|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Historia nauki
Między ratio a mesjanizmem. O Towarzystwie Przyjaciół Nauk [1] Autor tekstu: Maciej Twardowski
Listopad to w naszym kraju miesiąc tradycyjnie kojarzony z dniem Wszystkich Świętych,
tworzącym rokroczne konflikty Świętem Niepodległości i powstaniem listopadowym. W cieniu tych wydarzeń pozostaje wiele innych ciekawych rocznic. 23 listopada
1800 roku powołano do życia Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Warszawie. W jego szeregach znaleźli się m.in.
Stanisław Staszic, Julian Ursyn Niemcewicz, Adam Mickiewicz i Aleksander Fredro. Instytucja, jako jedna z pierwszych w historii Polski
prowadziła systematyczną i zorganizowana pracę naukową. Towarzystwo Przyjaciół
Nauk w Warszawie (lub Towarzystwo Warszawskie Przyjaciół Nauk w Warszawie) zajmowało się
popularyzacją wiedzy, działalnością społeczną i gromadzeniem zbiorów muzealnych.
210 lat temu, na
przekór okolicznościom
Powołanie do życia TPN-u było przełomem w rozwoju polskiej
nauki w czasie zaborów. Instytucja powstała w niesprzyjającym okresie — w dobie
rozbicia i zubożenia środowiska intelektualnego w Warszawie. Wbrew ogólnym
tendencjom, założyciele Towarzystwa zdawali sobie sprawę, że to właśnie rozwój
nauki pozwoli na przetrwanie polskiego dziedzictwa kulturalnego.
Była to realizacja planów nauki zorganizowanej, snutych
jeszcze przez króla Stanisława Poniatowskiego. Założenie Towarzystwa dało w Polsce początek współcześnie rozumianej nauce. Pierwszy raz na taką skalę w naszej historii rolę mecenatu kościelnego czy dworskiego przejmowała instytucja
społeczna.
Początkowo Towarzystwo nie działało formalnie. Zostało
zalegalizowane dopiero po dwóch latach, reskryptem króla pruskiego z 1 lipca
1802 r. Wkrótce potem (30 kwietnia
1808 r.) istnienie Towarzystwa potwierdził książę warszawski Fryderyk August,
dodając do nazwy przymiotnik „Królewskie". W
dekrecie czytamy — „Fryderyk
August, książę warszawski, przychylając się do próśb członków Towarzystwa
Przyjaciół Nauk, raczył przyjąć pod swoją opiekę wszystkie własności ruchome i nieruchome tegoż Towarzystwa. Polecił, by odtąd Towarzystwo w swoich pismach,
patentach, pieczęciach używało przymiotnika Królewskie". W czasach Królestwa Polskiego istnienie Towarzystwa zostało zatwierdzone w dalszej kolejności przez Aleksandra I (1816) i Mikołaja I (1826).
Działalność instytucji była finansowana ze składek członków i darów prywatnych. W 1829 r. car Mikołaj I przekazał stałą roczną dotację na
nagrody w konkursach na prace naukowe. W początkowej fazie, siedziba organizacji
mieściła się w podarowanej przez Stanisława Staszica nieruchomości przy ul.
Kanoniej 8. Po 1823 r. TPN przeniosło się do wybudowanego wg projektu Antonio
Corazziego pałacu Towarzystwa Przyjaciół Nauk (obecnie Pałac Staszica przy ul.
Nowy Świat 72).
Program działania Towarzystwa miał utylitarny charakter.
Zgodnie z nazwą, członkami instytucji mogli być „przyjaciele nauk". W praktyce
oznaczało to, że do organizacji trafiali arystokraci zainteresowani nauką,
bogaci amatorzy, dostojnicy świeccy i kościelni oraz, przede wszystkim,
literaci, naukowcy i badacze o znanych i cenionych nazwiskach.
Główni inicjatorzy — przedstawiciele polskiego oświecenia i wolnomularze
Pomysłodawcą Towarzystwa był m.in.
Stanisław Staszic — jeden z najwybitniejszych polskich działaczy oświeceniowych, filozof, publicysta i ksiądz katolicki. Czołowego polskiego reformatora interesowała też poprawa
położenia chłopów. Był prekursorem spółdzielczości w Polsce — w 1816 r. w Jarosławcu założył Towarzystwo Rolnicze Hrubieszowskie
(inaczej Rolnicze Towarzystwo Wspólnego Ratowania się w Nieszczęściach) -
pierwszą fundację o charakterze spółdzielczym. Organizacja obejmowała swoim
zasięgiem 9 wsi. Kontrakt o jej założeniu podpisało 329 gospodarzy. Na mocy
ustaleń, wszyscy członkowie byli zobowiązani do niesienia pomocy
współtowarzyszom. Chłopi zostali zwolnieni z pańszczyzny i otrzymywali prawo do
dziedzicznej własności ziemi. Ponadto, mieszkańcy zostali zobowiązani m.in. do
prowadzenia szkół i szpitala, opieki nad sierotami i starcami. Udało się również
zorganizować instytucje ubezpieczenia mienia oraz bank pożyczkowy.
Myśl Staszica sięgała jednak dużo dalej. Proponował
uwolnienie wszystkich chłopów od pańszczyzny. Domagał się większych praw dla
mieszczan, w czym widział nadzieję na bardziej dynamiczny rozwój miast, a co za
tym idzie — większe uprzemysłowienie kraju. Jego twórczość zawierała wątki
krytykujące magnaterię. Staszic widział w jej działaniach przyczynę upadku
Polski i zaniku szacunku do prawa — „Z samych panów zguba Polaków" [ 1 ].
Będąc głównym inicjatorem Towarzystwa Przyjaciół Nauki
bardzo dużo uwagi Staszic poświęcał rzecz jasna nauce. Był wybitnym
przyrodnikiem i geologiem. Dzięki jego działalności powstały pierwsze w Królestwie Polskim huty cynku oraz ośrodki hutnictwa żelaza. W swojej myśli
zawarł teoretyczne podwaliny nowoczesnego szkolnictwa — proponował, by w szkołach łączono teorię z praktyką, kładąc szczególny nacisk na wiedzę o własnym
kraju, matematykę, fizykę i chemię. Co szczególnie istotne — optował za
odebraniem Kościołowi prawa do opieki nad szkolnictwem, popierając tym samym
program reform Komisji Edukacji Narodowej.
W pierwszych latach działalności Towarzystwa, prócz
Staszica, pierwsze skrzypce odgrywali zamożni oświeceni magnaci, którzy objęli
swoim mecenatem instytucję. Do najbardziej znanych założycieli należeli m.in.
Tadeusz Czacki, Stanisław Sołtyk oraz Stanisław Kostka Potocki.
Szczególnie aktywny był, o czym warto wspomnieć,
Stanisław Kostka Potocki — generał,
poseł, działacz oświatowy, prezes Rady Stanu i Rady Ministrów Księstwa
Warszawskiego oraz Prezes Senatu Królestwa Polskiego w l. 1818 — 1821. W strukturach Towarzystwa Potocki pełnił funkcję przewodniczącego Wydziału Nauk, a jego głos był rozstrzygający w sprawach literackich.
Ten głośny mówca był wyjątkowo płodnym twórcą. W związanym z TPN czasopiśmie „Pamiętnik Warszawski" publikował w l. 1816 — 1818 felietony
satyryczne pod wspólnym tytułem „Świstek krytyczny". W publikacjach atakował
sarmatyzm i feudalizm. Zajmował się krytyką kleru z oświeceniowego punktu
widzenia. Dużo uwagi poświęcał zwalczaniu przejawów preromantyzmu w literaturze — traktując go jako zaprzeczenie racjonalizmu i przeciwieństwo klasycyzmu.
Potocki był również od 1800 r. zaangażowanym wolnomularzem. W 1812 r. został
mistrzem Wielkiego Wschodu Narodowego Polski.
W twórczości Potockiego po raz pierwszy pojawia się pojęcie
„ciemnogrodu". Termin ten „zadebiutował" w tytule wydanej przez niego w 1820 r.
książki „Podróż do ciemnogrodu". Autor krytykował w niej konserwatywne poglądy
zwolenników ustroju panującego w Polsce przedrozbiorowej.
Od samego niemal początku istnienia TPN-u do organizacji
przynależały tak wybitne osobistości, jak np.
Ignacy Krasicki, Józef Maksymilian
Ossoliński, Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj, Jan Paweł Woronicz, Stanisław
Trembecki, Jan Albertrandy, Franciszek Ksawery Dmochowski, Franciszek Karpiński,
Julian Ursyn Niemcewicz, Samuel Bogumił Linde, Jan Śniadecki, Cyprian Godebski,
Józef Wybicki czy Alojzy Feliński. [ 2 ]
Warto w tym momencie podkreślić, że szczególną rolę w strukturach Towarzystwa odgrywali członkowie lóż wolnomularskich.
[ 3 ] Dość powiedzieć o takich nazwiskach, jak choćby wspomniani wcześniej:
Stanisław Potocki,
jego brat Ignacy (w l. 1781 — 1784
wielki mistrz Wielkiego Wschodu Narodowego Polski oraz (od 1781) wielki mistrz
Loży Narodowej Wielkiego Wschodu Polski),
Cyprian Godebski (inicjowany w 1805
r. do loży Świątynia Mądrości należącej do Wielkiego Wschodu Narodowego Polski)
oraz późniejszy prezes Towarzystwa —
Julian Ursyn Niemcewicz. Do listy tej można próbować dodać
Józefa Wybickiego, jednak jego
przynależność do wolnomularstwa nie została potwierdzona w żadnych oficjalnych
dokumentach. Choć
istnieją poszlaki na to wskazujące.
Nauka gwarantem kultury narodowej
W Ustawie pierwotnej Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Warszawie z listopada
1800 r. czytamy, że instytucja stawia sobie za cel „rozszerzanie nauk i umiejętności w polskim języku". Co znamienne — w dokumencie znajdziemy również
informację, że „zabrania sobie Towarzystwo materii ściągających się do religii
krajowej i rządów teraźniejszych".
[ 4 ]
W ciągu trzech dekad istnienia, instytucja miała trzech
prezesów. Byli to kolejno: Jan
Albertrandi (1800-1808), Stanisław
Staszic (1808-1826) i Julian
Niemcewicz (1827-1831). Towarzystwo, jak na ówczesne warunki, było dość
liczne — oficjalnie w ciągu 30 lat liczba członków wynosiła 371. W tym: 57
czynnych, 35 przybranych, 48 honorowych, 86 korespondentów i ponad 80 członków z całego świata (Francja, Niemcy, Rosja, Ameryka, Anglia, Włochy, Dania, Holandia,
Czechy, Węgry i Szwajcaria). Spośród 57 czynnych członków, 38 zostało
profesorami założonego w 1816 r. Uniwersytetu Warszawskiego. W czasie
działalności organizacji wydane 21 sprawozdań z prac.
Blisko połowa z członków TPN-u była pochodzenia
mieszczańskiego. W organizacji panowała między uczonymi plebejskiego pochodzenia a arystokratami demokratyczna atmosfera. Wspomina o tym
Joachim Lelewel, który otrzymawszy
list od paryskiego Towarzystwa Literackiego rozpoczynający się od zwrotu „Jaśnie
Wielmożny" skomentował to następująco — „Gdyby w nim [w TPN] kto wielmożeństwa
użył, plunąłbym w oczy. Prezydował młynarczyk, choć Jaśnie Wielmożny był, kolega
Staszic, kolega i nic więcej. Kolega generał, książę, biskup, ksiądz, kolega i nic więcej, kolega kasztelan. Nie było ni oświeconych, ni jasnych, ni w mowie,
ni w piśmie, ni panów". [ 5 ]
Na początku Towarzystwo dzieliło się na pięć działów. W 1805 r. wyodrębniono dwa główne działy: umiejętności (nauki
matematyczno-fizyczne, medyczne, rolniczo-leśne, biologiczne i geologiczne) oraz
nauki (nauki humanistyczne, prawo, sztuki piękne i muzyka). Przy TPN-ie
funkcjonowała Biblioteka, Gabinet Historii Naturalnej, Gabinet Fizyczny, Rada
Administracyjna, Komitet Prawny i Komitet Biblioteczny.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Przestrogi dla Polski. Mowa do panów, 1790 rok. [ 2 ] Z. Sudolski, Wybitni pisarze i badacze literatury w Towarzystwie
Przyjaciół Nauk (1800-1830) i w Towarzystwie Naukowym Warszawskim
(1907-1952), Warszawa 2001, s. 21-26. [ 3 ] Informacje o przynależności danych osób do wolnomularstwa
pochodzą z witryny Wolnomularstwo.pl oraz źródeł szczegółowych. [ 4 ] A. Kraushar, Towarzystwo Warszawskie Przyjaciół Nauk, 1909, t. I,
s. 341-324. [ 5 ] List z 8. I. 1852, J. Lelewela, Listy emigracyjne, t. IV, Kraków
1954, s. 103. « Historia nauki (Publikacja: 25-11-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 105 |
|