|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Biuletyny
Biuletyn Neutrum, Nr 4(12), Wrzesień 1994 [3]
List otwarty do papieża Jana Pawła II wystosowany
przez amerykańskie organizacje świeckich katolików.
(Na podstawie materiałów organizacji Catholics
for a Free Choice opracowała Aleksandra Solik)
*
INTERPELACJA
do Prezesa Rady Ministrów Pana Waldemara Pawlaka w sprawie działań Rządu mających na celu wykonanie norm obowiązujących w RP przepisów konstytucyjnych i ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o wolności
sumienia i wyznania w zakresie duszpasterstwa wojskowego
(Fragmenty)
W dniu 6 kwietnia
1994 r. zostało podpisane zarządzenie Ministra Obrony Narodowej nr 72 w sprawie organizacyjnego usytuowania Ordynariatu Polowego w resorcie Obrony
Narodowej oraz współpracy organów wojskowych z Ordynariatem Polowym, które
weszło w życie z dniem podpisania.
Zarządzenie to dotyczy tylko Ordynariatu Polowego Kościoła Katolickiego.
Nasuwa ono szereg pytań i wątpliwości.
Pytania
1. Wymienione zarządzenie
dotyczy tylko jednego ordynariatu polowego, czyli katolickiego, gdy prawnie
istnieje także ordynariat prawosławny, a wkrótce będzie istniał także
ewangelicko-augsburski. Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła
Ewangelicko-Reformowanego nie wyklucza istnienia kapelana również tego
wyznania. Powstaje pytanie, dlaczego Minister Obrony Narodowej nie wziął pod
uwagę tych aktów i jak gdyby nie zauważył istnienia innych duszpasterstw.
Pozostaje to w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równouprawnienia wyznań.
2. Czy traktowanie kapelanów wojskowych jak żołnierzy zawodowych, a więc
funkcjonariuszy państwowych opłacanych ze Skarbu Państwa, nie jest pozostałością
rozwiązań właściwych dla państwa wyznaniowego. Obecny stan rzeczy jest
trudny do pogodzenia z założeniami rozdziału Kościoła od państwa oraz państwa
świeckiego, neutralnego nadal w sprawach religijnych.
3. Czy par. 2 ust. 2 zarządzenia da się pogodzić z ustawą o stosunku państwa
do Kościoła katolickiego. Ustawa ta wymaga od kapelanów wojskowych spełnienia
warunków wymaganych od kandydatów na oficerów. Skoro mają oni być
oficerami, to ich powoływanie i odwoływanie musi następować w uzgodnieniu z właściwymi organami wojskowymi wskazanymi przez Ministra Obrony Narodowej. Także
metody i programy duszpasterstwa wojskowego powinny być uzgadniane z organami
wojskowymi. Celem służby wojskowej jest bowiem przygotowanie żołnierzy do
wypełniania zadań obrony państwa. Praca duszpasterska powinna być temu
celowi podporządkowana, a nie być odrębnym celem służby wojskowej.
4. Czy wojskową władzę dyscyplinarną mogą realizować inne władze niż
wojskowe. Wydaje się, że biskup polowy może wykonywać tylko uprawnienia w zakresie władzy kościelnej nad kapelanami i nie powinny mu przysługiwać tak
szerokie uprawnienia w tej sprawie, jak to przewiduje zarządzenie. Wojskowej władzy
dyscyplinarnej biskupa nie przewiduje żadna ustawa. Jest to ponadto sprzeczne z istotą państwa świeckiego.
Z
zarządzenia nr 72 Ministra Obrony Narodowej:
Par.
1 ust. 2: Terenowe ogniwa organizacyjne i funkcjonalne Ordynariatu Polowego wchodzą w skład struktur jednostek
wojskowych, nie wyłączając pełniących w nich funkcje duszpasterskie
kapelanów wojskowych.
Par. 3: Wojskową władzę dyscyplinarną w stosunku do kapelanów wojskowych
sprawuje wyłącznie Biskup Polowy.
5. Przepis zarządzenia
nakazujący organizowanie zajęć alternatywnych dla żołnierzy nie uczestniczących w nabożeństwach lub innych obrzędach religijnych stanowi naruszenie
konstytucyjnej zasady wolności sumienia i wyznania. Żołnierze mogą
uczestniczyć w obrzędach religijnych wyłącznie na zasadzie dobrowolności.
Jeżeli nie chcą tego robić, to nie mogą być zmuszani do odbywania
jakichkolwiek zajęć alternatywnych, które mogą być traktowane przez nich
jako rodzaj presji, by skłonić ich do uczestnictwa w obrzędach religijnych.
W imieniu
Parlamentarnej Grupy Kobiet zgłaszam pytanie: jaką inicjatywę zamierza podjąć
Rząd, aby usunąć oczywistą niezgodność z zasadami konstytucyjnymi
niefortunnego zarządzenia nr 72 Ministra Obrony Narodowej.
Będę wdzięczna za informacje (...):
-
Czy w parafiach wojskowych funkcjonują zespoły synodalne i rady
duszpasterskie?
-
Jaki tryb postępowania przyjęto w sprawie katechizacji poszczególnych roczników
szkół oficerskich?
-
Kto ponosi koszty pielgrzymek żołnierzy do sanktuariów kościelnych?
-
Ile kosztuje Skarb Państwa utrzymanie Ordynariatu Polowego Kościoła
Katolickiego (rocznie)?
-
Jakie koszty przewiduje się ponieść dla zorganizowania i działania innych niż
katolickie duszpasterstw wojskowych (w stosunku rocznym)?
Z poważaniem
Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska
Warszawa, 11 lipca 1994
(Z materiałów Parlamentarnej Grupy Kobiet)
*
LETNIE
POLAKÓW ROZMOWY
Prymas Glemp:
Sejm urodził się w czasie choroby
państwa, i dzisiaj jako taki płód w ramach państwa nie jest zdrowy.
Bp Tadeusz Pieronek: Nie
przyjmiemy takiego rozwiązania, jakim było PRL i zanegowanie miejsca Kościoła w społeczeństwie i dyktat państwa w stosunku do Kościoła. Kościół
nie może zgodzić się z tym, że zostanie przeznaczony do odstrzału.
Bp Alojzy Orszulik: Parlamentarzyści,
którzy podejmowali decyzję w sprawie Konkordatu, to ludzie o bezczelnych
twarzach i zatwardziałych sercach.
Lech Wałęsa: Jeśli ktoś ma czelność być niewierzącym, to jego sprawa. Gdybym
ja był niewierzącym lub innej wiary, to szczyciłbym się tym. Dlaczego
ktoś chce uchodzić za takiego samego wierzącego, dlaczego chce się
maskować? Piąta kolumna, czy co?
Sen. Józef Frączek: Chcesz
być światłym Europejczykiem? Zabij swoje potomstwo.
Jan Maria Rokita (UW): Partie
„poznać po owocach", a owoce Sojuszu są zgniłe.
Andrzej Osęka (w felietonie):
Nie powinien być prezydentem RP ktoś, kto publicznie występuje przeciw
wolności sumienia.
Barbara Labuda (UW): To
przerażające, że uwaga parlamentu RP jest nieustannie absorbowana
maniami seksualnymi i fiksacjami duchowieństwa katolickiego.
Izabela Sierakowska (SLD): Wojsko
modli się na komendę, pazerni księża wołają: ciągle mało! I jeszcze konkordat!
Ryszard Bugaj (UP): A
chciano zmusić nas, abyśmy przyjęli konkordat bez żadnej dyskusji,
niejako na klęczkach.
Adam Struzik, marszałek Senatu (PSL):
Nie chodzi o to, że staniemy się
antyklerykalni — takimi nie jesteśmy i nie będziemy, ale nie będziemy w potulności siedzieć w kruchcie.
Roman Jagieliński (PSL): Nie
widzę możliwości, by chłopom wytłumaczyć, że mają wszystko robić
pod dyktando proboszcza.
Leszek Moczulski (KPN): KPN
to nie Unia Wolności, gdzie jeśli chcą się pozbyć Labudy, to zaczynają
się modlić, żeby odeszła.
[Cytaty
wybrane z „Gazety Wyborczej", „Niedzieli" i „Życia Warszawy" w czerwcu, lipcu i sierpniu]
"NEUTRUM" W SPRAWIE USTAWY
Warszawa, 1 września 1994
r.
Pan Marek Perkal
Dyrektor Biura ds. Wyznań URM
Po zapoznaniu się z projektem nowelizacji ustawy „O gwarancjach wolności sumienia i wyznania"
(z 11 czerwca 1994 r.) Stowarzyszenie „Neutrum" zgłasza następujące
uwagi. Ustawa „O gwarancjach wolności sumienia i wyznania" powstała w okresie, kiedy świecki charakter państwa był oczywisty, a autonomia kościołów i związków wyznaniowych ograniczona. Wystarczającymi gwarancjami wolności
sumienia i wyznania były wówczas gwarancje wolności religijnej.
Obecnie jednak sytuacja uległa radykalnej zmianie. Wprowadzone w ostatnich
latach przepisy poszerzające zakres przywilejów Kościoła katolickiego
postawiły w gorszej sytuacji prawnej mniejszości wyznaniowe i społeczność
bezwyznaniową, której statusu nie zmieni rozciągnięcie na mniejszości
religijne uprawnień gwarantowanych przez konkordat. Dla osób bezwyznaniowych
potrzebne są dzisiaj odrębne gwarancje. Nie jest to społeczność jednolita.
Obejmuje zarówno osoby, które nie odczuwają potrzeby instytucjonalnego
manifestowania swoich poglądów i postaw, jak te, które w tym celu zrzeszają
się w stowarzyszenia.
Ochrona praw tych pierwszych musi być ujęta w kategoriach praw jednostki,
zagwarantowanych w podpisanych przez Polskę międzynarodowych dokumentach, ale
do tej pory nie przełożonych na odpowiednie zapisy w polskim prawie.
Zrównanie w prawach tych drugich wymagałoby rozciągnięcia niektórych
uprawnień kościołów i związków wyznaniowych na stowarzyszenia, np. ateistów,
wolnomyślicieli itp. zarejestrowane i liczące co najmniej 100 członków.
Dotyczy to np. zrównania pod względem prawnym ich działalności naukowej i oświatowo-wychowawczej z podobną działalnością instytucji państwowych (proponowany art. 241).
Zapewnienie rzeczywistej równości osobom bezwyznaniowym wymagałoby
gruntownego przeredagowania całej ustawy, a właściwie opracowania jej od nowa
przez rząd lub parlament. Stowarzyszenie „Neutrum" deklaruje ewentualny
udział w tych pracach. Wiadomo nam, że społeczny projekt takiej ustawy
zamierza również opracować Stowarzyszenie „Bez Dogmatu".
Na wypadek jednak, gdyby zdecydowano się tylko na nowelizację obecnej ustawy,
zgłaszamy jako rozwiązanie cząstkowe i tymczasowe załączone propozycje
minimalnych, naszym zdaniem, gwarancji dla osób nie należących do żadnego
wyznania.
Z poważaniem
Za prezydium Zarządu Krajowego
Anna Wolicka
Propozycje zmian i uzupełnień do ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
I. W art. 6 dodaje się ustęp 3:
„Nauczanie w szkołach publicznych nie może obrażać uczuć osób wierzących
ani niewierzących i powinno być prowadzone w taki sposób, aby było zgodne z poglądami religijnymi i filozoficznymi rodziców uczniów szkolnych".
II. W art. 20 zamiast proponowanego w nowelizacji ust. 4, zgłasza się następujący
zapis:
„Uczniowie korzystający z nauki religii w szkole publicznej otrzymują
oddzielne świadectwo ukończenia odpowiedniego etapu kształcenia
religijnego".
III. W oddzielnych artykułach (Dział IV) ustawa powinna precyzować:
-
kto i w jakim trybie podejmuje działania, jeśli gwarancje są naruszane, oraz
-
trybu indywidualnego dochodzenia wynikających z niej praw. Powinny być też
określone sankcje prawne w stosunku do winnych jej naruszenia.
Uzasadnienie
Nowa ustawa, rozciągająca uprawnienia Kościoła
katolickiego na inne kościoły i związki wyznaniowe, nie może pomijać ani
tym bardziej ograniczać praw osób bezwyznaniowych, które stanowią największy
odłam niekatolików w Polsce, a zarazem w obecnej sytuacji grupę najsłabszą,
gdyż nie reprezentowaną formalnie przez żadną organizację.
Obserwowana dyskryminacja osób bezwyznaniowych dotyczy przede wszystkim
nauczania w szkołach publicznych oraz możliwości odwoływania się do sądu,
gdyż ochronie wartości chrześcijańskich nie towarzyszą gwarancje
poszanowania godności osób niewierzących.
Ad I. Uzupełnienie do artykułu 6 ma
na celu umożliwienie egzekwowania praw gwarantowanych w art. 2 Protokołu
Dodatkowego nr 1 do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Ad II. Zapis proponowany przez kościoły
mniejszościowe zmierza do zrównania sytuacji uczniów uczęszczających do
punktów katechetycznych z tymi, którzy uczą się religii w szkole. Utrzymuje
jednak dyskryminację uczniów nie uczęszczających w ogóle na religię, którym
szkoła obecnie wystawia przymusowe urzędowe świadectwo niewiary, wbrew ich
prawu do zachowania w tajemnicy swoich przekonań. Tylko oddzielne świadectwa z religii stanowią rzeczywistą gwarancję poszanowania praw wszystkich uczniów
pod tym względem. Takie rozwiązanie zadowoliłoby również mniejszościowe kościoły i związki wyznaniowe. Proponowany zapis pochodzi z Instrukcji Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 3 sierpnia 1990 roku dotyczącej powrotu nauczania religii do
szkoły w roku szkolnym 1990/91.
Ad III. Bez określenia procedur
dochodzenia swoich praw i sankcji za łamanie prawa ustawa pozostaje deklaracją
intencji, zwłaszcza w sferze gwarancji dla osób bezwyznaniowych, które nie
mają przyznanego kościołom prawa występowania do Trybunału Konstytucyjneg.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Biuletyny (Publikacja: 25-11-2002 Ostatnia zmiana: 14-04-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2060 |
|