Filozofia » Antropologia filozoficzna
Prawda mojsza niż twojsza, czyli antypody dialogu międzyreligijnego [5] Autor tekstu: Małgorzata Joanna Adamczyk
Z powyższego mogłoby wynikać, że prawdziwy dialog międzyreligijny
oraz prozelityzm rozumiany jakkolwiek inaczej niż milczące dawanie świadectwa
swojej wierze wzajemnie się wykluczają. Trudno jednak wyobrazić sobie
rezygnację religii powszechnych z tego ostatniego. Z tego pierwszego
prawdopodobnie również. Dialog międzyreligijny wypływa poniekąd z akceptacji pluralizmu
religijnego. Taka akceptacja powinna jednak obejmować również
„pozbawionych łaski wiary", „sekciarzy" i „zabobonnych tubylców",
jeśli dialog ma być pełny i autentyczny. Póki co tym, którzy obecnie są
na antypodach dialogu międzyreligijnego, raczej trudno usłyszeć „z pewnością i wy macie trochę racji".
*Tekst pierwotnie ukazał się w „Mishellaneach" nr 9 (13), luty 2011, ISSN 1640-3916.
Bibliografia:
I. Podmiotowa
1)
Mary Douglas, Techniki kontroli nad czarami w Afryce Środkowej;
Rozpętana kampania oskarżeń o czary; w: eadem, Ukryte
znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne, tłum. Ewa Klekot, Wydawnictwo
Marek Derewicki, Kęty 2007.
II. Przedmiotowa
2)
Mariusz Agnosiewicz, Ateizm to za mało,
3)
Mariusz Agnosiewicz, Racjonaliści,
4)
Benedykt XVI, Rzym to katolickość i misyjność, [w:] „L'Osservatore
Romano" 7-8/2007.
5)
Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, wstęp Leszek Kołakowski,
red. Maria Wolańczyk, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
6)
Alan Crookham, Are
Christian Missionaries Just Bums with a Title?,
7)
Howard
Culbertson Understanding culture stress. Coping with culture
shock,
8)
P. Dabosville, Foi et Culture dans l'Eglise d'aujourd'hui,
wyd. Fayard-Marne, Paryż 1979.
9)
Richard Dawkins, Bronię ateistów, tłum. Łukasz Sommer,
[w:] „Gazeta Wyborcza", 13 listopada 2006.
10)
Jacques Dupuis, Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do
dialogu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.
11)
ks. Marek Dziewiecki, Ewangelizacja, czyli wypływanie na głębię,
12)
ks. Marek Dziewiecki, Kompetencje nowych ewangelizatorów,
13)
Umberto Eco, Carlo Maria Martini, Emanuele Severino et al., W
co wierzy ten, kto nie wierzy?, tłum. Ireneusz Kania, Wydawnictwo WAM, Kraków
1998.
14)
Jack Goody, Słowo Boga, przeł. Grzegorz Godlewski przy
współpracy Andrzeja Mencwela, [w:] „Przegląd Humanistyczny" 7/1989.
15)
Sam Harris, Manifest ateisty, tłum. Małgorzata Koraszewska,
16)
Joshua Hatcher,
Missional Anthropology: A Look at Why Christian Missionaries Are Studying
Anthropology,
17)
John Hick, An
interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent, Palgrave
Macmillan 2004.
18)
Paul G. Hiebert,
Mission and anthropology. A reading for Cultural Anthropology,
19)
Karl Jaspers, O źródle i celu historii, przeł. Józef
Marzęcki, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2006.
20)
Kamil Kaczmarek, Rafał Kotomski, Sekta to pojęcie-maczuga,
[w:] „Tygodnik nr 1" nr 2/158, 8 lipca 2005.
21)
Ks. Krzysztof Kościelniak, Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata, Wydawnictwo M, Kraków 2002.
22)
Louis J. Luzbetak, Kościół a kultury. Antropologia stosowana
na użytek misjonarzy, tłum. Irena Józefowiczowa, Instytut Wydawniczy Pax,
Warszawa 1972.
23)
Anita Magowska, Powstanie misjologii katolickiej i antropologii
misyjnej w: tejże Zaangażowanie Polaków w misyjną opiekę zdrowotną w Afryce, Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2007.
24)
Henri Maurier, Antropologia misyjna. Religie i cywilizacje w zderzeniu z uniwersalizmem. Przyczynek do dziejów współczesnych, tłum.
Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Werbistów VERBINUM, Warszawa 1997.
25)
Wiesław Maź, Misjonarz w poszukiwaniu człowieka, [w:]
„Annales Missiologici Posnanienses", Poznań 2003, t. 13.
26)
Krzysztof Mądel SJ, Abp Józef Życiński, Nihilizm,
grawitacja i Pan Bóg, [w:] „Życie Duchowe" 20/1999.
27)
Todd Nelsen, Missionaries
Invade Local Communities. Anthropology: Cultural Imperialism,
28)
Łukasz Nysler, Jak być ateistą we współczesnej Polsce?,
29)
Stanisław Obirek, Krzysztof Mądel, Sezon dialogu: rozmów
dwadzieścia trzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
30)
Lech Ostasz, O potrzebie nowego zdefiniowania pojęcia ateizmu,
31)
Raimundo Panikkar, Religie świata w dialogu, PAX, Warszawa
1986.
32)
Michał Przech, Nie taki ateista straszny, jak go malują,
33)
Alan Race, Christians
and Religious Pluralism: Patterns in the Christian Theology of Religions,
SCM Press, London 1983.
34)
Religie świata a chrześcijaństwo, red. Ks. Tadeusz
Dzidek, Ks. Łukasz Kamykowski, Ks. Adam Kubiś, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej
Akademii Teologicznej, Kraków 1998.
35)
Sekty czy nowe ruchy religijne. Wybrane zagadnienia, red.
Zbigniew Stachowski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno-Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005.
36)
Wilfred
Cantwell Smith, Towards a World Theology, 1981.
37)
Ks. Edward Staniek, Chrześcijanin wobec… innych religii,
Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 2005.
38)
Barbara Stanosz, Filozoficzne podstawy ateizmu,
39)
Piotr Szarszewski, Antysektowe zakłamywanie rzeczywistości,
[w:] „Nomos" nr 43/44 2003.
40)
Anna Szulc, Sektofobia, [w:] „Przekrój" 32/2006.
41)
Wojciech Świątkiewicz, Integracja kulturowa i jej społeczne
uwarunkowania, Uniwersytet Śląski, Katowice 1987.
42)
Romuald Jakub
Weksler-Waszkinel, Zgłębiając tajemnicę Kościoła...,
Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.
43)
Darrel L.
Whiteman, Anthropology and Mission: The Incarnational Connection, [w:]
„Global
Missiology, Research Methodology" April 2004.
44)
Darrel L.
Whiteman, Part II — Anthropology and Mission: The Incarnational Connection,
[w:] „International Journal of Frontier Missions" Volume
21:2 (April-June 2004).
45)
Why take
missions and anthropology at Eastern?,
46)
Marta Zimniak-Hałajko, Raj oswojny. Antropologia nowych ruchów
religijnych, słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2003.
47)
Henryk Zimoń SVD, Ewangelizacja Afryki w kontekście
kulturowo-religijnym w: Jan Paweł II a religie świata, red. ks. Jan
Perszon, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007.
III. Konteksty
48)
Apostoł Madagaskaru. Wybór listów ojca Jana Beyzyma, wyb. i opr. ks. Czesław Drążek, Wydawnictwo WAM, Kraków 1995.
49)
Wiesława Dąbrowska-Macura, Jarosław Różański, Ze szkoły
pod drzewem na uniwersytet, [w:] „Gość Niedzielny" 8/2002.
50)
Wiesława Dąbrowska-Macura, ks. Wacław Stencel, "Byłem
przygotowany na najgorsze", [w]: „Gość Niedzielny" 45/99.
51)
Renata Gontarz, ks. Eugeniusz Paruzel, Wiarę traktują poważnie,
[w:] „Gość Niedzielny" 1/2002.
52)
Magda Hartman, Cztery wielkie religie świata zjednoczone!
Przeciw gejom,
53)
Ks. Bogusław Kieżel, W słońcu pustyni Kalahari, [w:]
„Czas Miłosierdzia" 01/2003.
54)
Bertold Kittel, Jarosław Jabrzyk, Podziemny krąg, [w:]
„Rzeczpospolita" nr 138/2005, 10 czerwca 2005.
55)
Leszek Kolankiewicz, Oda antropologiczna w: tegoż, Samba z bogami. Opowieść antropologiczna, Wydawnictwo KR, Warszawa 2007.
56)
o. Robert Krawiec, o Piotr Michalik, Dajmy im czas, [w:]
„Przewodnik Katolicki" 14/2007.
57)
Piotr Krysa, Potrzeba doświadczonych apostołów, [w:]
„Przewodnik Katolicki" 43/2004.
58)
Ks. Dariusz Madejczyk, Nosiciele miłości, [w:]
„Przewodnik Katolicki" 42/2002.
59)
Charles Montgomery, Wyspa magii i strachu; Biskup
Malaity; Bracia i ich cuda; Nukapu i znaczenie opowieści; w: idem,
Bóg Rekin. Wyprawa do źródeł magii, tłum. Dorota Kozińska, Wyd. Świat
Książki, Warszawa 2007.
60)
o. Nehemiasz Mirosław Prybiński, Pracować na Madagaskarze,
[w:] „Przewodnik Katolicki" 31/2007.
61)
Beata Tomanek, Każdy ma swoją misję, [w:] „Gość
Niedzielny" 7/2001.
62)
Piotr Szarszewski, Satanizm w Polsce. Próba analizy zjawiska,
Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
1 2 3 4 5
« Antropologia filozoficzna (Publikacja: 20-08-2011 Ostatnia zmiana: 21-08-2011)
Małgorzata Joanna AdamczykKulturoznawczyni, tłumaczka, animatorka kultury i działaczka społeczna. Stypendystka Muzeum Historii Żydów Polskich na Uniwersytecie w Tel Awiwie. Publikowała m .in. w "Kulturze Liberalnej", "Kulturze i Społeczeństwie", w "Zadrze", "Mishellaneach", "Tece Historyka", w pokonferencyjnych tomach zbiorowych i w różnych zakątkach blogosfery. Strona www autora
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2142 |