|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Kształtowanie relacji państwo-kościół w Konstyt. [3] Autor tekstu: Paweł Borecki
W wyniku prac KKZN liczba wariantów art. 15 (następnie -
16) zamiast maleć rosła. Kolejne projekty tego przepisu stanowiły próbę
wypracowania kompromisu albo, jak w przypadku zgłoszonych przez A. Grześkowiak,
P. Andrzejewskiego oraz przedstawicieli Polskiej Partii Socjalistycznej i Parlamentarnej Grupy Kobiet, były przejawem ideowego samookreślenia. Przedstawiciele Kościoła
Katolickiego, UW oraz NSZZ Solidarność w KKZN opowiadali się za
konstytucjonalizacją zasady niezależności i autonomii państwa i kościoła
oraz obligatoryjnej, prawnomiędzynarodowej formy regulacji statusu Kościoła
Katolickiego. Pierwszy z tych postulatów uzasadniano odwołując się do wspólnotowej
koncepcji państwa i kościoła, czy też, co stanowiło novum w argumentacji przedstawicieli Episkopatu Polski, utożsamiając ją z pozytywnie rozumianym rozdziałem kościoła i państwa. Przeciwstawiano się
zarazem próbom sprecyzowania zakresu autonomii i niezależności kościoła
jako ingerencji w jego sprawy wewnętrzne. Socjologiczna koncepcja państwa i kościoła
służyła ponadto zakwestionowaniu zasady rozdziału (oddzielenia) wymienionych
podmiotów oraz redukcji zasady neutralności światopoglądowej państwa
poprzez odniesienie jej do władz publicznych, a następnie jedynie do władz państwowych.
Negowano klauzule statuujące model państwa świeckiego odwołując się do wątpliwych
argumentów historycznym. Zasada rozdziału vel
oddzielenia miała mieć rzekomo komunistyczny, wręcz stalinowski, rodowód,
legitymizować w okresie Polski Ludowej, podobnie jak zasada świeckości państwa,
czy jego neutralności światopoglądowej, politykę zwalczania Kościoła i dyskryminacji wierzących. Nie kwestionowano natomiast zasady równouprawnienia
wyznań, stanowiącej ustrojowy priorytet Kościołów nierzymskokatolickich.
Kontradyktoryjnie
reprezentanci SLD oraz UP popierali konstytucjonalizację zasady rozdziału względnie
oddzielenia kościoła i państwa, uzasadniając to zwłaszcza negatywnymi doświadczeniami
stosunków konfesyjnych w Polsce po roku 1989 oraz koniecznością zapobieżenia
funkcjonalnej interferencji państwa i związków wyznaniowych. Zasadę
neutralności światopoglądowej odnosili szeroko — do państwa,
względnie do organów i instytucji państwowych i samorządowych. Zasadnie
kwestionowali formułę niezależności i autonomii kościoła i państwa jako
niezgodną z zasadą jego suwerenności. Przedstawiciele wymienionych ugrupowań
konsekwentnie sprzeciwiali się jurydyzacji obligatoryjnej prawnomiędzynarodowej
formy regulacji statusu Kościoła Katolickiego. Dążenie do poszanowania
suwerennych uprawnień państwa warunkowało także ze strony parlamentarzystów
Sojuszu postulat sprecyzowania przedmiotowego zakresu autonomii i niezależności
kościołów i związków wyznaniowych. Laicka większość KKZN z czasem
zrezygnowała z pierwotnych dezyderatów ustrojowych. Odstąpiła od zasady świeckości
państwa, godziła się na ograniczenie zasady neutralności światopoglądowej
do władz publicznych, a niektórzy liderzy ugrupowań lewicowych byli nawet
gotowi zaakceptować określenie statusu Kościoła Katolickiego obligatoryjnie w formie umowy międzynarodowej oraz zrezygnować z zasady rozdziału na rzecz
jej znaczeniowych substytutów.
Wobec fiaska dotychczasowych prac KKZN, z inicjatywy A. Kwaśniewskiego, w marcu 1995
r. odbyło się kilka kuluarowych spotkań z przedstawicielami Episkopatu Polski
oraz Polskiej Rady Ekumenicznej, podczas których przewodniczący Komisji
Konstytucyjnej przedstawił, opracowany głównie przez prof. Wiktora Osiatyńskiego,
projekt art.15 o treści:
Art. 15
1. Władze publiczne zachowują neutralność w sprawach przekonań religijnych i światopoglądowych.
2. Kościoły i Związki Wyznaniowe są równe wobec prawa.
3. Kościoły i Związki Wyznaniowe są autonomiczne i niezależne w swoich dziedzinach (w swoim zakresie działania).
4. Władze publiczne oraz Kościoły i Związki Wyznaniowe współdziałają ze sobą na rzecz rozwoju człowieka i dobra wspólnego. Kościoły i związki wyznaniowe nie biorą udziału w sprawowaniu władzy publicznej.
5. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską i Kościołem Katolickim określa umowa międzynarodowa ze Stolicą
Apostolską i ustawy.
6. Stosunek Rzeczypospolitej Polskiej do innych Kościołów i Związków Wyznaniowych określają
ustawy uchwalone na podstawie umowy zawartej przez Rząd z ich właściwymi przedstawicielami [ 22 ].
We wspomnianym przedłożeniu przewidywano zatem zwłaszcza konstytucjonalizację
obligatoryjnej regulacji statusu Kościoła Katolickiego w formie umowy międzynarodowej
oraz formułowano jako substytut zasady rozdziału, dyrektywę, że kościoły i związki wyznaniowe nie biorą udziału w sprawowaniu władzy publicznej. Ta
jednoznaczna zasada, wyrażająca polityczny sens instytucji rozdziału, spotkała
się jednak z krytyką Sekretarza Generalnego KEP oraz Prymasa Polski.
Metropolita warszawski 19 marca 1995 r. w kazaniu pasyjnym pt. Katolik
wobec Konstytucji państwowej stwierdził, że wyrażenie to, operujące ogólnikami ma posmak antydemokratyczny, bowiem
przez Konstytucję pragnie ograniczyć udział części obywateli w kształtowaniu
dobra wspólnego [ 23 ]. Bp. Tadeusz Pieronek zaakceptował
jednak zasadę neutralności światopoglądowej władz publicznych [ 24 ].
Osiągnięcie konsensusu uniemożliwiła aktywizacja nurtu zachowawczego zarówno
na forum Episkopatu Polski jak i w Socjaldemokracji Rzeczpospolitej Polskiej.
Prace konstytucyjne ujawniły wewnętrzne, ideowe zróżnicowania wspomnianych
środowisk. Zjawisko to dało się zaobserwować zwłaszcza podczas 275
Konferencji Plenarnej Episkopatu Polski, kiedy to biskupi zakwestionowali mandat
Sekretarza Generalnego KEP do prowadzenia rozmów z Aleksandrem Kwaśniewskim
oraz przyjęte dotychczas ustalenia. Wśród krytyków wyróżniał się abp Józef
Michalik. Hierarchowie odrzucili zarazem akceptowaną do tej pory zasadę
neutralności światopoglądowej państwa na rzecz anachronicznej zasady
tolerancji [ 25 ]. O istnieniu jednak poważnych różnic stanowisk
wśród biskupów w omawianej dziedzinie świadczyło przyjęcie końcowego
komunikatu w drodze głosowania, a nie konsensusu [ 26 ].
4 kwietnia 1995 r. spośród 15 poddanych pod głosowanie wersji art.16 akceptację większość obecnych członków
Komisji Konstytucyjnej uzyskał zasadniczo zmodyfikowany — w porównaniu z projektem z 26 stycznia 1995 r. — wniosek, zgłoszony dość
niespodziewanie przez Tadeusza Mazowieckiego w brzmieniu:
- Kościoły i związki wyznaniowe są równouprawnione.
- Władze państwowe w Rzeczypospolitej Polskiej
zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, gwarantując swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
- Stosunki między Państwem a kościołami i związkami
wyznaniowymi kształtowane są na zasadach poszanowania wzajemnej autonomii i niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla
dobra człowieka i dobra wspólnego.
- Stosunki między Państwem a Kościołem katolickim
określa umowa międzynarodowa zawarta ze Stolicą Apostolską i ustawy.
- Stosunek Państwa do innych kościołów oraz związków wyznaniowych określają ustawy
uchwalone na podstawie umowy zawartej przez Rząd z ich właściwymi
przedstawicielami [ 27 ].
Przekonywujące
wydaje się przypuszczenie, że treść tego przedłożenia była następstwem
konsultacji z przedstawicielami Episkopatu Polski [ 28 ]. Zakładało
ono zwłaszcza wyeksponowanie zasady równouprawnienia wyznań oraz zastąpienie
negowanego przez biskupów pojęcia neutralności przez, zdaniem wnioskodawcy,
synonimiczny termin „bezstronność" [ 29 ]. Zakres podmiotowy
obowiązku zachowania bezstronności został przy tym ograniczony do władz państwowych, a nie publicznych [ 30 ]. O wyniku głosowania zapewne zadecydowała
nieobecność aż ośmiu parlamentarzystów SLD i PPS, mimo że termin głosowania
został zapowiedziany dwa tygodnie wcześniej. Jakkolwiek, że przyjęty w drodze głosowania, wariant art. 16 autorstwa T. Mazowieckiego został wkrótce
zaakceptowany i przez bp. T. Pieronka, i przez A. Kwaśniewskiego [ 31 ].
Zyskał także, jak można sądzić, uznanie Przewodniczącego Konferencji
Episkopatu Polski [ 32 ].
Przepisy projektu konstytucji, określające model stosunków wyznaniowych w okresie
poprzedzającym drugie czytanie projektu konstytucji, zyskały szerszą i trwałą
aprobatę ze strony decydującej części Episkopatu Polski oraz członków
Zgromadzenia Narodowego, reprezentujących przede wszystkim czołowe ugrupowania
laickie. Fiaskiem zakończyły się wówczas próby zasadniczej zmiany
rozstrzygnięć Komisji Konstytucyjnej. Episkopat Polski nie podjął krytyki
przepisów wyznaniowych projektu konstytucji, głównie zaś pojęcia bezstronności,
formułowanych przez niektórych ekspertów i polityków związanych z Kościołem
Katolickim, a artykułowanych wśród hierarchów szczególnie przez abp. Józefa
Michalika [ 33 ]. Zarazem 21 czerwca 1996 r. Zgromadzenie Narodowe
odrzuciło głosami głownie przedstawicieli SLD i UW wniosek o przeprowadzenie
tzw. cząstkowego referendum konstytucyjnego, mającego służyć w zamiarze
inicjatorów, tj. liderów Unii Pracy, wprowadzeniu zasady neutralności światopoglądowej
państwa [ 34 ]. W trakcie prac zmierzających do przygotowania końcowego
sprawozdania 18 września i 1 października 1996 r. Komisja Konstytucyjna dokonała w przepisach wyznaniowych jedynie ograniczonych zmian, zwiększających ich
poprawność legislacyjną, ograniczających ewentualne rozbieżności
interpretacyjne i dowartościowujących konfesje nierzymskokatolickie. Przede
wszystkim zaakceptowano wówczas mało czytelną propozycję zgłoszoną przez
Marka Mazurkiewicza ograniczenia w art. 19 (następnie -
23) ust. 3 zasady autonomii tylko do kościołów i związków wyznaniowych [ 35 ]. W okresie bezpośrednio poprzedzającym uchwalenie przez KKZN 16 stycznia 1997
r. projektu konstytucji liderzy SLD, UW, PSL i UP nie kontestowali właściwych
przepisów wyznaniowych. Podczas przeprowadzonych w pierwszej połowie stycznia
1997 r. konsultacji politycznych parlamentarzystów wymienionych ugrupowań
ustalono, że nie będą zmieniane przepisy projektu konstytucji dotyczące
stosunków państwo-kościół [ 36 ].
Nasuwa to przypuszczenie, że konsensus w sprawie modelu relacji państwo-kościół w nowej konstytucji zdawał się wyprzedzać porozumienie odnośnie do całości
treści ustawy zasadniczej.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 22 ] Mps powiel. ze zbiorów Stefana Pastuszki. [ 23 ] "kaiBiuletyn", 1995, nr 24, s.23. [ 24 ] Bp T. Pieronek przyznał to podczas wywiadu z autorem 14 IX 2002 r.
Akceptację przez Sekretarza Generalnego KEP zasady neutralności światopoglądowej
państwa potwierdziła także m.in. Danuta Waniek, w wywiadzie z 28 XI 2001 r. [ 25 ] Por. List Episkopatu Polski w sprawie Konstytucji, „L'Osservatore Romano", 1994, nr 12, s.
48-49 oraz Komunikat z 275. Konferencji Plenarnej Episkopatu Polski, „L'Osservatore Romano", 1995, nr 5, s. 47. [ 26 ] Powyższe informacje autor uzyskał na podstawie wywiadu z bp. T.
Pieronkiem 14 IX 2002 r. [ 27 ] Komisja Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego.
Biuletyn XVII, Warszawa 1995, s.6.
Przed przystąpieniem do głosowania zostały wycofane trzy warianty
przedstawione uprzednio odpowiednio przez A. Kwaśniewskiego i S.
Pastuszkę, Z. Siemiątkowskiego oraz J. Szymańskiego. [ 28 ] Por. Komisja Konstytucyjna
Zgromadzenia Narodowego. Biuletyn XVI, Warszawa 1995, s.107. [ 29 ] Tadeusz Mazowiecki przyznał 24 IV 2002 r. w rozmowie z autorem, że
poszukując sformułowania zastępczego dla terminu "neutralność"
skorzystał ze Słownika wyrazów obcych Władysława Kopalińskiego. [ 30 ] Komisja Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego.
Biuletyn XVII, Warszawa 1995, s.10. [ 31 ] A. Nowakowska, Komisja
konstytucyjna przyjęła zapis Tadeusza Mazowieckiego o stosunkach państwo-Kościół. Bezstronność,
„Gazeta Wyborcza", 1995, nr 81, s.1. [ 32 ] Duchowni a kształtowanie ustroju państwa. Kazanie
pasyjne Prymasa Polski Józefa Kardynała Glempa w czwartą niedzielę Wielkiego
Postu, „kaiBiuletyn", 1995, nr 25, s. 20. [ 33 ] Por. np. Konstytucja bez duszy.
Rozmowa z metropolitą przemyskim abp. Józefem Michalikiem, przewodniczącym
Zespołu Episkopatu Polski ds. Konstytucji,
rozm. B. Łoziński, „kaiBiuletyn", 1997, nr 6, s.27-28. [ 34 ] Zgromadzenie Narodowe. Sprawozdanie Stenograficzne z 2 posiedzenia Zgromadzenia Narodowego w dniu 21 czerwca 1996 r., część II,
Warszawa 1996. [ 35 ] Komisja
Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego. Biuletyn XXXIX, Warszawa 1997, s.31. [ 36 ] Por. Komisja Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego. Biuletyn XLIV, s.37-38. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 01-09-2002 Ostatnia zmiana: 17-07-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2684 |
|