|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Estetyka
Estetyka boksu [2] Autor tekstu: Agnieszka Ziółkowska
„Praca
nóg w technice bokserskiej jest jednym z najważniejszych elementów. W sytuacji walki bokserskiej zdarzało się, że umiejętność wykonywania
pewnych szybkich kroków tanecznych pozwoliła mi na trzykrotne 'doskoczenie' do przeciwnika, gdzie normalnie można raz. Dzięki
temu, jak nie za pierwszym, to za drugim, bądź trzecim razem musiałem trafić
przeciwnika". [ 4 ] W taki sposób Jerzy Kulej podkreśla niezwykłość boksu — boksu, który jest połączeniem
siły i delikatności.
Ciało w sporcie kontaktowym
Najbardziej jest widoczny nowy stosunek do ciała. „Dawniej, dopóki
umysł był władcą, a ciało posłusznym niewolnikiem, wysławiano triumf żelaznej
woli nad ciałem, dziś już nikt nie posługuje się tą retoryką." [ 5 ]
Sport, boks stał się po części kultem ciała. Podziwiamy doskonałe ciała
bokserów i bokserek, oni z kolei lubią je pokazywać. Po zwycięskich walkach
Dariusza Michalczewskiego, Dawida Kosteckiego, Macieja Zegana czekamy na
zademonstrowanie muskularnego brzucha, czy też mięśni ramion lub klatki
piersiowej. Dla nas widzów i kibiców to swoista kropka nad i ich zwycięstwa.
Wielu z nas obserwuje pełne wdzięku i klasy zachowanie bokserki Agnieszki
Rylik, która
jest właścicielką pięknego, wyrzeźbionego ciała przez tak trudny dla
kobiety sport. Patrząc na nią i obserwując jej starcia jej rękawic z przeciwniczkami zdajemy sobie sprawę, że zadbany, atrakcyjny wygląd i sylwetka nie są miarą umiejętności bokserskich z pozoru tak „kruchej" i delikatnej kobiety. Ring jest dla niej nie tylko miejscem walk z rywalkami, ale i zaprezentowaniem najnowszych trendów mody na tak specyficznym wybiegu.
Jednocześnie odkrywamy elementy erotyzmu w dzisiejszym boksie. Dawniej sport był
ascezą, dzięki niemu ludzie twierdzili, że mogą panować nad pożądaniami
cielesnymi. Dziś bokserom wolno jest ujawnić swój magnetyzm, tak jak to jest
widoczne u Agnieszki Rylik. To jednak nie wszystko. W czasie przerw między
rundami ludzkie oko cieszy widok pięknych kobiet ubranych skąpo w kolorowe
bikini lub suknie wieczorowe. Krokiem dystyngowanej damy przechadzają się miękkim,
płynnym krokiem przez ring niosąc tabliczkę z zapowiedzią kolejnej rundy.
Ich uśmiechy, falujące włosy sprawiają, że czujemy bijący od nich sex
appeal. Z kolei u bokserów, mężczyzn możemy zaobserwować jak ich napięte
mięśnie pracują pod, jakby się wydawało, cieniutką skórą. Są
nasmarowani specjalnym preparatem rozgrzewającym. Kobietom to przeważnie
kojarzy się z trwającym lub kończącym się uniesieniem miłosnym, gdyż
wydające się mokre ciało boksera wygląda tak jakby było zroszone potem.
Działają pociągająco na zmysły osoby płci przeciwnej.
Ważne jest jednak to, że doskonałość estetyczna nie jest przypadkowa w sukcesie bokserskim, ale stanowi jego nieodłączny element. O sukcesie w tym
twardym sporcie decyduje doskonałe wykonanie. Ta cecha ma przede wszystkim
konotacje estetyczne. Podziwiamy elegancję boksera „tańczącego" na ringu,
czy też wykonującego knock-out [ 6 ].
To właśnie dlatego tak bardzo lubimy patrzeć na ich ciała w trakcie walki i zaraz po niej.
W
ten sposób my widzowie mamy rację, gdy skupiamy się na ciele, a bokserzy mają
rację, gdy dążą do doskonałości ciała, którą demonstrują zarówno
przez swoje wyczyny jak i prezencję. „W sporcie estetyka i funkcjonalność
idą w parze". [ 7 ]
Moja analiza skupia się na widowisku bokserskim. Widzowie zgromadzeni na
widowni są nieodłączną częścią wydarzenia.
Bokserów
zawsze będziemy postrzegać jako ludzi nawet, gdy uważać ich będziemy za
ludzi niebywale wyjątkowych.
Boks
to nie film. W boksie odbywa się to „coś", co ma silny związek z naszą
kulturą.
Bokserzy pokazują nam możliwości ciała ludzkiego, które nie są dostępne
dla większości z nas. Nie wychodzą jednak poza ideę naszego ciała. Działają
dla siebie, dla nas, a w pewnym sensie nawet zamiast nas. „Ponieważ są
aktorami ludzkiego bytu, możemy się z nimi utożsamiać". [ 8 ]
Zakończenie W mojej pracy chciałam wskazać na cechy boksu, które moim zdaniem
komponują się w jedna całość, w sztukę. Cechy te są cennym tematem dla
estetyki. Przyjemność z oglądania walk bokserskich nie jest przyjemnością
przyziemną, czy też rozrywką masową, której nie można poświęcić uwagi
estetycznej.
Moja
fascynacja tym gatunkiem sportu kontaktowego jest czymś zupełnie innym niż doświadczenie,
które się zdobywa i uzupełnia. Podziwiam go tak jak podziwia się sztukę,
tak jak zachwycamy się „Słonecznikami" Van Gogh'a. Pomimo reguł, które
obowiązują w boksie będzie on dla mnie i większości ludzi czymś wyjątkowym i nieprzewidywalnym. Oczywiście, zawsze znajdą się tacy, którzy chcą tylko
odreagować stres patrząc na starcia ringowych rywali. Jest pewne powiedzenie,
które określa ludzi spragnionych trudnej, elitarnej i eksperymentalnej sztuki
jaką jest boks: „Nie ma nic piękniejszego od regaty pod pełnymi żaglami,
konia w galopie i kobiety w tańcu." Tylko człowiek wrażliwy, chcący
dostrzegać piękno, esteta może dojrzeć nowy wymiar boksu. Boksu jako sztuki.
*
Bibliografia:
-
Jan
Kurowicki „Miraże świadomości
estetycznej" Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1982
-
Roman
Ingarden "Wykłady i dyskusje z estetyki" PWN, Warszawa 1981
-
Polska
Akademia Nauk Instytut Filozofii i Socjologii
„Studia o współczesnej estetyce polskiej" PAN, Warszawa 1977
-
Władysław
Tatarkiewicz "Dzieje sześciu
pojęć" Warszawa 1976
-
Andrzej
Gwóźdź „Media- eros- przemoc.
Sport w czasach popkultury" Universitas, Kraków 2003
-
Frank
P. Tomasulo „ Wściekły byk:
postmodernistyczna przemoc i męskość we wściekłym byku".
1 2
Przypisy: [ 4 ] Audycja „Sygnałów
dnia" w Programie I Polskiego Radia dnia
20.04.2002. [ 5 ] Andrzej Gwóźdź
„Media- eros- przemoc. Sport w czasach popkultury", Universitas, Kraków
2003, str. 302. [ 6 ] W
przeważającej liczbie przypadków przez określenie "knock-out"
rozumiemy zadanie przeciwnikowi w trakcie walki ciosu (ciosów) powodujących
jego zamroczenie, utratę równowagi czy wręcz utratę przytomności.
Rozpatrujemy tu oczywiście zadane ciosy nie pozostające w sprzeczności z regułami danej walki. [ 7 ] Andrzej Gwóźdź
„Media- eros- przemoc. Sport w czasach popkultury", Universitas, Kraków
2003, str. 303. « Estetyka (Publikacja: 23-04-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4096 |
|