Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST
Lud wyprowadzony z niewoli [1] Autor tekstu: Piotr Drobner
Jednym z głównych filarów judaizmu jest Eksodus Izraela z Egiptu. Wątek
ten ma w teologiach jednoznaczną egzegezę: mocny Jahwe wybrał naród Izraela i wyzwolił go z niewoli. W opis Wyjścia włączono główne objawienie boga na
Synaju i wstawiono kodeksy praw boskich. Cztery Księgi dotyczące Eksodusu: Wyjścia,
Kapłańska, Liczb i Powtórzonego Prawa poprzedzone Księgą Rodzaju stały się
fundamentem judaizmu.
Nasze wcześniejsze rozważania
[Tajemnica Jahwisty (s. 2408), Cel podróży Abrahama (s. 2722), Ukryte piękno
Księgi Sędziów (s. 3207)] świadczą, że z tekstu Pisma można
niewyszukanymi sposobami wydobyć pierwotne znaczenia wątków mających
ilustrować historię żydowską. Nie znaczy to oczywiście, że odsłoniliśmy
całą głębię znaczeń tych przekazów biblijnych. Znaczy to jedynie, że
przedarliśmy się przez stereotypową, propagandową wykładnię współczesnych
teologii i przez powierzchniową warstwę literacką autorów/redaktorów
Biblii.
Kierując naszą uwagę na opis
Wyjścia z Egiptu, stajemy wobec zagadnienia bardzo złożonego merytorycznie i bardzo obszernego literacko. Zmuszeni zatem jesteśmy do dokonania pewnego rozsądnego
podziału tej skomplikowanej kwestii. W niedalekiej przyszłości zaś dokonamy
syntezy wszystkich naszych rezultatów. W tym eseju spróbujemy więc odkryć
„tylko" historyczne tło Eksodusu.
Czytelnika poważnie
zainteresowanego naszymi rozważaniami zachęcamy do uważnego przeczytania
czterech wymienionych Ksiąg, mimo, iż lektura bywa miejscami nużąca. Lektura
dostarczy nam budującego wniosku, że opis Wyjścia i wędrówki przez pustynię
mieści się głównie w dwóch Księgach: Wyjścia i Liczb — i te Księgi będziemy
głównie analizować. Księgi Kapłańska i Powtórzonego Prawa są prawie w całości
kodeksami prawnymi, tylko w Księdze Powtórzonego Prawa jest rekapitulacja wędrówki i opis śmierci Mojżesza.
W trakcie lektury naszą uwagę
przykuwają pewne momenty budzące wątpliwości i niekiedy otwarcie przeczące
współczesnym egzegezom religijnym. Odnotujmy więc nasze najważniejsze zastrzeżenia.
Sprzeczności,
niejasności, wątpliwości
Księga Wyjścia.
1. Młodość Mojżesza: — początkowo
ukrywa się imiona rodziców, by później wymienić je jawnie; — w nieprawdopodobny, legendarny sposób wyjaśnia się koligacje Mojżesza z rodziną
faraona; — fałszywa jest hebrajska etymologia jego egipskiego imienia Mose; -
dziwi zatrudnienie Mojżesza, członka elit arystokratycznych, w charakterze
„pasterza owiec".
2. Przygotowanie Wyjścia: -
zdumiewa nieprawdopodobna łatwość docierania przedstawicieli „niewolników"
do faraona; — wykluczające są wątki plag egipskich (cała woda w Egipcie jest
już krwią za sprawą Aarona, tuż zaraz czarownicy egipscy robią „to
samo", żaby są już wszędzie, sprowadzone przez Aarona i czarownicy robią
„to samo", śmierć wszelkiego bydła egipskiego w zarazie i zaraz później
zwierzęta giną od gradu, grad też niszczy wszystkie drzewa, które za chwilę
ma zniszczyć dopiero szarańcza itd.); — brak izraelskich świadków tych plag
poza Mojżeszem i Aaronem: plagi omijały akurat osiedla izraelskie);
3. Wyjście — tu mamy cały
szereg uwag o różnym ciężarze: — szczegółowe ustalenie święta Paschy,
pamiątki Wyjścia, zanim jeszcze się ono dokonało; — nieusuwalna w całym Piśmie
wieloznaczność oceny Wyjścia (uzgodniona z faraonem emigracja? ucieczka?
wygnanie?)- uchodzący
„niewolnicy od cegieł i pól" nagle dysponują własnym uzbrojonym
„wojskiem"; — wybór dziwnie długiej, okrężnej trasy do Kanaanu; -
cudowne przejście przez morze i zatopienie wojsk pościgowych; — egipska Miriam
jest od razu „prorokinią" tak niedawno przecież poznanego boga, a nawet
sam Mojżesz dotąd nie był tak nazwany!; — nieufność i szemranie ludu
przeciw Mojżeszowi i Aaronowi — czy po cudzie plag egipskich, cudzie
uwolnienia i cudzie przejścia przez morze można było jeszcze wątpić w ich
posłannictwo?; — udział Mojżesza, Aarona i starszych Izraela w obrządkach
religijnych Jetry — Madianity; — anachronizm Księgi Przymierza: jeszcze na
Synaju określa cały bogaty rytuał, sprzęty i stroje kultowe oraz strukturę
świąt, dokładnie odpowiadające późniejszym zwyczajom z Kanaanu i niewiele
różniące się od obrządków i świąt rdzennych ludów kananejskich; -
charakter Księgi Przymierza wskazuje, że przepisy dotyczą społeczności
rolniczej i rzemieślniczej, osiadłej (cysterny na wodę, winnice, pola, siew i żniwa, drzewo akacjowe na arkę i ołtarz, odlewnictwo złota i brązu: nie do
zrealizowania na pustyni, różnorodność i bogactwo materiałów niezbędnych
dla Przybytku); — nie dotrzymana nigdy obietnica Jahwe wygnania rdzennych
plemion Kanaanu sprzed Izraela .
Księga Liczb.
— kolejne szemranie ludu przeciw
Mojżeszowi i tęsknota za dobrobytem Egiptu; konflikt Aarona i Miriam z Mojżeszem z powodu(?) jego żony Kuszytki (tzn. Etiopki — Murzynki) a więc nie Madianitki
Sefory (ale Mojżesz nigdzie wcześniej nie ożenił się ponownie); — sprzeczne
relacje wywiadowców o Kanaanie; — otwarty bunt przeciw Mojżeszowi i odmowa
podboju (zamiar ukamienowania Mojżesza!) a wkrótce upór do ataku wbrew
zakazom Mojżesza i klęska pod Chormą; — kolejny otwarty bunt, tym razem grupy
uprzywilejowanych Lewitów(!) pod wodzą Koracha i cud ich zagłady; szemranie
CAŁEGO ludu przeciw Mojżeszowi i plaga (śmierć 14 700 osób); — cud
kwitnięcia laski Aarona: wskazanie jego kapłańskiego zwierzchnictwa; — bunt w Kadesz, — cud wody ze skały i niezrozumiałe, porażająco banalnie uzasadnione
postanowienie o śmierci Aarona i Mojżesza przed dojściem do Kanaan; — znany
uprzednio(!) Mojżeszowi dokładny termin śmierci Aarona; — tym razem zwycięstwo
pod Chormą!; — nie bałwochwalcze(!) wywyższenie przez Mojżesza miedzianego węża; — nieprawdopodobne błogosławieństwo Balaama; — bałwochwalstwo i nierząd w Szittim.
Księga Powtórzonego Prawa.
— góra objawienia tu nazywa się
Horeb a nie Synaj; śmierć Mojżesza tuż u granic Kanaanu.
Spostrzeżenia ogólne.
1. Odnotujmy (przykładowo)
jeszcze jedną, błahą na pozór, wewnętrzną achronologię tekstu: oto Księga
Liczb rozpoczyna się od od "dnia pierwszego drugiego
miesiąca, w drugim roku po wyjściu z Egiptu", aby rozdział 9 rozpoczynać
"w pierwszym miesiącu drugiego roku
po wyjściu z Egiptu". Takich „przestawek", już mniej jaskrawych, można w tekście znaleźć więcej.
2. W opisie Wędrówki z Egiptu do Kanaanu daje się zauważyć bardzo
subtelna i istotna cezura. Krytyczny moment następuje pomiędzy przybyciem
do Chaserot i pobytem w Kadesz. Narracje
opisów sprzed Chaserot i po Kadesz różnią się fundamentalnie:
a. szczegółowy i skrupulatny
zapis dwu pierwszych lat podróży (do Kadesz) — bardzo ogólny, skrótowy i pobieżny opis pozostałych 38 lat drogi (po Kadesz);
b. drastyczne ograniczenie w narracji roli a nawet obecności Mojżesza po wyjściu z Kadesz (zauważmy też,
że Miriam i Aaron umierają właśnie w tym okresie);
c. gwałtowna zmiana charakterystyki Mojżesza: energiczny,
rzutki i porywczy wódz — który bez skrupułów zabija człowieka w Egipcie,
bez wahań rozkazuje zabić 3 000 bałwochwalców pod Synajem, autorytarnie
gromi społeczność za najdrobniejsze odstępstwa — od czasu Chaserot w obliczu „szemrania" ludu zaczyna „padać na twarz" przed zgromadzeniem a kara za bunty jest wymierzana cudownie przez samego boga;
d. tuż przed przybyciem do
Kadesz niekwestionowana dotąd pozycja kapłańska Aarona musi zostać
potwierdzona przez cudowne zakwitnięcie jego laski pomiędzy laskami jedenastu
książąt Izraela — a więc nie Lewitów ani kapłanów;
e. mimo ciągłego
zwierzchnictwa Mojżesza, w Szittim następuje całkowita dezintegracja społeczna i religijna uciekinierów — niepojęta po cudzie przejścia przez morze i po
powszechnym objawieniu synajskim. Brak tutaj i ingerencji boga i interwencji Mojżesza — konflikty wewnętrzne rozstrzygają między sobą same zainteresowane
strony.
Opowieść o Eksodusie zawiera
zatem niespójności zarówno merytoryczne, fabularne jak i formalne,
redakcyjne. Istnienie ogromnych anachronizmów (Księga Kapłańska, Księga
Powtórzonego Prawa) wskazuje na późny czas ostatecznej redakcji tej opowieści a małe anachronizmy wewnętrzne wskazują na dość swobodne, uznaniowe
dysponowanie przez autorów szczegółami fabuły. Natomiast merytoryczne niespójności,
niekonsekwencje, niedomówienia i sprzeczności różnej wagi rodzą wątpliwości
domagające się wyjaśnienia.
Analiza i teza
Pomijając w całości wątki
przesłania religijnego oraz politycznego dostrzec możemy w przekazie zwarty,
konkretny i szczegółowy szkielet faktograficzny Wyjścia z Egiptu, choć niektóre
fakty uległy przestawieniom, przetasowaniom wymuszonym przez nadrzędny cel
teologiczny. Przyglądając się dokładnie opisowi, pewne uderzające fakty
pozwolą nam udowodnić następującą tezę: opis
uwolnienia Izraela z niewoli egipskiej jest w istocie opisem ewakuacji dworu
faraonów hyksoskich i arystokracji przed nadciągającymi wojskami Górnego
Egiptu w XVI w. pne.
Taki sposób widzenia, wymagający
niewielu korekt w chronologii zdarzeń, pozwala wyjaśnić zagmatwane i nieczytelne fragmenty tekstu, upraszcza interpretację całego zdarzenia. Przykładowo:
hebrajska narodowość Mojżesza teraz nie stoi w opozycji, nie wyklucza jego
koligacji z egipskim faraonem. Semita Mojżesz jest po prostu członkiem rodziny
faraona egipskiego (hyksoskiego), który jest także Semitą. Zbędne staje się
sztuczne wyjaśnienie o wyłowieniu Mojżesza z Nilu i przygarnięciu przez córkę
faraona. Przeanalizujmy zatem pozostałe fakty w tej optyce, by utwierdzić się w naszym przekonaniu.
Rekonstrukcja
Emigracja Mojżesza spowodowana
była wewnętrznymi konfliktami dynastycznymi: zabił
Egipcjanina i ukrył go w piasku (Wj 2:12), gdyż zabójstwo zwykłego
Egipcjanina dwór byłby w stanie zatuszować lub wręcz zignorować. Później
jednak rządy w Egipcie objął nowy król
(Wj 1:8) i powrót z emigracji był już możliwy: "Wracajże
do Egiptu, gdyż umarli wszyscy ci, którzy czyhali na twe życie" (Wj 4:19).
Zapewne władzę objął brat lub raczej ojciec Mojżesza — Aaron.
W XVI w. pne. na stolicę Hyksosów — Awaris — od południa nadciągają niepowstrzymane wojska Egiptu Górnego. W obliczu klęsk Hyksosi umacniają fortyfikacje miast na płytkim zapleczu
stolicy: Ustanowiono [...] przełożonych
robót publicznych[...]. Budowano wówczas dla faraona miasta na składy: Pitom i Ramses (Wj 1: 11). Wyrobnicy cegieł nie musieli znać przeznaczenia
swoich produktów. Na południu jednak rozgrywała się całkowita katastrofa
Hyksosów. Przerażony lud uciekał na północ: A
synowie Izraela rozradzali się, pomnażali, potężnieli i umacniali się coraz
bardziej, tak że cały kraj się nimi napełnił (Wj 1:7). Zmiana wód Nilu w krew przestaje być cudem nadprzyrodzonym: jest tylko dowodem krwawej wojny na
południe od Awaris. Muchy, robactwo i roznoszone choroby to efekt ogromnej
liczby niepochowanych zwłok ofiar wojny. „Ciemności egipskie" to zapewne
dymy palonych przedmieść stolicy.
1 2 3 Dalej..
« Analizy egzegetyczne ST (Publikacja: 03-02-2004 Ostatnia zmiana: 09-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3235 |