|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wprowadzenie religii do szkół: Glosa do OTK'93 [3] Autor tekstu: Michał Pietrzak
10.
Jako chybioną należy uznać argumentację TK uzasadniającą zgodność
odmawiania modlitwy w szkole i wieszania krzyży z zasadą o rozdziale, wolnością
sumienia i wyznania, neutralnością państwa oraz art. 13 ustawy o systemie oświaty.
Dla zasady rozdziału, świeckości i neutralności państwa nie ma istotnego
znaczenia, czy wieszanie krzyży i modlitwa ma charakter obligatoryjny czy
dobrowolny. Jest to z tymi zasadami sprzeczne. Jakie znaczenie ma takt czy
delikatność nauczyciela niewierzącego, kiedy zmusza się go do uczestnictwa w modlitwie.
TK
podzielił opinię Rzecznika, że § 12 rozporządzenia MEN nie ma bezpośredniego
zakotwiczenia w art. 12 ustawy o systemie oświaty, ale przyjął, że ma swe źródło w art. 13 tejże ustawy mówiącym o podtrzymywaniu tożsamości narodowej i religijnej uczniów. Jest to zupełnie chybiona interpretacja.
Podtrzymywanie
tożsamości religijnej dotyczy bowiem uczniów, którzy nie pobierają nauki
religii w szkole, a w grupach międzyszkolnych. Chodzi tu o mniejszości
religijne, nie mające wymaganej liczby uczniów w klasie. Art. 13 nie może
regulować spraw związanych z nauką religii w szkole, bo to czyni art. 12.
Przecież nauczanie religii w szkole jest wystarczające dla podtrzymywania tożsamości
religijnej uczniów.
Ponieważ
TK powołuje się w swym orzeczeniu na demokratyczne państwa Europy, na miejscu
będzie przytoczenie niedawnego, bo wydanego 26 IX 1990 orzeczenia
szwajcarskiego Trybunału Federalnego, które uznało wieszanie krzyży w salach
lekcyjnych za sprzeczne z neutralnością wyznaniową państwa, a tym samym i szkoły, określoną przez Konstytucję Federalną.
11.
Reasumując, należy stwierdzić, że osnowa orzeczenia TK pozostaje w sprzeczności z konstytucyjną zasadą rozdziału Kościoła i państwa, świeckim,
neutralnym charakterem państwa oraz narusza wolność sumienia i wyznania,
zasadę równouprawnienia obywateli, prawo do milczenia. Zgodzić się należy z poglądem wyrażonym w zdaniu odrębnym sędziego TK, że orzeczenie zaakceptowało
nadanie państwu cech państwa wyznaniowego.
Trybunał,
wydając orzeczenie w sprawie nauczania religii, przejął na siebie funkcje
ustawodawcy. Organy ustawodawcze, Sejm i Senat zmieniały wielokrotnie
konstytucję i ustawę o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, nie zmieniły
jednak przepisów o rozdziale, o świeckim, neutralnym charakterze państwa, o równouprawnieniu
obywateli bez względu na wyznanie, nie uchyliły prawa do milczenia. Zmienił
je, nie mając po temu uprawnień, Trybunał Konstytucyjny. Z bezstronnego
interpretatora obwiązującego prawa, przekształcił się w ustawodawcę,
zmieniającego prawo. Jest to zła prognoza dla przyszłości demokratycznego państwa
prawnego w Polsce.
Państwo i Prawo, nr 8/93,
s.109-115
1 2 3
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 22-07-2002 Ostatnia zmiana: 24-02-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1349 |
|