|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Czytelnia i książki » Podróż do Ciemnogrodu
Kim był autor „Podróży do Ciemnogrodu” [1] Autor tekstu: Małgorzata Brywczyńska
Odbywający się w latach 1814-15 Kongres Wiedeński definitywnie zamknął
epokę Rewolucji Francuskiej i Napoleona; utworzone przez zwycięskich monarchów
Święte Przymierze [ 1 ]
we wszystkich dziedzinach życia zwalczało i ograniczało zmiany, wprowadzone w owej epoce. [ 2 ] W społeczeństwie polskim postanowienia Kongresu przyjęte zostały jednak z pewną dozą nadziei. Cieszono się z utworzenia Królestwa Polskiego, złączonego
unią personalną z Cesarstwem Rosyjskim
(car Aleksander I był jednocześnie królem Polski), narzekano jednak na zbyt
zawężone granice Kongresówki.
Symbolem panującego wówczas optymizmu stał się m.in. „Hymn na
rocznicę ogłoszenia Królestwa Polskiego z woli naczelnego wodza wojsku
polskiemu podany" — pieśń, rozpoczynająca się od słów „Boże! Coś
Polskę…" Publikując słowa tej pieśni, napisane przez Alojzego Felińskiego,
„Gazeta Warszawska" z 20 lipca 1816 r. informowała, iż „pieśń ulubiona
ludu angielskiego: God save the King (Boże, zachowaj króla) podała myśl
znanemu w literaturze ojczystej J. Panu Alojzemu Felińskiemu do napisania w tymże
duchu pieśni narodowej w języku polskim. (...) Jego Cesarzewiczowska Mość W.
Książę Konstanty raczył z powodu tego oświadczyć autorowi ukontentowanie
swoje. J. Pan kapitan Kaszewski z pułku 4-go piechoty zrobił do tego hymnu
stosowną muzykę… [ 3 ] Z biegiem lat pieśń była poddawana licznym przeróbkom: zmieniano zarówno słowa,
jak i melodię, co doprowadziło do ukształtowania się obecnej wersji i uczyniło z tego utworu pieśń religijno-patriotyczną.
Konstytucja Królestwa polskiego z 1815 r. miała charakter liberalny,
gwarantując prawa obywatelskie: wolność wyznania i druku, używanie języka
polskiego w życiu publicznym, nietykalność osobistą itp., aprobowała zasady
prawne, na jakich opierało się Księstwo Warszawskie. Problem tkwił jednak w tym, że związek konstytucyjnego, realizującego kapitalistyczne przemiany Królestwa z absolutystyczno-feudalną Rosją nie mógł być trwały; efektem tego związku
mogły być albo liberalne przemiany w Rosji, albo stopniowe obalanie swobód
politycznych Królestwa. W praktyce zrealizowany został ten drugi scenariusz,
co było wynikiem sytuacji
politycznej w Europie, jak też presji ze strony konserwatywnych kręgów społecznych w samym Królestwie Polskim.
Jednym z głównych obrońców liberalnych zdobyczy Królestwa stał się
Stanisław Kostka Potocki, mianowany 20 maja 1815 r. ministrem, szefem Komisji
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, kierujący polską oświatą w duchu tradycji Komisji Edukacji Narodowej. Taka postawa jest zrozumiała, jeśli
wziąć pod uwagę, że aktywnym działaczem KEN, prezesem utworzonego w 1775 r.
Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych był brat Stanisława Kostki, Ignacy. [ 4 ]
Stanisław Kostka Potocki urodził się w listopadzie 1755 r. w Lublinie,
jako syn Eustachego, cześnika koronnego i Marianny z Kątskich. Uczył się w pijarskim Collegium Nobilium w Warszawie, gdzie jego nauczycielami byli m.in.
Stanisław Konarski i Onufry Kopczyński. W latach 1772-75 zwiedzał Włochy,
Szwajcarię, Francję i Niemcy, interesując się zabytkami sztuki antycznej.
Wojaże zagraniczne powtarzał wielokrotnie w latach późniejszych.
W 1776 r. ożenił się z Aleksandrą z Lubomirskich
(1760-1836), córką Stanisława, marszałka wielkiego koronnego i Elżbiety
(Izabeli) z Czartoryskich. Tworzyli zgodną i kochającą się parę, pomimo że
matka Aleksandry traktowała małżeństwa swoich córek jako element strategii
politycznej: „Owszem, dbała bardzo o ich edukację, ale traktowała je jak
atut w prowadzonej grze: ich ogromne posagi, koligacje, wykształcenie, młodość i uroda miały posłużyć do utrwalenia przymierza Familii i Pilawitów. Elżbieta i Aleksandra poślubiły Ignacego i Stanisława Kostkę Potockich, Janowi
Potockiemu przeznaczono Julię, Konstancję zaś obiecano hetmanowi polnemu
koronnemu, Sewerynowi Rzewuskiemu jak tylko dojrzeje do zamęścia." [ 5 ]
Stanisław Kostka od 1778 r. był posłem na Sejm z województwa lubelskiego, w 1781 r. został podstolim wielkim koronnym, a w 1782
r. wszedł w skład Rady Nieustającej jako stronnik Familii Czartoryskich. W 1788 r. opracował projekt fasady kościoła św. Anny w Warszawie.
W latach Sejmu Czteroletniego (1788 — 92) związał się ze
stronnictwem patriotycznym i już w grudniu 1788 r. został wyprawiony do Paryża.
Wielu Pilawitów wysyłano wówczas w poselstwie do głównych stolic
europejskich, co podnosiło rangę Rzeczypospolitej. Od maja 1789 r. do lutego
1790 r. dowodził regimentem piechoty im. Potockich, które to stanowisko przejął
po Stanisławie Szczęsnym Potockim. W 1791 r. został generałem artylerii
wojsk koronnych, a rok później także dowódcą 5-go regimentu fizylierów i członkiem Rady Wojennej. W kampanii 1792 r. walczył na froncie litewskim,
m.in. pod Mirem.
Po zwycięstwie targowicy wyjechał, wraz z Ignacym,
do Lipska i Drezna, gdzie przygotowywał powstanie. Aresztowany przez Austriaków,
był więziony w Josephstadt i internowany w Pradze. Po uwolnieniu wyjechał do
Włoch (1796 — 97), a następnie osiadł w Wilanowie, gdzie studiował język
polski, literaturę i sztukę. Był organizatorem Towarzystwa Przyjaciół Nauk,
prezesem Wydziału Literatury od 1808 r. i prezesem Wydziału Nauk od 1818 r. W 1805 r. założył Liceum Warszawskie.
Przejawiał aktywność we władzach Księstwa warszawskiego, od 1809 r.
będąc prezesem Rady Stanu. Równocześnie pełnił funkcję komendanta Korpusu
Kadetów do września 1814 r. Po upadku Księstwa wyemigrował w 1814 r. do
Drezna, ale wkrótce powrócił do Wilanowa.
Należał do wolnomularstwa. W latach 1812 — 21 był wielkim mistrzem
Wielkiego Wschodu Narodowego, członkiem Kapituły Najwyższej i licznych lóż:
Rycerze Gwiazdy, Bracia Zjednoczeni, Kazimierz Wielki, Świątynia Izis, Świątynia
Równości, Przyjaciel Ludzkości i in.
Był członkiem honorowym Akademii Krakowskiej, kawalerem orderów: Orła
Białego, Świętego Stanisława, Świętego Ludwika i Legii Honorowej.
Parał się literaturą. W młodości pisał wiersze, ale nie przeznaczał
ich do druku. Można tu wymienić choćby utwór „Moje pierwsze w życiu
wiersze", adresowane do Tomasza Kajetana Węgierskiego „Strumyki" z roku
1803 czy „Duma o panu Muratorym" (1816 r.), opublikowana w „Pamiętniku
Warszawskim". Biorąc udział w działalności politycznej, ogłosił „listy
polskie pisane w roku 1785, wydane przez Jana Witt."
Na początku Sejmu Wielkiego wydał programową broszurę „Myśli ogólne o poprawie rządu." W 1789 r. pomówiony został w anonimowych paszkwilach o kontakty z wrogiem. W związku z tym opublikował na łamach „Gazety
Warszawskiej" "List do publiczności posła lubelskiego o rozrzuconych
przeciw niemu paszkwilach." Na emigracji w Dreźnie był współautorem dzieła
Kołłątaja „O ustanowieniu i upadku Konstytucji 3 Maja." Jako współzałożyciel
Towarzystwa Przyjaciół Nauk publikował swoje badania w jego rocznikach.
Napisał wtedy obszerne, wielotomowe dzieła:
„O wymowie i stylu" oraz „O sztuce u dawnych, czyli Winkelman
polski", które wydał w latach 1815 — 16. W 1816 r. wysłał do redakcji
„Gazety Korespondenta" recenzję teatralną „Uwagi wieśniaka nad krytyką
Kopciuszka", ale gazeta odmówiła publikacji. Ten tekst ukazał się później w „Gazecie Warszawskiej". Tam też została opublikowana część druga
recenzji „Dalsze uwagi wieśniaka." Aktywnie włączył się w działalność
publicystyczną i rozpoczął współpracę z „Pamiętnikiem Warszawskim",
ukazującym się jako miesięcznik od początku 1815 r., pod redakcją Feliksa
Bentkowskiego. [ 6 ]
Pismo zdobyło sobie szybko poważną pozycję w życiu publicznym, naukowym i literackim Warszawy, zajmowało się aktualnymi wówczas problemami społecznymi i przejawiało liberalne sympatie. Poprzednio, w latach 1801 — 05 „Pamiętnik"
był redagowany przez Franciszka Ksawerego Dmochowskiego, a w latach 1808 — 10
przez Ludwika Osińskiego.
Potocki zamieszczał tam artykuły krytyczne, w których
wypowiadał się na takie tematy, jak dziennikarstwo, teatr czy gramatyka języka
polskiego, brał też udział w polemice z dochodzącymi do głosu zwolennikami
literatury romantycznej, zamieszczając krytyczną recenzję rozprawy Jana
Samuela Kaulfussa „Dlaczego język i literatura niemiecka zdolniejszymi są do
ukształcenia rozumu i serca niż język i literatura francuska?" [ 7 ]
Niemieckie nowinki romantyczne uznał za pozbawione dobrego smaku i prowadzące
na bezdroża.
Aby znaleźć pretekst do zamieszczania lekkich a kąśliwych
komentarzy na tematy polityczno-światopoglądowe, Potocki jeszcze w 1816 r.
zmienił tytuł swoich artykułów na „Świstek Krytyczny", a później zaczął
się nawet podpisywać jako "Świstek". [ 8 ]
W odpowiedzi na ukazanie się „Sześcioletniej
Korespondencji władz duchownych z rządem Księstwa Warszawskiego, służącej
do historii Kościoła polskiego" oraz polskiego wydania „Historii
jakobinizmu" Augustyna Barruela, głoszących skrajnie konserwatywne poglądy
polityczne, Potocki powołał do życia, na łamach „Świstka", Akademię
Smorgońską, ustanowioną w celu „wygaszenia okropnej oświaty" i „walki
ze zgubnym duchem liberalności."
Publikując rzekome statuty i protokoły Orderu Niedźwiadka, atakował
przeciwników politycznych, zmierzających do pełnego uniezależnienia się kościoła
od państwa i przyznania duchownym nadzoru nad szkolnictwem. Tworząc „Świstka"
wzorował się Potocki na francuskim piśmie „Żółty Karzeł" [ 9 ],
które przy pomocy satyry ośmieszało konserwatystów francuskich. „Świstek
Krytyczny" stał się wkrótce najpoczytniejszą rubryką „Pamiętnika",
ale ceną tej popularności były coraz ostrzejsze ataki na autora. W lutym 1817
r. ks. Bohusz opublikował na łamach „Dziennika Wileńskiego" "List o Zakonie Smorgońskim i o Świstku", w którym zarzucał Potockiemu „brak
przywiązania do rzeczy ojczystych" i „parodię z władz wyższych
duchownych i świeckich". Trzeba tu podkreślić, że ks. Bohusz świadomie
przypisywał Świstkowi tendencje wywrotowe i antyrządowe, których w jego
publikacjach wcale nie było. Potocki z oburzeniem odpierał te oskarżenia,
uznając że przypisuje się Świstkowi zamiary, których nie miał i oskarżał
„Smorgończyków" o to, że chcieliby widzieć „obok triumfu religii i rządu — triumf nieoświecenia i fanatyzmu." [ 10 ]
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] J. Skowronek, Od Kongresu Wiedeńskiego do nocy Listopadowej, Warszawa 1981, s. 1 [ 2 ] K. Groniowski, J. Skowronek, Historia polski 1795-1914, Warszawa 1977, s. 48 [ 3 ] B. Zakrzewski, "Boże, coś Polskę" Alojzego Felińskiego, Wrocław 1983, s. 10 [ 4 ] Z. Zielińska, Ostatnie lata Pierwszej Rzeczypospolitej, Warszawa 1986, s.27 [ 5 ] M. Dernatowicz, Portret Familii, Warszawa 1974, s. 247 [ 6 ] S. K. Potocki, Podróż do Ciemnogrodu i Świstek Krytyczny, wybór, oprac. E. Kipa, Wrocław 1955, BN I 154, s. XV [ 7 ] A. Kowalska, Warszawa literacka w okresie przełomu kulturalnego 1815-1822, Warszawa 1961, s. 104 [ 8 ] S. K. Potocki, Podróż do Ciemnogrodu..., s. XXVI « Podróż do Ciemnogrodu (Publikacja: 19-12-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2122 |
|