponieważ ze względu na wojnę w Afganistanie
Moskwa zabiega na Zachodzie o pokazanie swej umiarkowanej twarzy, Breżniew chce
pokazać, że nie zamyka się przed Zachodem, lecz to Reagan zamyka Zachód przed
ZSRR. Wskazywano też, że dzięki członkostwu może zostać zapoczątkowana
„zachodnia orientacja polskiej gospodarki".
Takie już plany snuto
otwarcie tuż przed zaprowadzeniem stanu wojennego. Stan wojenny zawiesił
wprawdzie rozpatrzenie tego wniosku na kilka lat, lecz każdego roku od 1981
negocjacje z zachodnimi bankami szły pozytywnie.
2. Formatowanie opozycji i nomenklatury
1982-1983
Głosi się dziś, że
Solidarność chciała w Polsce system zachodni, podczas kiedy komuniści
chcieli system wschodni. Jest to oczywiście bajeczka. Pewną wiedzę na temat
kapitalizmu mieli w Polsce jedynie komuniści zajmujący się handlem
międzynarodowym, uczestniczyli bowiem w międzynarodowym rynku, poznali pewne
jego szanse i ryzyka. Solidarność postulowała zupełnie co innego: stworzenie
prawdziwego socjalizmu. W 1980 Solidarność kojarzyła się jako ruch na rzecz nie
obalenia socjalizmu, ale jego wzmocnienia. Postulaty sierpniowe nie domagały się w Polsce kapitalizmu, lecz usunięcia jego zalążków i wzmocnienia realnego
socjalizmu: znieść ceny komercyjne i sprzedaż za dewizy w tzw. eksporcie
wewnętrznym, podnieść wynagrodzenie, realizować pełne zaopatrzenie rynku
wewnętrznego w artykuły żywnościowe, a eksportować tylko i wyłącznie nadwyżki,
znieść przywileje dla partyjniaków i esbeków, obniżyć wiek emerytalny do 50 lat
dla kobiet i 55 dla mężczyzn, zrównać renty i emerytury starego portfela do
poziomu aktualnie wypłacanych, zapewnić pełną opiekę medyczną osobom pracującym,
podnieść liczbę miejsc w żłobkach i przedszkolach, wprowadzić urlop macierzyński
płatny przez okres 3 lat, wprowadzić wszystkie soboty wolne od pracy — to była
pierwsza Solidarność.
Stan wojenny stał się
okresem dwojakiego formatowania: rozbrojenie socjalistycznej Solidarności oraz
kapitalistyczne uświadomienie towarzyszy. Głównym skutkiem stanu wojennego stało
się takie sformatowanie ruchu solidarnościowego, że jego stery przejęli ci,
którzy nie stanowili konkurencji politycznej. Chodziło zatem o odsunięcie na
margines tych liderów, którzy byli „radykałami", czyli dążyli do przejęcia
władzy socjalistycznej. Albo inaczej: chodziło o takie zinfiltrowanie ruchu
solidarnościowego, by można było pod jego szyldem dokonać takiej zmiany, by nic
co ważne nie uległo zmianie.
Już od wczesnych lat 80.
wybrani przedstawiciele komunistycznej nomenklatury odbywali swoiste podróże
promocyjne na Zachód, gdzie przedstawiano im perspektywę uroków
kapitalistycznych.
Po zakończeniu stanu
wojennego Solidarność była już gotowa do roli żyranta demokracji. Dzięki temu
całe odium wprowadzenia demokracji antyludowej spadło na Solidarność. Owa druga
Solidarność, która promowała terapię szokową w likwidowaniu socjalizmu stała się
jednocześnie katalizatorem wielkiego odpolitycznienia społeczeństwa.
W okresie III RP
społeczeństwo w większości popierało decyzję o wprowadzeniu stanu wojennego.
Opierało się to na skompromitowaniu ideałów Solidarności, której przypisana
została demokracja antyludowa. Naraz pałowanie Solidarności większości zaczęło
się jawić jako konieczność, choć przecież na kilka miesięcy przed wprowadzeniem
stanu wojennego, w czerwcu 1981, według OBOP działania Solidarności popierało
62% Polaków, zaś działania PZPR — jedynie 6%.
[ 5 ] Tymczasem w 1994 roku 54% Polaków popierało stan wojenny.
3.
Pakt
Jaruzelski-Rockefeller 1985
25 września 1985 miało miejsce
niezwykle
znamienne spotkanie Jaruzelskiego z Davidem Rockefellerem w jego siedzibie na
Manhattanie. Charakterystyczne jest, że Jaruzelski spotyka się nie z przedstawicielami amerykańskiego rządu, by negocjować stosunki
polsko-amerykańskie, lecz z liderem Komisji Trójstronnej, czyli swoistego
bractwa 1%, międzynarodówki globalistów. Spotkanie to nie miało bynajmniej
charakteru kurtuazyjnego, lecz nader roboczy, skoro potrwało dwie godziny dłużej
niż zostało zaplanowane. Z jego przebiegu mamy jedynie fragmentaryczne
wspomnienie spisane przez uczestniczącego w nim Zbigniewa Brzezińskiego. Według
niego Jaruzelski w 1985
powiedział, że od kilku już lat
przygotowywane jest w Polsce uruchomienie demokracji, dodając: „można sobie
wyobrazić rozwiązania, które dziś są jeszcze trudne do wyobrażenia" i że USA
powinny wspierać „reformatorską linię" partii. Stan wojenny dał towarzyszom czas na przygotowanie do procesu transformacji politycznej. Już w okresie stanu wojennego zaczęło się tworzenie pierwszych instytucji transformacji politycznej (Trybunał Konstytucyjny oraz Rzecznik Praw Obywatelskich).
4.
Soros
zostaje namiestnikiem transformacji 1986
12 czerwca 1986 Polska
zostaje członkiem IMF, otrzymując pierwsze formalne wytyczne co do kierunku
pożądanych reform. Na ich koordynatora wyznaczony został George Soros. W
meldunku
Wydziału XI Departamentu I MSW z dnia 22 września 1987 czytamy o planie
powołania fundacji im. Batorego: „Fundatorem ma być ob. USA — Soros [Żyd
węgierskiego pochodzenia, który taką fundację założył już na Węgrzech i w
Chinach, a obecnie prawdopodobnie trwają rozmowy w ZSRR, gdzie ma ona także
powstać], który ma zapewnić dotację w wysokości 1 mln dol. Rocznie na jej
funkcjonowanie. Celem fundacji ma być wsparcie kręgów naukowych, kulturalnych i opiniotwórczych opozycyjnie nastawionych do władzy". Fundacja ma być zwolniona z podatków z prowadzonej działalności gospodarczej i opłat celnych. Typowanie jej
stypendystów ma się odbywać „w konsultacji z Ministerstwem Szkolnictwa", a fundacją kierowałby zarząd, w skład którego „wszedłby również przedstawiciel
rządu PRL dysponujący prawem veta wobec decyzji podejmowanych przez ten organ".
Innymi słowy w 1987 komuniści rozpatrują już koncepcję fundacji finansowanej
przez Sorosa, która w porozumieniu z rządem komunistycznym ma finansować
działalność opozycji antykomunistycznej. W 1987 rozpoczęły się już zatem
przygotowania do Okrągłego Stołu. Fundacja Batorego została oficjalnie
zarejestrowana w roku 1988 i stała się najważniejszą organizacją pozarządową III
RP. W tym czasie miało miejsce spotkanie Soros-Jaruzelski.
5.
Eksperyment słupski 1987
Kolejnym krokiem przygotowań
do odpalenia kapitalizmu w Polsce był tzw.
eksperyment słupski, czyli próbne wdrożenie liberalnych reform, dopuszczających
prywatną inicjatywę, w okresie od listopada 1986 do listopada 1987. W ramach
owego „cudu słupskiego" powstało wówczas 200 spółek polonijnych, joint venture z udziałem kapitału zagranicznego. Słupsk nadawał się najlepiej na partyjny
poligon eksperymentów społecznych, gdyż istniała tam największa struktura
terenowa partii, na dodatek najmłodsza wiekowo. Młode wilki aparatu
komunistycznego przygotowywały się do skoku w demokrację liberalną, w której
przewodnia siła narodu miała zmienić swój charakter z politycznej na
gospodarczą. 30 lipca 1987 na łamach The Wall
Street Journal Jaruzelski zapowiedział wprowadzenie kapitalizmu w Polsce.
6.
PRL
wprowadza leseferyzm 1988
Tuż po zakończeniu
eksperymentu słupskiego na kilka lat wdrożono wolny rynek, tzw. ustawą Wilczka z grudnia 1988. By był on wolny totalnie na okres dwóch lat 1988-1990 zniesiono
też wydziały przestępczości gospodarczej organów ścigania.
7.
Okrągły Stół — przylepienie metki Solidarności do transformacji
Okrągły stół nie był dziedzictwem Solidarności, lecz
stanu wojennego. W 1989 Wałęsa zaczął forsować narrację o tym, że Solidarność
nie jest gotowa do przejęcia pełnej władzy. W efekcie doszło do podzielenia się
tym „ciężarem" na takiej zasadzie, że najbardziej cyniczna grupa dawnej
nomenklatury dogadała się z najbardziej cyniczną grupą Solidarności o stworzeniu
pod szyldem Solidarności transformacji antysolidarnościowej, czyli
antyrobotniczej, poprzez implementowanie syntezy najbardziej barbarzyńskiej
formy dzikiego kapitalizmu zespolonego z najgorszymi wadami realnego socjalizmu.
Koordynatorem tego procesu został ekonomista wyszkolony w obu systemach
politycznej ekonomii — Instytucie Podstawowych Problemów Marksizmu-Leninizmu
przy KC PZPR oraz Master of Business Administration Saint John's University w Nowym Jorku. Dzięki swojemu backgroundowi Balcerowicz został czołowym
specjalistą marksizmu-leninizmu-monetaryzmu.
8.
Implementacja planu Rockefellera-Sorosa
Program transformacji nie
powstał naturalnie ani w Słupsku ani w Warszawie, lecz został sformułowany przez
Sorosa, który jego szczegółowe opracowanie powierzył finansowanemu poprzez
Fundację Batorego Jeffrey’owi Sachsowi [ 6 ],
który przedłożył go ekspertom Solidarności latem 1989 roku. Jak podaje Sachs w swojej książce
Koniec walki z nędzą, plan polskiej transformacji oparty został na
terapii szokowej wdrażanej przez Sachsa w Boliwii w latach 1985-1987.
W ten oto sposób, jako efekt
blisko dziesięcioletnich przygotowań, polegających na sformatowaniu
Solidarności, porozumieniach z Rockefellerem, Międzynarodowym Funduszem
Walutowym, Sorosem, eksperymencie słupskim, narodził się projekt zastąpienia
demokracji ludowej — demokracją antyludową, która zespoliła do kupy wszystkie
wady socjalizmu i kapitalizmu, dodając do tego w pakiecie politykę nowego
Kulturkampfu a la Bismarck (wszystko co polskie to złe, nieporadne, zaściankowe,
zbrodnicze) — i przedstawiła to społeczeństwu jako twór Solidarności.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 5 ] Andrzej Paczkowski: Pół wieku dziejów Polski. [ 6 ] George Soros,
Underwriting Democracy, New York 1991. « Historia (Publikacja: 19-12-2017 Ostatnia zmiana: 13-12-2021)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10173 |
|