STOWARZYSZENIE » Biuletyny
Biuletyn Neutrum, Nr 5, Luty 1992 [2]
7 listopada. Na mocy uchwały Rady Ministrów z Funduszu Kościelnego finansowanego przez państwo mogą być pokrywane
ubezpieczenia duchownych.
14 grudnia. Krajowy Zjazd Lekarzy uchwala Kodeks
Etyki Lekarskiej, zabraniający dokonywania zabiegów przerywania ciąży w przypadkach wskazań społecznych i wad genetycznych płodu. Grudzień. Prymas Glemp na święta w telewizji:
„Prawo Boże jest ponad prawem ludzkim".
1992
Luty. Ślubowanie jasnogórskie grupy posłów i senatorów: „Walczyć będziemy w obronie każdego dziecka i każdej kołyski
równie mężnie, jak nasi ojcowie walczyli o byt i wolność narodu".
Zwolnienie ze stanowiska Anny Popowicz, Pełnomocnika Rządu ds. Kobiet i Rodziny, która wystąpiła przeciwko Kodeksowi Etyki Lekarskiej. Likwidacja urzędu
Pełnomocnika.
14 kwietnia. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach
publicznych wprowadza m.in. stopień z religii/etyki na świadectwie, możliwość
zbiorowej modlitwy w klasie przed lekcjami i po lekcjach, dwie godziny religii
tygodniowo. Po protestacyjnej manifestacji młodzieży pod Ministerstwem szef
biura prasowego Episkopatu ks. Henryk Brunka stwierdza, że wzięli w niej udział
„synowie i córki rosyjskich oficerów".
Kwiecień. Wojskowy Sąd Garnizonowy skazuje na 1,5
roku więzienia za uchylanie się od służby wojskowej Romana Gałuszkę, który
prośbę o służbę zastępczą motywował względami religijnymi. „Dowolna
interpretacja zakazów i nakazów religii katolickiej nie może być podstawą
do zwalniania ze służby wojskowej" — orzekł sąd.
3 maja. Minister Edukacji Narodowej, prof.
Stelmachowski, w przemówieniu na Jasnej Górze przed sumą w dniu święta
Matki Boskiej: „Musimy odrzucić koncepcję neutralności światopoglądowej w szkole".
Czerwiec. Kardynał Glemp spotkał się z premierem
Waldemarem Pawlakiem. Rozmowa dotyczyła konstrukcji rządu („Życie
Warszawy", 8 VI).
Biskupi domagają się „stworzenia nowego porządku prawnego, w którym
stanowione prawo ludzkie będzie respektowało ład moralny oparty na prawie Bożym".
Lipiec. Sejm odrzuca liberalny projekt ustawy
antyaborcyjnej, przyjmuje wersję najbardziej restrykcyjną i odsyła ją do
komisji w celu dokonania poprawek.
Sierpień. Rzecznik Praw Obywatelskich kieruje do
Trybunału Konstytucyjnego wniosek o uznanie za niezgodne z istniejącym prawem
rozporządzenia MEN z 14 kwietnia.
Prymas Glemp do wiernych w Głogowie: rzecznik „powinien wiedzieć, czy dana
czynność jest zgodna z wolą narodu". Wg sondażu PBS w sporze między
rzecznikiem a prymasem 29% respondentów przyznaje rację rzecznikowi, niecałe
zaś 10% — prymasowi..
Jednym z wiceministrów w MEN zostaje Kazimierz Marcinkiewicz, zwolennik „pełnej
integracji katechezy z pozostałymi przedmiotami".
Do 20 sierpnia na 21 wydanych zezwoleń na uruchomienie stacji radiowych 17
otrzymał Kościół.
Wrzesień. Akcja Katolicka składa na ręce marszałka
Sejmu wniosek o odwołanie prof. Zielińskiego ze stanowiska Rzecznika Praw
Obywatelskich oraz zmianę składu sędziów Trybunału Konstytucyjnego (w związku
ze zbliżającym się terminem rozprawy zaskarżonego przez rzecznika Kodeksu
Etyki Lekarskiej).
Październik. W rocznicę zamordowania księdza
Popiełuszki prymas prosi zgromadzonych wiernych, aby modlili się o nawrócenie
Barbary Labudy, przewodniczącej Grupy Parlamentarnej Kobiet.
Poseł Niesiołowski stwierdza w Sejmie, że zrównanie w prawach podatkowych
samotnych matek z małżeństwami może być zachętą do rodzenia nieślubnego
potomstwa i ciosem w trwałość rodziny.
Rada Ministrów przyjmuje zmianę w kodeksie rodzinnym, wprowadzając instytucję
separacji.
Sejm uchwala ustawę o radiofonii i telewizji; mają one szanować uczucia
religijne odbiorców. Odrzucony zostaje zapis o respektowaniu wartości chrześcijańskich.
Prymas Glemp oznajmia, że usuwając ten zapis Sejm postąpił wbrew woli większości
narodu.
Senatorowie z Porozumienia Ludowego bez uzgodnienia zawieszają krzyż w sali
obrad Senatu, obok godła państwowego.
7 listopada. Trybunał Konstytucyjny nie wydaje
orzeczenia w sprawie Kodeksu Etyki Lekarskiej, pod pretekstem, że jest to zbiór
zasad etycznych, nie zaś prawnych.
Komunikat Episkopatu: „Kogo reprezentują posłowie Parlamentu, którzy w kraju o zdecydowanej większości chrześcijan odrzucają wniosek o przestrzeganiu w środkach społecznego przekazu chrześcijańskiego systemu
wartości?".
13 listopada. Zawiązuje się społeczny komitet na
rzecz referendum w sprawie karalności aborcji.
19 listopada. Sejmowa komisja nadzwyczajna przyjmuje
projekt ustawy dopuszczającej przerwanie ciąży tylko dla ratowania życia
matki.
List biskupów: „Każdy człowiek, zwłaszcza wierzący, ma obowiązek występowania w obronie poczętego życia i nie może popierać referendum w tej sprawie".
Grudzień. Rzecznik Ministerstwa Edukacji Narodowej
oskarża Ministerstwo Zdrowia, że akcja uświadamiająca prowadzona w szkołach
jest "wulgaryzowaniem problemu AIDS".
Telewizja zrywa umowę z producentem audycji „Lewiatan". Ostatnia miała
tytuł: „Czy księża rządzą Polską?".
Prezydium Sejmu podejmuje decyzję o urządzeniu kaplicy katolickiej w gmachu
sejmowym.
Prasa informuje, że ZChN „pracuje nad projektem nowego prawa prasowego".
29 grudnia. Sejm przyjmuje ustawę o radiu i telewizji z poprawką Senatu zobowiązującą — także stacje komercyjne -
do respektowania chrześcijańskiego systemu wartości.
1993
Styczeń. Sejm odrzuca projekt uchwały o referendum w sprawie karalności aborcji i uchwala ustawę „O planowaniu rodziny,
ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży",
nie uwzględniającą wskazań społecznych.
*
CHCĘ, ABY PRAWA BYŁY ŁAGODNE
Przemówienie Zbigniewa Bujaka w czasie debaty
nad ustawą antyaborcyjną
Panie Marszałku, Wysoka Izbo!
Kompromis w sprawie omawianej ustawy był na tej sali możliwy. Był możliwy,
bo nie słyszałem ani jednej opinii, że aborcja jest dobra. Gdyby więc chodziło o ograniczenie aborcji, o zmniejszenie nieszczęść z nią związanych, mogliśmy
łatwo kompromis znaleźć. Stało się inaczej, bo okazało się, że w tym
sporze chodzi o rzecz inną, nawet większej wagi: czy Polska będzie krajem, w którym wartości ewangelicznych bronić będzie policja, czy sumienie człowieka.
Mówiąc inaczej, czy przykazania i wartości religii, które większość Polaków
wyznaje, będą dla nas aktem swobodnego wyboru, czy będą nam narzucone przez
administrację państwa. To posłowie powinni wiedzieć, że im mniej opresyjne
jest państwo, tym swobodniejsze, bardziej wolne jest społeczeństwo. Tyle
obywatel przyjmie za państwo odpowiedzialności, ile da mu ono prawa wyboru.
Panie Marszałku, Wysoka Izbo!
Chcę, aby w Polsce prawa były łagodne, a obyczaje surowe, a nie na odwrót.
Na odwrót czynić — to dążyć do państwa totalitarnego. Dla obywateli będzie
obojętne, czy sztandar tego totalitaryzmu będzie czerwony, czy czarny.
Panie Marszałku, Wysoka Izbo!
Uczestniczyłem wiele lat w ruchu walczącym o wolność i godność człowieka.
Dlatego dla mnie równie barbarzyński jest administracyjny nakaz przerywania ciąży w Chinach, jak i administracyjny zakaz, jaki był w Rumunii i stalinowskiej
Rosji. Jedno i drugie prowadziło do ludzkich nieszczęść.
Mamy jedną wspólną Polskę i nie podzielimy jej na kantony zwolenników i przeciwników aborcji, zwolenników i przeciwników dekomunizacji. Musimy nauczyć
się godzić i żyć razem. Jako katolik i członek Kościoła nie czuję się
zagrożony, by żyć zgodnie z wymogami mojego katechizmu. Nikt mi nie narzuca
innej obyczajowości, nie przeszkadza żyć w zgodzie z religią, a w jej ramach
przestrzegać radykalnego stanowiska papieża.
Dlatego jest moim obowiązkiem sprzeciwić się wszystkim próbom narzucenia
przemocą obywatelom religijnych nakazów. Za szczególnie groźne uważam
narzucanie ich tym, którzy do mojego Kościoła nie przynależą. Tak rozumiem
nakaz wiary chrześcijańskiej, nakaz miłości. Nakaz katechizmu, demokracji
wobec tych, którzy myślą odmiennie i chcą postępować odmiennie.
Panie Marszałku, Wysoka Izbo!
Żadna represyjna ustawa nie zakończy sporu o karalność przerywania ciąży.
Ta represja będzie odrzucona, bo nasz naród jej nie chce. Ta represja będzie
odrzucona, bo najpotężniejszym obrońcą życia jest kobieta, która nosi je w swym łonie. Chroni i odpowiada nie tylko za jego biologiczną egzystencję, ale i jego prawo do godności osoby ludzkiej.
Panie Marszałku, Wysoka Izbo!
Waga tej materii jest tak wielka, że do jej uregulowania zdanie tej Izby nie
wystarczy, aby stworzyć prawo, które będzie szanowane i przestrzegane. To powód,
dla którego w sprawie tej winno być przeprowadzone referendum.
Referendum trzeba przeprowadzać w tych przypadkach, gdy grozi głęboka rozbieżność
między opinią publiczną a stanowiskiem parlamentu. Pozwala ono uniknąć błędu,
jakim byłoby postawienie się posłów ponad społeczeństwem, uznanie, że w sprawie omawianej tu ustawy sumienie posła jest lepsze niż obywatela.
Referendum nie przekona mnie oczywiście, że przerywanie ciąży jest dobrem,
ale rozstrzygać mamy zapis kodeksu karnego, a nie etycznego.
Opowiadam się za referendum, bo jestem za samostanowieniem narodu. W młodej
polskiej demokracji miliony ludzi nie mogą być pozbawione prawa do
decydowania, czy prawo karne będzie ingerowało w ich osobiste, bardzo intymne
sprawy.
Panie Marszałku, Wysoka Izbo!
Państwo polskie za konflikt, który obserwujemy, może zapłacić wysoką cenę.
Fundamentalizm wyrządził już straszne szkody ludzkości. W imię fanatycznie
pojmowanych wartości religijnych palono książki, często z ich autorami.
Tradycja nasza chlubi się faktem, że Polska była państwem tolerancyjnym, dla
ludzi wszystkich religii i światopoglądów. Tak się układały polskie
dzieje, że im więcej było tolerancji, tym większa była siła państwa. Tej
tradycji powinniśmy pozostać wierni.
Wnioskuję o odrzucenie ustawy w całości, a przed ewentualnym wznowieniem prac
nad nowym projektem o przeprowadzenie w tej sprawie ogólnokrajowego referendum.
*
PROF. KOZAKIEWICZ W SPRAWIE ABORCJI
Zamieszczamy poniżej ze skrótami dwa wystąpienia
sejmowe prof. Mikołaja Kozakiewicza w sprawie ustawy antyaborcyjnej, których
teksty nadesłało na adres „Neutrum" jego biuro poselskie. Wytłuszczenia
pochodzą z oryginału.
1 2 3 4 5 6 Dalej..
« Biuletyny (Publikacja: 22-11-2003 Ostatnia zmiana: 30-11-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3069 |