Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.012.273 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Istnienie staje się, nieporównywalnie bardziej interesujące, gdy poszerza się nasz horyzont doznań, uczuć i przemyśleń. I gdy praktycyzm życiowy nie ogranicza widzenia świata do perspektywy tego co własne, jednostkowe. Nie wstydźmy się marzeń. Ich najgłębszym sensem jest bowiem pobudzenie nas do działania. Człowiek czynu stara się kształtować swoje życie na miarę własnych tęsknot i pragnień skrystaliz..
 Światopogląd » Dotyk rzeczywistości

Piekła nie ma
Autor tekstu:

Tłumaczenie: Andrzej Szwatoński

Nie potrafię wyobrazić sobie, że mógłbym być Rossem Douthatem. W jego mózgu jest coś tak dziwacznego i pokręconego, że w żadnym wymiarze nie mogę zrozumieć jego punktu widzenia - jest to taki typ mózgownicy, w której wszystkie białka zostały połączone jednym utrwalaczem — religią. Ostatnio Douthat utrzymuje, że Piekło musi istnieć.

Wraz z tym, jak nasze życie staje się dłuższe i wygodniejsze, rośnie nasze oburzenie na przejawy ludzkiego cierpienia — jego skali jak i oczywistej przypadkowości. Argument, że dobry bożek nie mógł stworzyć świata przesiąkniętego okrucieństwem, jest stałym argumentem ateistów, a każda katastrofa naturalna zachęca wszystkich badaczy duszy do szukania sposobu, jak pogodzić wszechmoc Boga z ludzkim cierpieniem.

Dzięki takim dyskusjom ziemskie piekło nie schodzi z łam gazet.

Chwileczkę. W grę może wchodzić również inny czynnik. Jak wiele nieziemskich piekieł wydarzyło się w historii i jak się o nich dowiadujemy? Douthat jest niezadowolony, że słyszymy tylko o „zwyczajnych" piekłach takich jak Holocaust czy katastrofy na Haiti, i że podniecamy się tymi problemami — ale moment, co z Rebelią Queekwan na Fomalhaut VII, albo jaki jest wynik teologicznej dyskusji na temat ektoplazmy w szóstym kręgu Nieba? Dlaczego gazety nie robią szumu wokół tych katastrof, co?

Taka argumentacja jest już wystarczająco dziwaczna, aby wprawić mnie w zakłopotanie, ale odpadam zupełnie kiedy facet twierdzi, że pomijanie informacji o zjawiskach nadprzyrodzonych jest czymś bardzo złym.

Odsuwając piekło na bok pastorzy i teologowie w naturalny sposób sprawiają, że ich Bóg wydaje się bardziej ludzki. Niebezpieczeństwo takiego posunięcia grozi tym, że nie całkiem ludzkie stanie się nasze życie.

A więc stajemy się mniej ludzcy, ponieważ przejmujemy się o wiele bardziej realnymi ludzkimi katastrofami, niż poławiaczem homarów w odległej przestrzeni lub plotkami o archaniołach? To nie tak. To nie ma sensu.

Perspektywa Douthata w tej kwestii jest osobliwie odwrócona. Dowodzi on, że Piekło musi istnieć, ponieważ chcemy, aby istniało, żeby stworzyć odpowiednie środowisko dla kształtowania sie ludzkiej moralności.

Jak pisze Anthony Esolen we wstępie do tłumaczenia „Piekła" Dantego — idea piekła jest kluczowa dla Zachodniego humanizmu. Idea ta mówi nam jasno, że „wszystko ma znaczenie" — że ziemskie życie jest czymś więcej niż serią nieistotnych zdarzeń, oraz że „zrobienie użytku z wolnej woli, w konkretnej chwili, może oznaczać życie lub śmierć… ocalenie lub potępienie."

Nie, nie, nie. To wszystko jest takie obskuranckie. To, że Douthat życzy sobie, aby coś istniało, wcale nie oznacza, że to coś istnieje; jego prymitywizm teologiczny odwołuje się do argumentu, że „X istnieje, ponieważ tak powinno być", a nie: „X istnieje, ponieważ są na to dowody". Gorzej jednak, że jego nieszczęsna wyobraźnia prowadzi do pomniejszenia znaczenia rzeczywistości kosztem jego żałosnej fantazji.

Narodziny moich dzieci nie były dla mnie wydarzeniem nieistotnym. Humanizm nie polega na patrzeniu z góry na wspaniałe, ludzkie wydarzenie takie jak połączenie się dwojga ludzi w celu wydania na świat nowego życia. Humanizm nie polega też na nazywaniu takiego wydarzenia bezsensownym, o ile nie towarzyszy temu wydarzeniu rozmyślanie nad okropieństwami ludzkiej egzystencji, okropieństwami wymyślonymi przez dbających o własne interesy pasożytniczych kapłanów. Dostrzegam wagę wyborów, realnych obowiązków i czynów, które mogą mieć ogromny wpływ na moje życie oraz życie mojej żony i dzieci — i nie potrzebuję wyimaginowanej szpicruty, która miałby mnie motywować.

Tak bardzo zagubiony jest Douthat nie wiedząc, co jest rzeczywiste,a co zmyślone, że na zakończenie swojego małego eseju wybrał „trudne" teologiczne pytanie, które... cóż, musicie sami zobaczyć, wtedy uwierzycie.

Czy Gandhi trafił do piekła? Takie pytanie powinno przekłuć balon szowinizmu wyznaniowego i wstrząsnąć fundamentalistami wszelkiego autoramentu. Ale jest też drugie pytanie, które wynika z pierwszego: Czy Tony Soprano naprawdę jest w niebie?

Nie. I nie tylko dlatego, że niebo nie istnieje, ale także dlatego, że Tony Soprano jest postacią fikcyjną, która tak naprawdę nie istnieje.

A co z Gandhim? Nie żyje. Jego egzystencja dobiegła końca. Nigdzie go już nie ma.

Te pytania nie są trudne, o ile twój mózg nie został ogłupiony przez religię.

Tekst oryginału.

Pharyngula, 25 kiwietnia 2011r.


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Hurra, Osama bin Laden trafiony
1 Maja - święto Pracy czy Święto Wiary?

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (9)..   


« Dotyk rzeczywistości   (Publikacja: 03-05-2011 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

PZ Myers
Ur 1957. Amerykański profesor biologii na uniwersytecie w Minnesocie, prowadzi również popularyzujący naukę blog Pharyngula.

 Liczba tekstów na portalu: 109  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Prawdziwi Naukowcy™ nie pozwalają, by dowód przeszkadzał teorii
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 1283 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365