|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » NT - spojrzenie krytyczne
Kazanie na Górze [1] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
"Zastanawiające
jest jak wielu, spośród tych, którzy chwalą
etykę Jezusa
czytali kiedykolwiek Kazanie na Górze"
Peter de Rosa
Jest to fragment Ewangelii, będący
jakoby słowami Jezusa — najważniejszym jego kazaniem, opisującym najwięcej
jego zaleceń i nauk etycznych. Można traktować to jako główny wykład zasad religii chrześcijańskiej
zawarty w Biblii. "Mówić o autentyczności Kazania na górze (gdzie sama Góra
jest tylko fikcją, przeznaczoną do stworzenia odpowiednika dla Synaju),
nie jest sprawą umysłu wtajemniczonego w sposoby postępowania krytyki; mamy
tam, pod dwiema postaciami bardzo odmiennymi (Mat., 5-7; Łuk., 6, 20-49), tylko
rodzaj katechizmu najstarożytniejszych gmin, już doświadczonych prześladowaniami i stawiających im czoło." [ 17 ] To
co Mateusz przedstawia w formie kazania na górze, Łukasz rozprowadza luźno po
całym tekście swej ewangelii.
Mądrość Jezusa, syna Boga
czyli
Kazanie na Górze
wraz z komentarzem (Mt 5-7;
BT)
wszelkie
uwagi i wyjaśnienia: w nawiasach, innym kolorem
"Jezus, widząc
tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie. Wtedy
otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami:
[adresaci kazania — chrześcijanie]
Błogosławieni
ubodzy w duchu [ 1 ],
albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni, którzy
się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
Błogosławieni cisi,
albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Błogosławieni, którzy
łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
Błogosławieni miłosierni,
albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
Błogosławieni czystego
serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
Błogosławieni, którzy
wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
Błogosławieni, którzy
cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo
niebieskie.
Błogosławieni jesteście,
gdy /ludzie/ wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie
wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka
jest w niebie. Tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami.
(w równoległym fragmencie
u Łukasza (6, 24n; BT) zaraz po błogosławionych adresatach chrześcijaństwa,
następują przekleństwa:
"...biada wam,
bogaczom, bo odebraliście już pociechę waszą.
Biada wam, którzy
teraz jesteście syci, albowiem głód cierpieć będziecie.
Biada wam, którzy
się teraz śmiejecie, albowiem smucić się i płakać będziecie.
Biada wam,
gdy wszyscy ludzie chwalić was będą. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili
fałszywym prorokom.")
(wszystkie te błogosławieństwa i przekleństwa rabin Hillel [I w. przed Chr., słynny rabbi żydowski] zawarł w jednym zdaniu [powtarzanym później przez św. Pawła w listach]:
"Moje upokorzenie
jest mym wywyższeniem, moje wywyższenie jest mem upokorzeniem")
[nakazy i ostrzeżenia
dla głosicieli Ewangelii]
Wy jesteście solą
dla ziemi. Lecz jeśli sól utraci swój smak, czymże ją posolić? Na nic się już
nie przyda, chyba na wyrzucenie i podeptanie przez ludzi. Wy jesteście światłem
świata. Nie może się ukryć miasto położone na górze. Nie zapala się też światła i nie stawia pod korcem, ale na świeczniku, aby świeciło wszystkim, którzy są w domu. Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre
uczynki i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie.
[Jezus bezwzględnie posłuszny Prawu]
Nie sądźcie, że przyszedłem
znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem
powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna
kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni. Ktokolwiek więc zniósłby
jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie
najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten
będzie wielki w królestwie niebieskim. Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość
nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa
niebieskiego.
(o wątpliwościach na ten temat patrz:
Prawo Chrystusa i Prawo Chrystusowe)
[zaostrzenie piątego przykazania,
okrucieństwo Jezusa — grozi piekłem za wyzwisko i sądem za uczucie gniewu]
Słyszeliście,
że powiedziano przodkom: Nie zabijaj; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega
sądowi. A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega
sądowi. A kto by rzekł swemu bratu: Raka [ 2 ], podlega Wysokiej Radzie. A kto by
mu rzekł: Bezbożniku, podlega karze piekła ognistego. Jeśli więc przyniesiesz
dar swój przed ołtarz i tam wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw
tam dar swój przez ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim. Potem
przyjdź i dar swój ofiaruj! Pogódź się ze swoim przeciwnikiem szybko, dopóki
jesteś z nim w drodze, by cię przeciwnik nie podał sędziemu, a sędzia dozorcy, i aby nie wtrącono cię do więzienia. Zaprawdę, powiadam ci: nie wyjdziesz stamtąd,
aż zwrócisz ostatni grosz.
(podobnie, tyle że rozsądniej,
wcześniej prawił inny Jezus, syn Syracha:
"Złość i gniew są obrzydliwościami,
których pełen jest grzesznik. (...) Gdy człowiek żywi złość przeciw drugiemu,
jakże u Pana szukać będzie uzdrowienia? Nie ma on miłosierdzia nad człowiekiem
do siebie podobnym, jakże błagać będzie o odpuszczenie swoich własnych grzechów?
Sam będąc ciałem trwa w nienawiści, któż więc odpokutuje za jego przewinienia?"
[Syr 27, 30n; BT])
[zaostrzenie szóstego przykazania,
okrucieństwo Jezusa — grozi piekłem za spoglądanie na atrakcyjną kobietę]
Słyszeliście,
że powiedziano: Nie cudzołóż! A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy
na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa. Jeśli więc
prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie.
Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby
całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła. I jeśli prawa twoja ręka [ 3 ] jest ci powodem do grzechu,
odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie
jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła.
(Jezus, syn Boga, powtarza ostrzeżenia
Jezusa, syna Syracha, dodaje jedynie groźby piekielne i drastyczne metody zapobiegawcze,
patrz: Syr 9, 1n oraz 25, 21; BT)
[znaczne ograniczenie rozwodów]
Powiedziano też:
Jeśli kto chce oddalić swoją żonę, niech jej da list rozwodowy. A ja wam powiadam:
Każdy, kto oddala swoją żonę — poza wypadkiem nierządu — naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa.
[zaostrzenie ósmego
przykazania — zakaz przysięgania]
Słyszeliście
również, że powiedziano przodkom: Nie będziesz fałszywie przysięgał, lecz dotrzymasz
Panu swej przysięgi. A Ja wam powiadam: Wcale nie przysięgajcie — ani na niebo,
bo jest tronem Bożym; ani na ziemię, bo jest podnóżkiem stóp Jego; ani na Jerozolimę,
bo jest miastem wielkiego Króla. Ani na swoją głowę nie przysięgaj, bo nie możesz
nawet jednego włosa uczynić białym albo czarnym. Niech wasza mowa będzie: Tak,
tak; nie, nie [ 4 ]. A co nadto jest, od Złego pochodzi [ 5 ].
[Prawo odwetu]
Słyszeliście,
że powiedziano: Oko za oko i ząb za ząb! [ 6 ].
A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi! Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć
twoją szatę, odstąp i płaszcz! Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków,
idź dwa tysiące! Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce
pożyczyć od ciebie [ 7 ].
(większą mądrością i
roztropnością wykazał się tu wcześniejszy Jezus, syn Syracha, który radził (Syr
12, 3n; BT):
"Dobroczynność nie jest dla
tego, kto trwa w złu, ani kto nie udziela jałmużny. Dawaj bogobojnemu, a nie
wspomagaj grzesznika. Dobrze czyń biednemu, a nie dawaj bezbożnemu, odmów mu
chleba swego i nie użyczaj mu, aby przypadkiem nie wziął góry nad tobą. Znajdziesz w dwójnasób zło za wszystko dobro, które byś mu wyświadczył." — zamiast
grzesznika użyjmy jednak pojęcia człowieka prawego, lub wyświadczającego ci
dobro. Ten Jezus , jednak nie zaleca zasady oko za oko, dalej mówi:
"Tego, który się mści, spotka
zemsta Pana: On grzechy jego dokładnie zachowa w pamięci. Odpuść przewinę bliźniemu, a wówczas, gdy błagać będziesz, zostaną ci odpuszczone grzechy." [Syr
28, 1n; BT])
[stosunek do nieprzyjaciół]
Słyszeliście,
że powiedziano: Będziesz miłował swego bliźniego, a nieprzyjaciela swego będziesz
nienawidził. [ 8 ]. A Ja wam powiadam:
Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują;
tak będziecie synami Ojca waszego, który jest w niebie; ponieważ On sprawia,
że słońce Jego wschodzi nad złymi i nad dobrymi, i On zsyła deszcz na sprawiedliwych i niesprawiedliwych. Jeśli bowiem miłujecie tych, którzy was miłują, cóż za
nagrodę mieć będziecie? Czyż i celnicy tego nie czynią? I jeśli pozdrawiacie
tylko swych braci, cóż szczególnego czynicie? Czyż i poganie tego nie czynią?
Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 17 ] Orpheus — Historja Powszechna Religij" — Salomon Reinach, Księgarnia F. Hoesicka, Warszawa 1929 [ 1 ] W równoległym fragmencie Ewangelii
Łukasza błogosławieni są ubodzy jako tacy, a nie ubodzy w duchu i takie było
pierwotne znaczenie pierwszego błogosławieństwa [ 3 ] służąca
do masturbacji... [ 4 ] vide: nie chcem ale muszem [ 5 ] Mowa polityczna się do tego zalicza [ 7 ] Jezus, syn Syracha: "Kto
jest miłosierny pożycza bliźniemu, a kto wspomaga go swą ręką wypełnia przykazania.
Pożycz bliźniemu gdy jest w potrzebie" [Syr 29, 1n; BT] [ 8 ] Jezus mówi o zasadach esseńczyków, sekty konkurencyjnej
względem chrześcijaństwa « NT - spojrzenie krytyczne (Publikacja: 08-07-2002 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1026 |
|