Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.447.407 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Istnienie staje się, nieporównywalnie bardziej interesujące, gdy poszerza się nasz horyzont doznań, uczuć i przemyśleń. I gdy praktycyzm życiowy nie ogranicza widzenia świata do perspektywy tego co własne, jednostkowe. Nie wstydźmy się marzeń. Ich najgłębszym sensem jest bowiem pobudzenie nas do działania. Człowiek czynu stara się kształtować swoje życie na miarę własnych tęsknot i pragnień skrystaliz..
 Filozofia » Antropologia filozoficzna

Prawda mojsza niż twojsza, czyli antypody dialogu międzyreligijnego [5]
Autor tekstu:

Z powyższego mogłoby wynikać, że prawdziwy dialog międzyreligijny oraz prozelityzm rozumiany jakkolwiek inaczej niż milczące dawanie świadectwa swojej wierze wzajemnie się wykluczają. Trudno jednak wyobrazić sobie rezygnację religii powszechnych z tego ostatniego. Z tego pierwszego prawdopodobnie również.

Dialog międzyreligijny wypływa poniekąd z akceptacji pluralizmu religijnego. Taka akceptacja powinna jednak obejmować również „pozbawionych łaski wiary", „sekciarzy" i „zabobonnych tubylców", jeśli dialog ma być pełny i autentyczny. Póki co tym, którzy obecnie są na antypodach dialogu międzyreligijnego, raczej trudno usłyszeć „z pewnością i wy macie trochę racji".

 

 

 

 

*Tekst pierwotnie ukazał się w „Mishellaneach" nr 9 (13), luty 2011, ISSN 1640-3916.

Bibliografia:

I. Podmiotowa

1) Mary Douglas, Techniki kontroli nad czarami w Afryce Środkowej; Rozpętana kampania oskarżeń o czary; w: eadem, Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne, tłum. Ewa Klekot, Wydawnictwo Marek Derewicki, Kęty 2007.

II. Przedmiotowa

2) Mariusz Agnosiewicz, Ateizm to za mało

3) Mariusz Agnosiewicz, Racjonaliści

4) Benedykt XVI, Rzym to katolickość i misyjność, [w:] „L'Osservatore Romano" 7-8/2007.

5) Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, wstęp Leszek Kołakowski, red. Maria Wolańczyk, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.

6) Alan Crookham, Are Christian Missionaries Just Bums with a Title?

7) Howard Culbertson Understanding culture stress. Coping with culture shock

8) P. Dabosville, Foi et Culture dans l'Eglise d'aujourd'hui, wyd. Fayard-Marne, Paryż 1979.

9) Richard Dawkins, Bronię ateistów, tłum. Łukasz Sommer, [w:] „Gazeta Wyborcza", 13 listopada 2006.

10) Jacques Dupuis, Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.

11) ks. Marek Dziewiecki, Ewangelizacja, czyli wypływanie na głębię

12) ks. Marek Dziewiecki, Kompetencje nowych ewangelizatorów

13) Umberto Eco, Carlo Maria Martini, Emanuele Severino et al., W co wierzy ten, kto nie wierzy?, tłum. Ireneusz Kania, Wydawnictwo WAM, Kraków 1998.

14) Jack Goody, Słowo Boga, przeł. Grzegorz Godlewski przy współpracy Andrzeja Mencwela, [w:] „Przegląd Humanistyczny" 7/1989.

15) Sam Harris, Manifest ateisty, tłum. Małgorzata Koraszewska, 

16) Joshua Hatcher, Missional Anthropology: A Look at Why Christian Missionaries Are Studying Anthropology

17) John Hick, An interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent, Palgrave Macmillan 2004.

18) Paul G. Hiebert, Mission and anthropology. A reading for Cultural Anthropology

19) Karl Jaspers, O źródle i celu historii, przeł. Józef Marzęcki, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2006.

20) Kamil Kaczmarek, Rafał Kotomski, Sekta to pojęcie-maczuga, [w:] „Tygodnik nr 1" nr 2/158, 8 lipca 2005.

21) Ks. Krzysztof Kościelniak, Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata, Wydawnictwo M, Kraków 2002.

22) Louis J. Luzbetak, Kościół a kultury. Antropologia stosowana na użytek misjonarzy, tłum. Irena Józefowiczowa, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1972.

23) Anita Magowska, Powstanie misjologii katolickiej i antropologii misyjnej w: tejże Zaangażowanie Polaków w misyjną opiekę zdrowotną w Afryce, Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2007.

24) Henri Maurier, Antropologia misyjna. Religie i cywilizacje w zderzeniu z uniwersalizmem. Przyczynek do dziejów współczesnych, tłum. Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Werbistów VERBINUM, Warszawa 1997.

25) Wiesław Maź, Misjonarz w poszukiwaniu człowieka, [w:] „Annales Missiologici Posnanienses", Poznań 2003, t. 13.

26) Krzysztof Mądel SJ, Abp Józef Życiński, Nihilizm, grawitacja i Pan Bóg, [w:] „Życie Duchowe" 20/1999.

27) Todd Nelsen, Missionaries Invade Local Communities. Anthropology: Cultural Imperialism

28) Łukasz Nysler, Jak być ateistą we współczesnej Polsce?

29) Stanisław Obirek, Krzysztof Mądel, Sezon dialogu: rozmów dwadzieścia trzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.

30) Lech Ostasz, O potrzebie nowego zdefiniowania pojęcia ateizmu

31) Raimundo Panikkar, Religie świata w dialogu, PAX, Warszawa 1986.

32) Michał Przech, Nie taki ateista straszny, jak go malują

33) Alan Race, Christians and Religious Pluralism: Patterns in the Christian Theology of Religions, SCM Press, London 1983.

34) Religie świata a chrześcijaństwo, red. Ks. Tadeusz Dzidek, Ks. Łukasz Kamykowski, Ks. Adam Kubiś, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 1998.

35) Sekty czy nowe ruchy religijne. Wybrane zagadnienia, red. Zbigniew Stachowski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno-Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005.

36) Wilfred Cantwell Smith, Towards a World Theology, 1981.

37) Ks. Edward Staniek, Chrześcijanin wobec… innych religii, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 2005.

38) Barbara Stanosz, Filozoficzne podstawy ateizmu

39) Piotr Szarszewski, Antysektowe zakłamywanie rzeczywistości, [w:] „Nomos" nr 43/44 2003.

40) Anna Szulc, Sektofobia, [w:] „Przekrój" 32/2006.

41) Wojciech Świątkiewicz, Integracja kulturowa i jej społeczne uwarunkowania, Uniwersytet Śląski, Katowice 1987.

42) Romuald Jakub Weksler-Waszkinel, Zgłębiając tajemnicę Kościoła..., Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.

43) Darrel L. Whiteman, Anthropology and Mission: The Incarnational Connection, [w:] „Global Missiology, Research Methodology" April 2004.

44) Darrel L. Whiteman, Part II — Anthropology and Mission: The Incarnational Connection, [w:] „International Journal of Frontier Missions" Volume 21:2 (April-June 2004).

45) Why take missions and anthropology at Eastern?

46) Marta Zimniak-Hałajko, Raj oswojny. Antropologia nowych ruchów religijnych, słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2003.

47) Henryk Zimoń SVD, Ewangelizacja Afryki w kontekście kulturowo-religijnym w: Jan Paweł II a religie świata, red. ks. Jan Perszon, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007.

III. Konteksty

48) Apostoł Madagaskaru. Wybór listów ojca Jana Beyzyma, wyb. i opr. ks. Czesław Drążek, Wydawnictwo WAM, Kraków 1995.

49) Wiesława Dąbrowska-Macura, Jarosław Różański, Ze szkoły pod drzewem na uniwersytet, [w:] „Gość Niedzielny" 8/2002.

50) Wiesława Dąbrowska-Macura, ks. Wacław Stencel, "Byłem przygotowany na najgorsze", [w]: „Gość Niedzielny" 45/99.

51) Renata Gontarz, ks. Eugeniusz Paruzel, Wiarę traktują poważnie, [w:] „Gość Niedzielny" 1/2002.

52) Magda Hartman, Cztery wielkie religie świata zjednoczone! Przeciw gejom

53) Ks. Bogusław Kieżel, W słońcu pustyni Kalahari, [w:] „Czas Miłosierdzia" 01/2003.

54) Bertold Kittel, Jarosław Jabrzyk, Podziemny krąg, [w:] „Rzeczpospolita" nr 138/2005, 10 czerwca 2005.

55) Leszek Kolankiewicz, Oda antropologiczna w: tegoż, Samba z bogami. Opowieść antropologiczna, Wydawnictwo KR, Warszawa 2007.

56) o. Robert Krawiec, o Piotr Michalik, Dajmy im czas, [w:] „Przewodnik Katolicki" 14/2007.

57) Piotr Krysa, Potrzeba doświadczonych apostołów, [w:] „Przewodnik Katolicki" 43/2004.

58) Ks. Dariusz Madejczyk, Nosiciele miłości, [w:] „Przewodnik Katolicki" 42/2002.

59) Charles Montgomery, Wyspa magii i strachu; Biskup Malaity; Bracia i ich cuda; Nukapu i znaczenie opowieści; w: idem, Bóg Rekin. Wyprawa do źródeł magii, tłum. Dorota Kozińska, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2007.

60) o. Nehemiasz Mirosław Prybiński, Pracować na Madagaskarze, [w:] „Przewodnik Katolicki" 31/2007.

61) Beata Tomanek, Każdy ma swoją misję, [w:] „Gość Niedzielny" 7/2001.

62) Piotr Szarszewski, Satanizm w Polsce. Próba analizy zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.


1 2 3 4 5 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Raport z oblężonego miasta
Przed wyborami. Wakacyjne narzekania…

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (3)..   


« Antropologia filozoficzna   (Publikacja: 20-08-2011 Ostatnia zmiana: 21-08-2011)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Małgorzata Joanna Adamczyk
Kulturoznawczyni, tłumaczka, animatorka kultury i działaczka społeczna. Stypendystka Muzeum Historii Żydów Polskich na Uniwersytecie w Tel Awiwie. Publikowała m .in. w "Kulturze Liberalnej", "Kulturze i Społeczeństwie", w "Zadrze", "Mishellaneach", "Tece Historyka", w pokonferencyjnych tomach zbiorowych i w różnych zakątkach blogosfery.
 Strona www autora
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2142 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365