|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Religie azjatyckie
Charakterystyka głównych systemów religijnych Wschodu [1] Autor tekstu: Magdalena Piaszczyk
Religia, według słownikowej
definicji to system wierzeń i praktyk przyjętych w danej społeczności,
określający relację jednostki do różnie pojmowanej sfery sacrum,
czyli świętości i sfery boskiej. Manifestuje się ona w wymiarze
doktrynalnym (doktryna, wiara), w czynnościach religijnych (kult), w sferze społeczno-organizacyjnej
(wspólnota religijna) i w sferze duchowości indywidualnej. Relacja jednostki
do sacrum koncentruje się wokół poczucia świętości — chęci zbliżenia
się do sacrum, poczucia lęku, czci czy dystansu wobec niego. Jednak pojęcie
religii jest dużo głębsze. Można przez religię rozumieć także zbiór nauk
moralno — filozoficznych, a jednocześnie mając na uwadze nadprzyrodzone źródło
jakiegoś zjawiska, czy też niejako moc przyrody, lub zwierząt.
Nie da się jednoznacznie określić początków religii. Według badań, już u ludzi pierwotnych, widoczne były początki wierzeń. Specyficzne sposoby
chowania zmarłych, malowidła ścienne mogą dawać podstawy prostych religii.
Znakiem tego, religia towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Wraz z rozwojem społecznym człowieka, rozwojowi ulegała religia.
Historia i geografia religii wskazuje, że ich ojczyzną jest Bliski Wschód i Indie — ojczyzna hinduizmu i buddyzmu.
Pierwotne wierzenia najdawniejszych
kultur nie są dokładnie poznane. Prawdopodobnie opierały się na fetyszyzmie
[ 1 ], totemizmie
[ 2 ], animizmie [ 3 ] i manizmie
(od „manes" zmarli przodkowie — wiara i kult zmarłych). Głównym
zaś elementem był politeizm.
Te i inne jeszcze formy religijne występowały u większości ludów pierwotnych.
Najważniejszym czynnikiem kształtującym religie jest potrzeba wytłumaczenia
zjawisk, których nie można ogarnąć umysłem. Takimi zjawiskami mogły być
siły przyrody, które dla pierwotnych ludzi były czymś niesamowitym, co
nadawało im rangę czegoś boskiego, pochodzącego od nieznanej siły. Uzależnienie
się człowieka od przyrody i jej kaprysów, sprzyjało rozwojowi czci gwiazd,
nieba, ziemi, burz, piorunów, Słońca, czy też Księżyca. Rozwój umysłowy
ludzi pierwotnych i częściowe opanowywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie
spowodował zanik kultu natury. Nawet w pierwotnych religiach rozpowszechniła
się, działalność kapłanów, czarowników, szamanów, którzy jako mający większą
wiedzę o kulcie zajmowali się przebłagiwaniem bóstw. Kolejnym
czynnikiem może być lęk człowieka przed śmiercią i chorobami. Zależnie od
religii, śmierć i choroby są różnie postrzegane. W niektórych religiach śmierć
jest początkiem życia w wyższym poziomie duchowym, lub po prostu początkiem
nowego życia, lecz w odmienionej formie. Religia daje w tej sprawie pewnego
rodzaju ukojenie.
Duże znaczenie w kształtowaniu religii ma też postawa
społeczna, która polega na potrzebie wywyższenia pewnej klasy społecznej
ponad inne, w celu nadania jej cech boskich. Ważne są też procesy psychiczne.
Człowiek widząc coś niewytłumaczalnego, od razu przypisuje temu jakąś moc,
by następnie szukać wyższej siły twórczej, co prowadzi do dyskusji na temat
celu istnienia zjawisk (w tym również celu istnienia człowieka), a także na
temat osoby boga, czy innej siły wyższej.
Około
III tysiąclecia p.n.e. na terenach najdawniejszych cywilizacji wschodnich
wykształcały się pierwsze wierzenia. Około III wieku n.e. możemy
mówić o końcu starożytności — wtedy też wygasło dużo religii.
Do
scharakteryzowania religii najlepszy jest jej podział na państwowe, narodowe i światowe. Większość zaliczamy do plemiennych i narodowych. Nawet wielkie
wyznania takie jak hinduizm nie wychodzą poza ramy jednego narodu. Do państwowych i plemiennych należą jeszcze: wedyzm, braminizm, dżinizm, taoizm, religie
Mezopotamii, zaratusztrianizm, religia Egiptu, Fenicji i Syrii oraz
judaizm. Światowych religii jest niewiele, należą do nich m. in. buddyzm i w pewnej mierze konfucjanizm. Religie te rozwijały się na terenach głównych
cywilizacji starożytnego wschodu: Doliny Indusu, Mezopotamii, Persji czyli w Azji Południowo-Zachodniej, Egiptu, nad morzem Śródziemnym i obszarach Przedmiotem
mojej pracy są główne prądy religijne starożytnego wschodu. Zwrócę uwagę
na powstawanie religii, fazy rozwojowe i związek z życiem społecznym,
ekonomicznym, politycznym i kulturowym.
Religia Ariów indyjskich
O cywilizacji, wierzeniach oraz praktykach religijnych Ariów
indyjskich [ 4 ]. Stąd właśnie wywodzi się
nazwa Wedyzmu — najstarszej względnie poznanej religii Indii, politeistycznej,
wywodzącej się prawdopodobnie z okresu między połową drugiego tysiąclecia a początkiem pierwszego. Najstarszą warstwą tradycji wedyjskiej są tzw. „mantry",
czyli teksty odmawiane przy składaniu ofiar, uporządkowane w czterech zbiorach
tj. „sanhitach". Są to: „Rygweda" (Wiedza hymnów), „Samaweda"
(Wiedza śpiewów), „Jadźurweda" (Wiedza formuł ofiarnych), „Atharwaweda"
(Wiedza zaklęć). Bóstwa wedyjskie nie ograniczają się tylko do istot
boskich. Istnieją duchy leśne i polne, inne reprezentują siły natury czy
zjawiska przyrody (Djaus — Niebo, Prthiwi — Ziemia, Suria — Słońce,
Uszas Jutrzenka, Agini — Ogień, Czandramas — Księżyc),
jeszcze inne nabrały znaczenia etycznego: Mitra i Waruna to dwaj stróże
czuwający nad porządkiem moralnym. Występują także mityczni kapłani i bohaterzy, boskie zwierzęta (rumaki, byki, kozy) i rośliny, ubóstwione góry i rzeki. Jako przeciwnicy bogów pojawiły się demony. Tu prawdopodobnie po raz
pierwszy spotykamy się ze zjawiskiem henoteizmu [ 6 ]. W wedyzmie zaczął wykształcać się stan kapłański. Zmarłych palono albo
grzebano. Wierzono, że zmarli przebywają w pobliżu swego dawnego domostwa,
ich siedzibą ostateczną był „świat ojców".
Aryjczycy traktowali krajowców
(rdzennymi mieszkańcami Doliny Indusu byli Drawidowie) jak wrogów, później włączyli
ich do własnego systemu społecznego, przyznając im najniższe miejsce w hierarchii. Między IX — VI w. p.n.e. zaczął kształtować
się ustrój stanowy, którego celem było ścisłe rozgraniczenie kapłanów,
tj. braminów, od kszatrijów (rycerzy) i wajśjów (rolników, kupców)
oraz oddzielenie tych trzech stanów od tubylczych siudrów skazanych na służenie
klasom wyższym. Naczelne miejsce w tej hierarchii zajęli bramini. To postać
religii, w której dawniejszą wiarę w bóstwa przesłoniły ceremonie. Wytwór
braminów badaczce nazwali „braminizmem".
Na plan pierwszy wysuwają się bóstwa
wcześniej mało znaczące. Pradżapati — „Pan stworzeń" obejmuje
stanowisko stwórcy świata, ojca bogów i demonów a zarazem pierwszego
ofiarnika. Uwypukla się kontrast między bogami a demonami. Bogowie są
niezdolni odmówić posłuszeństwa znawcy świętych formuł. Z czasem pojawiają
się medytacje nad jednością duszy jednostkowej i duszy wszechświata. Powstał
też zupełnie nowy pogląd, mianowicie wiara, że uczynki dokonane w ciągu życia
powodują odrodzenie się w nowej egzystencji ziemskiej.
Dżinizm
W VI wieku p.n.e.
narodziła się kolejna religia Indii. Za twórcę Dżinizmu uważa się księcia
Wardhamana, zwanego później Mahawira („Wielki bohater"). Niezadowolony z życia przemyśliwał nad sensem świata, medytował. Został Dźiną tj. zwycięzcą i prorokiem, zaczął głosić najwyższą prawdę. Dżinizm jest religią
przeznaczoną dla ludzi chcących wyrzec się dóbr ziemskich i zostać
bezdomnymi ascetami. Obok mnichów i mniszek byli laicy wyznający tę samą
wiarę, ale niezwiązani ślubami ubóstwa i czystości. Oni dbali o utrzymanie zakonników i zakonnic. Kazania Mahawiry przekazywano ustnie, a spisano prawdopodobnie w tysiąc lat po jego śmierci.
Pod koniec I wieku
p.n.e. doszło do rozłamu dżinizmu na „digambarów", tj. odzianych w powietrze,
czyli chodzących nago, i „śwetambarów", tj. noszących białe
szaty. Nauka Dżiny rozpowszechniła się szeroko, docierając z Biharu do Oryhy,
do Indii północnych i środkowych.
Buddyzm
Jak dżinizm nazwano od przydomku jego
założyciela tak buddyzm otrzymał nazwę od przydomku swego twórcy. „Buddha"
znaczy „przebudzony, oświecony". Właściwe jego imię brzmiało Siddhartha,
urodził się około 560 roku p.n.e. w Kapilawastu, nazywano go Gautamą.
Najpierw oddał się medytacji, po dostąpieniu oświecenia wygłosił swoje
pierwsze kazanie. Założył zakon, wędrował po Indiach północnych i wygłaszał
kazania. Nirwanę osiągnął w mieście w Kusinagara około 480 roku p.n.e. (w
tradycji cejlońskiej w 543 roku p.n.e.). Uczniowie rozpowszechniali naukę
mistrza w Indiach. Przekazywano ją tylko ustnie, w różnych językach,
narzeczach. Dopiero w około 245 roku p.n.e. ustalono pierwszy kanon jednej ze
starszych szkół.
Około początku naszej ery powstał w łonie buddyzmu prąd
„mahajana", tj. „wielki wóz", różniący się wybitnie od dawniejszej
postaci tej religii, nazwanej odtąd „hinajana", tj. „mały wóz".
Mahajana powstała wskutek znacznego zwiększenia się liczby buddów. Etyka stała
się bardziej altruistyczna — nie myślano o zbawieniu tylko siebie, ale o zapewnieniu
zbawienia w postaci Buddy innym.
Kanon buddyjski stanowi trzy działy zwane
„koszami" (Pitaka): „Kosz dyscypliny zakonnej" (Winajapitaka), „Kosz
kazań" (Suttapitaka) i „Kosz dogmatyki scholastycznej" (Abhidhannapitaka).
Buddyści wierzą, że w chwili śmierci następuje rozkład i zanik
materialnych i duchowych składników człowieka, świadome życie nie ulega
przerwaniu, tylko staje się podstawą narodzin nowej istoty, różnej od zmarłego,
lecz kontynuującej jego życie. Poza bytem na ziemi jest jeszcze egzystencja
piekielna i niebiańska. Przebywanie w niebie i w piekle nie jest
wieczne, prawdziwe zaś zbawienie polega na osiągnięciu nirwany (dosłownie
„zgaśnięcie"). Daje ona najwyższą, niewypowiedzianą rozkosz.
W buddyzmie
oprócz mnichów i mniszek byli laicy i laiczki. Laików obowiązywała wiara w Buddę i jego naukę, przestrzeganie pięciu zakazów, mianowicie: zabijania,
kradzieży, kłamstwa, picia napojów upajających i prowadzenia życia
nieczystego.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Fetyszyzm — kult pewnych rzeczy, którym z powodu mieszkającego w nich ducha przypisuje się siłę oddziaływania nadprzyrodzonego. [ 2 ] Totemizm — rozwinięta postać fetyszyzmu, wiara w duchy opiekuńcze,
pochodzenie od tego samego gatunku zwierzęcia — totemu — który
jest opiekunem rodziny. [ 3 ] Animizm — pewna forma myślenia
abstrakcyjnego, zaczątek filozofii wyrażającej się w poszukiwaniu elementów
określających istotę zjawiska, próbę tworzenia bytów idealnych. [ 4 ] Ariowie, nazwa
plemion starożytnych Indów i Irańczyków; ok. 2000-1500 p.n.e.
stopniowo opanowując dolinę Indusu i Wyżynę Irańską, odegrali tam
doniosłą rolę cywilizacyjną) dowiadujemy się z Wedy {P:5|Dosł. „wiedza",
jest to zbiór dzieł o różnej treści układanych prawdopodobnie od połowy
II tysiąclecia do połowy I tysiąclecia p.n.e. [ 6 ] Henoteizm — forma
wierzeń, w których jedno z wielu czczonych bóstw zajmuje pozycję dominującą. « Religie azjatyckie (Publikacja: 12-03-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4001 |
|