|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Prawosławie
Prawosławie w Czarnej Afryce [2] Autor tekstu: Mirosław Kropidłowski
Teraz powróćmy do prawosławia w Ugandzie.
Na początku lat 30 ubiegłego wieku wspomniany już
biskup Alexander z Afryki Południowej, z Afrykańskiego Kościoła Prawosławnego,
udał się do Ugandy na zaproszenie Obadiaha Bassajjikilato i Reubena Sseseya
Mukasy, który później miał być znany jako ksiądz Spartas, a po latach miał
się stać biskupem Cristoforosem z Nilópolis. Obydwaj byli byłymi księżmi
Kościoła anglikańskiego, którzy po przeczytaniu wielu książek i pism
zdecydowali się przyłączyć do Kościoła prawosławnego. Wszystko wskazuje
na to, że w jakimś piśmie z USA odkryli adres biskupa Mc Guire, do którego
napisali, a ten z kolei poprosił wyświęconego przez siebie biskupa Alexandra,
aby udał się w odwiedziny do tych dwóch księży. Tak też ten uczynił i przez dziewięć miesięcy, od października 1931 r. do lipca 1932 r., nauczał i chrzcił nowych wiernych w Ugandzie, jak również wyświęcił na księży
Bassajjikilato i Mukasę. Pomiędzy ochrzczonymi przez niego była córka
pewnego Greka z Kampali, który zwrócił uwagę na dziwny, niepodobny do prawosławnego
ryt, którego używali ci dwaj księża. Ów Grek przekonał Bassajjikilato i Mukasę, aby weszli w kontakt z greckim patriarchą z Aleksandrii w Egipcie. Również, w 1932 r., przejeżdżał przez Kampalę w drodze do Tanzani wspomniany już
poprzednio w tym artykule ksiądz Nicodemus Sarika.
Brytyjskie władze w Kampali zainteresowały się czarnoskórym biskupem
Alexandrem. Służby bezpieczeństwa tego brytyjskiego protektoratu napisały do
władz Afryki Południowej prosząc o informacje na temat osoby, działalności i Kościoła biskupa Alexandra. Ten tymczasem, wracając do Afryki Południowej,
jeden z etapów podróży przejechał pociągiem z Kampalii do Mombasy. To właśnie w pociągu spotkał pracownika pocztowego, Jamesa Beutaha, którego zainteresował
czarnoskóry biskup i jego Kościół. Alexander dowiedział się od Beutaha, że
ludność plemienia Kikuyus nie akceptowała wśród siebie misjonarzy związanych z władzą kolonialną. Beutah napisał do mieszkającego wówczas w Anglii
przyszłego prezydenta Kenii, Jomo Kenyatty, który z kolei przekonał biskupa
Alexandra, aby ten powrócił do Nairobi w Kenii, ówczesnej koloni brytyjskiej.
W 1929 r. Kikuyus z Centralnej Prowincji Kenii utworzyli zrzeszenie, które
było protestem na ogłoszony przez misjonarzy zakaz obrzezania
kobiet. W tamtym
czasie cała oświata Kenii była w rękach zagranicznych misjonarzy. W jednej z misji, na której czele stał pastor John Arthur z Kościoła Szkockiego,
duchowny ten nakazał
swoim afrykańskim przedstawicielom, którymi w większości byli nauczyciele,
aby podpisali zobowiązanie, że będą donosić o wszystkich znanych im
przypadkach stosowania obrzezania kobiet oraz o wszystkich członkach i sympatykach Centralnego Zrzeszenia Kikuyus, które było już opozycyjną
organizacją skierowaną przeciw dominacji brytyjskich władz kolonialnych. To
zarządzenie spowodowało utworzenie „Kikuyu Karing´a Educational Association"
(KKEA) i „Kikuyu Independent School Association" (KISA), których zadaniem
było utworzenie systemu oświaty poza zasięgiem chrześcijańskich misji
zagranicznych. W takim kontekście osoba biskupa Alexandra, Murzyna i Afrykańczyka,
zdawała się być dobrą okazją do niezależnej, od zagranicznych misjonarzy,
działalności oświatowej i dlatego prezydent KISA napisał do biskupa
Alexandra, zapraszając go ponownie do Kenii. Alexander odpowiedział, ale również
napisał do prawosławnego biskupa greckiego w Johanesburgu, prosząc go o list
polecający dla niego do pewnego prawosławnego księdza w Moshi, Tanganice.
Zarazem wyraził swoje pragnienie przyłączenia się do Greckiego Kościoła
Prawosławnego w Południowej Afryce.
Do Kenii Alexander pojechał w listopadzie 1935 r. Utworzył tam
seminarium, gdzie przygotowywało się ośmiu studentów, siedmiu z nich związanych z KISA i jeden związany z KKEA. Wyświęcił również dwóch księży: Arthura
Gatungu Gathuna i Philipa Kianda Magu, jak również dwóch diakonów: Daudi
Kiragu i Harrisona Kiranga. Powrócił do Afryki Południowej pragnąc
po jakimś czasie ponownie odwiedzić Kenię, co mu się już jednak nie
udało, gdyż w międzyczasie wybuchła II Wojna Światowa, a zarazem został
poddany systemowi „apartheidu" przez rząd południowoafrykański. Okazało
się jednak, że tego typu problemy wzmocniły tylko prawosławie w Kenii, bo
dla ludności afrykańskiej tej brytyjskiej koloni było to znakiem, że prawosławie
nie ma nic wspólnego z kolonialną władzą białych, czego nie można było
powiedzieć o katolicyzmie i protestantyzmie.
Tymczasem kontakty pomiędzy Kościołem prawosławnym w Ugandzie i greckim patriarchatem aleksandryjskim ciągle się rozwijały i to pomimo
wybuchu II Wojny Światowej. Afrykę Wschodnią, w tym Ugandę, odwiedził
metropolita Nikolaos z Axum. Opracował on dla Świętego Synodu patriarchatu
aleksandryjskiego relację na temat prawosławnych Kościołów w Afryce, która
została wydana w formie książki.
Księża Spartas (Ruben S. Mukasa) i Obadiah wyczytali w jakiejś
gazecie, że w Kenii istnieje prawosławna
wspólnota. Zdecydowali się pojechać tam, aby przekonać kenijską grupę, by
przyłączyła się do greckiego patriarchatu aleksandryjskiego. Kenijscy prawosławni
zdecydowali się więc na napisanie listu z prośbą o przyjęcie do patriarchy
Meletiosa (1926-1935) z Aleksandrii, który odpowiedział pozytywnie na ich prośbę,
ale zmarł, zanim uczynił jakieś konkretne kroki w celu przyłączenia do
patriarchatu prawosławnych wiernych z Kenii. Ci więc napisali ponownie podobną
prośbę, która tym razem była skierowana do następcy Meletiosa, Cristoforosa
II. Ten również zgodził się na przyjęcie Kenijczyków pod swoją jurysdykcję,
nadając ich Kościołowi kanoniczność. Doszło do tego w końcu w 1946 roku.
W tym samym czasie w Ugandzie działał już niestrudzony ksiądz
Nikodemus Sarika. Wybrał on dwóch miejscowych, czarnoskórych mężczyzn,
nauczył ich prawd wiary i w 1939 r. posłał do patriarchy Cristoforosa w Aleksandrii, w Egipcie, aby tam otrzymali odpowiednie wykształcenie. Po
otrzymaniu święceń kapłańskich powrócili do Ugandy, gdzie wkrótce jeden z nich zmarł, ale drugi, ksiądz Ireneus Magimbi, stał się prawdziwym
misjonarzem swojego ludu. W 1945 r. ksiądz Spartas wysłał do Aleksandrii
czterech młodych mężczyzn, którzy w tamtejszej szkole greckiej ukończyli
szkołę średnią, a następnie zostali wysłani do Grecji, aby na
Uniwersytecie Ateńskim ukończyli studia teologiczne. Jednym z czwórki był późniejszy
metropolita Ugandy, Theodore Namkyamas.
Po skończeniu II Wojny Światowej w Kenii wzmógł się ruch wyzwoleńczy. W 1952 r. Brytyjczycy wprowadzili stan wyjątkowy w związku z działalnością
partyzantów Mau Mau i zakazali działalności Kościołowi prawosławnemu,
zamykając jego świątynie i szkoły. Wojsko brytyjskie prześladowało prawosławie
paląc wiele kościołów i zamykając prawosławnych księży w obozach
koncentracyjnych. Okazało się bowiem, że po II Wojnie Światowej nastąpił
wielki wzrost Kościoła prawosławnego. Misje katolickie i protestanckie były
często widziane w roli współpracowników brytyjskich władz kolonialnych.
Niestety, również kościelne, katolickie i protestanckie władze w Kenii, często
obierały sobie Kościół prawosławny jako cel swoich ataków.
W tym samym czasie podobny ruch wyzwoleńczy spod władzy brytyjskiej
narodził się na Cyprze, a na jego czele stanął arcybiskup Makarios, który w 1956 r. został izolowany na Wyspach Seszelach. W 1957 został uwolniony i przetransportowany do Kenii. Sama obecność i działalność Makariosa były
bardzo ważne dla przywódców tamtejszego ruchu niepodległościowego, z których
wielu, podobnie jak wielu kenijskich księży prawosławnych, znajdowało się w więzieniu. Nawet kolonialne władze brytyjskie zwróciły się z pytaniem do
parlamentu brytyjskiego, dlaczego pozwolono arcybiskupowi Makariasowi na
przybycie do Kenii i głoszenie kazań tamtejszemu ludowi.
Doszło wówczas do zawarcia przyjaźni pomiędzy arcybiskupem Makariosem i późniejszym prezydentem niepodległej Kenii, Jomo Kenyattą. Cypr uzyskał
niepodległość w 1960 r., a Kenia w 1963 r. W 1970 r. arcybiskup Makarios,
pierwszy prezydent niepodległego Cypru, został zaproszony przez prezydenta
Kenyattę do złożenia oficjalnej wizyty w tym afrykańskim kraju. Pomimo, że
Makarios przybył do Keni w charakterze szefa państwa, gdyż nie miał żadnej
jurysdykcji w Kościele afrykańskim (był tylko głową Autokefalicznego Prawosławnego
Kościoła Cypru), to jednak spotkał się z wieloma, religijnymi przywódcami
Kenii i odwiedził wiele prawosławnych, tamtejszych kościołów. Makarios był
pod wrażeniem widzianej w Kenii biedy Kościoła i ludzi. Napisał więc do
greckiego patriarchy aleksandryjskiego ofiarując mu swoją pomoc. Prezydent
Kenyatta ofiarował Kościołowi prawosławnemu miejsce w okolicy Nairobi, w Riruta, gdzie miało powstać prawosławne seminarium. Arcybiskup Makarios
ofiarował na jego budowę pieniądze i w 1971 r. pojawił się ponownie w Kenii,
aby położyć pod jego budowę kamień węgielny. Chociaż patriarcha
aleksandryjski nie miał jak wyposażyć tego seminarium w odpowiednie kadry, to
jednak działało ono tam aż do 1982 r.
W 1958 r. patriarcha aleksandryjski mianował metropolitę z Irinoupolis
(Dar-es- Salaam) odpowiedzialnym za wiernych Kościoła prawosławnego w Tanzanii,
Kenii i w Ugandzie. Metropolita Nikolaos przeniósł swoją siedzibę do
Kampalii w Ugandzie. W 1960 r. archimandryta Chrysostom Papasarantopoulos przybył do
Kampalii, gdzie pracował przez 10 lat, skąd następnie udał się do Zairu, aby
otworzyć tam nową, prawosławną misję.
W tamtych czasach w Afryce bardzo potrzebowano zagranicznych misjonarzy,
gdyż po długich latach prześladowań ze strony kolonialnych władz
brytyjskich oraz ataków ze strony współpracujących z władzami kolonialnymi
misjonarzy rzymskokatolickich i protestanckich, Kościół prawosławny znalazł
się w dosyć trudnej sytuacji.
W 1968 r. metropolita Nikolaos został wybrany greckim patriarchą
aleksandryjskim, a metropolitą na jego miejsce został Nicodemus, który wyświęcił
wielu księży. Umiera jednak w 1972 r. i metropolitą został Frumentios, który
umarł w 1981 r. Podczas jego rządów doszło w prawosławnym Kościele afrykańskim
do pewnego kryzysu. Jeden z biskupów wyświęconych jeszcze przez biskupa
Alexandra w 1935 r., George Gathuna, się zbuntował, za co został oficjalnie
usunięty ze swojego biskupiego stanowiska przez Święty Synod Patriarchalny,
chociaż w praktyce dalej działał jako biskup i dlatego, już jako schizmatyk,
wraz ze swoją wspólnotą wszedł on w kontakt ze Starokalendarzowym Greckim
Synodem Prawosławnym
Przywódcą
Starokalendarzystów był Arcybiskup Cyprianos de Oropos y Fili. Ten, wraz z biskupem Gathuna, wyświęcił na biskupa Kigundu, który stanął na czele tej
afrykańskiej grupy po śmierci Gathuna w 1986 r. Kingundu jednak już wkrótce
został wyrzucony z Synodu Starokalendarzowego, kiedy wykryto, że po zostaniu
wyświęconym na biskupa potajemnie zawarł związek małżeński. Większość
księży, którzy zostali wyświęceni przez Gathuna i Kigunda, powróciła pod
jurysdykcję greckiego patriarchatu aleksandryjskiego, chociaż niektórzy z nich musieli otrzymać ponowne święcenia kapłańskie.
1 2 3 Dalej..
« Prawosławie (Publikacja: 27-12-2004 )
Mirosław KropidłowskiUr. 1961. Przez wiele lat był misjonarzem katolickim w Afryce i w Ameryce Łacińskiej, od niedawna jest księdzem prawosławnym Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego - Patriarchatu Kijowskiego w w Brazylii. Współtworzy serwis Ekumenizm.pl. Pracuje jako zastępca dyrektora w biednej szkole publicznej na peryferiach miasta Senhor do Bonfim i pracuje społecznie wśród najuboższych dzieci swojej szkoły i regionu. Jest także inicjatorem Stowarzyszenia Misja Nadzieji i Miłości, do walki z biedą i jej konsekwencjami.Mirosław Kropidłowskli 3 października 2008 roku zmarł w Brazylii na zawał serca. Liczba tekstów na portalu: 19 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Voodoo: Zło, które działa dzięki wierze | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3848 |
|